Archaeological Heritage in Early childhood and Primary education

An approach to future teachers’ interests and difficulties

Authors

  • Leticia López-Mondéjar Universidad de Santiago de Compostela

DOI:

https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3839

Keywords:

Archaeological Heritage, Archaeology, Heritage Education, Teacher training, Training needs, Early childhood education, Primary education

Abstract

In recent years, diverse proposals have highlighted the interest in working with archaeological heritage in the classroom, starting from the Early Childhood educa- tion. However, few experiences have addressed key issues in connection with it, such as teacher training on the subject and its educational uses, the didactic interest given by teachers to it and the difficulties they find in implementing proposals in this field. The objective of this study is to approach these issues paying attention
to the vision that future teachers of Early Childhood and Primary education have about them.

References

Arias, L. y Casanova, E. (2018): El uso de objetos arqueológicos en las aulas de educación infantil: una experiencia en un aula de cuatro años. En A. Egea, L. Arias y J. Santacana (coords.): Y la arqueología llegó al aula. La cultura material y el método arqueológico para la enseñanza de la historia y el patrimonio (pp. 121-136). Trea.

Arias, L., Casanova, E., Egea, A., García, A. B. y Morales, M. J. (2016). Aprendiendo a tocar la historia. Las fuentes objetuales como recurso de aprendizaje en educación infantil y primaria. En R. López (ed.), Ciencias sociales, educación y futuro. Investigación en didáctica de las ciencias sociales (pp. 136-148). Universidad de Santiago de Compostela.

Baxter, J. E. (2002): Popular images and popular stereotypes. Images of archaeologists in popular and documentary film. The SAA Archaeological Record, 2 (4), 16-7.

Calaf, R., San Fabián, J. L., y Gutiérrez, S. (2017). Evaluación de programas educativos en museos: Una nueva perspectiva. Bordón, 69 (1), 45–65. http://dx.doi.org/10.13042/Bordon.2016.42686 DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.42686

Castro-Fernández, B.; Castro, L.; Conde, J. y López-Facal, R. (2020). Concepciones del profesorado sobre el uso educativo del patrimonio. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 95 (34.3), 77-96. https://doi.org/10.47553/rifop.v34i3.81620 DOI: https://doi.org/10.47553/rifop.v34i3.81620

Castro, L. y López-Facal, R. (2019). Educación patrimonial: necesidades sentidas por el profesorado de infantil, primaria y secundaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 94 (33.1), 97-114. https://doi.org/10.47553/rifop.v33i1.72020

Conde, J. y Armas, X. A. (2019). Social representations of primary education students on heritage. Study by the word association. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado-Rifop, 94 (33.2), 187-201. https://doi.org/10.9685/i3527

Creswell, J. W., y Creswell, J. D. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage.

Cuenca, J. M. (2013). El papel del patrimonio en los centros educativos: hacia la socialización patrimonial. Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, (19), 76-96. http://hdl.handle.net/11162/102249

Cuenca, J. M., y Estepa, J. (2013). La educación patrimonial: líneas de investigación y nuevas perspectivas. En J. Estepa (Coord.), La educación patrimonial en la escuela y el museo: investigación y experiencias (pp. 343- 355). Universidad de Huelva.

Dany, L., Urdapilleta, I., y Lo Monaco, G. L. (2015). Free associations and social representations: some reflections on rank-frequency and importance-frequency methods. Quality & Quantity, 49 (2), 489-507. https:// dx.doi.org/10.1007/s11135-014-0005-z DOI: https://doi.org/10.1007/s11135-014-0005-z

Denzin, N. K., y Lincoln, Y. S. (Eds.) (2018). The SAGE Handbook of Qualitative Research. Sage.

Domínguez, A. y López-Facal, R. (2017). Formación de maestros y educación patrimonial. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(4), 49-68. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000400003 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000400003

Escribano-Miralles, A. (2015). Utilización del patrimonio para el aprendizaje de la historia en educación infantil. Experiencia educativa ¡Esta clase es un Museo! Pulso, 38, 79-205.

Estepa, J., Cuenca, J. M., y Ávila, R. M. (2006). Concepciones del profesorado sobre la didáctica del patrimonio. En E. Gómez Rodríguez y M. P. Núñez Galiano (Eds.), Formar para investigar, investigar para formar en didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 57-66). Editorial Libros Activos: Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales.

Fontal, O. (2003). La educación patrimonial: Teoría y práctica en el aula, el museo e internet. Trea.

Fontal, O. (2016). Educación patrimonial: retrospectiva y prospectivas para la próxima década. Estudios Pedagógicos XLII (2), 415-436. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000200024 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000200024

Fontal, O., Ibáñez, A., Martínez, M. y Rivero, P. (2017). El patrimonio como contenido en la etapa de Primaria: del currículum a la formación de maestros. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20 (2), 79-94. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.20.1.286321 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop/20.2.286321

Fontal, O. y Martínez, M. (2016). La Educación Patrimonial como praxis pedagógica para la enseñanza de la arqueología. En D. Vaquerizo, A. B. Ruiz y M. Delgado (Eds.), Rescate, Tomo I (pp. 141-153). UCOPress.

Fontal, O., Rivero, P., García, S. y Martínez, M. (2018). Heritage Education in The Archaeological Sites. An Identity Approach in The Museum of Calatayud. Curator: The Museum Journal, 61 (2), 315-326. https://doi. org/10.1111/cura.12258 DOI: https://doi.org/10.1111/cura.12258

Gómez, C. J., Miralles, P., Fontal, O., e Ibáñez, A. (2020). Cultural Heritage and Methodological Approaches—An Analysis Through Initial Training of History Teachers (Spain–England). Sustainability, 12 (3), 933. http://dx.doi.org/10.3390/su12030933 DOI: https://doi.org/10.3390/su12030933

Holtorf, C. J. (2007): Archaeology is a brand! The Meaning of Archaeology in Contemporary Popular Culture. Left Coast Press, Walnut Creek.

Ibáñez-Etxeberria, A., Fontal, O. y Rivero, P. (2018). Educación patrimonial y TIC en España: marco normativo, variables estructurantes y programas referentes. Arbor, 194 (788), a448. https://doi.org/10.3989/ arbor.2018.788n2008 DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2008

Ibáñez-Etxeberria, A., Vicent, N., Asensio, M., Cuenca, J. M. y Fontal, O. (2014). Learning in archaeological sites with mobile devices. Munibe Antropologia-Arkeologia, 65, 313-321. https://www.aranzadi.eus/fileadmin/ docs/Munibe/2014313321AA.pdf DOI: https://doi.org/10.21630/maa.2014.65.18

Jiménez, R., Cuenca, J.M. y Ferreras, M. (2010). Heritage education: exploring the conceptions of teachers and administrators from the perspective of experimental and social science teaching. Teaching and Teacher Education, 26 (6), 1319–1331. https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.01.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.01.005

Lo Monaco, G.; Piermattéo, A.; Rateau, P.; y Tavani, J. L. (2017). Methods for studying the structure of social representations: A critical review and agenda for future research. Journal for the Theory of Social Behavior, 47, 306–31. https://doi.org/10.1111/jtsb.12124 DOI: https://doi.org/10.1111/jtsb.12124

Mendioroz, A. y Erce, A. (2020): El método arqueológico simulado para desarrollar competencias históricas en educación infantil. Arte, Individuo y Sociedad, 32 (3), 767-781. https://doi.org/10.5209/aris.65825 DOI: https://doi.org/10.5209/aris.65825

Miralles, P., Molina, S., y Ortuño, J. (2011). La Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Educatio Siglo XXI, 29 (1), 149-174. https://revistas.um.es/educatio/article/view/119921

Molina, S. (2015). Concepciones y uso del patrimonio por parte del profesorado de geografía e Historia: una investigación en curso. Andamio: Revista De La Didáctica De La Historia, 1 (2), 67-80. https://revista- andamio.cl/index.php/revista/article/view/39

Molina, S., y Muñoz, R. (2016). La opinión del profesorado de Educación Secundaria sobre el papel del patrimonio en la enseñanza formal de las ciencias sociales: un estudio de caso. Revista Complutense De Educación, 27 (2), 863-880. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n2.48411 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n2.48411

Rivero, P., y Escanilla, A. (2016). El museo de Calatayud. Un museo asociado al yacimiento de Bílbilis. En R. Calaf y

M. A. Suárez (Eds.), Acción educativa en Museos: su calidad desde la evaluación cualitativa (pp. 165-192). Trea.

Rivero, P. y Feliu, M. (2017). Aplicaciones de la arqueología virtual para la Educación Patrimonial: análisis de tendencias e investigaciones. Estudios Pedagógicos, XLIII (4), 319-330. http://dx.doi.org/10.4067/ S0718-07052017000400017 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000400017

Rivero, P., Fontal, O., Martínez, M. y García, S. (2018). La educación patrimonial y el patrimonio arqueológico para la enseñanza de la Historia: el caso de Bílbilis. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 33 (1), 23-37. http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos

Rodríguez, M. y Llull, J. (2021). Una propuesta educativa para conocer el patrimonio arqueológico, la Prehistoria y la Historia Antigua de la Península Ibérica a través de las TIC. Clío. History and History Teaching, 47, 178-203. https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2021475684 DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_clio/clio.2021475684

Santacana, J.; Martínez, T.; López, B. y Grevtsova, I. (2015). Aplicación de la investigación arqueológica para el diseño de recursos educativos de base virtual en la didáctica del patrimonio. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 14, 27-38. https://doi.org/10.1344/ECCSS2015.14.3 DOI: https://doi.org/10.1344/ECCSS2015.14.3

Smith, G. A. y Sobel, D. (2010). Place- and Community-Based Education in Schools. Routledge.

Soininen, T. (2017). Adopt-a-monument: Preserving archaeological heritage for the people, with the people. Journal of Community Archaeology & Heritage, 4 (2), 131-137. https://doi.org/10.1080/20518196.201 7.1293926 DOI: https://doi.org/10.1080/20518196.2017.1293926

Urpí, C. y Cordón, I. (2018). La educación patrimonial en contextos arqueológicos. Una revisión crítica conceptual. En D. Keller, K. O’Neil, H. Nicolaisen, D. Schugurensky y K. Villaseñor (Eds.) Social Pedagogy and Social Education: Bridging Traditions and Innovations (pp. 620-629). Social Pedagogy Association.

Vicent, N., Rivero, P. y Feliu, M. (2015). Arqueología y tecnologías digitales en Educación Patrimonial. Educatio Siglo XXI, 33 (1), 83-102. https://doi.org/10.6018/j/222511 DOI: https://doi.org/10.6018/j/222511

Published

2022-12-02

How to Cite

López-Mondéjar, L. (2022). Archaeological Heritage in Early childhood and Primary education: An approach to future teachers’ interests and difficulties. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 11(4), 1–9. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3839

Issue

Section

Research Articles (Special Issue)