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Resumen de Clasterization tendences of Ukraine's tourism sphere and way out of the COVID-19 pandemic crisis

Nina Rybalchenko, Stanislav Bilohur, Roman Oleksenko, Valentyna Voronkova, Iryna Verkhovod

  • español

    El artículo considera las tendencias de agrupamiento en el sector turístico de Ucrania, dirigidas a un nuevo ascenso de la industria del turismo, superando los efectos negativos de la pandemia del COVID-19 y logrando el desarrollo sostenible. Se investiga la necesidad de crear agrupaciones turísticas y otros temas sobre la organización del turismo con las autoridades ejecutivas estatales, así como las asociaciones profesionales de turismo sobre la atracción de inversiones y la prestación de asistencia institucional y de consultoría a las pequeñas empresas turísticas. Se analizó la experiencia extranjera, así como la distribución de los grupos turísticos en Ucrania por tipos turísticos en el período 2019-2020. Método: análisis y síntesis, sistematización de materiales, histórico y lógico, comparativo, sistémico y estructural, que permitió estudiar las tendencias en la industria del turismo. Conclusiones. La agrupación de la esfera del turismo en Ucrania debe desarrollarse bajo la estrecha atención del gobierno, las autoridades estatales y locales, las figuras públicas, la sociedad civil, las empresas, porque requiere no solo la contención de la pandemia, sino también el desarrollo de formas de competitividad turística, la inversión en esta industria, la provisión de empleos para los trabajadores despedidos durante la pandemia, el uso de las tecnologías innovadoras más avanzadas para el desarrollo de las industrias de turismo creativo,  que ayudará a sacar a la industria de la crisis.

  • English

    The article considers the clustering trends in ukraine's tourism sector, aimed at a further rise of the tourism industry, overcoming its negative effects of the COVID-19 pandemic and achieving sustainable development. The need to create tourism clusters and other topics on the organization of tourism with state executive authorities as well as professional tourism associations on attracting investment and providing institutional and consulting assistance to small tourism enterprises is being investigated. The foreign experience was analyzed, as well as the distribution of tourist groups in Ukraine by tourist types in the period 2019-2020. Method: analysis and synthesis, systematization of materials, historical and logical, comparative, systemic and structural, which allowed to study the trends in the tourism industry. Conclusions. The grouping of the sphere of tourism in Ukraine must be developed under the close attention of the government, state and local authorities, public figures, civil society, companies, because it requires not only the containment of the pandemic, but also the development of forms of tourism competitiveness, investment in this industry, the provision of jobs for workers dismissed during the pandemic,  the use of the most advanced innovative technologies for the development of creative tourism industries, which will help to get the industry out of the crisis.


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