Design of an instrument for the diagnosis of risk in children of basic residential centers of reception: CHSv1

Authors

  • Inmaculada Ávalos Ruiz Universidad de Granada
  • Manuel Fernández Cruz Universidad de Granada
  • Mohammed El Homrani Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.4592

Keywords:

Child welfare, children, educational diagnosis, screening tests, social skills

Abstract

In this article we propose the development and future validation of a screening or screening instrument to diagnose and evaluate minors in basic residential care centers. The elaborated instrument, CHSv1, is conceived as a screening tool for a first diagnosis of the risk of social exclusion and future maladjustment that allows to plan more adjusted educational interventions and make referrals to more specialized services or professionals. The dimensions that are intended to cover to diagnose the risk of social exclusion are: self-esteem; generalized self-efficacy; life satisfaction; optimism; frustration tolerance; planning and decision making; empathy; expression, management and recognition of emotions; and attachment to equals. In addition, the reference instruments reviewed and the reasons for not contemplating those that, finally, have not been chosen are indicated. The design contemplates the application of CHSv1 to a selected sample of minors residing in the province of Granada (Spain), making a contrast with the BASC standardized diagnostic test to perform the relevant sensitivity and predictivity analyzes. The article concludes with a section of conclusions and pointing out the limitations of the investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aybar, M., Del Castillo, A., Díaz, A., Villar, L., y Cabero-Almenara, J. (2018). Evaluación de los contenidos de Ingeniería de Mantenimiento en la formación del Ingeniero Eléctrico en el Instituto Tecnológico de Santo Domingo. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 10, 108-125.

Belda, C., Bustos, C., Molina, A., Muñoz, C. y Trujillo, M. A. (2012). Centros de protección de menores en situación de desamparo que presenta trastornos de conducta en Andalucía. Junta de Andalucía. Consejería para la Igualdad y Bienestar Social. Agencia de Servicios Sociales y Dependencia de Andalucía. Observatorio de la Infancia en Andalucía. Recuperado de: https://www.siis.net/documentos/ficha/201260.pdf

Botella, J. y Zamora, Á. (2017). El meta-análisis: una metodología para la investigación en educación. Educación XX1, 20(2), 17-38, doi: 10.5944/educXX1.19030

Bude, S., Mayer, S., Zinn, A., Lippold, M., Avrushin, A., Bromberg, A., George, R. y Courtney, M. (2004). Residential Care in Illinois: Trends and Alternatives. Final Report. Chicago: Chapin Hall Center for Children at the University of Chicago.

Consejería de Salud. Junta de Andalucía. (2011). Instrumentos para la evaluación de la salud mental y el desarrollo positivo adolescente y los activos que lo promueven. Consejería de Salud. Junta de Andalucía. Recuperado de https://www.repositoriosalud.es/handle/10668/2483

De la Herrán, A., García, C. e Imaña, A. (2008). Informe sobre el Acogimiento Residencial en Centros de Protección de Menores: La Vivencia de Jóvenes Ex-residentes y sus Familias. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6 (3), 139-155.

Fernández-Cruz, M. y Gijón, J. (2014). Programa de capacitación de personal de estimulación temprana: profesionales y técnicos. La Paz, Ministerio de Sanidad de Bolivia.

Fernández, J. M., Hamido-Mohamed, A. y Ortiz, M. M. (2009). Influencia del acogimiento residencial en los menores en desamparo. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7 (18), 715-728.

Garaigordobil, M. y Maganto, C. (2012). SPECI, Screening de Problemas Emocionales y de Conducta Infantil. Madrid: TEA Ediciones.

Hossiep, R. y Paschen, M. (2006). BIP, Inventario Bochum de Personalidad y Competencias: manual. Madrid: TEA Ediciones.

Jung, S., Lee, D., Park, S., & Hong, H. J. (2019). Subtypes of suicidal ideation in Korean adolescents: A multilevel latent profile analysis. Australian & New Zealand Journal of Psychiatry, 53(2), 158–167. https://doi.org/10.1177/0004867418763530

Lejarraga, H., Kelmansky, D., Lejarraga, C., Charrúa, G., Salamanco, G., Insúa, I. y Nunes, F. (2013). Validación de un formulario para la detección de niños con alto riesgo de padecer trastornos del desarrollo: Cuestionario PRUNAPE pre-pesquisa. Archivos argentinos de pediatría, 111 (6), 476-483.

Reynolds, C. R. y Kamphaus, R. W. (2004). BASC. Sistema de Evaluación de la Conducta en Niños y Adolescentes. Madrid: TEA Ediciones.

Rizzoli-Córdoba, A., Schnaas-Arrieta, L., Liendo-Vallejos, S., Buenrostro-Márquez, G., Romo-Pardo, B., Carreón-García, J., Valadez-Correa, E., Scherer-Ibarra, P., López-Aranda, V., Lira-Guerra, S., Robles-Anaya, R., Pizarro-Castellanos, M., Briones-Sandoval, A., Lia-Pirola, M. y Muñoz-Hernández, O. (2013). Validación de un instrumento para la detección oportuna de problemas de desarrollo en menores de 5 años en México. Boletín médico del Hospital Infantil de México, 70 (3), 195-208.

Schütz, F., Sarriera, J., Bedin, L. y Montserrat, C. (2015). Subjective well-being of children in residential care centers: Comparison between children in institutional care and children living with their families. Psicoperspectivas, 14 (1), 19-30.

Sica, C., Chiri Rocco, L., Favilli, R. y Marchetti, I. (2016). Q-PAD. Cuestionario para la Evaluación de Problemas en Adolescentes (P. Santamaría, adaptador). Madrid: TEA Ediciones.

Strijbosch, E. L. L., Huijs, J. A. M., Stams, G. J. J., Wissink, I. B., Vand der Helm, G. H. P., Swart, J. J. W. y Van der Veen, Z. (2015). The outcome of institutional youth care compared to non-institutional youth care for children of primary school age and early adolescence: A multi-level meta-analysis. Children and Youth Services Review, 58, 208-218.

Published

2020-02-04

How to Cite

Ávalos Ruiz, I., Fernández Cruz, M., & El Homrani, M. (2020). Design of an instrument for the diagnosis of risk in children of basic residential centers of reception: CHSv1. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (13), 111–125. https://doi.org/10.46661/ijeri.4592

Issue

Section

Artículos