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Resumen de The empathy during the training of the dentistry at the UniversidadAutonómade Sinaloa

María Carlota López Pérez

  • English

    In this paper, the first part of the investigation of the level of empathy of dental students of the Autonomous University of Sinaloa by school grade and gender is presented, implementing the Workshops of Interpersonal Relationships and Self-Esteem (RI and A), with the support of Human Development and the Person-Centered Approach as an educational strategy to foster the development and strengthening of the level of empathy of dentists in training. This research was non-experimental, transectional, exploratory and descriptive with a mixed approach. The Jefferson Medical Empathy Scale in its Spanish version was applied in the first stage to 364 students and adapted to training dentists investigating their level of empathy. The results of this first stage of the first and third year female gender presented a higher score in level 2 of empathy. It is important that, in addition to recognizing the empathic level in the dentist-patient relationship, educational strategies and continuous training that foster their personal development, including a positive impact on the interpersonal relationships they establish with their patients, are included in the professional training of dentists.

  • English

    En el presente trabajo se presenta la primera parte de la investigación del nivel de empatía de los estudiantes de odontología de la Universidad Autónoma de Sinaloa por grado escolar y género implementándose la realización de Talleres de Relaciones Interpersonales y Autoestima (RI y A), con el sustento del Desarrollo Humano y el Enfoque Centrado en la Persona como estrategia educativa para fomentar el desarrollo y fortalecimiento del nivel de empatía de los odontólogos en formación. Esta investigación fue de tipo no experimental, transeccional, exploratorio y descriptivo con enfoque mixto. Se aplicó en la primera etapa a 364 estudiantes la Escala de Empatía Médica de Jefferson en su versión en español y adaptada a los odontólogos en formación investigando su nivel de empatía. Los resultados que arrojo esta primera etapa el género femenino de primero y tercer año presentaron mayor puntaje en el nivel 2 de empatía. Es importante que además de reconocer el nivel empático en la relación odontólogo-paciente se incluya en la formación profesional de los odontólogos estrategias educativas y capacitación continua que fomente su desarrollo personal buscando un impacto positivo en las relaciones interpersonales que establecen con sus pacientes.


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