Topografías de la muerte en el Epipaleolítico Cantábrico: Tito Bustillo y el Macizo de Ardines, Asturias, España
Authors
Bueno Ramírez, Primitiva; Balbín Behrmann, Rodrigo de; Alcolea González, José Javier; Vázquez Cuesta, Antonio; Pascua Turrión, Juan Francisco; [et al.]Publisher
Universidad de Alcalá. Área de Prehistoria
Date
2018Bibliographic citation
ARPI: revista de Arqueología y Prehistoria del Interior Peninsular. 2018, n.7, pp. 134-151. ISSN 2341-2496
Keywords
Enterramientos
Individualidad
Colectividad
Paleolítico Superior
Mesolítico
Arte Parietal
Arte Mueble
Burials
Individuality
Collectivity
Upper Paleolithic
Mesolithic
Parietal Art
Mobile Art
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Los restos humanos identificados en el Macizo de Ardines conforman un pequeño pero variado repertorio. Su depósito, posicionamiento respecto a las áreas decoradas , y cronología directa, dan pie para algunas reflexiones. Sus nexos con el mundo de la muerte ibérico y del resto de Europa son claros, así como su relación con el arte parietal y con ocupaciones más antiguas del Paleolítico Superior. La contemporaneidad de estos enterramientos con la última fase de las pinturas datadas en la cueva de Tito Bustillo, permite confirmar que estos símbolos aún permanecían vigentes entre los cazadores del cantábrico en el VIII milenio cal BC. Cierta tendencia a la resiliencia parece visible en relación a la dinámica social que se deriva de los enterramientos y cronologías de otras áreas ibéricas durante el mesolítico. Human remains recovered at the Ardines massif account for a small but diverse assemblage. Their deposit within the caves, their location in relation to the decorated areas, as well as their direct dating, enable us to make some reflections. Their links with other funerary contexts in Iberia and Europe are evident, as well as their relations with cave art and previous human occupations from the Upper Paleolithic. The contemporaneity of these burials with the last phase of paintings dated at the Tito Bustillo cave, shows that symbols used during the Cantabrian Upper Paleolithic were still in use by hunter-gatherers of this region during the 8th millennium cal BC. A certain tendency towards resiliency seems evident with regards to social dynamics inferred from other burials and chronologies from other Iberian regions during the Mesolithic.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
topografías_bueno_ARPI_2018.pdf | 3.087Mb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
topografías_bueno_ARPI_2018.pdf | 3.087Mb |
|