Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Una dansa de grues en un bestiari anglès del segle XIII

Xavier Bellés Ros

  • català

    Les il·lustracions del Bestiari medieval pretenen mostrar l’animal que es comenta al text. Sovint s’escenifica el relat d’història natural o de significació moral que s’explica al text, tot i que de vegades també es representa l’animal individualitzat. En el cas dels animals fantàstics, les representacions són molt estereotipades, copiades un cop i l’altre d’un primer arquetip, sense gaires variacions. Quan es tracta d’espècies reals, com més familiar és l’animal, més fidel acostuma a ser el retrat. En general, però, els animals es representen en postures trivials, o be tractant de reproduir la historia que es descriu el text. A més, tot plegat també resulta força estereotipat, ja que generalment es copien il·lustracions d’altres bestiaris anteriors. De tant en tant, però, trobem il·lustracions singulars, com la de les grues del Bestiari del recull miscel·lani Kk.4.25, depositat a la Biblioteca de la Universitat de Cambridge. Aquesta il·lustració mostra dues grues europees comunes adultes que estan enfrontades. Una està erecta i amb el coll molt estirat, mentre que l’altra està inclinada cap enrere, i té el coll flexionat, com si l’estès balancejant. L’escena es correspon amb la coneguda dansa de les grues, observada i descrita en detall pels biòlegs del comportament actuals, i que pot realitzar- se en un context de formació de parella però també pot ser una forma de comportament lúdic. La il·lustració denota que l’artista era un observador sagaç, i que va dibuixar una dansa de grues directament del natural.

  • English

    The illustrations in the Medieval Bestiary are intended to show the animal discussed in the text. The natural history or moral significance explained in the text is often represented, although sometimes the individualized animal is portrayed. In the case of fantastic animals, the representations are very stereotyped, copied over and over from a first archetype, without many variations. When it comes to real species, the more familiar the animal, the more faithful the portrait tends to be. In general, however, the animals are depicted in trivial poses, or trying to reproduce the story described in the text. In addition, the whole thing is also quite stereotypical, since illustrations from other previous bestiaries are generally copied. From time to time, however, we find illustrations that are unique, such as the one of the cranes in the Bestiary of the miscellaneous collection Kk.4.25, deposited in the Library of the University of Cambridge. This illustration shows two adult European common cranes facing each other. One is erect and with the neck very stretched, while the other is bent backwards, with the neck flexed, as if it were swinging. The scene corresponds to the well-known cranes dance, observed and described in detail by present behavioural biologists, and which can be performed in a context of pair formation, although it can also be a form of playful behaviour. The illustration suggests that the artist was a keen observer, and that he drew a dance of cranes directly from nature.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus