Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de El aprendizaje basado en problemas como estrategia para el desarrollo de competencias específicas en estudiantes de ingeniería

Flavio Humberto Fernández Morales, Julio Enrique Duarte

  • español

    Los resultados evidencian mejoras en las competencias relacionadas con la solución de problemas del mundo real así como en la gestión de proyectos a través de la elaboración y socialización de informes. Se detectaron también algunas falencias en los conocimientos disciplinares. Por lo que la metodología propuesta puede ser utilizada como una herramienta para diagnosticar y corregir las debilidades en el proceso formativo de los futuros ingenieros.

  • English

    This paper reports the application of the problem-based learning methodology adapted to the development of specific skills in engineering students. This proposal considers three stages in its application: sensibilization, following up and evaluation. The study was applied to students of the eighth semester of electromechanical engineering at Pedagogical and Technological University of Colombia, who developed a project, based on a real situation. The results provide evidence of improvement in skills related to the solution of real world problems as well as to project management through the preparation and socialization of reports. Also, some shortcomings were detected in reference to the disciplinary knowledge. Therefore, the proposed methodology can be used as a tool for diagnosing and correcting weaknesses in the formative process of the future engineers.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus