Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Literatura Catalana Infantil (3993)

Anna Esteve Guillén, Jaume Albero Poveda, Carme Arronis Llopis, Eduard Baile López, Victòria E. Cremades Gonzàlez, Maria Àngels Francés Díez, Antoni Maestre Brotons, Isabel Marcillas Piquer, Lliris Picó i Carbonell

  • Aquest article presenta els resultats d’una acció educativa que ha estat dissenyada a partir de la reflexió teòrica sobre metodologies actives i que ha consistit a introduir en l’assignatura Literatura Catalana Infantil que s’imparteix en el Grau d’Educació Infantil una pràctica que consisteix en l’elaboració d’un booktrailer sobre una obra de la literatura infantil catalana. El booktrailer és fonamentalment una eina de promoció de la lectura que pot esdevenir un instrument per a l’adquisició de competència literària (també comunicativa i digital), que es difon per Internet i, per tant, s’adreça especialment a un lector del segle XXI. És un recurs habitualment utilitzat per les editorials (també per autors i il·lustradors), especialment vinculat a l’àlbum, el llibre il·lustrat i la novel·la gràfica (per la proximitat del llenguatge). Segons Rosa Tabernero (2013): “El book trailer es un instrumento de promoción de un libro en formato de vídeo que emplea técnicas similares a las que utiliza el trailer cinematográfico con la peculiaridad de que circula por internet, es decir, se difunde a través de las redes sociales”, i ha de ser per definició breu, estimulant, eloqüent i precís (Lloret y Canet, 2008). Considerem, juntament amb la crítica especialitzada (Lluch, 2014) que aquesta pràctica pot resultar interessant per a l’alumnat universitari ja que l’entorn del web social ofereix a hores d’ara noves maneres d’aproximar-se a la lectura que poden connectar-hi més fàcilment. El nostre propòsit és avaluar el seu rendiment acadèmic en relació amb l’adquisició de la competència lectora, el desenvolupament del judici crític i de la creativitat, la integració de recursos propis de l’animació lectora, així com el domini de certes destreses digitals en l’alumnat d’Educació Infantil. Per les seues característiques la creació d’un booktrailer (així com la seua recepció per part de l’alumnat) implica necessàriament un lector col·laborador, actiu, crític i reflexiu, ja que l’alumnat haurà de demostrar la seua capacitat d’interpretació per resumir l’argument, identificar els temes principals, distingir el caràcter dels personatges i copsar la jerarquització que s’hi estableix en el text literari. També la seua capacitat de síntesi per ajustar el discurs al temps estàndard del booktrailer, fent ús de recursos narratius com l’el·lipsi (ja que el discurs resultant serà sempre fragmentari). Així mateix haurà de conéixer i dominar els principals recursos retòrics del discurs narratiu, com ara el tipus de narrador, la hipertextualitat, la intertextualitat o la metaficció (Genette, 1987), així com també algunes nocions bàsiques del llenguatge cinematogràfic i audiovisual en termes generals. Trets, tots ells, força rellevants per a analitzar i entendre la literatura catalana infantil dels darrers anys, especialmente del tombant de segle. Així doncs, els resultats que presentarem seran extrets directament de la implementació a l’aula d’aquesta nova pràctica i de la corresponent revisió i avaluació. D’una banda, a través de l’avaluació per part del professorat d’aquesta activitat i, de l’altra, de les dades sobre el procés d’ensenyament-aprenentatge reflectides en una enquesta final emplenada per l’alumnat. Aquestes dades han estat el punt de partida per a introduir-hi esmenes per a millorar-ne l’aprofitament didàctic en cursos posteriors.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus