Los Paquípodos: Su difícil encaje en la cronología del Arte Levantino
Title (trans.)
“Paquípodos”: A difficult motive in the chronology of the Levantine ArtPublisher
Universidad Autónoma de Madrid.Date
2015Citation
10.15366/cupauam2015.41.009
Cuadernos de Prehistoria y Arqueología 41 (2015): 127-146
ISSN
0211-1608DOI
10.15366/cupauam2015.41.009Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/cupauam2015.41.009Subjects
Arte levantino; Territorialidad; Cronología; Estilo.; ArqueologíaAbstract
Presentamos una propuesta de clasificación para las representaciones humanas levantinas robustas, o fase
Centelles, en función de sus proporciones corporales y de la actitud dinámica que presentan. Basándonos en la dirección
en que fueron realizadas estas representaciones en actitud dinámica (caminando o a la carrera) dentro de los
paneles decorados hemos podido concluir que casi todas ellas fueron dispuestas orientadas remontando los barrancos
donde se ubican los conjuntos rupestres, siempre en dirección al interior, hacia el Maestrazgo. Esta tendencia se
puede explicar bien porque se trate de los mismos grupos que ocupan un amplio territorio por el que se desplazan;
bien por factores de conflictividad territorial y social agravada por una crisis de aridez (quizá relacionada con el 8.2
event). Aspectos relacionados con las temáticas, superposiciones, distribución territorial y relación con yacimientos
de ocupación son abordadas para tratar de ofrecer una definición global de este horizonte artístico We present a new classification for the robust human Levantine motifs, or Centelles type, according to their body proportions
and the dynamic attitude presented. Based on the direction in which these dynamic motifs (walking or even
running) were depicted on the decorated panels we can conclude that the most part of them were oriented going up
the basins or rivers, where the rock shelters are located, always to the interior, to the Maestrazgo. This tendency can
be explained because they can be the same groups occupying a large territory where they move around; or maybe
because social or territorial conflicts factors aggravated by an aridity crisis (related to the 8.2 event). Different aspects
related to the thematic, superimpositions, territorial distribution and the relationship with the occupation sites are
addressed to offer a global definition for this artistic horizon
Files in this item
Google Scholar:Utrilla, Pilar
-
Bea, Manuel
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Novel Loss-of-Function KCNA5 Variants in Pulmonary Arterial Hypertension
Vera Zambrano, Alba; Lago-Docampo, Mauro; Gallego, Natalia; Franco González, Juan Felipe; Morales-Cano, Daniel; Cruz-Utrilla, Alejandro; Villegas-Esguevillas, Marta; Fernández Malave, Edgar Gonzalo; Escribano-Subías, Pilar; Tenorio Castaño, Jair Antonio; Perez-Vizcaino, Francisco; Valverde, Diana; González Gallego, Teresa; Cogolludo, Ángel
2023-03-14 -
El espacio cultural transnacional en la post-Transición: El caso de las series televisivas Amores difíciles y La reina del Sur
Palacio, Manuel; Romero Santos, Rubén
2016 -
EpidemIBD: rationale and design of a large-scale epidemiological study of inflammatory bowel disease in Spain
Chaparro Sánchez, María; Barreiro-de Acosta, Manuel; Benítez, José Manuel; Cabriada, José Luis; Casanova, María José; Ceballos, Daniel; Esteve, María; Fernández, Hipólito; Ginard, Daniel; Gomollón, Fernando; Lorente, Rufo; Nos, Pilar; Riestra, Sabino; Rivero, Montserrat; Robledo, Pilar; Rodríguez, Cristina; Sicilia, Beatriz; Torrella, Emilio; Garre, Ana; García García-Esquinas, Esther; Rodríguez Artalejo, Fernando; Pérez Gisbert, Francisco Javier
2019-05-01