Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de ¿Cómo enseña nuestra universidad? El caso de la Universidad de Vigo

Alfonso Cid Sabucedo, Elías Domínguez Prieto, Adolfo Pérez Abellás

  • español

    En el presente trabajo analiza la docencia en la Universidad de Vigo para resaltar los factores que inciden en su Calidad y en última instancia mejorarla. Mediante una "Guía de observación" de los profesores mejor evaluados por los estudiantes, se analizan los indicadores de calidad y las características de las clases de esos profesores.

    Las Conclusiones obtenidas, desde una Concepción holística de los procesos de aula, ponen de manifiesto que los profesores mejor evaluados por los estudiantes utilizan en sus clases fundamentalmente la lección magistral. El artículo aboga por introducir aspectos sobre la formación de los docentes para la docencia universitaria.

  • English

    In this paper we studied the teaching’s reality in the Vigo University, with the aim to make clear which are the factors that influence its quality. Once these factors are known, it would try to develop and to extend them to all the lecturers to improve the teaching lecturer quality and, in the last resort, to make it more competitive. To its fulfilment, starting from a holistic understanding of the lecture room’s process and of that the lecturers room’s quality are the best assessed by the students, through a "Guide of observation", we studied as quality’s factors the lecturers room’s characteristics the best assessed.

    The achieved conclusions make clear as the best assessed lecturers by the students use in their lecturers room mainly "the lecture" in such a way that’s inappropriate. So that, it would be necessary to take an appropriate decision to improve the teaching practice. In the last resort, to acquire the necessary professional competences to the university teaching.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus