Buscar en
Atención Primaria
Toda la web
Inicio Atención Primaria Validez y fiabilidad de un instrumento para la valoración de la entrevista clí...
Información de la revista
Vol. 27. Núm. 7.
Páginas 469-477 (Enero 2001)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 27. Núm. 7.
Páginas 469-477 (Enero 2001)
Acceso a texto completo
Validez y fiabilidad de un instrumento para la valoración de la entrevista clínica en médicos residentes de medicina de familia: el cuestionario GATHA-RES
Validity and reliability of an instrument to assess the clinical interviews of residents in family and community medicine: the gatha-res questionnaire
Visitas
11148
R. Ruiz Morala,b,
Autor para correspondencia
med021013@nacom.es

Correspondencia: Unidad Docente de Medicina de Familia de Córdoba. C/ Dr. Blanco Soler, 4. 14003 Córdoba.
, J.A. Prados Castillejob,c, M. Alba Juradob,c, J. Bellón Saameñob,c, L.A. Pérula de Torresd
a Especialista en Medicina Familiar y Comunitaria. Coordinador de la Unidad Docente de Medicina de Familia y Comunitaria de Córdoba
b Grupo Comunicación y Salud Unidad Docente de Medicina de Familia y Comunitaria de Córdoba
c Especialistas en Medicina Familiar y Comunitaria. Tutores de Atención Primaria Unidad Docente de Medicina de Familia y Comunitaria de Córdoba
d Máster en Epidemiología. Técnico de Salud de la Unidad Docente de Medicina de Familia y Comunitaria de Córdoba
Este artículo ha recibido
Información del artículo
Objetivo

Comprobar la validez de contenido, la consistencia interna y la fiabilidad intraobservador de un cuestionario para la evaluación de la comunicación médico-paciente de los residentes de medicina de familia.

Diseño

Estudio observacional, de validación de un instrumento de medida.

Emplazamiento

Nivel de atención primaria. Unidades docentes de medicina de familia y comunitaria.

Población de estudio

Para el análisis de validez, 25 médicos residentes de medicina familiar y comunitaria. Para el análisis de fiabilidad, 48 médicos de la misma especialidad.

Mediciones e intervenciones

Para la construcción del cuestionario, se partió de una versión (GATHA-BASE), compuesta por 42 ítems seleccionados por un panel compuesto por 60 médicos de familia. Para la validez de contenido, se utilizaron 68 encuentros clínicos con pacientes simulados, que fueron videograbados y evaluados. La validez de contenido del cuestionario se estudió mediante un análisis factorial, y para medir su consistencia interna se calcularon los coeficientes alfa de Cronbach. La fiabilidad intraobservador de la versión GATHA-RES fue evaluada mediante los índices kappa y los coeficientes de correlación intraclase.

Resultados

Obtuvimos una versión del GATHA-RES con 27 ítems. El análisis factorial reveló la existencia de 9 factores: «empatía», «anamnesis», «bidireccionalidad», «negociación», «información», «miscelánea 1», «miscelánea 2» y «centrado en el paciente», que mostraron una buena correlación con los contenidos teóricos y formales del cuestionario original (inicialmente agrupados en 3 secciones: actitudes, tareas comunicacionales y habilidades). Todos los coeficientes de correlación intraclase presentaron cifras ≥ 0,90.

Conclusiones

El cuestionario GATHA-RES es un instrumento válido y fiable que puede ser usado para la evaluación de las habilidades comunicacionales de los médicos de familia en formación.

Palabras clave:
Medicina de familia
Relación médico-paciente
Validación de cuestionarios
Objective

To check the validity of content, the internal consistency and the intra-observer reliability of a questionnaire to evaluate the doctor-patient communication of family medicine residents.

Design

Observation study, to validate a measurement instrument.

Setting

Primary care. Family and community medicine teaching units.

Study population

For the validity analysis: 25 family and community medicine residents. For the reliability analysis: 48 doctors in the same speciality.

Measurements and interventions

The questionnaire was constructed on the basis of a version (GATHABASE) composed of 42 items selected by a panel of 60 general practitioners. For content validity, 68 clinical encounters with simulated patients, video-recorded and evaluated, were used. The questionnaire's validity content was studied through a factorial analysis. To measure its internal consistency, Cronbach's alpha coefficients were calculated. Intra-observer reliability of the GATHA-RES version was evaluated through the kappa indexes and the intra-class correlation coefficients.

Results

We obtained a version of the GATHA-RES with 27 items. The factorial analysis revealed that there were 9 factors («empathy», «anamnesis», «two-way communication», «negotiation», «information», «miscellaneous 1», «miscellaneous 2» and «patient-focused») which showed close correlation with the theoretical and formal contents of the original questionnaire (originally grouped in three sections: attitudes, communication tasks and skills). All the intraclass correlation coefficients had figures ≥ 0.90.

Conclusions

The GATHA-RES questionnaire is a valid and reliable instrument that can be used for evaluating the communication skills of general practitioners in training.

