Contraportada de libro
En compañía de ángeles. Vida del extático y fervoroso padre Juan de Alloza
(1597-1666), SJ (Barcelona: Edicions Bellaterra, 2007), s'inscriu dins d'una
antropologia històrica del món hispanoamericà. Bona part de les meves
investigacions sobre la fabricació de categories socials i culturals a la colònia, com
"criollisme", "idolatria", "mestissatge" o "santedat", han estat debatudes amb els
integrants del grup d'investigació AHCISP del Departament d'Antropologia de la
UAB. En aquest grup estudiem l'origen, el procés, els sentits, les justificacions
socials i culturals i els usos moderns i contemporanis dels "mestissatges", l'espai
social de les barreges i els ponts culturals, amb la finalitat d'elaborar una
antropologia històrica d'aquests "mestissatges" com categories construïdes
socialment i també com fenòmens socio-culturals en l'Europa cristiana, el món
jueu, àrab musulmà, subsaharià, indígena i crioll. Al juliol de 2006 vaig coordinar
un simposi amb la Dra. Verena Stolcke en el marc del 52o Congrés Internacional de
Americanistas, titulat "Identitades ambivalentes en América Latina, siglos XVI-XXI",
i que va comptar amb la participació de prestigiosos investigadors nacionals i
internacionals. L'objectiu d'aquest simposi, recentment editat per Edicions
Bellaterra en 2008, va consistir a analitzar un complex entramat de relacions, ponts
i transgressions identitàries en les seves dimensions polítiques, econòmiques i
ideològiques a Amèrica Llatina des de perspectives antropològico-històriques i
etnogràfiques. En els debats i estudis identitaris actuals aquests diferents significats
de la noció d'identitat són, no obstant això, molt propensos a confondre's, atorgant
d'aquesta manera a les identitats socio-culturals històriques una falsa realitat
essencial atemporal. A conseqüència d'això, les identitats i desigualtats soci-
culturals s'han enfocat com si elles s'expliquessin per si mateixes, en lloc d'indagar
en els processos i les estratègies socio-polítiques i representacions simbòliques que
les constitueixen en contextos històrics concrets (Stolcke & Coello 2008).
|