Google Scholar: cites
Masculinidades vacacionales y veraniegas : el Rodríguez y el donjuán en el turismo de masas
Nash, Mary (Universitat de Barcelona)

Títol variant: Masculinitats vacacionals i estiuenques : el Rodríguez i el Don Juan en el turisme de masses
Títol variant: Holidays and summer masculinities : the Rodríguez and the Don Juan in mass tourism
Data: 2018
Resum: Este artículo se centra en el significado de los arquetipos masculinos del Rodríguez y del Don Juan, ambas representaciones de una masculinidad que se consolida durante el tardo franquismo en el contexto del turismo de masas y de las prácticas vacacionales más extendidas entre las clases medias. Se trata de representaciones del sujeto masculino que se elaboran desde lógicas distintas en la construcción de la masculinidad y del orden de género franquista. El Donjuan se construye como arquetipo de macho ibérico, burlador y seductor de mujeres que incorpora componentes de primitivismo, de orientalismo y de misoginia en el asentamiento de su hipermasculinidad. En el caso del Rodríguez el perfil de marido, cabeza de una familia tradicional son las claves que marcan los componentes de esta masculinidad celtibérica que se conforma con las convenciones sociales pero, en el momento de las vacaciones familiares, adopta una fugaz disidencia respecto a la identidad masculina. Este artículo examina la construcción de ambas modalidades de masculinidad y explora su potencial para fortalecer o erosionar los mecanismos culturales de poder y de género del régimen franquista.
Resum: Aquest article se centra en el significat dels arquetips masculins del Rodríguez i del Don Juan, ambdues representacions d'una masculinitat que es consolida durant el tardofranquisme en el context del turisme de masses i de les pràctiques vacacionals més esteses entre les classes mitjanes. Es tracta de representacions del subjecte masculí que s'elaboren des de lògiques diferents en la construcció de la masculinitat i de l'ordre de gènere franquista. El Don Juan es construeix com a arquetip de mascle ibèric, burlador i seductor de dones que incorpora components de primitivisme, d'orientalisme i de misogínia en l'assentament de la seva hipermasculinitat. En el cas del Rodríguez, el perfil de marit i de cap d'una família tradicional són les claus que marquen els components d'aquesta masculinitat celtibérica que es conforma amb les convencions socials però, al moment de les vacances familiars, adopta una fugaç dissidència respecte a la identitat masculina. Aquest article examina la construcció d'ambdues modalitats de masculinitat i explora el seu potencial per enfortir o erosionar els mecanismes culturals de poder i de gènere del règim franquista.
Resum: This article focuses on the meanings of two male archetypes: Don Juan and the Rodríguez. Both represent modes of masculinity that appear in the 1960's and early 1970s under the late Franco period in the context of the emergence of mass tourism in the case of don Juan and the extension of holidays among the middle classes in the case of the Rodríguez. These representations of the male subject are construed on distinct arguments regarding masculinity and the Francoist gender order. Donjuan is depicted as an Iberian macho, a mocker who seduces women. His profile incorporates aspects of primitivism, orientalism, and misogyny as the basis for his hyperactive masculinity. An ideal husband and family man in charge of a traditional family shapes the identity of the Rodríguez. He conforms to social conventions, however, at holiday times when his wife and family are away, he adopts a fleeting, dissident redefinition of male identity. This article explores the construction of both modes of masculinity and examines their potential to reinforce or erode the cultural mechanisms of power and the gender order of the Franco regime.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Masculinidad ; Identidad ; Género ; Turismo ; Franquismo ; Vacaciones ; Familia ; Masculinitat ; Identitat ; Gènere ; Turisme ; Franquisme ; Don Juan ; El Rodríguez ; Vacances ; Família ; Masculinity ; Identity ; Gender ; Tourism ; Franco regime ; The Rodriguez ; Holidays ; Family
Publicat a: Rúbrica contemporánea, Vol. 7 Núm. 13 (2018) , p. 23-39 (Dossier) , ISSN 2014-5748

Adreça original: https://revistes.uab.cat/rubrica/article/view/v7-n13-nash
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/rubrica/article/view/338398
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/rubrica/article/view/v7-n13-nash
DOI: 10.5565/rev/rubrica.152


17 p, 182.2 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Rúbrica contemporanea
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2018-06-25, darrera modificació el 2022-12-20



   Favorit i Compartir