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Resumen de Spanish version of the Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test (MSCEIT), version 2.0: reliabilities, age and gender differences

Natalio Extremera Pacheco, Pablo Fernández Berrocal, Peter Salovey

  • español

    Este estudio examinó la fiabilidad de la versión española del MSCEIT, con una muestra de 946 estudiantes de enseñanza media y universitaria (426 hombres y 520 mujeres) en un rango de edad de 16 a 58 años. Tras el proceso de traducción y traducción inversa, los objetivos de este estudio fueron: 1) examinar la fiabilidad de la versión española del MSCEIT v.2.0 en los niveles de escala completa, área, rama y subescalas; 2) analizar las correlaciones entre los métodos de corrección de la versión española del MSCEIT v.2.0 en los niveles de escala completa, área, rama y subescalas; 3) examinar posibles diferencias de género en las puntuaciones del MSCEIT; y 4) examinar la relación entre la edad y la puntuación en el MSCEIT. Estos análisis revelaron buena fiabilidad y consistencia interna y alta convergencia entre los dos métodos de corrección en la versión española del MSCEIT. Las mujeres obtuvieron puntuaciones más altas que los hombres en la escala total y en las ramas del test. Se encontró una correlación positiva entre las puntuaciones en el MSCEIT y la edad. Finalmente, se consideran las limitaciones de este estudio, las implicaciones de los resultados para el uso de este nuevo instrumento y la necesidad de futuras investigaciones en inteligencia emocional.

  • English

    This study examined the reliability of the Spanish version of the MSCEIT, with a sample of 946 college and high school students (426 males, 520 females) ranging from 16 to 58 years old. After the translation and back-translation process, the objectives of this study were: 1) to examine the reliability of the Spanish version of the MSCEIT v.2.0 at the total scale, area, branch and subscale levels; 2) to analyze the correlations between the methods of scoring in the Spanish version of the MSCEIT v.2.0 at the total scale, area, branch and subscale levels; 3) to examine possible gender differences on MSCEIT scores; and 4) to examine the relationship between age and MSCEIT scores. These analyses revealed good reliability and internal consistency for the Spanish version of the MSCEIT; a high level of convergence between scoring methods; and higher scores obtained by women on overall scale and branches scores than scores obtained by men. A positive correlation between the scores on MSCEIT and age was found. Finally, these results are discussed in light of the limitations of the present study, the implications of the use of this new instrument, and the need for future research on emotional intelligence.


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