Key words:
General practitioners
Doctor-patient relationship
Validation of questionnaires
El Texto completo está disponible en PDF
Biblografía
[1.]
M. Stewart, J.B. Brown, H. Boon, J. Galajda, L. Meredith, M. Sangster.
Evidence on patient-doctor communication.
Cancer Prevention & Control, 3 (1999), pp. 25-30
[2.]
D. Pendleton, T. Schofield, P. Tate, P. Havelock.
The consultation. An approach to learning and teaching.
[3.]
M. Lipkin, S.M. Putnam, A. Lazare.
The medical interview. Clinical care, education, and research.
[4.]
S. Kurtz, J. Silverman, J. Draper.
Teaching and learning communication skills in medicine.
[5.]
General Medical Council..
Tomorrows doctor. Recommendations on undergraduate medical education.
[6.]
Association of American Medical Colleges..
Learning objectives for medical student education. Guidelines for medical schools.
[7.]
Consensus statement from the workshop on the teaching and assessment of communication skills in Canadian medical schools.
Can Med Assoc J, 147 (1992), pp. 1149-1152
[8.]
Programa de la Especialidad de Medicina de Familia y Comunitaria.
Comisión Nacional de la Especialidad de Medicina de Familia y Comunitaria.
Ministerios de Sanidad y Consumo y de Educación,
[9.]
Ministerio de la Presidencia. Orden de 22 de junio de 1995. BOE número 155. Madrid, 30 de junio de 1995.
[10.]
H.F. Kraan, A.A.M. Crijnen, C.P.M. Van der Vleuten, T. Imbos.
Evaluation instruments for medical interviewing skills.
The medical interview. Clinical care, education, and research, pp. 460-472
[11.]
J.A. Prados, F. Borrell, J.M. Bosch, J. Cebriá, J.J. Pérez, S. Alonso.
Cuestionario GATHA base. Valoración de la comunicación desarrollada por un profesional durante el proceso asistencial.
Aten Primaria, 18 (1996), pp. 246-247
[12.]
R. Ruiz Moral, J.A. Prados Castillejo, J. Bellón Saameño, L. Pérula de Torres.
An instrument for assessment interviewing of family medicine trainees: The «GATHA-RES» questionnaire.
Educ Gen Pract, (2001),
[13.]
GATHA-BASE.
Manual de uso.
Córdoba, (1996),
[14.]
M.R. Mickey, P. Mundie, L. Engelman.
Boolean factor analysis.
BMDP statistical software manual. Vol 2, pp. 849-860
[15.]
J.M. Bland, D.G. Altman.
Statistical methods for assessing agreement betweeen two methods of clinical measurements.
Lancet, 1 (1986), pp. 307-310
[16.]
J. Jiménez.
Comparación de métodos cuantitativos de medida.
FMC, 1 (1994), pp. 404-410
[17.]
J.L. Fleiss.
Statistical methods for rates and proportions.
pp. 212-225
[18.]
H. Boon, M. Stewart.
Patient-physician communication assessment instruments: 1986 to 1996 in review.
Patient Education and Counseling, 35 (1998), pp. 161-176
[19.]
F. Borrell Carrió.
Manual de entrevista clínica.
[20.]
M. Stewart, J.B. Brown, W.W. Weston, I.R. McWhinney, C.L. McWilliam, T.R. Freeman.
Patient-centered medicine: transforming the clinical method.
[21.]
D.L. Streiner, G.R. Norman.
Health measurement scales. A practical guide to their development and use.
[22.]
M.K. Marvel, W.J. Doherty, M.A. Baird.
Levels of physician involvement with psychosocial concerns of individual patients: a devolopmental model.
Family Medicine, 25 (1993), pp. 337-342
[23.]
M.K. Marvel, R. Schilling, W.J. Doherty, M.A. Baird.
Levels of physician involvement with patients and their families.
J Fam Pract, 39 (1994), pp. 535-544
[24.]
R. Ruiz Moral, M. Muñoz Álamo, M. Alba Jurado, L. Pérula de Torres.
Effectiveness of a learner-centred training programme for primary care physicians in using a patient-centred consultation style.
Fam Pract, 18 (2001), pp. 60-63
[25.]
Ruiz Moral R, Muñoz Álamo M, Pérula de Torres L. Effectiveness of a patient-centered approach in patient attending primary care surgeries for chronic musculoskeletal pain/fibromyalgia. International Conference on Health & Communication. Barcelona, septiembre 2000.
[26.]
Sobrino A, Esteban J. Aplicación del cuestionario GATHA para feedback docente y evaluación de los alumnos de un curso de entrevista clínica. X Taller Nacional de Entrevista Clínica y Comunicación Asistencial. El Escorial (Madrid), junio 1999.
[27.]
J. Gérvas, L.M. Hernández, A. Martí, P. García-Sagredo, P. Elvira, A. Estévez, et al.
La comunicación médico-paciente y la educación para la salud.
Aten Primaria, 8 (1991), pp. 202-205
[28.]
L.M. Hernández-Monsalve, L.M. García Olmos, M.M. Pérez Fernández, J. Gérvas.
Influencia del sexo del médico y del paciente en la entrevista clínica.
Aten Primaria, 10 (1992), pp. 719-724
[29.]
M. Girón, E. Sánchez García.
Eficacia de una técnica de adiestramiento sobre las destrezas de entrevista clínica asociadas con la capacidad psicodiagnóstica del médico.
Aten Primaria, 21 (1998), pp. 125-130
[30.]
J. Cox, H. Mulholland.
An instrument for assessment of videotapes of general practitioners' performance.
BMJ, 306 (1993), pp. 1043-1046
[31.]
R.C. Fraser, R.K. McKinley, H. Mulholland.
Consultation competence in general practice: establishing the face validity of priorized criteria in the Leicester assessment package.
Br J Gen Pract, 44 (1994), pp. 109-113
[32.]
R.B. Hays.
Assessment of general practice consultations: content validity of a rating scale.
Medical Education, 24 (1990), pp. 110-116
[33.]
H.F. Kraan, AAM. Crijnen.
Construct validity studies with the MAAS in primary mental care.
The Maastrich history-taking and advice checklist,
[34.]
D.L. Roter.
Coding manual for roter international analysis scheme.
Copyright © 2001. Elsevier España, S.L.. Todos los derechos reservados
Opciones de artículo
Herramientas
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos