Digital Education before Covid 19 in the administrative economic area

Authors

  • Nancy Verónica Sánchez Sulú Universidad Autónoma del Carmen
  • Limberth Agael Peraza Pérez Universidad Autónoma del Carmen
  • Perla Gabriela Baqueiro López Universidad Autónoma del Carmen

DOI:

https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4165

Keywords:

Learning, Virtual classroom, Covid 19, Education, Teaching, TIC, University

Abstract

The aim of this work is to analyze the impact of adaptive learning forced by Covid-19 at the Faculty of Administrative Economic Sciences of the Autonomous University of Carmen.
For this study, we approach the theoretical concepts with a documentary review, subsequently a descriptive analysis of a sample of 291 students was made.
The results show that most of the students developed a satisfactory performance, preferably using the Teams platform, although platforms were also used as support. This concludes that the university community quickly adapted to the virtual environment imposed by the pandemic.

References

Agredo Satizábal, F. (2019). Impacto de las TIC en la competitividad empresarial soportada por un modelo de educación digital. Enfoque Disciplinario, 4(1), 37-50. http://enfoquedisciplinario.org/revista/index.php/enfoque/article/view/20

Aguilar Gordón, F. (2020). From face-to-face learning to virtual learning in pandemic times. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(3), 213-223. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052020000300213 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000300213

Arellano Landeros, J. (2021). El Aula Virtual como Estrategia Didáctica en un Mundo Transformado por el Covid-19. Revista RedCA, 3(9), 41-60. https://doi.org/10.36677/redca.v3i9.15823 DOI: https://doi.org/10.36677/redca.v3i9.15823

Arras-Vota, A. M. de G., Bordas-Beltrán, J. L., Mondaca-Fernández, F., & Rivera-Sosa, J. M. (2021). El caso sede México: Formación en Educación Física en e-entornos universitarios durante la contingencia de la COVID-19 (The México heartquarters case: Physical Education Teacher Education in e-university environments during the COVID-19 contingency). Retos, 41, 35–46. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.83529 DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.83529

Arras-Vota, A. M., Bordas-Beltrán, J L., Porras-Flores, D. A., y Gutiérrez Diez, M. C. (2021). Evolución en el uso de las tecnologías de la información y comunicación (TIC) y competencias de los docentes de la Universidad Autónoma de Chihuahua (México), durante la pandemia. Formación universitaria, 14(6), 183-192. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000600183 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000600183

Astudillo Castro, M. E., Pinto Cotto, B. R., Arboleda Briones, M. J., y Anchundia, Z. (2018). Aplicación de las Tic como herramienta de aprendizaje en la Educación Superior. RECIMUNDO, 2(2), 585-598. https://doi.org/10.26820/recimundo/2.(2).2018.585-598 DOI: https://doi.org/10.26820/recimundo/2.(2).2018.585-598

Ausín, V., Abella, V., Delgado, V., y Hortigüela, D.. (2016). Aprendizaje Basado en Proyectos a través de las TIC: Una Experiencia de Innovación Docente desde las Aulas Universitarias. Formación universitaria, 9(3), 31-38.https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000300005 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000300005

Baptista Lucio, P., Almazán Zimerman, A., y Loeza Altamirano, C. A. (2020). Encuesta Nacional a Docentes ante el COVID-19. Retos para la educación a distancia. Revista Latinoamericana De Estudios Educativos, 50(ESPECIAL), 41-88. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.96 DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.96

Barajas Sánchez, R. (2021). Covid-19 y educación en México: Respuestas emergentes y nuevos retos. ETHOS EDUCATIVO, 149.

Cabero-Almenara, J., y Llorente-Cejudo, C. (2020). Covid-19: transformación radical de la digitalización en las instituciones universitarias. Campus virtuales, 9(2), 25-34. http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/713

CAF. (2020). El estado de la digitalización de América Latina frente a la pandemia del COVID-19. Caracas: CAF. https://scioteca.caf.com/handle/123456789/1540

Cervantes Holguín, E., y Gutiérrez Sandoval, P. R. (2020). Resistir la Covid-19. Intersecciones en la Educación de Ciudad Juárez, México. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 7–23. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.001 DOI: https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.001

Contreras Hernández, N. M. M. (2020). El reto del covid-19 para la educación en México. Revista Buen Gobierno, 29. http://dx.doi.org/10.35247/buengob_29_06 DOI: https://doi.org/10.35247/buengob_29_06

Cotonieto-Martínez, E., Martínez-García, R., y Rodríguez-Terán, R. (2021). Reflexiones sobre la educación en tiempos de COVID-19: retos y perspectivas. Revista Saberes Educativos, (6), 116–127. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60712 DOI: https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60712

Díaz, C., y Sampedro, J. L. (2021). Cambio institucional y movilización del conocimiento en tiempos de la covid-19: El caso de la Universidad Autónoma Metropolitana, México. Universidades, 72(90), 55-78. https://doi.org/10.36888/udual.universidades.2021.90.584

Díaz Vera, J. P., Ruiz Ramírez, A. K., y Egüez Cevallos, C. (2021). Impacto de las TIC: desafíos y oportunidades de la Educación Superior frente al COVID-19. Revista Científica UISRAEL, 8(2), 113-134. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.448 DOI: https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.448

Digión, L. B., y Álvarez, M. M. (2021). Experiencia de enseñanza-aprendizaje con aula virtual en el acompañamiento pedagógico debido al Covid-19. Apertura (Guadalajara, Jal.), 13(1), 20-35. https://doi.org/10.32870/ap.v13n1.1957 DOI: https://doi.org/10.32870/Ap.v13n1.1957

Domínguez, P. M. L., y López, A. M. (2021). Educación en línea: una revisión de las limitaciones en México ante la crisis del COVID-19. Tlatemoani: revista académica de investigación, 12(36), 58-72. https://www.eumed.net/es/revistas/tlatemoani/ano-12-numero-36-abril-2021/educacion-linea

Dzib Moo, D. L. B. (2020). Impacto de las comunidades virtuales de aprendizaje en estudiantes universitarios durante el confinamiento por COVID-19. Revista Conrado, 16(76), 56-62. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n76/1990-8644-rc-16-76-56.pdf

Esteban Rivera, E. R., Cámara Acero, A. A., y Villavicencio Guardia, M. del C. (2020). La educación virtual de posgrado en tiempos de COVID-19. Revista De Estilos De Aprendizaje, 13(Especial), 82–94. https://doi.org/10.55777/rea.v13iEspecial.2241 DOI: https://doi.org/10.55777/rea.v13iEspecial.2241

Gómez, K. (2019). El desafío de las nuevas tecnologías: el uso del aula virtual y su influencia en el rendimiento académico. Rehuso, 4(3), 48-56. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1985 DOI: https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i3.2136

González, N. y Olguín, I. (2020). Educación superior ante la pandemia de coronavirus (COVID-19). Revista De Identidad Universitaria, 1(10), 19-21. https://revistaidentidad.uaemex.mx/article/view/15341

González, L. . (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios asociado a la pandemia por COVID-19. Espacio I+D, Innovación más Desarrollo, 9(25). https://doi.org/10.31644/IMASD.25.2020.a10

Gros, B. (2018). La evolución del e-learning: del aula virtual a la red. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 21(2), 69–82. https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20577 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20577

Guiot, I. (2021). Uso de las TICS en la educación superior durante la Pandemia COVID-19: Ventajas y desventajas. Interconectando Saberes, (12), 223–227. https://doi.org/10.25009/is.v0i12.2724

Hernández, A. S., Carro Pérez, E. H., & Martínez Trejo, I. (2019). Plataformas digitales en la educación a distancia en México, una alternativa de estudio en comunicación. Revista de Educación a Distancia (RED), 19(60). https://doi.org/10.6018/red/60/07 DOI: https://doi.org/10.6018/red/60/07

Hernandez, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos Y Representaciones, 5(1), 325–347. https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149

Hernández, A. M. (2020). Educación Virtual en México: desafío emergente ante COVID-19. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i1.2452 DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i1.2452

Herrera, L. (2022). Guanajuato y la educación en el siglo XXI. Un análisis desde la perspectiva de la crisis por COVID-19.. Revista De Investigación En Ciencias Contables Y Administrativas, 7(1). https://ricca.umich.mx/index.php/ricca/article/view/128/137

Lloyd, M. W. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19. https://cutt.ly/bLDmsK9

López, N. E., Rossetti López, S. R., Rojas Rodríguez, I. S., & Coronado García, M. A. (2021). Herramientas digitales en tiempos de covid-19: percepción de docentes de educación superior en México. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 12(23). https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1108 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1108

