Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Project-Based Learning in higher education: an experience in Applied Economics

A. Altuzarra Corral, Catalina Gálvez Gálvez, A. González

  • español

    El objetivo de este estudio es presentar una experiencia en la implementación del método de AprendizajeBasado en Proyectos (ABP) en la asignatura de Políticas y Sistemas de Innovación, asignatura optativade 5 créditos perteneciente al Minor Personas e Innovación del Grado de Administración y Direcciónde Empresas (GADE) de la Facultad de Economía y Empresa (sección Guipúzcoa) de la UPV/EHU.El perfil alumnado en esta asignatura se caracteriza por una alta heterogeneidad debido a que seoferta a estudiantes de 3º y 4º curso de las líneas de castellano y de euskera. Esta heterogeneidad se haincrementado significativamente en los tres últimos cursos debido al aumento de estudiantes del programaErasmus. Las diferencias culturales y formativas del alumnado y la naturaleza de la asignatura(optativa) proporciona un contexto idóneo para la aplicación del ABP. La experiencia se llevó a cabo enel curso 2018-2019.El resultado de la experiencia fue altamente positivo, tanto en los resultados académicos como enla percepción del alumnado sobre su proceso de aprendizaje. El alumnado mostró una implicación y uninterés significativamente mayor por la asignatura que en cursos anteriores. Revelaron que esta experienciales permitió asentar los conocimientos teóricos, relacionar conocimientos de diversas asignaturasy mejorar las estrategias colaborativas.

  • English

    The aim of this study is to present an experience in the implementation of the Project Based Learning(PBL) method in the field of Applied Economics, specifically in the subject Innovation Policies andSystems. This subject is taught at the Faculty of Economics and Business-Gipuzkoa (University of theBasque Country) from the 2012-2013 academic year.Recently, the subject has experienced a significant increase of foreign students with different levelsand academic specialties. This tendency fostered a reflection on the most suitable approach to empowerstudents to optimize and guide their own learning process. The result of this reflection was the applicationof the methodology of PBL.A novelty of this experience has to do with the potential of the PBL, which allows students to interactwith others with different backgrounds since it contributes to increase students’ motivation andinterest in their own learning process. Additionally, it boosts collaboration and the exchange of knowledgebetween students with different academic and cultural traditions.The result of the experience was highly positive, both the academic results and the perception ofthe students about their learning process. Students showed a significantly higher involvement and interestin the subject than in previous courses. They revealed that it allowed them to settle theoreticalknowledge, relate knowledge of different subjects and improve collaborative strategies.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus