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Resumen de Effect of a federal early education program in Mexico on the developmental level of children aged 13-48 months: national survey

Antonio Rizzoli-Córdoba, Hortensia Reyes Morales, Jesús H. Trujillo-Flores, Mario R. Paredes-Saldaña, Angélica Ocaña-Zavaleta, Laura A. Hernández-Trejo, José A. García-Aranda, Daniel Aceves-Villagrán, Miguel Angel Villasís-Keever

  • español

    Resumen Introducción: El desarrollo infantil temprano es crucial. El objetivo del estudio fue evaluar, a nivel nacional, el nivel de desarrollo de niños inscritos en un programa de edicación inicial (PEI), de acuerdo con su tiempo de permanencia y por área geográfica. Métodos: Estudio transversal analítico, nacional. Población de estudio: 231,058 niños de 13 a 48 meses de edad, inscritos 9,200 estancias infantiles, en los 32 estados de México. Se midió el nivel de desarrollo con la Prueba Evaluación del Desarrollo Infantil (EDI). Se analizó el efecto del tiempo de estancia mediante un análisis de regresión logística, mediante razón de momios de prevalencia (RMP) e intervalos de confianza al 95% (IC95%). Resultados: Del total, el 53% fue de sexo masculino y, el grupo de edad 37 a 48 meses fue el mayor (45%, n = 103,976). El tiempo de permanencia en el PEI fue desde < 1 hasta > 24 meses. La proporción de niños con desarrollo normal aumentó por tiempo de permanencia, pasando del 72.3% en niños con < 6 meses de permanencia, al 88.7% para quienes estuvieron > 24 meses. Por región geográfica, Guerrero y Oaxaca, dos estados de bajo ingreso están entre los que tuvieron mejores resultados, junto con estados de más altos ingresos. Se muestran los resultados por área y entidad federativa. Conclusión: El mayor tiempo de permanencia de los niños en el PEI favorece el desarrollo normal, particularmente en regiones geográficas de bajo ingeso, y puede ser una política que permita la equidad. Los diferentes resultados por área pueden servir para mejorar la curricula de las estancias infantiles.

  • English

    Abstract Background: Early childhood development is crucial. The objective of this study was to evaluate, on a national scale, the level of development of children enrolled in the federal childcare program, according to the length of stay in the childcare centers and by geographic area. Methods: A national cross-sectional study was conducted. The study population comprised 231,058 children aged between 13 and 48 months, enrolled in 9200-day care centers across the 32 states of Mexico. The developmental level was measured using the Child Development Evaluation test. The effect of length of stay was analyzed by logistic regression, using odds ratio of prevalence and 95% confidence intervals. Results: Of the total number of participants, 53% were male, and the 37-48 month-old group was the largest (45%, n = 103,976). The length of stay ranged from 1 to > 24 months. The proportion of children with normal developmental outcomes increased alongside the length of stay, from 72.3% for children with < 6 months of stay to 88.7% for those who attended centers for > 24 months. By geographical region, Guerrero and Oaxaca, two low-income states, showed the best results, along with the highest-income states. The distribution for each area of development and geographic area are shown. Conclusion.: At the national level, long-term enrollment in daycare centers favors normal development. Particularly important is the high result in low-income regions, and it could be an equalizing strategy as a public policy. The different results among areas could help to improve the curricula.


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