Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Conocimiento del profesorado sobre las dificultades específicas de aprendizaje en lectura y escritura

Remedios Guzmán Rosquete, Ana Delia Correa Piñero, Carmen Nuria Arvelo Rosales, Bárbara Abreu Pérez

  • español

    El objetivo de este estudio fue analizar los conocimientos, concepciones erróneas y lagunas de conocimiento de los tutores de las primeras etapas de escolaridad sobre las Dificultades Específicas de Aprendizaje en lectura y escritura. Una muestra de 149 profesores de 15 centros de la isla de Tenerife respondió una escala de 38 ítems agrupados en tres dimensiones: Síntomas/diagnósticos, Información General e Intervención, con 3 alternativas de respuesta (verdadero, falso y no sé). Se obtuvo un porcentaje medio de respuestas correctas superior al 50% en las tres áreas. Los contrastes mostraron que los tutores tienen un porcentaje significativamente mayor de conocimientos en el área de Intervención, más concepciones erróneas en la de Síntomas/diagnósticos y más lagunas de conocimientos en la de Información General.

  • English

    Specific Learning Disabilities (SLD) have generated much interest from educators and recent legislative reform has led to changes in this concept. The role of teachers in the prevention, detection and intervention of these disorders requires specific knowledge. This study analyses preschool and primary school teacher knowledge of general information, symptoms/diagnoses and interventions on reading and writing SLD (SLD-R and W) and its relationship with initial training and general or specific teaching experience. A sample of 149 teachers completed a survey including demographic questions (11) and a scale of knowledge on SLD-R and W (38 items). Results of the survey reveal that teachers have a greater degree of knowledge regarding intervention, erroneous conceptions of symptoms/diagnoses and knowledge gaps regarding general information. No relationship was found between training and experience and this knowledge. Conclusions reached highlight some practical repercussions: erroneous conceptions of symptoms may negatively affect the identification of SLD-R and W students, attention to risk factors and early intervention. It may also increase the risk of inappropriate counselor referrals and ineffective interventions.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus