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Subalterns in the house: sites for a postcolonial multispecies ethnography

    1. [1] Anthropology department at the University of California
  • Localización: Ecozon@ [Ecozona]: European Journal of Literature, Culture and Environment, ISSN-e 2171-9594, Vol. 13, N. 2, 2022 (Ejemplar dedicado a: The postcolonial nonhuman), págs. 6-25
  • Idioma: inglés
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  • Resumen
    • español

      La etnografía multiespecie intenta poner en primera fila las vidas de aquellos animales que anteriormente se han ignorado trazando los mundos sociales compartidos y mostrando cómo humanos y no humanos se ven mutuamente afectados por los procesos sociales, culturales y políticos. La resistencia de la crítica poscolonial a la hora de fijarse en los sujetos animales no humanos surge de que la comparación del colonizado y el animal pueda deshumanizar al sujeto humano. Este ensayo sugiere que la etnografía multiespecie influida por Latour, Haraway, Tsing y otros es una herramienta útil para analizar los contextos poscoloniales debido a su énfasis en la relación, la mutualidad y las alianzas. Sin embargo, sugiero que este legado se reconstruye como una etnografía multiespecie "poscolonial" en base a su atención a cinco aspectos comunes a ambos campos: lo subalterno, lo local, lo colectivo, la representación y la descolonización. Por medio de una lectura detallada de estos conceptos clave con ejemplos de la literatura contemporánea, muestro como las etnografías multiespecie poscoloniales interactúan con las identidades híbridas producidas culturalmente y situadas históricamente, y cómo registran a los animales no humanos como sujetos narrativizables que son, no obstante, “irremediablemente heterogéneos” (284). En este afloramiento etnográfico, la etnografía multiespecie poscolonial re-dignifica al sujeto animal no-humano que se abre a la posibilidad radical de hacer realidad sus perspectivas encarnadas.

    • English

      Multispecies ethnography attempts to bring to the forefront those animal lives previously overlooked by charting our shared social worlds and showing how humans and nonhumans are mutually affected by social, cultural and political processes. The resistance in postcolonial critique to focus on nonhuman animal subjects stems from making the colonised and the animal comparable and the fear that such an association may dehumanise the human subject. This paper suggests that multispecies ethnography influenced by Latour, Haraway, Tsing and others is a useful tool for analysing postcolonial contexts because of its emphasis on relation, mutuality and alliances. However, I suggest that this inheritance is rebuilt as a postcolonial multispecies ethnography because of its attention to five aspects that is common to both fields: subaltern, local, collective, representation and decolonisation. By a careful reading of these key concepts with examples from contemporary literature, I show how "postcolonial" multispecies ethnographies engage with hybrid identities that are culturally produced and historically situated and how they register the nonhuman animals as narrativisable subjects who are nevertheless “irretrievably heterogeneous” (284). In this ethnographic emergence, postcolonial multispecies ethnography re-dignifies the nonhuman animal subject which opens up the radical possibility of realizing their embodied perspectives.


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