Venezuela
This article presents a theoretical reconstruction of mathematical learning in virtual environments based on the testimony of three students in a virtualized educational experience in the area of mathematics in the Faculty of Education at the University of Carabobo. This is a qualitative study framed in Grounded Theory. The theoretical approach was based on the Theory of Didactic Situations of Guy Brousseau. We conclude that virtual mathematics learning is affected by factors such as individual and collaborative work among participants, the asynchronous interactions between the facilitators and participants’ mathematical knowledge in the virtual classroom, the facilitator's tutorial and the expectations, values and emotions inherent in the teaching contract, specifically in the development of educational situations-action formulation and validation.
Este artículo presenta una reconstrucción teórica del aprendizaje matemático en la virtualidad a partir de los testimonios de tres estudiantes de una experiencia educativa virtualizada en el área de matemática en la Facultad de Ciencias de la Educación en la Universidad de Carabobo. Se trata de un estudio cualitativo enmarcado en la Teoría Fundamentada. El enfoque teórico estuvo basado en la Teoría de Situaciones Didácticas de Guy Brousseau. Se concluye que el aprendizaje matemático virtual se ve afectado por factores tales como el trabajo individual y colaborativo entre los participantes, la asincronía de las interacciones entre los facilitadores, saberes matemáticos y participantes en el aula virtual; la acción tutorial del facilitador, así como las expectativas, valores y emociones, intrínsecos en el contrato didáctico, específicamente, en el desarrollo de las situaciones a-didácticas de acción, formulación y validación.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados