De todos los posibles gestos cercanos a la muerte, esta aportación analiza el de la agonía por ser el menos tratado por las fuentes al uso; constituir buena representación de la privacidad/publicidad que es la muerte preindustrial; y aportar la dimensión sociocultural complementaria a la estricta y asépticamente demográfica. Siempre desde la integración contrastada de los textos, utiliza para ello documentación parroquial, impresa -tratadistas, moralistas, creaciones literarias-, examen minucioso del mensaje testamentario sobre todo. Atiende así a su esencia -trance acompañado-, desarrollo -trance pesaroso- y desenlace -trance fatal-, las tres partes en que se estructura.
Of all the possible expressions of death, this paper analyzes that of agony. As the expression of death which is least studied in the sources, agony constitutes a faithful representation of the private/public character of death in the pre-industrial age adding a sociocultural facet to the strict, aseptic demographic dimension. A comparative study of text -parochial and published documents such as essays, moral treatises and literary sources is undertaken. Most importantly, an in-depth examination of testamentary documents is carried out. The paper is structured into three parts: the essence of agony -moments of accompainment-, its evolution -moments of sorrow, and its final outcome- the moment of death-.
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