Trends in the concept of educational spaces

Authors

  • María Encarnación Caballero-García Universidad de Huelva
  • Beatriz Peña-Acuña Universidad de Huelva
  • Diego Retana-Alvarado Universidad de Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4047

Keywords:

Educative spaces, Future classroom lab, Intelligent classroom, Immersive technologies, Artificial intelligence, Flexible spaces, Learning spaces

Abstract

The conception of educational spaces is generated within a technological society eager to prepare students. It is proposed to discover what concepts are considered about educational spaces creating trends. The literature review methodology considers the WOS database, selecting and critically reviewing 10 current publications. It is concluded that there is a profusion of new concepts that are considered the assimilation of these new spaces, the learning spaces and the technologies used. Themes are also considered, considering the situation of students and teachers, adapting to these new spaces.

References

Al-Lal, M. F. (2021). Aula inteligente: definición y evolución. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 12(2), 96–118 https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1127

Bernaschina, D. (2020). Digital art in the special School: new perspective of artistic and technological methodology for Chilean young students. Revista de Educación inclusiva, (1), 50-74 https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/546

Bosco, A. (2013) Las Tics y la educación escolar. Investigación en la escuela, 79, 43-53 https://idus.us.es/handle/11441/59838

Cacheiro González, M. L. (2011). Recursos educativos TIC de información, colaboración y aprendizaje. Pixel-Bit. Revista de medios y educación, (39), 69-81.

Cebrián, G., Palau, R., & Mogas, J. (2020). The smart classroom as a means to the development of ESD methodologies. Sustainability, 12(7), 3010 https://www.mdpi.com/2071-1050/12/7/3010 DOI: https://doi.org/10.3390/su12073010

Chacón-Murcia, C. A., y Triana-Ramón, D. G. (2021). Transformación de espacios educativos desde la valoración entre estructura espacial y modelo de aprendizaje. Trabajo de Grado de Arquitectura. Universidad Agustiniana. Bogotá. http://repositorio.uniagustiniana.edu.co/handle/123456789/1637

Espinoza, N. (2003). Criterios para la selección de la información científica odontológica en la world wide web. Acta Odontológica, 41 (3), 251-257 https://www.actaodontologica.com/ediciones/2003/3/art-12/

Goagoses, N., Itenge, H., Winschiers-Theophilus, & H. Koglin, U. (2020) Social Achievement Goals and Self-Regulated Learning: Exploring Associations in a Namibian Primary School. Journal of Classroom Interaction, 55 (2), 1-15 https://doi.org/10.1177/0081246320957291 DOI: https://doi.org/10.1177/0081246320957291

Fullan, M., & Langworthy, M. (2013). Towards a new end: New pedagogies for deep learning. Pear Press.

Gallego Gil, D., y Valdivia Guzmán, J. (2014). Las comunidades de práctica virtuales. Un espacio de participación para la mejora de las prácticas educativas del profesorado. Dykinson.

Henriksen, D., Creely, E., Henderson, M. & Mishra, P. (2021) Creativity and technology in teaching and learning: a literature review of the uneasy space of implementation. ETR & D-Educational Technology Research and Development. DOI: 10.1007/s11423-020-09912-z DOI: https://doi.org/10.1007/s11423-020-09912-z

Hinojo-Lucena, F.J., Aznar-Díaz, I., Cáceres-Reche, M. P., Romero-Rodríguez, J.M. (2019). Opinión de futuros equipos docentes de educación primaria sobre la implementación del mobile learning en el aula. Revista electrónica Educare, 23(3), 1-17 http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-3.14 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.23-3.14

Hu, S., Torphy, K.T., Evert, K. & Lane, J.L. (2020). From Cloud to Classroom: Mathematics Teachers’ Planning and Enactment of Resources Accessed Within Virtual Spaces, Teachers College Record, 122 (6) https://eric.ed.gov/?id=EJ1271701 DOI: https://doi.org/10.1177/016146812012200606

Linares, C., Higuera-Trujillo, J.L. & Serra, J. (2021). Cold and warm coloured classrooms. Effects on students’ attention and memory measured through psychological and neurophysiological responses. Building and environment, 196 https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2021.107726 DOI: https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2021.107726

Lindberg, A., & Lyytinen, K. (2013). Towards a theory of affordance ecologies. In F. de Vaujany & N. Mitev (Eds.), Materiality and space. Technology, work and globalization. (pp. 41–61). Palgrave Macmillan DOI: https://doi.org/10.1057/9781137304094_3

Lorenzo, N., & Gallon, R. (2020). Sharing personalized learning to cultivate creativity. In L. Daniela (Ed.). Pedagogies of digital learning in higher education. Routledge.

Lorenzo, N., Gallon, R., Palau, R & Mogas, J. (2021). New Objectives for Smart Classrooms from Industry 4.0, Technology Knowledge and learning. DOI: 10.1007/s10758-021-09527-0 DOI: https://doi.org/10.1007/s10758-021-09527-0

Machado Trujillo, C. (2020). El boom tecnológico en las escuelas de los años 80: una aproximación al programa ATENEA español. Espacio, Tiempo y Educación, 7(1), 247-262 https://www.espaciotiempoyeducacion.com/ojs/index.php/ete/article/view/249 DOI: https://doi.org/10.14516/ete.249

Mahat, M., Bradbeer, C., Byers, T., & Imms, W. (2018). Innovative learning environments and teacher change: Defining key concepts. The University of Melbourne

Mokhtar Noriega, F., Jiménez Rodríguez, M. Á., Heppell, S., & Segovia Bonet, N. (2016). Creando espacios de aprendizaje con los alumnos para el tercer milenio. Bordón: revista de pedagogía, 68 (1), 61-82 https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68104 DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68104

Navarro-Martínez, O., & Pena-Acuna, B. (2022). Technology Usage and Academic Performance in the Pisa 2018 Report. NAER-Journal of New Approaches in Educational Research, 11(1), 130-146 https://doi.org/10.7821/naer.2022.1.735 DOI: https://doi.org/10.7821/naer.2022.1.735

Nuñez, M. (2002). Criterios para la evaluación de la calidad de las fuentes de información sobre la salud en Internet. Acimed, 10 (5) 1-6 http://eprints.rclis.org/5136/1/criterios.pdf

INTEF. Aula del Futuro. http://fcl.intef.es/acerca-de-future-classroom-lab/

Otálora Sevilla, Y. (2010). Diseño de espacios educativos significativos para el desarrollo de competencias en la infancia. CS, (5), 71-96 https://doi.org/10.18046/recs.i5.452 DOI: https://doi.org/10.18046/recs.i5.452

Ouf, S., AbdEllatif, M., Salama, S. E., & Helmy, Y. (2017). A proposed paradigm for a smart learning environment based on semantic web. Computers in Human Behavior, 72, 796–818 https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.08.030 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.08.030

Palau, R., y Mogas, J. (2019). Systematic literature review for a characterization of the smart learning environments. Cruz, A. M. y Aguilar, AI., (Eds). Propuestas Multidisciplinares de Innovación e Intervención Educativa, (pp. 55–71). Universidad Internacional de Valencia.

Parra, Keila (2011). El Docente de Aula: perspectivas y demandas en tiempos de reformas educativas. Revista de Investigación, 35(72), 52-64 https://www.redalyc.org/pdf/3761/376140387003.pdf

Perdomo, B. (2008). Búsqueda y selección de textos en internet para investigación científica. Saber, 20 (1), 109-116 https://www.redalyc.org/pdf/4277/427739437016.pdf

Peña Acuña, B., Caballero García, M.E. y Mateo Ramírez, F. (2021). Proyecto de tecnología educativa aplicando el Aula del Futuro. IV Congreso de Educación y Psicopedagogía. UNAE. Paraguay. Universidad Autónoma de Encarnación.

Peña Acuña, B., & Martínez-Sala, A. M. (2022). Cuentos de Realidad Aumentada para el aprendizaje de la lengua. Porta Linguarum, 37, 291-306 https://revistaseug.ugr.es/index.php/portalin/article/view/20938 DOI: https://doi.org/10.30827/portalin.vi37.20938

Remess Pérez, M. Fernando & N. Winfield Reyes, F.N. (2008). Espacios educativos y desarrollo: alternativas a la sustentación y a la regionalización. Investigación y Ciencia, 32 (42), 45-50 https://www.redalyc.org/pdf/674/67411270008.pdf

Rodríguez Velázquez, K., Pérez Fauria, J. M., y Torres García, G. (2018). Implementación de un entorno virtual como herramienta didáctica para fortalecer el proceso enseñanza aprendizaje. EDUMECENTRO, 10(4), 54-71 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000400004&lng=es&tlng=pt.

Sales Ciges, A., Traver-Martí, J. A., & Moliner García, O. (2019). Redefiniendo el territorio de la escuela: espacios educativos y currículum escolar para la transformación social. Fuentes, 21 (2), 177-188 https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2019.v21.i2.03 DOI: https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2019.v21.i2.03

Scavarelli, A., Arya, A. & Teather, R.J. (2021). Virtual reality and augmented reality in social learning spaces: a literature review. Virtual reality, 25 (1), 257-277 https://link.springer.com/article/10.1007/s10055-020-00444-8 DOI: https://doi.org/10.1007/s10055-020-00444-8

Snibbe S.S. & Raffle H.S. (2009). Social immersive media: Pursuing best practices for multi-user interactive camera/projector exhibits. Proceedings of the 27th International Conference on Human Factors in Computing Systems DOI: 10.1145/1518701.1518920 DOI: https://doi.org/10.1145/1518701.1518920

Stahl G, Koschmann T. D, & Suthers D.D. (2006). Computer-supported collaborative learning: An historical perspective. In R. K. Sawyer (Ed.), Cambridge handbook of the learning sciences (pp. 409-426). Cambridge University Press.

Teba-Fernández, E. M., Caballero-García, P. & Bueno-Villaverde, Ángeles. (2020). SHINEⓇ: modelo para la transformación de espacios educativos. Revista De Estilos De Aprendizaje, 13(25), 14–28. https://doi.org/10.55777/rea.v13i25.1499 DOI: https://doi.org/10.55777/rea.v13i25.1499

Tena Fernández R. y Carrera Martínez N. (2020). La Future Classroom Lab como marco de desarrollo del aprendizaje por competencias y el trabajo por proyectos. Revista mexicana de investigación educativa, 25(85), 449-468 https://www.comie.org.mx/v5/sitio/wp-content/uploads/2020/05/RMIE_85.pdf

Vargas, B. A. (2016). Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS) y arquitectura escolar. El espacio como reactivo del modelo pedagógico. Bordón. Revista de pedagogía, 68(1), 145-164 https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68109 DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68109

Stahl G, Koschmann T. D, & Suthers D.D. (2006). Computer-supported collaborative learning: An historical perspective. In R. K. Sawyer (Ed.), Cambridge handbook of the learning sciences (pp. 409-426). Cambridge University Press.

Young F., Tuckwell, D. & Cleveland, B. (2021). Actualizing the affordances of innovative learning environments through co-creating practice change with teachers. Australian educational researcher. DOI: 10.1007/s13384-021-00447-7 DOI: https://doi.org/10.1007/s13384-021-00447-7

Stahl G, Koschmann T. D, & Suthers D.D. (2006). Computer-supported collaborative learning: An historical perspective. In R. K. Sawyer (Ed.), Cambridge handbook of the learning sciences (pp. 409-426). Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511816833.025

Skinner, E. A., Kindermann, T. A., & Furrer, C. J. (2009). A Motivational Perspective on Engagement and Disaffection: Conceptualization and Assessment of Children’s Behavioral and Emotional Participation in Academic Activities in the Classroom. Educational and Psychological Measurement, 69, 493-525 http://dx.doi.org/10.1177/0013164408323233 DOI: https://doi.org/10.1177/0013164408323233

Published

2022-12-16

How to Cite

Caballero-García, M. E. ., Peña-Acuña, B., & Retana-Alvarado, D. . (2022). Trends in the concept of educational spaces. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 13(4), 1–10. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4047