Tamara Moya-Jorge e-mail(Login required)

Main Article Content

Authors

Tamara Moya-Jorge e-mail(Login required)

Abstract

400
In the absence of a state film education plan in Spain, there are numerous initiatives operating in the field of both formal and non-formal education, the aim of which is pedagogy through cinema and about cinema. The European Commission has established the identification of a pantheon of authors of which knowledge is compulsory (canonical competence) as one of the four necessary competencies of this film literacy. This article aims to identify this canon promoted by the entities operating outside the formal curriculum and within the different contexts of non-formal education with early, primary and secondary education students in Spain. For this purpose, 65 entities (N=65) –educational centers, regional programs, museums, film libraries, film clubs, festivals, associations and foundations– have been catalogued and consulted for the first time in the different provinces of Spain. Among the results, 194 film titles and 142 names of directors used by those entities involved in image pedagogy in Spain have been collected. From a multicultural point of view, the analysis of the results points to the promotion of a biological approach to the history of universal cinema, in which national cinematography does not find a place. The primacy of North American and French productions is observed, as well as the absence of images with which to work on historical memory in Spain.

Keywords

Film literacy, media literacy, pre-university education, cultural heritage, collective memory, canon.

References

Aguaded, I. (2013). Media Programme (UE) - International Support for Media Education. [El Programa “Media” de la Comisión Europea, apoyo internacional a la educación en medios]. Comunicar, 40(7-8). https://doi.org/10.3916/C40-2013-01-01.

Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México D.F.: FCE.

Bazalgette, C. (2010). Analogue Sunset. The Educational Role of the British Film Institute, 1979- 2007. [El apagón analógico: el British Film Institute y la educación en los tres últimos decenios]. Comunicar, 35(18), 15-24. https://doi.org/10.3916/C35-2010-02-01.

Bourdieu, P. (2005). Capital cultural, escuela y espacio social. México D.F.: Siglo XXI.

Castelló-Mayo, E., López-Gómez, A. M. & Roca-Baamonde, S. (2018). La (di)solución de las identidades culturales europeas en el espacio digital: una reflexión crítica en torno a las pequeñas cinematografías. Communication & Society, 31(1), 39-55.

Clarembeaux Lieja, M. (2010). Film Education: Memory and Heritage [Educación en cine: memoria y patrimonio]. Comunicar, 35(18), 25-32. https://doi.org/10.3916/C35-2010-02-02.

Díaz López, M. (2015). Aproximación a la distribución internacional de cine español en los inicios del siglo XXI. Studies in Spanish & Latin American Cinemas, 12(3), 255-277.

European Commission. (2017, September 20). Film literacy in Europe: Executive summary. Retrieved from https://goo.gl/dBASqA.

Galindo Pérez, J. M. (2013). El canon cinematográfico español: una propuesta de análisis. Archivos de la Filmoteca, 71, 141-154.

García Canclini, N. (2007). El poder de las imágenes. Diez preguntas sobre su redistribución internacional. Estudios visuales, 4, 35-55.

García Carrión, M. (2013). Por un cine patrio: cultura cinematográfica y nacionalismo español (1926-1936). Valencia: Universidad de Valencia.

García De León, M. A. (1996). Aprendiendo Ciencias Sociales a través del cine y la literatura (una aplicación en el campo de la Sociología de la Educación). Revista Complutense de Educación, 7(2), 311-320.

Hansen, M. (1999). The Mass Production of the Senses: Classical Cinema as Vernacular Modernism. Modernism/Modernity, 6(2), 55-77.

Hayward, S. (2001). French national cinema. London: Taylor & Francis e-Library.

Hinterberger, J. (2017, February 15). Making Film Education Matter (Trabajo final de Máster). University of Vienna. Retrieved from https://goo.gl/qvkM61.

Jameson, F. (1995). La estética geopolítica. Cine y espacio en el sistema mundial. Barcelona: Paidós Ibérica.

Martel, F. (2011). Cómo nacen los fenómenos de masas. Madrid: Taurus.

Martínez, J. (coord.) (2003). Películas para usar en el aula. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Monterde, J. E. (1986). Cine, historia y enseñanza. Barcelona: Laia.

Moya, T. (2017). Iniciativas de alfabetización cinematográfica: Una cartografía metodológica actual de las entidades dedicadas a la film literacy con públicos no profesionales en España. Revista Fuentes, 19(2), 125-138. http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes. 2017.19.09.

Pastor, A. (1992). Metodología de la Historia en las Enseñanzas Medias. Revista Complutense de Educación, 3(1), 207-236.

Peranson, M. (2010). Primero se obtiene el poder, luego se obtiene el dinero: dos modelos de festival de cine. In R. Alan Koza (Ed.), Cine del mañana (pp. 27-43). Buenos Aires: INCAA.

Portalés Oliva, M. (2016, October 10). La Alfabetización cinematográfica en España: diagnóstico y análisis de las principales iniciativas (Trabajo final de Máster). Universidad Autónoma de Barcelona. Retrieved from https://goo.gl/H5Arqg.

Raposo, M. (Coord.) (2009). El cine en educación: realidades y propuestas para su utilización en el aula. Santiago de Compostela: Tórculo Artes Gráficas.

Reia-Baptista, V., Burn, A., Reid, M. & Cannon, M. (2014). Screening Literacy: Reflecting on Models of Film Education in Europe. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 354-365.

Salazkina, M. (2015). Introduction: Film Theory in the Age of Neoliberal Globalization. Framework: The Journal of Cinema and Media, 56(2), 325-349.

Pérez-Tornero, J. M. (2009). El nuevo horizonte europeo de la alfabetización mediática. Telos, 79, 6-7.

Pérez-Tornero, J. M., Paredes, O. & Fernández, N. (2010). La Media Literacy in Spagna.Form@re. Open Journal per la Formazione in Rete, 70, 21-27.

Rosenbaum, J. (2004). Essential Cinema: On the Necessity of Film Canons. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

Triana-Toribio, N. (2003). Spanish National Cinema. London: Routledge.

Metrics

Search GoogleScholar


Details

Article Details

Section
Articles