Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Gizarte gaitasunen trebakuntzan ikasleriak parte hartzeasustatzearen erronka

Karmele Artano Pérez, P. Martinez

  • English

    Social and Communication Skills and Tools for Research in Engineering is a subject offered in the firstyear of the Bachelor’s Degree in Automotive Engineering, in the Faculty of Engineering of Vitoria-Gasteiz, at the University of the Basque Country. As a basic subject within this field, it has the capacityof being transversal to the other topics in the degree. In this context, it ensures that students will findmotivation which is always a challenge for the lecturers. Undoubtedly, this is achieved by proposingdynamics linked to the conceptual contents, which requires the involvement of the students.The use of active methodologies in this teaching-learning process, which allows us to secure thatthe student receives and completes constant training in tools such as Emotional Intelligence, Empathy,Assertiveness, Active Listening, etc., is related to obtaining the learning outcome in a procedure that requiresconstant interaction with the students and a high cohesion of the group.Logically, participation is the fundamental axis of this learning process. The methodology is basedon dynamic exercises related to the knowledge and personal development, the teamwork and the leadership,and, particularly, communication. In the field of communication, for example, intensive trainingis given on the composition, delivery and reception of a feedback message.In the first two years of this discipline, it has been possible to verify that, although at the beginningof the course the students’ expectations for this subject were low, upon completion they were surprisedby what they learned. They appreciated that the acquired skills can be useful, not only in their academiclife, but also in their professional path as well as on a personal level.

  • euskara

    Komunikazio eta Gizarte Gaitasunak eta Ikerkuntza-erremintak Ingeniaritzan irakasgaia Gasteizko IngeniaritzaEskolako Automobilgintzaren Ingeniaritzako Graduan irakasten da, Euskal Herriko Unibertsitatean(UPV/EHU). Adarreko oinarrizko irakasgaia izanik, Graduko arlo espezifikoarekiko guztizzeharkakoak diren gaiak jorratzen ditu. Honela, irakaskuntza-taldearen erronka handia da ikaslea motibatuasentitzea irakasgaiaren jardunean; eta noski, hau lortzeko modu bakarra dinamika bidezko irakaskuntzagauzatzea izango da, ikasleen parte-hartze aktiboa ahalbidetzen duena eta bide batez bereformakuntzaren protagonista nagusi bihurtzen duena.Irakaskuntza aktiboko metodologiak erabiliz, ikasleak adimen emozionala, enpatia, asertibitateaeta aditze aktiboa eta gisako erreminten inguruko entrenamendua egiten du irakasgaiko irakaskuntza-emaitzak lortu ahal izateko. Trebatze-prozesu honek ikasleekin etengabeko elkarrekintza dakar, etabaita taldearen kohesioaren areagotzea ere.Logikoki, parte-hartzea da irakaskuntza mota honen ardatza. Honela, autoezagutza eta garapenpertsonalarekin, talde-lanarekin eta lidergoarekin eta, noski, komunikazioarekin zerikusia duten dinamikakgauzatzen dira. Azken honen harian, adibidez, feedback-mezua osatu, eman eta jasotzeko prozesuarenentrenamendu intentsiboa egiten da.Bi urteko ibilbide honetan egiaztatu ahal izan dugunez, nahiz eta hasieran ikasleek irakasgaiakeskainiko dienaren baliagarritasunaren itxaropen handiegirik ez duten, behin ikastaroa amaitzen dutenean,barneratu duten guztiaz harrituta sentitzen dira eta beren etorkizunerako oso onuragarriakizango dituzten gaitasunak landu direlako sentsazioa dute, bai bizitza akademikorako, profesionalerako,eta baita pertsonalerako ere.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus