Cristina Navarro-Ruiz e-mail(Login required) , María Luisa Humanes e-mail(Login required)

Main Article Content

Authors

Cristina Navarro-Ruiz e-mail(Login required)
María Luisa Humanes e-mail(Login required)

Abstract

117
Blogs have strengthened its position as an online communication tool to increase the dialogue between organizations and their publics, and this thanks to their interactive capacity and easy use. Although blogs didn’t enjoy the popularity and swift penetration of social networks, Spanish companies are gradually incorporating this channel to their Public Relations plans. Thus, it becomes increasingly interesting to develop a quantitative index allowing determining the degree of compliance to excellence criteria. This paper aims to identify the main factors in order to value the quality of a corporate blog, describes the design of the evaluation index and, later, applies this index to study the corporate blogs of the main Spanish companies in order to unveil how they are exploiting its many advantages.

References

ALEXANDER, Jan & TATE, Marsha Ann, Evaluating web resources, retrieved April 10, 2010, available at http://www.widener.edu.

ALONSO, Jaime, “Comunicar en el Web: Propuesta de criterios para analizar sitios en Internet”, Teknocultura, revista Online, vol. 7, 2007, pp. 1-14, retrieved December 13, 2010, available at http://teknokultura.uprrp.edu/pdf/alonso.pdf.

ALONSO, Jaime, “Cibermedios: conceptualización y tipologías”, in CABRERA, María Ángeles (coord.), Evolución tecnológica y cibermedios, Comunicación Social, Zamora, 2010, pp. 21-26.

ÁLVAREZ, María Luz, “Blogging y microblogging corporativo. Comunicación 2.0 de los operadores de internet fija en España”, en actas del VII Congreso Internacional de Investigación en Relaciones Públicas, Sevilla, 21-23 marzo de 2012, pp. 40-55.

ARIZPE, Gustavo, “Para escépticos: El weblog como herramienta de marketing de respuestas directa”, in MARTÍNEZ, Samuel & SOLANO, Edwing (coords.), Blogs, Bloggers, Blogósfera: una revisión multidisciplinaria, UIA, México, 2010, pp. 234-239.

BLACKSHAW, Pete, Satisfied customers tell three friends, angry customers tell 3,000: running a business in today’s consumer-driven world, Doubleday, New York, 2000.

BOAG, Paul, 10 harsh truth about corporate blogging, retrieved November 15, 2010, available at http://www.smashingmagazine.com/2009/08/09/10-harsh- truths-about-corporate-blogging/

BRUGUERA, Enric, Los blogs, UOC, Barcelona, 2007.

BURGOS, Enrique & CORTÉS Marc, Iníciate en el marketing 2.0. Los social media como herramientas de fidelización de clientes, Netbiblo, La Coruña, 2009.

CELAYA, Javier, La empresa en la Web 2.0: El impacto de las redes sociales y las nuevas formas de comunicación online en la estrategia empresarial, Gestión 2000, Barcelona, 2008.

CELAYA, Javier & HERRERA, Pablo, Los blogs en la comunicación empresarial en España: últimas tendencias, Grupo BPMO Ediciones, Barcelona, 2006.

CELAYA, Javier & HERRERA, Pablo, Comunicación empresarial 2.0. La función de las nuevas tecnologías sociales en la estrategia de comunicación empresarial, BPMO, Madrid, 2007.

CHARTE, Francisco, Los mejores trucos para Internet, Anaya Multimedia, Madrid, 2008.

CHEN, Qimei & WELLS, William, “Attitude toward the site”, Journal of Advertising Research, 36, 5, 1999, pp. 27-37.

CHEN, Lei-Da, GILLENSON, Mark L., et al., Enticing online consumers: an extended technology acceptance perspective. Information and Management, 39, 8, 2002, pp. 705-719.

COOK, Trevor, Can Blogging Unspin PR?, in BRUNS, A. & JACOBS, J. (eds.), Uses of Blogs, Peter Lang, New York, 2006, pp. 45-56.

CORTÉS Marc “Blogs… ¿Pero no habían muerto?”, in SANAGUSTÍN, Eva (dir. & ed.), Claves del nuevo marketing, Gestión 2000, Barcelona, 2009, pp. 110-114.

CUESTA Félix & ALONSO, Manuel A., Márketing directo 2.0. Cómo vender más en un entorno digital, Gestión 2000, Barcelona, 2010.

CURTICHS, Javier, FUENTES, Mauro A., et al., Sentido social: la comunicación y el sentido común en la era de la Internet Social, Profit, Barcelona, 2011.

DANS, Enrique, “Blogs y empresa. Una aproximación a la vanguardia de la blogosfera corporativa”, Telos, 65, octubre-diciembre de 2005, pp. 75-85.

KO, Hanjun, CHANG-hOAN Cho, et al., “Internet Uses and Gratifications A Structural Equation Model of Interactive Advertising”. Journal of Advertising, vol. 34, 2, 2005, pp. 57-70.

LARRAÑAGA, Julio & TATO, Irene, “Aspectos comunicativos y análisis socioeconómicos de los blogs corporativos en las estrategias de comunicación. Aplicación a la industria farmacéutica”, FISEC-Estrategias,Año III, 8, 2007, pp. 43-76.

LEE, Sang, HWANG, Taewon & LEE, Hong-Hee, “Corporate blogging strategies of the Fortune 500 companies”. Management Decision, vol. 44, nº 3, 2006, pp. 316-334.

MICÓ, Josep Lluís & MASIP, Pere, Recursos multimedia en los cibermedios españoles. Trípodos, nº 23, 2008, pp. 89-105, retrieved December 13, 2011, available at http://www.raco.cat/index.php/Tripodos/article/view/118914/154118

MIRANDA, Francisco Javier, BARRIUSO, Cristina, et al., “La banca por Internet en España: Aplicación del Índice de Evaluación Web”, Boletín Económico ICE, 2855, septiembre 2005, pp.15-30.

MONGE, Sergio, Razones para lanzar un blog corporativo, 2007, retrieved February, 12, 2011, available at http://www.sergiomonge.com/servicios/lanzamiento-blog-corporativo/razones.

MONGE, Sergio, “Community Manager. Cuando los blogs no son suficiente”, II Congreso de Ciberperiodismo y Web 2.0, retrieved March 30, 2011, available at http://www.sergiomonge.com/doc/community-manager.pdf.

NAFRÍA, Ismael, Web 2.0. El usuario, el nuevo rey de Internet, Gestión 2000, Barcelona, 2007.

NIELSEN, Jakob, Usability engineering, Morgan Kaufman, San Francisco, 1994.

NIELSEN, Jakob & TAHIR, Marie, Usabilidad de páginas de inicio: Análisis de 50 sitios web, Pearson Educación, Madrid, 2002.

NOGUERA, José Manuel, Blogs y Medios. Las claves de una relación de interés Mutuo, Libros en red, Madrid, 2008.

NOGUERA, José Manuel, “Redes sociales como paradigma periodístico. Medios españoles en Facebook”, Revista Latina de Comunicación Social, 65, 2010, pp. 176-186.

ORIHUELA, José Luis, “Evaluación de contenidos de sitios web. Adaptación del Test de Alexander & Tate”, 2001, available at http://valle.eresmas.net/informe.doc

ORIHUELA, José Luis, “Weblogs y Blogosfera: El medio y la comunidad”, in ROJAS, Octavio, et al., La revolución de los blogs. Cuando las bitácoras se convirtieron en el medio de comunicación de la gente, La esfera de los libros, Madrid, 2006.

ORIHUELA, José Luis, & SANTOS, María Luisa, “Guía para el diseño y evaluación de proyectos de comunicación digital”, in BEL MALLÉN, José Ignacio (coord.), Comunicar para crear valor. La dirección de comunicación en las organizaciones, Eunsa, Pamplona, 2004, pp. 397-416.

ORNELAS LEY, Anahi & LÓPEZ-ORNELAS, Maricela, En búsqueda de la calidad de la información que se publica en Internet. Textos de la CiberSociedad, 12, 2009, retrieved January 12, 2012, available at http://www.cibersociedad.net.

