Marta Estrada e-mail(Inicie sesión) , Diego Monferrer e-mail(Inicie sesión) , Miguel-Ángel Moliner e-mail(Inicie sesión)

Contenido principal del artículo

Autores/as

Marta Estrada e-mail(Inicie sesión)
Diego Monferrer e-mail(Inicie sesión)
Miguel-Ángel Moliner e-mail(Inicie sesión)

Resumen

842
There has been considerable academic interest in learning styles in recent decades aimed at developing more efficient methodologies in the teaching-learning process. However, few studies have analysed the existing relationship between learning styles according to the whole brain model and emotional intelligence in university students, the proposal of the present research. Methodology: Dominant learning styles were measured with the Whole Brain Theory Diagnosis, a shortened adaptation of the Herrmann Brain Dominance Instrument. Emotional intelligence was measured using a simplified adaptation of the Spanish version of the Trait Meta-Mood Scale. Results: Learning styles based on mixed dominances positively influence the development of emotional intelligence. Learning styles associated with the right hemisphere were also found to have a greater impact on emotional intelligence. Conclusions: Students should be trained in a learning style that enables the use of mixed dominances, thereby contributing to the development of their emotional intelligence.

Palabras clave

Learning Styles, Whole Brain Model, Emotional Intelligence

Referencias

Akhtar, R., Boustani, L., Tsivrikos, D. and Chamarro-Premuzic, T. (2015). The engageable personality: personality and trait EI as predictors of work engagement. Personality and Individual Differences, 73, 44-49.

Alonso, C., Domingo, J. and Honey, P. (1994). Los estilos de aprendizaje: procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao: Ediciones Mensajero.

Andrei, F., Siegling, A. B., Aloe, A. M., Baldaro, B. and Petrides, K. V. (2016). The incremental validity of the Trait Emotional Intelligence Questionnaire (TEIQue): A systematic review and meta-analysis. Journal of Personality Assessment, 98, 261-276.

Antonio-Agirre, I., Esnaola, I. and Rodríguez-Fernández, A. (2017). La medida de la inteligencia emocional en el ámbito psicoeducativo. Revista Interuniversitaria de Formación de Profesorado, 88(31.1), 53-64.

Armstrong, J. S. and Overton, T. S. (1977). Estimating non-response bias in mail surveys. Journal of Marketing Research, 16, 396-402.

Bagozzi, R. P. and Youjae, Y. (1988). On the Evaluation of Structural Equation Models. Journal of the Academy of Marketing Science, 16, 74-94.

Bar-On, R. (1997). The emotional quotient inventory (EQ-i): A test of emotional intelligence. Toronto: Multi-Health Systems.

Blaney, P. H. (1986). Affect and memory: A review. Psychological Bulletin, 99, 229- 246.

Brookfield, S. D. (1995). Becoming a critically reflective teacher. San Francisco: Jossey- Bass.

Camarero. F., Martín, F. y Herrero, J. (2000). Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios. Psicothema, 12(4), 615-622.

Cárdenas, D., Conde-González, J. and Perales, J. C. (2015). El papel de la carga mental en la planificación del entrenamiento deportivo. Revista Psicología del Deporte, 24(1), 91-100.

Carranza-Lira, S. (2017). Correlation between psychological state and emotional intelligence in residents of gyunbecology and obstetrics. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 54(6), 780-786.

Casado, Y., Llamas, S. and López, V. (2015). Inteligencias múltiples, creatividad y lateralidad, nuevos retos en metodologías docentes enfocadas a la innovación educativa. Reidocrea, 4(43), 343-358.

Cazau, P. (2004). Estilos de aprendizaje: El modelo de los cuadrantes cerebrales. In J. Gómez (Ed.), Neurociencia cognitiva y educación. Lambayeque: Fachse.

Cejudo, I., García-Maroto, S. and López-Delgado, M. L. (2017). Efectos de un programa de inteligencia emocional en la ansiedad y el autoconcepto en mujeres con cáncer de mama. Terapia Psicológica, 35(3), 239-246.

Damasio, A. R. (2006). El error de Descartes. Madrid: Crítica.

Desrosiers, P. (2005). Psicomotricidad en el aula. Barcelona: INDE Publicaciones.

