Web of Science: 2 cites, Scopus: 1 cites, Google Scholar: cites
La participación de las familias en los procesos de innovación educativa de los centros escolares
Riera-Jaume, Maria Antònia (Universitat de les Illes Balears)
Ferrer-Ribot, Maria (Universitat de les Illes Balears)
Pinya-Medina, Carme (Universitat de les Illes Balears)
Mut-Amengual, Bartomeu (Universitat de les Illes Balears)

Títol variant: La participació de les famílies en els processos d'innovació dels centres escolars
Títol variant: Family participation in school educational innovation processes
Data: 2022
Resum: El éxito de un proceso de innovación educativa depende en buena parte de que toda la comunidad pedagógica se sienta parte integrante del cambio, y a menudo las familias participan poco en estos procesos. En el presente artículo intentaremos conocer cómo es su intervención, además de su nivel de colaboración y de conocimiento en referencia a la innovación. En la investigación se ha optado por una metodología cuantitativa a través de la aplicación de un cuestionario administrado a padres y madres de diversos centros de educación infantil. Los resultados se muestran clasificados en tres categorías (conocimiento, participación y valoración) y destacan que las familias manifiestan tener un conocimiento elevado de la metodología y una valoración positiva respecto a la innovación. Las conclusiones señalan que, en relación con la metodología, todavía se desconocen aspectos concretos sobre sus beneficios a largo plazo, datos que contrastan con las percepciones parentales. A pesar de que estas metodologías son cada vez más extendidas, se debe señalar que, sobre todo, el reto está en cómo hacer efectiva una mayor participación de las familias para reforzar los efectos positivos de los cambios implementados, así como la consolidación de estas intervenciones en los centros.
Resum: L'èxit d'un procés d'innovació educativa depèn en bona part del fet que tota la comunitat pedagògica se senti part integrant del canvi, i sovint les famílies participen poc en aquests processos. En el present article intentarem conèixer com hi intervenen, en quin nivell hi col·laboren i quins coneixements tenen en referencia a la innovació. A la investigació que us mostrem s'ha optat per una metodologia quantitativa a través de l'aplicació d'un qüestionari administrat a pares i mares de diversos centres d'educació infantil. Els resultats es mostren classificats en tres categories (coneixement, participació i valoració) i destaquen que les famílies manifesten que tenen un coneixement elevat de la metodologia i que valoren la innovació de manera positiva. Les conclusions assenyalen que, en relació amb la metodologia, encara es desconeixen aspectes concrets sobre els beneficis que mostren a llarg termini, dades que contrasten amb les percepcions parentals. Tot i que aquestes metodologies són cada vegada més esteses, cal assenyalar que, sobretot, el repte rau en la manera com es pot fer efectiva una participació més gran de les famílies per reforçar els efectes positius dels canvis implementats, així com la consolidació d'aquestes intervencions als centres.
Resum: The success of an educational innovation process depends to a large extent on the entire educational community feeling like an integral part of the change. However, families often participate little in these processes. This article aims to determine how they intervene, as well as their level of participation and knowledge in relation to innovation. The research method is quantitative and uses a questionnaire administered to families from various early childhood education centers. The results are classified into three categories: knowledge, participation, and assessment. The findings highlight that the families state that they have a high knowledge of the methodology and a positive assessment regarding innovation. The conclusions indicate that, in relation to the methodology, specific aspects of its long-term benefits are still unknown, data that contrast with the perceptions of families. Although these methodologies are increasingly widespread, it should be noted that, above all, the challenge lies in how to engage families more effectively in processes of innovation to reinforce the positive effects of the changes implemented, as well as the consolidation of these interventions in the centers.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Innovació educativa ; Participació familiar ; Metodologia ; Ambients d'aprenentatge ; Educació infantil ; Educational innovation ; Family school relationship ; Methodology ; Experimental learning ; Early childhood education ; Innovación educativa ; Participación familiar ; Metodología ; Ambientes de aprendizaje ; Educación infantil
Publicat a: Educar, Vol. 58 Núm. 1 (2022) , p. 255-271, ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v58-n1-riera-etal
DOI: 10.5565/rev/educar.1346


17 p, 223.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2022-02-01, darrera modificació el 2022-02-09



   Favorit i Compartir