Axuda
Ir ao contido

Dialnet


Resumo de “Uruguay está salado". Fluires estancados, entre ollas populares y situaciones en calle

Gabriel Gatti Casal de Rey, María Martínez González, Natalia Montealegre, Marcelo Rossal

  • English

    Between May and July 2023, Montevideo ran out of drinking water. A country “of flowing” due to its orography and its modelically ordered society showed the glimpse of its precarious and stagnant flows. This text presents a way of approaching the tension between overflow and containment in this context through a (short) ethnographic journey between four colleagues from two very different research teams (one local, the other foreign) who share the certainty that we are facing situations with a common fact: blocked mobility, blocked traffic, stagnant flow. In this journey we find four scenes that show how, what was flowing before, is no longer doing so and even overflows. Due to this situation, the text uses forms of expression that adjust to each of the scenes: sometimes parallel accounts are necessary, in others successive descriptions, sometimes personal impressions or annotations are required, and finally only the confused eruption of ideas seems to account for the overflowing of the flow. The text is, in short, a composition resulting from fieldwork in response to the concern for finding ways to tell better what the inherited ways no longer allow.

  • español

    Entre mayo y julio de 2023 Montevideo se quedó sin agua potable. Un país “de fluires” por su orografía y su sociedad modélicamente ordenada dejaba entrever corrientes precarias y estancadas. Este texto presenta un modo de acercarse en ese contexto a la tensión entre desborde y contención a través de un (corto) viaje etnográfico entre cuatro colegas de dos equipos de investigación muy diferentes (uno local, otro foráneo) que comparten la certeza de que estamos ante situaciones con un dato común: la movilidad trabada, el tránsito trancado, el fluir entorpecido. En este periplo se encuentran cuatro escenas que muestran cómo lo que antes fluía ya no lo hace tanto e incluso se desborda. Ante ello, el texto maneja formas de expresar que se ajusten a cada una de las escenas: a veces son necesarios relatos paralelos, en otros descripciones sucesivas, en ocasiones se requieren impresiones o anotaciones personales, y finalmente sólo la erupción confusa de ideas parece dar cuenta del desborde del fluir. El texto es, en definitiva, una composición producto del trabajo de campo atendiendo a la preocupación por buscar maneras de contar mejor lo que las maneras heredadas ya no permiten.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Máis información sobre Dialnet Plus