Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de A psychometric analysis of the Approaches to Teaching Inventory (ATI) and a proposal for a Spanish version (S-ATI-20)

Fuensanta Monroy Hernández, José Luis González Geraldo, Fuensanta Hernández Pina

  • español

    Introducción: La investigación educativa de los últimos años ha explorado los enfoques de enseñanza de los profesores universitarios. Uno de los instrumentos más empleados para medir dichos enfoques es el Ap-proaches to Teaching Inventory (ATI) (Trigwell y Prosser, 2004). Los obje-tivos de esta investigación fueron: a) analizar la fiabilidad y validez de dos versiones en castellano del ATI aplicadas en dos estudios independientes, y b) presentar una propuesta de cuestionario y analizar su consistencia interna y validez. Método: Las muestras estuvieron constituidas por docentes y profesores en formación de dos universidades españolas. Resultados: Se de-tectaron coincidencias en los resultados de ambas versiones en castellano del ATI en cuanto a la fiabilidad, estructura factorial, y cargas de ítems, lo que apuntó a la necesidad de desarrollar una nueva versión (S-ATI-20). Conclusiones: Los resultados destacan la importancia de traducir los cues-tionarios adecuadamente y adaptarlos al contexto. La estructura factorial apoya el modelo de dos escalas del ATI, pero la falta de correlación entre escalas apunta a la posibilidad de considerar otros modelos para explicar los enfoques de enseñanza. Los resultados aquí presentados son preliminares, si bien el S-ATI-20 podría emplearse para la auto-reflexión y auto-evaluación del profesorado

  • English

    Background: Recent educational research has explored how uni-versity teachers approach their teaching. One of the most widely used in-struments is Trigwell and Prosser´s (2004) Approaches to Teaching Inven-tory (ATI). There is, however, scarce research on the Spanish version of this questionnaire. This paper aimed: 1) to analyse the reliability and struc-tural validity of two existing versions of ATI in Spanish language, and 2) to present a proposal for a new Spanish version of ATI, and to measure its re-liability and validity. Method: The samples comprised university and trainee teachers from two Spanish universities. Results: Reliability coefficients, fac-tor structures, and item loadings of the two existing Spanish versions of ATI were evaluated. Some coincidental outcomes suggested that a revised ATI in Spanish was required, thus a new version (S-ATI-20) was presented and tested on a new sample. Conclusions: The results suggest question-naires should be suitably translated and item wording carefully adapted. Factor analyses moderately support a two-scale model, but a lack of corre-lation between approaches suggests alternative approaches to teaching models might be worth considering. This paper presents preliminary results which should be taken with caution, but S-ATI-20 may serve as a tool for self-reflection in faculty development


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus