Psychopathology and self-harm among incoming first-year students in six Mexican universities

Autores/as

  • Corina Benjet Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz
  • Raúl A Gutiérrez-García Universidad De La Salle Bajío, campus Salamanca & Universidad Politécnica de Aguascalientes
  • Adrián Abrego-Ramírez Universidad Politécnica de Aguascalientes
  • Guilherme Borges Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz
  • Anabell Covarrubias-Díaz Universidad La Salle Noroeste
  • Ma. Del Socorro Durán Universidad De La Salle Bajío, campus Campestre
  • Rogaciano González-González Universidad De La Salle Bajío, campus Salamanca
  • Alicia E Hermosillo-de la Torre Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Kalina I Martínez-Martínez Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • María Elena Medina-Mora Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz
  • Humberto Mejía-Zarazúa Universidad de la Salle Pachuca
  • Gustavo Pérez-Tarango Universidad De La Salle Bajío, campus Campestre
  • María Alicia Zavala-Berbena Universidad De La Salle Bajío, campus Campestre
  • Philippe Mortier Research Group Psychiatry, Department of Neurosciences, KU Leuven University, Leuven, Belgium

DOI:

https://doi.org/10.21149/9158

Palabras clave:

mental disorders, suicide, substance-related dis¬orders, students, Mexico

Resumen

 Objective. To estimate psychopathology and self-harm behavior of incoming first-year college students, socio-demographic correlates, service use and willingness to seek treatment. Materials and methods. 4 189 male and female incoming first-year students of six universities in four different states of Mexico responded to an online survey with a 79.3% response rate. Results. Almost one in three incom­ing students has experienced some type of psychopathology; however, only one in five has received treatment. Female, students who are older, whose parents are not married or deceased, and who have a non-heterosexual orientation, no religion or a non-Catholic/Christian religion have greater odds (1.18 - 1.99), whereas those who attend a private university and have a parent with some college education have lower odds (0.68 - 0.75) of experiencing any probable disorder. Conclusions. Substantial unmet need for mental health services combined with reported willingness to use university services suggests an opportunity for the detection, referral, and treatment of incoming students to promote a successful transition.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Corina Benjet, Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz

Investigador en Ciencias Médicas E, Dirección de Investigación Epidemiologica y Psicosocial. Investigador del Sistema Nacional Nivel III.

Raúl A Gutiérrez-García, Universidad De La Salle Bajío, campus Salamanca & Universidad Politécnica de Aguascalientes

Profesor e Investigador de Tiempo Completo, SNI nivel I

Adrián Abrego-Ramírez, Universidad Politécnica de Aguascalientes

Profesor de Tiempo Completo

Guilherme Borges, Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz

Investigador en Ciencias Médicas F, Dirección de Investigación Epidemiologica y Psicosocial. Investigador del Sistema Nacional Nivel III.

Anabell Covarrubias-Díaz, Universidad La Salle Noroeste

Profesor de Tiempo Completo

Ma. Del Socorro Durán, Universidad De La Salle Bajío, campus Campestre

Profesor de Tiempo Completo

Rogaciano González-González, Universidad De La Salle Bajío, campus Salamanca

Profesor de Tiempo Completo

Alicia E Hermosillo-de la Torre, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Jefa del Departamento de Psicología, SNI nivel I

Kalina I Martínez-Martínez, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Profesora e Investigadora de Tiempo Completo, SNI nivel II

María Elena Medina-Mora, Instituto Nacional de Psiquiatría Ramón de la Fuente Muñiz

Directora General del INPRFM, SNI nivel III

Humberto Mejía-Zarazúa, Universidad de la Salle Pachuca

Profesor de Tiempo Completo

Gustavo Pérez-Tarango, Universidad De La Salle Bajío, campus Campestre

Profesor de Tiempo Completo

María Alicia Zavala-Berbena, Universidad De La Salle Bajío, campus Campestre

Profesor de Tiempo Completo

Philippe Mortier, Research Group Psychiatry, Department of Neurosciences, KU Leuven University, Leuven, Belgium

Psychiatry Resident

Descargas

Publicado

2018-12-19

Cómo citar

1.
Benjet C, Gutiérrez-García RA, Abrego-Ramírez A, Borges G, Covarrubias-Díaz A, Durán MDS, González-González R, Hermosillo-de la Torre AE, Martínez-Martínez KI, Medina-Mora ME, Mejía-Zarazúa H, Pérez-Tarango G, Zavala-Berbena MA, Mortier P. Psychopathology and self-harm among incoming first-year students in six Mexican universities. Salud Publica Mex [Internet]. 19 de diciembre de 2018 [citado 24 de abril de 2024];61(1, ene-feb):16-2. Disponible en: https://saludpublica.mx/index.php/spm/article/view/9158

Número

Sección

Artículo original

Artículos más leídos del mismo autor/a

1 2 3 4 > >>