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Resumen de Some Remarks on Renaissance Mythophilia. The Medical Poetics of Wonder: Girolamo Fracastoro and His Thought World

Jorge Ledo

  • español

    Este trabajo defiende un argumento en realidad muy simple: el valor teórico que un famoso pasaje de la Metafísica (982b11-21) de Aristóteles tuvo para la poética renacen-tista y, en particular, para Girolamo Fracastoro.

    Dado que la Metafísica ha quedado habitualmente desatendida en los trabajos sobre poética renacentista, me he visto forzado a dividir mi argumento en tres partes. [1.] A partir de las citas y comentarios de Tomás de Aquino al pasaje, muestro cómo el do-minico fue el primer comentarista latino en leerlo en clave psicológica y gnoseológica, y cómo tanto él como sus contemporáneos lo armonizaron con el corpus Aristotelicum, por un lado, y, por otro, con la clasificación de la poesía en el sistema de artes. [2.] En la segunda parte, explico cómo los primeros humanistas se apropiaron del pasaje para transferirlo al argumentario a favor de la primacía de la poesía sobre el resto de artes, con dos efectos indeseables: bien con un empobrecimiento teórico, bien asimilándolo a una visión platonizante de la poesía. Solo con la recuperación manuscrita del texto griego de la Poética de Aristóteles a finales del siglo XV, este pasaje consigue sustraerse de la polémica sobre la clasificación de las artes, para ser brevemente considerado como punto de partida para el análisis de fabula y admiratio desde premisas filosóficas, poéticas y médicas. [3.] La última parte aborda dos pioneros en la recuperación teórica de ambos términos en su nuevo contexto —Galeotto Marzio y Giovanni Pontano— y la labor de síntesis que sobre las posturas encarnadas por ambos, y sobre la intuición originaria de Aquino, lleva a cabo Girolamo Fracastoro, que armonizará filosofía na-tural y poesía a través de sus implicaciones en el intelecto, lo que he llamado aquí la ‘poética médica de la maravilla’ o, más sencillamente, mitoterapia.

  • English

    The following pages make a case for the important role played by Aristotle’s Metaphysics α 2 982b11–21 in Renaissance poetics and especially in that of Girolamo Fracastoro. As this passage, and Aristotle’s Metaphysics in general, have traditionally been denied a major role in the poetics of the Renaissance, I have been obliged to develop my argument in three sections. [1.] The first focuses on Thomas Aquinas’s roundbreaking reading of the quotation in psychological and epistemological terms, and on how he and his contemporaries were able to harmonize it both with the corpus Aristotelicum and with the development of a place for poetry in the system of the arts. [2.] The second section illustrates how the first humanists used Aristotle’s authority to invert the meaning of the passage, transforming it into an argument in defense of the primacy of poetry over the rest of the arts. This appropriation had two undesiderable effects: either depriving the passage of its theoretical implications or, worse, assimilating Aristotle’s words into a Platonizing vision of poetry. Only with the recovery of the Greek text of Aristotle’s Poetics in the late fifteenth century did the passage escape its new status as a commonplace in humanist defense of poetry, and was briefly again considered as a point of departure for the analysis of concepts such as fabula (fiction) and admiratio (wonder), based on philosophical, poetic, and medical premises. [3] The last section introduces Galeotto Marzio’s and Giovanni Pontano’s pioneering works on these two concepts—fabula and admiratio—, as an introduction to the subsequent synthesis done by Girolamo Fracastoro, who, from the positions held by Marzio and Pontano as well as Aquinas’s original intuition, was able to harmonize natural philosophy and poetry by means of their psychological implications. This is what I have called here the ‘medical poetics of wonder’ or, more simply, mythotherapy.


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