Axuda
Ir ao contido

Dialnet


Resumo de Explicit and unconscious dimensions of the evaluation of educators

Maria Grazia Riva

  • English

    The project presented in the paper is related to the evaluation of adult education staff. It shows that there are systems, procedures and regulations related to evaluation literature, to guide lines and policies indicated by the European Union, and by national and local institutions. A qualitative perspective on evaluation, however, shows that a ‘’grey area’’ of evaluation exists, related to not-codified, implicit evaluation routines, habits, emotions, unconscious impulses. The Project uses a set of methods. For the investigation step, a systematic literature and policies reviews were made as well as semi-structured interviews. The cooperative approach between researchers and practitioners referred to the Schon’s perspective. The training course for evaluators, however, has been carried out with the method of research-training, in order to gather information during the training itself. It is going to demonstrate that is necessary to build a complex training of evaluators, able to integrate rational and interpretative/clinic approaches, in order to achieve a comprehension of the whole. It is necessary for the evaluators to get consciousness of the emotional dimensions of the evaluation and for the institutions and the policy makers to open the procedures of evaluation and to make space also for other more qualitative approaches.

  • español

    En el contributo estas presentado un proyecto, referiéndose a la evalutatión personal de los educadores comprometida en la educatión de los adultos. Se esplica como existan sistemas, procedimientos y regolamentaciones presentes en la literatura sobre evaluación, en las linea guia y politicas establecidas por la UE y per la istituctiones nacional y local. Todavia, una prospectiva cualitativa sobre evaluación esplica que existe un espacio “oscuro” de evaluación connexa a la routines implicitas, no codificado, costumbres, emociones y los impulsos incocientes. El proyecto usas un conjunto de métodos. Para la fase de investigación fueron examinados la literatura y las politicas sobre evaluación y fueron realizadas entrevistas semiestructurado. Para el enfoque cooperativo entre los investigadores y practico ha sido utilizado el elfoque de Schon. Por el curso de formación por evaluadores se estas utilizando el metodo de la investigación-formación para recoger informaciones durantes el periodo del curso. Se necesita costruir una formación compleja por los evaluadores, que sea capaz de integrar enfoques racionales y interpretativos/clìnicos, a tal manera de lograr un entendimiento total. Se necesita par los evaluadores tener conocimiento de las dimensiones emocionales de evaluación, y por la instituctiones y los politicos abrir los procedimientos por la evaluación, también haciendo espacio para màs enfoques cualitativos


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Máis información sobre Dialnet Plus