Dunn, R. and Dunn, K. (1978). Teaching students through their individual learning styles: A practical approach. Reston: Prentice Hall.

Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D. and Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82(1), 405-432.

Escoda, N. P. (2016). Cuestionario del GROP para la evaluación de la competencia emocional (CDE). In J. L. Soler, L. Aparicio, O. Díaz, E. Escolano and A. Rodríguez (Coords.), Inteligencia emocional y bienestar II: Reflexiones, experiencias profesionales e investigación (pp. 690-705). Zaragoza: Universidad San Jorge.

Estrada, M., Monferrer, D. and Moliner, M. A. (2016). Entrenamiento de la inteligencia emocional en el contexto de la formación en ventas. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 27(2), 62-79.

Estupiñán, J., Cherrez, I. M., Intriago, G. C. and Torres, R. J. (2016). Neurociencia cognitiva e inteligencia emocional. La gestión pedagógica en el contexto de la formación profesional. Neurociencia Cognitiva e Inteligencia Emocional. Didasc@lia: Didáctica y Educación, VII(4), 207-214.

Extremera, N., Fernández-Berrocal, P., Mestre, J. M. and Guil, R. (2004). Medidas de evaluación de la inteligencia emocional. Revista Latinoamericana de Psicología, 36(2), 209-228.

Fernández-Berrocal, P. and Extremera, N. (2005). La inteligencia emocional y la educación de las emociones desde el Modelo de Mayer y Salovey. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 63-93.

Fernández-Berrocal, P. and Ramos, N. (2004). Desarrolla tu inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.

Fernández-Berrocal, P., Alcaide, R., Domínguez, E., Femández-McNally, C., Ramos, N. S. and Ravira, M. (1998). Adaptación al castellano de la escala rasgo de metaconocimiento sobre estados emocionales de Salovey, et al. Libro de Actas del V Congreso de Evaluación Psicológica (pp. 83-84). Málaga: Universidad de Málaga.

Fernández-Berrocal, P., Extremera, N. and Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports, 94, 751-755.

Ferrer, K., Villalobos, J., Morón, A., Montoya, C. and Vera, L. (2015). Estilos de pensamiento según la teoría de cerebro integral en docentes del área de química de la Escuela de Bioanálisis. Multiciencias, 14(3), 281-288.

Flores, E. and Maureira, F. (2015). Propiedades psicométricas del inventario de dominancia cerebral en estudiantes de educación física. Emásf: Revista Digital de Educación Física, 36, 81-91.

Forgas, J. P. (2000). Feeling and thinking: the role of affect in social cognition. New York: Cambridge University Press.

Fornell, C. and Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18, 39-50.

Friedrich, T. L., Byre, C. L. and Mumford, M. D. (2009). Methodological and theoretical considerations in survey research. The Leadership Quarterly, 20, 57-60.

Gardié, O. (1998). Total brain and a creative wholistic view of education. Estudios Pedagógicos, 24, 79-87.

Gardner, H. (1993). Multiple Intelligences: The Theory in Practice. New York: Basic Books.

Gómez, D., Oviedo, R. A., Gómez, A. and López, H. (2011). Estilos de aprendizaje en los estudiantes universitarios con base en el modelo de hemisferios cerebrales. Tlatemoan. Revista Académica de Investigación, 11, 1-23.

Gómez, J. (2004). Neurociencia cognitiva y educación. Lambayeque: Fachse.

González-Arias, M. I. and Alucema, L. B. (2015). Formación universitaria en carreras de ingeniería y pedagogía. Revisitando un antiguo debate. Formación Universitaria, 8(6), 13-22.

Gónzalez-Cabrera, J., Pérez-Sancho, C. and Calvete, E. (2016). Diseño y validación de la escala de inteligencia emocional en internet para adolescentes. Psicología Conductual, 24(1), 93-105.

Guilford, J. P. (1985). The structure of intellect model. In B. B. Wolman (Ed.), Handbook of Intelligence. Theories, measurements, and applications (pp. 225-266). New York: John Wiley and Sons.

Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. and Anderson, R. E. (2009). Multivariate Data Analysis. Nueva York: Prentice Hall.

Harman, H. H. (1976). Modern factor analysis. Chicago: The University of Chicago Press.