ORTIZ DE ZÁRATE, Alberto, Manual de uso del blog en la empresa. Cómo prosperar en la sociedad de la conversación, Infonomía, Barcelona, 2008, pp. 107, retrieved January 4, 2011, available at http://www.infonomia.com/img/libros/pdf/BlogsEmpresa.pdf

PANO, Ana, “Diálogo y lengua española en contextos de comunicación mediada por ordenador”, Quaderni del CeSLiC, Occasional papers, Centro di Studi Linguistico-Culturali (CeSLiC), Bologna, 2009, pp. 4-24.

PINO, Ivan, 14 razones para publicar un blog corporativo, 12 de enero de 2008, retrieved January 11, 2011, available at http://ivanpino.com/14-razones-para-publicar-un-blog-corporativo

RAFAELI, Sheizaf, “Interactivity: from media to communication”, in HAWKINS, Robert, WIEMANNN, John et al. (eds), Annual Reviews of Communication Research, Sage, Beverly Hills, 1988, pp. 110-134.

ROJAS, Octavio, ALONSO, Jaime, et al., Blogs. La conversación en Internet que está revolucionando medios, empresas y ciudadanos, ESIC, Madrid, 2006.

ROJAS, Octavio (coord.), Web 2.0. Manual (no oficial) de uso, ESIC, Madrid, 2007.

ROS-MARTÍN, Marcos, “Metodología para la implementación de un blog corporativo externo”, El profesional de la información, vol. 17, 5, pp. 502-510.

SANAGUSTÍN, Eva (dir.), Claves del Nuevo Marketing: Cómo sacarle partido a la web 2.0, Gestión 2000, Barcelona, 2009.

SANAGUSTÍN, Eva, Blogs y empresas. Tu marca en la blogosfera, UOC, Barcelona, 2010.

SCHULTZ, Tanjev, “Mass media and the concept of interactivity: An exploratory study of online forums and reader email”, Media Culture & Society, 22, 2000, pp. 205-221.

SCOBLE Robert & ISRAEL, Shel, Naked conversations. How blogs are changing the way businesses talk with customers, John Wiley & Sons, New Jersey, 2006.

SECKO, David, “The power of the blog”, The Scientist, 19, 15, 2005, pp. 37-39.

SELTZER, Trent & MITROOK, Michael A., “The dialogic potential of weblogs in relationship building”, Public Relations Review, 33, 2007, pp. 227-229.

SICILIA, María, RUIZ, Salvador, et al., “Effects of interactivity in a website. The moderating effect of need for cognition”, Journal of Advertising, 34, 2005, pp. 31-45.

SINGH, Tanuja, VERON-JACKSON Liza, et al., “Blogging: A new play in your marketing game plan”, Business Horizons, 51, 2008, pp. 281-292.

SPOOL, Jared M., “Branding and Usability”, User Interface Engineering, vol. 1, 1996, retrieved March 2, 2011, available at http://www.uie.com/articles/branding_usability

SWEETSER, Kaye D. & METZGAR, Emily, “Communicating during crisis: Use of blogs as a relationship management tool”, Public Relations Review, 33, 3, 2007, pp. 340-342.

SWEETSER, Kaye D., PORTER, Lance V., et al., “Credibility and the use of blogs among professional in the communication industry”, Journalism and Mass Communication Quarterly, 85, 1, 2008, pp. 169-185.

TAYLOR, Maureen & KENT, Michael L., “Anticipatory socialization in the use of social media in public relations: A content analysis of PRSA’s Public Relations Tactics”, Public Relations Review, 36, 3, 2010, pp. 207-214.

VILLANUEVA, Julián, ACED, Cristina, et al., Blogs corporativos: una opción, no una obligación, E-Business Center PriceWaterCooper & IESE Business School, Madrid, 2007, pp. 56, retrieved December 16, 2011, available at http://www.ebcenter.org.

WRIGHT, Jeremy, Blog marketing: The revolutionary new way to increase sales, build your band, and get exceptional results, McGraw-Hill, New York, 2006.

WRIGHT, Donald K. & HINSON, Michelle, “How Blogs and Social Media are Changing Public Relations and the Way it is Practiced”, Public Relations Journal, vol. 2, 2, Spring 2008, pp. 1-21.

Metrics

Search GoogleScholar


Details

Article Details

Section
Articles