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Resumen de Ethnic business in whose name? translocal belongings and bangladeshi entrepreneurship in a barrio of madrid 1

Lara Jüssen

  • español

    El artículo ubica prácticas de mercadotecnia de Bangladesíes en Madrid, Lavapiés, dentro de un marco de translocalidad, identidad y pertenencia. La denominación de empresas como “indias” por parte de Bangladesíes ocurre predominantemente como parte de una estrategia de ‘marketing’, pero, al mismo tiempo, está influenciada por pertenencias históricas y culturales. La auto-descripción de Bangladesíes como “indios” como resultado de conexiones culturales e históricas hacia India tiene que ser contextualizada dentro de relaciones coloniales hacia Britania para ser íntegramente entendida. Se analiza como el empresariado gastronómico y de víveres Bangladesí se desenvolvió en siglos de intercambio cultural entre países europeos y del subcontinente indio hasta su introducción más recientemente en España. Redes, festividades, prácticas y costumbres de Bangladesíes en Lavapiés no efectuados para una clientela europea son, a diferencia, más decididamente ligados a e orientados hacia Bangladesh.

  • English

    This article locates practices of representation of Bangladeshis in Lavapiés, a barrio of Madrid, within a framework of translocal identities and belongings. Networks, festivities, practices and habits of Bangladeshis in Lavapiés are generally oriented towards Bangladesh.

    Nevertheless, Bangladeshis dub their restaurants and other businesses “Indian” as part of an ethnic marketing strategy that uses national/identitarian descriptions as a resource. This self-denomination is explained through historic and cultural links to India, though the practice also evolved within the framework of colonial relations to Britain. As will be shown, the restaurant and food business in which Bangladeshis in Lavapiés engage emerged over centuries of cultural criss-crossings between Europe and the Indian subcontinent, only more recently being introduced to Spain. These translocal dynamics in the historic and contemporary dimensions of migrants’ experiences result in the possibility of highly contextual activations of self-descriptions and self-representations.


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