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Resumen de Datos sobre la historia del español en Centroamérica: el nivel fónico en la Guatemala del siglo XVIII

José Luis Ramírez Luengo

  • español

    Since diachronic studies of Guatemalan Spanish are scarce, this paper intends to add on the historic understanding of 17th and 18th centuries in such a variety of Spanish, through the study of its phonic set-up.

    A corpus of inquisitorial documents (Ramírez Luengo 2017) shall be analyzed, as well as every phonetic and phonological phenomena mirrored in a corpus of inquisitorial documents (Ramírez Luengo 2017) shall be analyzed, by assessing the value of trend-breaking spelling at the time. This research is meant to provide not only a coherent description of such phenomena in relation to present day situation in Guatemala (Lipski 2000; Utgård 2010), but also an appropriate interpretation under the principles of historical dialectology. The end goal is to determine the existence of a phonic set-up in that century that would be analogue to present day’s setting, and thus confirm the dialectalization on this linguistic level in this period.

  • English

    Dada la escasez de estudios sobre la diacronía del español guatemalteco, este trabajo pretende contribuir al conocimiento histórico de esta variedad en los siglos XVII y XVIII por medio del estudio de su configuración fónica: se analizará, así, un corpus de documentos inquisitoriales (Ramírez Luengo 2017) y, por medio de la valoración de las grafías que rompen las tendencias gráficas de la época, se analizarán todos los fenómenos fonéticos y fonológicos que los textos reflejan, intentando ofrecer no solo una descripción coherente de estos en relación con la situación de la Guatemala actual (Lipski 2000; Utgård 2010), sino también una interpretación adecuada a la luz de los principios de la dialectología histórica, de modo que se pueda comprobar si en esta centuria se descubre una configuración fónica semejante a la que existe hoy y, por tanto, si se ha producido ya en estos momentos la dialectalización de este nivel lingüístico.


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