Ángel Ricardo Infante Loja
, Josefina Lozano Martínez
, Irina Sherezade Castillo Reche
El objetivo del presente trabajo es comprobar la efectividad de un programa de intervención educativa, desde la colaboración familia, escuela y universidad, para el desarrollo de habilidades emocionales y sociales en alumnado con Trastorno del espectro del autismo (TEA) mediante la implementación de recursos y estrategias cooperativas. Esta investigación plantea un estudio de casos múltiple en un centro de Educación Infantil y Primaria. El análisis de los datos, tras dos años de implementación en el centro educativo y en el hogar, permite concluir que el uso de procesos de enseñanza interactivos, desde una perspectiva colaborativa, favorece el desarrollo de habilidades emocionales y sociales del alumnado con TEA y conlleva una mejor inclusión en su entorno.
Following the increased prevalence of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) and the need to support schools in addressing the challenges they face, the objective of this study is to evaluate the effectiveness of an educational intervention program—developed through collaboration between families, schools, and universities—for fostering emotional and social skills in students with ASD through the implementation of cooperative resources and strategies. This study proposes a multiple case study in a Primary and Infant Education school. The data analysis, after two years of implementation, shows progress in the emotional and social skills of the participating students with ASD and allows us to conclude that the use of interactive teaching processes, from a collaborative perspective, promotes this development and leads to better inclusion. To this end, the collaboration between families, schools, and universities through seminars conducted in the school proved of great value.
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