Se estudia la consideración que merece la música a los pensadores no músicos españoles de la Era del Humanismo desde diferentes perspectivas: 1) General, en la que la música es gozne entre número y palabra, entre quadrivium y trivium. Por una parte, en virtud de las leyes del número, garantiza la disposición armónica del universo y la del alma humana. Por otra parte, es inseparable de la retórica y la poesía, adquiriendo una dimensión política por su capacidad persuasoria y su virtud civilizadora. Metáfora de ambos aspectos es la práctica musical instrumental. 2) Comentarios a escritos de la antigüedad clásica. 3) Tratadistas de matemáticas. 4) Filosofía natural.
This essay analyses the different ways in which non-musicians reflected on music in Spain during the Humanist period: 1) In the broader sense music is taken as a link between number and word and between quadrivium and trivium. Music is considered, in this regard, first, as the guarantor of the harmonious relationship between the universe and the soul and, second, as an integral part of rhetorics and poetry, having here a political dimension derived from its persuasive capacities and its civilizing power. The practice of instrumental music is taken as a metaphor of both aspects. 2) Commentaries on Classical texts 3) Treatises on Mathematics 4) Natural Philosophy texts.
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