Maldonado, G. ., De los Ángeles Miró, M. ., Stratta, A. E. ., Barreda Mendoza, A. ., & Zingaretti, L. . (2020). LA EDUCACIÓN SUPERIOR EN TIEMPOS DE COVID-19: ANÁLISIS COMPARATIVO MÉXICO - ARGENTINA. Revista De Investigación En Gestión Industrial, Ambiental, Seguridad Y Salud En El Trabajo - GISST, 2(2). https://doi.org/10.34893/gisst.v2i2.12

Monroy, A., Hernández, I. A., y Jiménez, M.. (2018). Aulas Digitales en la Educación Superior: Caso México. Formación universitaria, 11(5), 93-104. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000500093 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062018000500093

Ortega-Rubio, A., Murillo-Amador, B., Díaz-Castro, S., Beltrán-Morales, L. F., Gómez-Anduro, G., Castro-Iglesias, C., y Blázquez, Ma. Carmen. (2020). COVID-19: Los reajustes en el trabajo de investigación científica en México. Terra Latinoamericana, 38(4), 917-930.https://doi.org/10.28940/terra.v38i4.864 DOI: https://doi.org/10.28940/terra.v38i4.864

Ortega-Sánchez, R. (2021). Uso de Herramientas Tecnológicas en Tiempos de COVID-19. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 1(1), 31-39. https://doi.org/10.37843/rted.v1i1.223 DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v1i1.223

Pérez, M. B., & Paola Tramallino, C. (2020). Las consecuencias educativas y el desarrollo del docente a causa del uso de las Tic’s en las reformas y tipos de aprendizaje en tiempos del COVID-19. Magazine De Las Ciencias: Revista De Investigación E Innovación, 5(7), 30-44. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/magazine/article/view/900

Portillo, S. A., Castellanos, L. I., Reynoso González, Óscar U., y Gavotto Nogales, O. I. (2020). Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en Educación Media Superior y Educación Superior. Propósitos Y Representaciones, 8(SPE3), e589. https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589

Sandoval, C. (2020). La Educación en Tiempo del Covid-19 Herramientas TIC: El Nuevo Rol Docente en el Fortalecimiento del Proceso Enseñanza Aprendizaje de las Prácticas Educativa Innovadoras. Revista Tecnológica- Educativa Docentes 2.0, 9(2), 24-31. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.138 DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.138

Sapién, A. L., Piñón, L. C., Gutiérrez-Diez, M. C. y Bordas, J. L. (2020). La Educación superior durante la contingencia sanitaria COVID-19: Uso de las TIC como herramientas de aprendizaje. Caso de estudio: alumnos de la Facultad de Contaduría y Administración. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 309-328. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1479

https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1479

Terreros, M. A. (2021). El uso de las TIC en la educación superior en México ante el COVID-19: The use of ICT in higher education in Mexico in the face of COVID-19. Alternancia-Revista de Educación e Investigación, 3(5), 126-138. https://doi.org/10.33996/alternancia.v3i5.683

Torres, T. E., y García, A. (2019). Reflexiones sobre los materiales didácticos virtuales adaptativos. Revista Cubana de Educación Superior, 38(3), e2. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000300002&lng=es&tlng=pt.

Torres, D., Gazca, L. A., & Castro, H. (2021). Competencias digitales en la educación superior Colombia – México en tiempos de la COVID-19, facultades económico-administrativas. Semestre Económico, 24(56), 125-144. https://doi.org/10.22395/seec.v24n56a5 DOI: https://doi.org/10.22395/seec.v24n56a5

Torres, G. (2021). Características, conductas y herramientas docentes que promovieron el aprendizaje en línea en estudiantes universitarios durante la COVID-19. Revista Innova Educación, 3(2), 454-468. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.02.011 DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.02.011

Paredes-Chacín, A., Inciarte, A. y WallesPeñaloza, D. (2020). Educación superior e investigación en Latinoamérica: Transición al uso de tecnologías digitales por Covid-19. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI(3), 98-117. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7565470

Velázquez –Cigarroa, E. y Tello –García, E. (2021). Prospección del sistema educativo mexicano a partir de las experiencias aprendidas por el COVID-19. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 5(8), 145-157. doi: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.04050810 DOI: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog21.04050810

Vidal, A. A., y Camarena, B. O. (2021). TIC: facilitadoras de la continuidad de actividades en la contingencia de covid-19. Revista Digital Universitaria, 22(4). http://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2021.22.4.13 DOI: https://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2021.22.4.13

Published

2022-12-20

How to Cite

Sánchez Sulú, N. V. ., Peraza Pérez, L. A., & Baqueiro López, P. G. . (2022). Digital Education before Covid 19 in the administrative economic area. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 14(5), 1–9. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4165