In this paper, I propose to extend the approach to second-person social cognition by incorporating its communicative dimension. To this end, I examine the role of verbal and nonverbal signals in their primary niche of use: the dynamics of spontaneous conversation in dyadic interactive contexts. According to my proposal, the use of language in coordination and complementarity with the use of nonverbal signals rests on cognitive-pragmatic capacities that give rise to a paradigmatic form of second-person communication. On these bases, I argue that second-person social cognition and pragmatic-conversational abilities are components of the same interactional competence.
En este trabajo me propongo extender el enfoque de segunda persona de la cognición social, incorporando su dimensión comunicativa. Para ello examino el papel de las señales verbales y no verbales, en su nicho primario de uso: la dinámica de la conversación espontánea en los contextos interactivos diádicos. De acuerdo con mi propuesta, el uso del lenguaje en coordinación y complementariamente con el uso de las señales no verbales, descansa en capacidades cognitivo-pragmáticas que originan una forma paradigmática de comunicación de segunda persona. Sobre esas bases, sostengo que la cognición social de segunda persona y las capacidades pragmático-conversacionales son componentes de una misma competencia interactiva.
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