Herrmann, N. (1989). The creative brain. Lake Lure: Brain Books.

Herrmann, N. and Herrmann-Nehdi, A. (2015). The Whole Brain business book: Unlocking the power of whole brain thinking in organizations, teams, and individuals. London: McGraw Hill Professional.

Hilgard, E. R. (1980). The trilogy of mind: Cognition, affection, and conation. Journal of the History of Behavior Sciences, 16, 107-117.

Jiménez, C. A. (2006). Diagnóstico teoría del cerebro total. Perieda: Magisterio.

LeDoux, J. (2002). Synaptic self: How our brains become who we are. New York: Penguin Books.

Lopes, P. N., Grewal, D., Kadis, J., Gall, M. and Salovey, P. (2006). Evidence that emotional intelligence is related to job performance and affect and attitudes at work. Psicothema, 18, 132-138.

Lopes, P. M., Brackett, M. A., Nezlek, J. B., Schütz, A., Sellin, I. and Salovey, P. (2004). Emotional intelligence and social interaction. Personality and Social Psychology Bulletin, 30(8), 1018-1034.

López-Zafra, E., Pulido-Martos, M., Berrios, M. and Augusto-Landa, J. M. (2012). Psychometric properties of the Spanish version of the work group emotion intelligence prolife-short version. Psicothema, 24(3), 495-502.

MacLean, P. D. (1990). The triune brain in evolution: Role in paleocerebral functions. New York: Planum Press.

Mallart, J. (2000). Didáctica: Del currículum a las estrategias de aprendizaje. Revista Española de Pedagogía, 58(217), 417-438.

Maureira, F., Aravena, C., Gálvez, C. and Cea, S. (2014). Independencia de los estilos de aprendizaje con la atención, memoria y función ejecutiva en estudiantes de pedagogía en educación física de la USEK de Chile. Revista de psicología Iztacala, 17(4), 1559-1579.

Maureira, F., Flores, E., Gálvez, C., Cea, S., Espinoza, E., Soto, C. and Martínez, J. (2016). Relación entre coeficiente intelectual, inteligencia emocional, dominancia cerebral y estilos de aprendizaje Honey-Alonso en estudiantes de educación física en Chile. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 19(4), 1206- 1220.

Mayer, J. D. and Salovey, P. (1995). Emotional intelligence and the identification of emotion. Intelligence, 22, 89-113.

Mayer, J. D. and Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey and D. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Implications for educators (pp. 3-31). New York: Basic Books.

Mayer, J. D., Caruso, D. and Salovey, P. (1999). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 27, 267-298.

Mayer, J. D., Salovey, P. and Caruso, D. (2001). Technical Manualfor the MSCEITv. 2.0. Toronto: MHS Publishers.

Mayolas, M. C., Villarroya, A. and Reverter, J. (2010). Relación entre la lateralidad y los aprendizajes escolares. Revista Apuntes de Educación Física y Deportes, 101, 32-42.

Molero, D., Pantoja-Vallejo, A. and Galiano-Carrión, M. (2017). Inteligencia emocional rasgo en la formación inicial del profesorado. Contextos Educativos, 20, 43-56.

Momm, T., Blickle, G., Liu, Y., Wihler, A., Kholin, M. and Menges, J. I. (2015). It pays to have an eye for emotions: Emotion recognition ability indirectly predicts annual income. Journal of Organizational Behavior, 36(1), 147-163.

Nunnally, J. (1979). Psychometric Theory. New York: McGraw-Hill.

Perea, R. (2011). Impacto de las infotecnologías, la neurociencia y la neuroética en la Educación. Revista Española de Pedagogía, 69(249), 289-304.

Pérez-Fuentes, M., Molero, M., Gázquez, J. and Soler, F. (2014). Estimulación de la inteligencai emocional en mayores: El programa PECI-PM. European Journal of Investigation in Health. Psychology and Education, 4(3), 329-339.

Petrides, K.V. and Furnham, A. (2003). Trait emotional intelligence: Behavioral validation in two studies of emotion recognition and reactivity to mood induction. European Journal of Personality, 17, 39-57.

Petrides, K. V., Mikolajczak, M., Mavroveli, S., Sánchez-Ruiz, M., Furnham, A. and Pérez González, J. C. (2016). Developments in trait emotional intelligence research. Emotion Review, 8(4), 335-341.

Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Lee, J. and Podsakoff, N. (2003). Common method biases in behavioral research: A critical review of the literature and recommended remedies. Journal of Applied Psychology, 88, 879-903.

Rojas, G., Salas, R. and Jiménez, C. (2006). Estilos de aprendizaje y estilos de pensamiento entre estudiantes universitarios. Estudios Pedagógicos, XXXII(1), 49-75.

Rosa, G., Riberas, G., Navarro, L. and Vilar, J. (2015). El coaching como herramienta de trabajo de la competencia emocional en la formación de estudiantes de educación social y trabajo social de la Universidad Ramón Llull, España. Formación Universitaria, 8(5), 77-89.

Sáez, U., Lavega, P., Mateu, M. and Rovira, G. (2014). Emociones positivas y educación de la convivencia escolar. Contribución de la expresión motriz cooperativa. Revista de Investigación Educativa, 32(2), 309-326.

Said, P. B., Díaz, M. V., Chiapello, J. A. and Espindola, M. E. (2010). Estilos de aprendizaje en estudiantes que cursan la primera asignatura de la carrera de medicina en el nordeste Argentino. Revista de Estilos de Aprendizaje, 6, 67-79.

Salas, R. (2008). Estilos de aprendizaje a la luz de la neurociencia. Bogotá: Magisterio.

Salas, R. S., Santos, M. A. and Parra, S. (2004). Enfoques de aprendizaje y dominancias cerebrales entre estudiantes universitarios. Revista Aula Abierta, 84, 3-22.

Salomon, R. C. (1993). The Philosophy of emotions. In M. Lewis y J. M. Haviland (Eds.), Handbook of emotions (pp. 3-15). New York: Guilford Press.

Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C. and Palfai, T. P. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. In J. W. Pennebaker (Ed.), Emotion, Disclosure, & Health (pp. 125-154). Washington: American Psychological Association.

Salovey, P., Stroud, L. R., Woolery, A. and Epel, E. S. (2002). Perceived emotional intelligence, stress reactivity, and symptom reports: Further explorations using the Trait Meta-Mood Scale. Psychology and Health, 17, 611-627.

Sánchez, A. G. (2010). Diagnóstico de estilos de aprendizaje en estudiante universitarios de nuevo ingreso basado en la dominancia cerebral. Estilos de aprendizaje, 5(5), 43-52.

Schmidt, F. L. (2002). The role of general cognitive ability and job performance: Why there cannot be a debate. Human Performance, 15, 187-210.

Segarra, M., Estrada, M. and Monferrer, D. (2015). Estilos de aprendizaje en los estudiantes universitarios: Laterización vs. interconexión de los hemisferios cerebrales. Revista Española de Pedagogía, 73(262), 583-600.

Silva, R. E. (2008). Estilos de aprendizaje a la luz de la neurociencia. Bogotá: Magisterio.

Sperry, R. W. (1961). Cerebral organization and behaviour. Science, 133, 1749- 1757.

Steenkamp, J. B. E. M. and Van Trijp, H. C. M. (1991). The use of Lisrel in validating marketing constructs. International Journal of Research in Marketing, 8(4), 283-299.

Sterberg, R. J. (1985). Beyond IQ: A triarchic Theory of intelligence. Cambridge: Cambridge University Press.

Vallés, A. (2008). La inteligencia emocional de los padres y de los hijos. Madrid: Pirámide.

Velásquez, B. and Remolina, N. (2013). Análisis correlacional del perfil de dominancia cerebral de estudiantes de la salud y estudiantes de ciencias sociales de la Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca. NOVA, 11(20), 71-82.

Velásquez, B., Remolina, N. and Calle, M. G. (2007). Determinación del perfil de dominancia cerebral o formas de pensamiento de los estudiantes del primer semestre del programa de bacteriología y laboratorio clínico. Nova, 5(7), 48-56.

Warwick, J. and Nettelbeck, T. (2004). Emotional intelligence is…? Personality and Individual Differences, 37(5), 1091-1100.

Métricas

Search GoogleScholar




Detalles

Detalles del artículo

Sección
Artículos