u Revista internacional
de Historia
-| de la Comunicacién

STRUCTURAL AND IDEOLOGICAL
CHANGES IN THE OFFICIAL
PRESS DURING THE SPANISH
TRANSITION (1975-1978)"

Jezabel Martinez Fabregas
Universidad de Sevilla

jmartinez10@us.es

Recibido: 15-1-2015

Aceptado: 25-5-2015

Abstract: The Spanish Transition was a political process through which Spain reached
the democratic status (1975- 1978). The yet authoritarian Spanish Government, in
charge of the political change, dissolved the National Movement in April 1977 via the
Law 1/1977 of 1°* of April. This initiative also entailed the end of the official press as
such. Henceforth, it was included into the State Owned Social Media, and the evolution
that led it abandoning its propaganda function started. These are the premises for this
research that, by analysing technically and biographically seven official newspapers,
shows that the official press evolved structurally and ideologically during the Spanish
Transition.

! This paper presents part of the findings of the research project “El papel de la prensa diaria durante la
transicidon a la democracia en Espaia. Cobertura informativa y comportamiento politico de periddicos y
periodistas”. Project reference CSO 2012-36774, funded by R&D Spanish National Plan 2012-2015,
conducted by professor Jaume Guillamet i Lloveras (Universitat Pompeu Fabra, Barcelona, Spain).

Revista internacional de Historia de la Comunicacién, N2 4, Vol. 1, afo 2015, PP. 153-174 153



Jezabel Martinez Fabregas

Keywords: Political and institutional Communication; Communication History in Spain;
Spanish Transition; Francoist press; Spanish official press

Resumen: La Transicion Espafiola fue un proceso politico a través del cual Espafia
alcanzo el estado democrdtico (1975-1978). El gobierno espafiol aun autoritario, a cargo
del cambio de régimen, disolvié el Movimiento Nacional en abril de 1977 a través de la
ley 1/1977 de 1 de abril. Esta medida también conllevaba el fin de la prensa oficial como
tal. Desde entonces, ésta fue incluida en los Medios de Comunicacion Social del Estado
(MCSE), y la evolucion que los llevé a abandonar su funcion propagandistica comenzo.
Estas son las premisas de las que parte este estudio que, a través del andlisis técnico y
biogrdfico aplicado a siete diarios oficiales, demuestra que la prensa oficial evoluciono
estructural e ideoldgicamente durante la Transicion Espafiola.

Palabras clave: Comunicacion politica e institucional; Historia de la Comunicacion en
Espaiia; Transicion Espafiola; prensa franquista; prensa oficial espafiola

1 Introduction

The Spanish Transition is the political process through which Spain stopped being a
dictatorship and became a democratic state. This is how Guillamet (2002) and Soto
(1994) interpret this historical period. Such a political change process came also along
with adjustments at legislative, economic, social, political, and journalistic levels
(Barrera, 1995). Nevertheless, what do we consider as ‘Spanish Transition’ in terms of
time?

This question has never been exempt from a deep controversy. Whereas most of the
historians agree that Franco’s death is the start point of the transition, they have never
reached a consensus about its ending. Accordingly, Guillamet (2002) stresses that the
political change finished with the referendum on the Constitution, whereas Mauri
(2010) considers that the transition concluded when PSOE won the general elections in
1982, and Tussel (1995) asserts that the political change was done when Spain came
into the European Economic Commission (CEE) in 1986.

Bearing this intense debate in mind, and considering that both seven years (1975-1982)
as well as eleven years (1975-1986) are very extensive studying periods, we have
followed the literal meaning of the word 'transition' ("the evolution from one state form
to another", according to the Spanish Royal Academy) to select our studying period.
Accordingly, the Spanish Transition has been interpreted in this study as the time lapse
during which Spain moved from dictatorship to democracy. And, this is, according to
Soto (1994: 110-111) and Guillamet (2002), from Franco’s death (20th of November
1975) to the referendum on the Constitution (6th of December 1978), moment in which
the democratic bases were set.

However, since we are dealing with official press during the Spanish Transition, we must
highlight the fact that the adjustment in what concerns to the press took longer than

Revista internacional de Historia de la Comunicacién, N2 4, Vol. 1, afo 2015, PP. 153-174 154



Structural and ideological changes in the official press during the Spanish Transition (1975-1978)

the selected period. As the reprisals against journalists in Spain occurred until 1982, we
must highlight that the informative transtion took, at least, from 1966 (when the law for
press —law 14/1966 of 18" of March- was passed by the Francoist Courts) to the general
elections held in 1982 (Meneses, 2008). Considering these statements, and bearing in
mind that we are analysing official newspapers during the transition, we could have
posed a different studying period. Nevertheless, as this study aims at explaining how the
political change, understood as Guillamet (2002) and Soto (1994) define it in terms of
time (1975-1978), affected the official press, we will focus on the process through which
Spain gained officially the status of democracy. This is, from November 1975 to
December 1978.

Thus, to carry out this research we have analysed seven official newspapers edited in
Spain during our studying period, consisting of 38 months. At this stage, nevertheless,
what do we consider as official press in this study?

By using this term we refer to the dailies ascribed to the chain of the Movement's press,
on the one hand, and to the Vertical Trade Union, on the other. From the 35 existing
official dailies at the time (Zalbidea, 1996), we have analysed six from the chain of the
movement’s press, subsequently (from the 22" of April 1977 onwards) ascribed to the
MCSE (Arriba, Solidaridad Nacional, El Pueblo Gallego, Hierro, Sur and Odiel), and
Pueblo, owned by the Vertical Trade Union, a Francoist institution in charge of the
dissemination of Francoism's propaganda during the dictatorship (Sanchez Glicerio,
2002).

These tabloids had been engendered as propaganda tools at Francoism’s disposal
(Alférez, 1986). Thus, during the dictatorship, the in-chain newspapers were to follow
the dictates coming from the national-reference newspaper, Arriba, which, in turn,
followed those that came from the National Movement, until its dissolution in April
1977. Also Pueblo, owned by the Vertical Trade Union, had to follow these dictates, at
least, until the Vertical Trade Union was dissolved in 1976 (Gallegos, 2003).
Subsequently, in June 1978, Pueblo was added into the MCSE.

Thus, once both institutions, the Vertical Trade Union and the National Movement, had
disappeared in 1976 and 1977, respectively (Montabes Pereira, 1989), the official press
was included into the MCSE. In spite of going on being state-owned press, turht is that it
was left to its fate in a country in which there was a publications boom, such as E/ Pais,
Diario 16, Cambio 16, etc. So, make it or break it, the official press needed to evolve
urgently, adapting itself to the new readers’ expectations.

Concerning the former, on the one hand, most of the authors have traditionally affirmed
that the official press kept on being in communion with the Francoist ideology during
the Spanish Transition, thus not undergoing any evolution process. In this connection,
Montabes Pereira (1989) asserts that the official press went on comlying with the
propaganda function that it had been entrusted during the dictatorship. Likewise,
Alferez (1986) asseverates that, as official press, it went on disseminating the Francoist
ideology, thus not allowing the entry of any other ideology, at least during Arias’ turn in
the Spanish Executive (Redero and Garcia, 1991).

Revista internacional de Historia de la Comunicacién, N2 4, Vol. 1, afio 2015, PP. 153-174 155



Jezabel Martinez Fabregas

Contrariwise, Castro Torres (2010) stressed that the official press tried to adapt to the
political and the ideological pluralism existing in the country during the transition.
Meneses (2008) went even further, by wondering whether different ideologies existing
in Spain could have come into the official press’ newsrooms. Martinez Fabregas (2014),
on her part, concluded in 2014 that the official press abandoned its propaganda
function during the Transition. Therefore, there was an evolution itself.
Anyway, whether the official press evolved trying to adapt itself to the new political
landscape, this attempt was not fruitfull, as between 1979 and 1984, it closed down not
having found any purchaser in public auction. This was the direct consequence of the
real decrees 1434/79, of 16" of June 1979 and 60/84, of 11" of January 1984.
At this point and resulting from this controversial debate about the structural,
ideological and journalistic evolution of the official press during the political change
process, our research question arises:
RQ: How did the official press evolve structurally, ideologically and journalistically during
the Spanish Transition?

Once our research question posed, we proceed now to present the hypotheses assumed
as start point for this research, and the goals we aim to achieve.

2 Hypotheses and goals

This study mainly aims at explaining the process through which the official press tried to
adapt itself to the new political landscape during the Spanish Transition (1975-1978). It
also intends to achieve the following goals:

» Analyse, at structural, ideological and journalistic levels, the evolution
process through which the official press tried to adapt itself to the new
political regime.

» Evaluate the extent to which that evolution contributed to its adaptation
to the new political landscape.

To reach these objectives, this study assumes as start point that the official press faced
structural, ideological, and journalistic updates as part of its adaptation process to the
new political and ideological landscape during the Spanish Transition. Apart from this
main assumption, these are the hypotheses from which we start in this research:

(H1): Once the Francoism was over and the official press had lost the financial
and the political support that the regime’s institutions had provided it
during the past 35 vyears, it had to reinvent itself structurally and

Revista internacional de Historia de la Comunicacién, N2 4, Vol. 1, afo 2015, PP. 153-174 156



Structural and ideological changes in the official press during the Spanish Transition (1975-1978)

journalistically for adjusting to the new political landscape, thus trying to
set itself up as a political agent.

(H2): That reinvention, being the reaction to a political process in which
different ideologies were involved, brought about modifications in the
editorial board and the newsrooms, both of which welcomed different
ideologies during the transition, thus reflecting the ideologically-plural
landscape existing in Spain at the moment.

To achieve our goals, thus validating or refuting our hypotheses, we have used the
following method.

3 Method

In this research, we have biographically analysed the official press during the selected
studying period. On the one hand, we have studied six of the 34 newspapers from the
chain of the Movement's press (Arriba, Solidaridad Nacional, El Pueblo Gallego, Hierro,
Sur and Odiel); and, on the other hand, the tabloid Pueblo, owned by the Vertical Trade
Union until 1976. In April 1977, once the National Movement had been dissolved, all of
them —except Pueblo, which did so in June 1978-, were added into the Social State-
Owned Media (MCSE). They remained as part of this autonomous organism until their
disappearance between 1979 and 1984, which had been decreed by governmental
orders passed in June 1979 and January 1984, as mentioned above.

Whereas the selection of Pueblo does not need much more justification, since it was a
differentiated unit within the official press (Naseiro Ramudo, 2013), why have we
selected the six aforementioned tabloids among the 34 plausible ones? For their
collection, we have followed the criteria of geographical edition (centralism versus
regionalism and localism) and the grade of diffusion (national, regional or local running)
proposed by Winner and Dominick (2000: 141-144). Therefore, these criteria have led us
picking two national running newspapers edited in Madrid —the capital of Spain-, one
regional, edited in Madlaga (Andalucia) and four local ones, edited in Barcelona
(Catalunya), Vigo (Galicia), Bilbao (Basque Country) and Huelva (Andalucia):

19, Central newspapers: National running tabloids edited in Madrid:
» Arriba: national-reference newspaper for the Movement press’ chain.
Running over 20,000 daily copies sold during the Spanish Transition, it was
“the Dictator’s voice”, according to D’Amico (2008)

Revista internacional de Historia de la Comunicacién, N2 4, Vol. 1, afio 2015, PP. 153-174 157



Jezabel Martinez Fabregas

» Pueblo: Vertical Trade Union’s evening newspaper. Reaching a diffusion of
up to 179,000 copies sold on a daily basis, it counted on 650 journalists in
staff during our studying period.

22, Newspapers edited in territories with a long nationalist tradition:

» Solidaridad Nacional, Barcelona (Catalonia): it was the reformulation of a
Communist tabloid confiscated during the Spanish Civil War, which had
been owned by the CNT (Workers National Confederacy) during the Second
Republic, Solidaridad Obrera. It had a circulation of 5,400 daily copies sold
in those years.

» El Pueblo Gallego, Vigo (Galicia): having been engendered with a clear
regionalist aim in 1924, and held as Francoist propaganda tool during the
dictatorship, it sold 5,100 daily copies during the transition.

» Hierro, Bilbao (Basque Country): Evening newspaper that occupied the
facilities of the socialist tabloid E/ Liberal which, after having been seized in
1937 by the Francoist troops and put at the disposal of the Francoism, run
5,200 daily copies between 1975 and 1978.

32, Newspapers edited in a territory with a long regionalist tradition: dailies published in
Andalucia, the fourth Spanish community that gained the autonomy. It did so in 1981
(Fusi, 1996).

» Sur, Malaga: regional-reference newspaper for the chain of the
Movement's press in Andalucia, and the only one economically profitable,
acccording to Ruiz Romero (1998). It had a circulation of 22,659 daily
copies during the transition to democracy.

» Odiel, Huelva: founded by the PRC (Republican-Conservative Party) in
1935, it had the lowest difussion in Andalucia during this period (5,755
daily copies sold).

Therefore, we have focused on seven official newspapers edited in five communities of
the country: Madrid, Catalonia, Galicia, Basque Country and Andalucia. This is, the
Spanish capital and the four first territories that gained the autonomy. Once selected
the newspapers, we proceed to apply the biographical and technical study proposed by
Casasus (1985) to them.

1.1 Methodological tools

To carry out this phase of the research we have set up a biographical and technical
analysis card (reworked over Mauri's proposal, 2010, which also was a revision of that
proposed by Casasus, 1985), which has permitted us to get to know the chosen dailies,

Revista internacional de Historia de la Comunicacién, N2 4, Vol. 1, afo 2015, PP. 153-174 158



Structural and ideological changes in the official press during the Spanish Transition (1975-1978)

the sections they created during the Transition, etc. This study has enabled us to learn
up to what extent the studied newspapers evolved structurally and journalistically
during our analysing period, as assumed by our first hypothesis. It has also allowed us to
identify the ideology of the writers who worked with the selected tabloids during the
political change. Thus, this latter learning has entitled us to validate or refute our second
hypothesis, which assumed that different ideologies got into the official press during the
Spanish Transition as a reflection of the controversial political and social landscape
existing in the country at the time.

The following chart shows the biographical analysis card applied to each of the picked
tabloids:

Chart 1: Biographical and technical analysis card

Newspaper’s name
Subtitle, motto and other elements in the

newspaper

Place of edition (city, province, community)

Days and hours of distribution Morning
Afternoon

Official languages used Spanish
Catalan
Galician
Basque
Other’

First edition

Last edition

Diffusion or circulation

Price

Price of subscription Month
Year

Extraordinary editions

Incidents, suspensions, fines, etc.

Collections preserved

Archives, libraries and digital newspaper archives
whereby you can access to the original source
External references in press

Editions preserved

Newsroom’s address

Administration’s address

Printer’s address

Format and presentation Tabloid
Broadsheet
Measures: base per height
Printer Typography
techniques Colour Black and white |

% We have not included ‘Andalusian’ as a language option as it is not an official language in Spain, but a
dialect.

Revista internacional de Historia de la Comunicacion, N2 4, Vol. 1, afio 2015, PP. 153-174 159



Jezabel Martinez Fabregas

Colours
Regular number of pages
Regular number of columns
News agencies National Public
Private
International Public
Private
Ideological orientation

DIRECTORS

EDITORIAL BOARD’S MEMBERS

NEWSROOMS’ MEMBERS
Columnists

‘ Writers

‘ Redactors

| OBSERVATIONS

Source: Own elaboration

Once we have applied the biographical analysis card to the picked newspapers, it is time
for interpreting the data resulting. To carry out this phase of the study, we have firstly
focused on the editorial board’s and the newsrooms’ renewal and the creation of new
sections in the selected newspapers, especially concentrating in those discussing over
national politics and public affairs issues. This stage has allowed us to validate our first
hypothesis. Secondly, we have identified the ideological orientation of each of the
journalists working with the official press during our studying period, which, as said
above, has enabled us to validate our second hypothesis.

Therefore, this study has entitled us to demonstrate whether the official press evolved
structurally, ideologically and journalistically during the transition to democracy, or
remained as it was engendered during the dictatorship, not allowing the entry of any
other ideology.

* We have pointed out the writers’ ideological orientation when we have found official records in which
they are registered as militants of any of the political parties existing at the time, or when they identified
themselves as supporters of one ideology or another in the texts they signed.

Revista internacional de Historia de la Comunicacion, N2 4, Vol. 1, afio 2015, PP. 153-174 160



Structural and ideological changes in the official press during the Spanish Transition (1975-1978)

All this said we now proceed to present the findings resulting from this research.

4 Results and discussion

4.1 Structural evolution of the official press during
the transition®

The editorial board and the staff of the official press faced a deep renewal between
Franco’s death and the referendum on the Constitution, as shown in the following chart:

Chart 2: Staff’s renewal in the official press (1975-1978)

Prior to
1975

e=g=Entries 15% 35% 30% 20% 0
ei@=Exits 0% 4,76% 9,53% 4,76% 0

1975 1976 1977 1978

Source: Own elaboration.

The previous chart reveals that the 35% of the members working with the official press
started its relation with the chain when Franco died, thus coinciding with the convulsion
occurred within a regime which faced the uncertainty of going on existing as an
authoritarian state without authority at all, as Franco represented the charismatic
authority (Zugasti, 2005). The 30% did so in 1976, coinciding with Arias Navarro’s
resignation and Adolfo Suarez's inauguration as President of the Government, which
may be interpreted as a support to the new Head of the Government. In 1977, with the
dissolution of the National Movement by the law 1/1977 of 1*" of April, the remaining

* In this first chapter, we will explain the results concerning to the newspapers Arriba, Solidaridad
Nacional, El Pueblo Gallego, Hierro, Sur and Odiel.

Revista internacional de Historia de la Comunicacién, N2 4, Vol. 1, afio 2015, PP. 153-174 161



Jezabel Martinez Fabregas

20% of the workers got into the daily. Considering that this political action entailed the
end of the Francoism ruling the official press, these incorporations might be understood
as a reaction to a new era within the official press. Likewise, this in/out flow constitutes
itself a renewal of up to 85% of the staff that worked with the official press during the
Spanish Transition.

Most of them (80,96%) kept on working with the chain, firstly with the movement’s
press and afterwards with the MCSE, even after 1978, moment in which our study ends.
Concerning the out flow, the 4,76% of the workers left the chain in 1975, after Franco
died, and the same number did it in 1977, once the National Movement was dissolved,
which may be interpreted as a rejection on the part of the journalists to go on working
with a press that did not count with the ideological support of the Movement. In this
connection, we have noticed that most of them emigrated to rightist trend newspapers
and journals, such as E/ Alcdzar-. The remaining 9,52% did so after Arias’ resignation and
the appointment of Suarez as president (July 1976). This last exit flow from the
newspaper could be also understood as a rejection to the new Head of the Government,
who represented the approach to democracy.

Thus, we have noticed that in moments of political convulsion when the authoritarian
institutions were dissolved, some writers abandoned the official newspapers, and others
came in. This fact also proves that, whenever the political transition went ahead
approaching to democracy, the official press made ahead in the same line in its attempt
to adapt itself to the new political landscape. This statement accounts for the fact that
when Adolfo Suarez was appointed as President of the Government rightist trend
journalists abandoned the official newspapers, and leftist trend ones came in.
Therefore, as assumed by our first hypothesis, there was a deep evolution in the chain’s
structure, as had been pointed out as plausible by Castro Torres (2010).

Due to this in/ out staff flow in the official press, also, different ideologies got into its
newsrooms, and into the editorial boards®. Thus, Fernando Onega and José Cavero,
centrism's supporters and pro- UCD, were deputy directors for the chain during the
transition to democracy. They shared this responsibility with Falangists, such as Pedro
Rodriguez and Mariano del Mazo Zugazagoitia, and socialists and unionists, such as Jose
Antonio Gurriaran. This statement validates partially our second hypothesis, which
assumed that part of the adaptation that the official press underwent was the inclusion
of different ideologies within the newsrooms.

> The reader can see a complete list of the renewal in the editorial boards in the newspapers selected for
this study (Arriba, Pueblo, Solidaridad Nacional, El Pueblo Gallego, Hierro, Sur and Odiel) in Appendixes of
MARTINEZ FABREGAS, Jezabel (2014): La imagen del Gobierno en la prensa oficial durante la Transicidn
espafiola (1975-1978). Andlisis comparativo de Arriba, Pueblo, Solidaridad Nacional, El Pueblo Gallego,
Hierro, Sur y Odiel. PhD Thesis, Seville University (Spain).

Revista internacional de Historia de la Comunicacién, N2 4, Vol. 1, afo 2015, PP. 153-174 162



Structural and ideological changes in the official press during the Spanish Transition (1975-1978)

On the other hand, during the analysing period, only one of the official newspapers, the
national-reference one, Arriba, changed its director. Cristébal Paez resigned as Arriba’s
director in July 1976, and Alejandro Armesto filled his shoes until the closing down of
the tabloid in 1979. The rest of the dailies kept their director during the studying period.

Contrariwise to the stability reigning in the direction of the studied papers, the
editorialism faced deep alterations during the analysing period. Thus, when Franco died
the editorials lacked of a regular frequency of publication: two texts per week. This fact
changed considerably in July 1976, thus coinciding with the first change in the
Government in charge of the management of the political transition, the moment in
which Adolfo Sudrez was inaugurated as president of the Executive. Henceforth,
editorials increased their presence in the official tabloids, reaching the figure of up to
three texts published per day. Not only did editorialism adjust its frequency of
publication, but also its format. Thus, the extension of the editorials considerably
increased, occupying up to a full page during the analysing period.

This happening shows a determination on the part of the state-owned press for giving
account of the political process that was occurring in Spain, providing the readers with
their interpretation on public affairs issues. Likewise, this also proves that the official
press was committed to its role as a political agent, as assumed by our first hypothesis.

In the same way the editorialism registered changes, columnism and articulism also
faced adjustments during our analysing period. Hence, on the one hand, we have
observed that the columns on political issues considerably increased, up to 65%, during
the transition. This was the result of the creation of several fixed-columns (10) and
temporary-columns (15) dealing with political issues. In this connection, "La politica y los
dias", "El Péndulo", and "La vida cotidiana", among others, are examples of the fixed
columns that focused on national politics and public affairs issues happening at that
moment. Similarly, "Elecciones 15-J", "Actas del tiempo que llaman de la reforma" or "
Temas para después de un referéndum", were short-term columns launched by the
official press for the analysis of relevant political actions undertaken in concrete
moments throughout the political transition. The creation of these new spaces for the
political analysis of the transition provides evidence of the fact that the official press
was opening its gates to different interpretations of national politics, thus setting itself
up as an active political agent, as assumed by our first hypothesis.

In addition to these formal and content alterations, we have also checked the entry of
different ideologies to the official press’ columnism and articulism, such as Centrism-
Ucedism, Socialism, Communism, among others, as shown in the following chart:

Revista internacional de Historia de la Comunicacién, N2 4, Vol. 1, afio 2015, PP. 153-174 163



Jezabel Martinez Fabregas

M Ucedism
M Falangism

W Francoist

”I | iy H Communism
i

\\“ﬂ '/"

||||||'|"u "||"I|||"|"|'|".' . M Socialism

i I|| |I|| I||u."'

A Trade Unionist
ITrade Unionis

1 Opus Dei

¥ Other

Chart 3: Ideologies present in the official press’ columnism and articulism (1975-1978)

Source: Own elaboration

The former chart, joined to the qualitative data resulting from the biographical analysis
applied to the selected newspapers, reveals that Falangists (Francisco Muro de Iscar and
Jesus Suevos Fernandez), priests (Esteban Graciet), centrists and ucedists (Carlos E.
Rodriguez and Fernando Onega), and Communists (César M. Arconada), among others,
worked with the official press during the Spanish Transition. Likewise, the articulism also
welcomed writers who professed different ideological orientations during this period.
Thus, Francoists, as Salvador Lopez de la Torre, Falangists, as José Antonio Cepeda
Gonzélez, centrists and ucedists, as José Cavero Jainez and Fernando Lanzaco,
Regionalists, as Carlos Arauz Robles (from the Galician Political Party), and members
from the Opus Dei, as Ismael Crespo Herraiz, gathered in the official press during the
Spanish Transition.

In this connection, the previous chart provides also evidence of the existence of
ideological confluence within the Francoist press during the Spanish Transition, as
assumed by our second hypothesis. This, joined to the creation of the new spaces for
the dispute over political issues mentioned above, the structural changes occurred
within the official press during the Spanish Transition, and the renewal in both the
newsrooms and the editorial boards, are the evidences of the fact that the official press
evolved and took on its role as political agent, as assumed by our first hypothesis. These
findings, likewise, contradicts to Alférez (1986) and to Montabes Pereira (1989), who
considered that the official press neither modified its structure during the transition to
democracy nor welcomed different ideologies in its newsrooms.

Once the findings concerning to the official tabloids previously ascribed to the
Movement’s Press and subsequently added into the MCSE (April 1977) presented, we
proceed now to explain the results concerning to the trade-unionist tabloid, Pueblo.

Revista internacional de Historia de la Comunicacién, N2 4, Vol. 1, afio 2015, PP. 153-174 164



Structural and ideological changes in the official press during the Spanish Transition (1975-1978)

4.2 Structural evolution of Pueblo during the
transition

The syndicalist newspaper faced up to four alterations in its direction during the Spanish
Transition. The falangist Emilio Romero ruled this tabloid until he was succeeded by Luis
Angel de la Viuda in January 1976. When the latter resigned to his position in March
1976, Juan Fernandez Figueroa filled his shoes until July that year, moment in which
José Ramodn Alonso was appointed as the daily’s director, being in charge of its
management until December 1978. Hence, his arrival to Pueblo coincided with Arias’
resignation and Suarez’s inauguration as President of the Government. These constant
adjustments provide evidence of the fact that, as soon as Franco died, the newspaper
started to seek the orchestra conductor who guaranteed its survival within the
competitive-journalistic market existing at the time.

Conversely to the frantic changes occurred in the daily's direction, the evolution process
of the newspaper was quieter during the studying period. Thus, the 62,5% of the
members working with the broadsheet already held a contractual relation with it before
Franco died; the 25% got into the daily’s newsroom after November 1975, coinciding
with the leader’s death, the start of a new era without authority; the 8,33% of them did
so in 1976, when Arias Navarro reisgned and Sudrez filled his shoes as the Head of the
Government, and 4,16% in 1978, when the referendum on the Constitution was held.

Concerning to the out-flow staff, 41,66% of the writers left the tabloid in 1979,
coinciding with the moment in which the first official newspapers closed down in
compliance with the governmental order that decreed so, the 20,33% did so in 1981,
and the 12,5% of them did so when the National Movement got dissolved in 1977, and
when the referendum on the Constitution was held in 1978, respectively. So, just the
25% of the staff abandoned the newspaper during the analysing period.

Therefore, Pueblo kept the 75% of the writers, who were in staff prior to Franco's death,
until, at least, December 1978, coinciding with the referendum on the Constitution.
Nevertheless, in spite of the stability, we must highlight the outstanding incorporations
of writers (37,49%) occurred between 1975-1976, period in which the convulsion due to
the demise of Franco was stronger and the uncertainty about the continuity of the
regimen brought about the adjustments in the direction of the tabloid. The in flow,
although intense during this period, stopped almost completely in 1976, when Adolfo
Sudrez was inaugurated as the new Head of the Government. It was also then when the
out flow from the newspaper started to increase unstoppably until the closing down of
the broadsheet in 1984. This latter fact constitutes a renewal through which the
newspaper tried to go away from Francoism in order to adapt itself to the new political
and ideological landscape. The next chart shows the renewal of Pueblo's staff during the
Spanish Transition:

Revista internacional de Historia de la Comunicacién, N2 4, Vol. 1, afio 2015, PP. 153-174 165



Jezabel Martinez Fabregas

Chart 4: Staff’s renewal in Pueblo (1975-1978)

70,00%
60,00%
50,00%
40,00%
30,00%
20,00%

10,00%
0,00%
-10,00%

Prior to
1975

e=g=Entries 62,50% 25% 8,33% 4,50% 0%
eii=Exits 0% 0% 0% 12,50% 12,50%

1975 1976 1977 1978

Source: Own elaboration

The in/ out staff flow occurred in the newspaper during our studyng period allowed that
socialists (Homero Valencia, National section’s chief between 1975 and 1978),
syndicalists from UGT, General Workers Union, (José Maria Pérez de Castro, deputy
director between 1975 and 1981), Centrist-Ucedists (Angel Gdmez Escorial, editor in
chief between 1966 and 1980), Francoists (German Lépez Arias, editor in chief from
1974 to 1979), priests (Antonio Aradillas, deputy director until 1979) and Communists
(Javier Martinez Reverte, editor in chief between 1973 and 1978), coincided in the
syndicalist newspaper's editorial board.

Likewise, these modifications within the syndicalist daily’s editorial board, joined to the
convulsion experienced in the daily's direction, also affected the editorialism during this
period. Thus, whereas the publication of editorials was very irregular in terms of
frequency at the beginning of the studying period, just two texts per week, up to three
editorials per day were published from July 1976 onward, thus coinciding with the
moment in which Adolfo Suarez was inaugurated as Head of the Government, which
also matched with the incorporation of Juan Ramén Alonso as the director of Pueblo.

Additionally, editorials increased their interest in political issues up to a 64% compared
with the previous phase (Francoism). In this connection, the fact that editorials gained
regularity in terms of frequency of publication shows that this newspaper was trying to
assume its role as a political agent within the Spanish journalistic market, by increasing
its activity as a narrator and commentator of the political transition. Moreover, the
editorials also gained extension, filling ocassionally up to a full page. And they also

Revista internacional de Historia de la Comunicacién, N2 4, Vol. 1, afio 2015, PP. 153-174 166



Structural and ideological changes in the official press during the Spanish Transition (1975-1978)

included illustrations with which the editorialists signed their texts. Some of the chosen

were three stars (**"), a sun (%), a spiral (@), or his own initials (JRA).

On the other hand, the staff's renewal came also along with adjustments in Pueblo’s
columnism and articulism. Thus, we have constated the creation of up to 12 fixed
columns that dealt with political issues, such as "Lo politico" or "Tribuna”, for instance.
In addition to this, the newspaper also published some occasional columns, specifically
created for disputing over concrete political actions (referendum on the political reform,
general elections, referendum on the Constitution, etc.), and commissioned to well
reputated writers. Hence, columns such as "Punto de mira", "La Hora del mundo" or
"Andlisis politico", were published occasionally in the ninth page, the one that the
syndicalist broadsheet reserved for the external opinion during the analysing period.
Accordingly, the number of columns dealing with political issues and public affairs
published in the newspaper during the transition increased up to a 45%, which is an
evidence of the newspaper's determination for taking on its role as a political agent, as
assumed by our first hypothesis.

The aforementioned adjustments also affected to the content published in articles and
columns. This modification finds its rationale in the fact that the external writers were
allowed to freely express their point of view on political issues in the newspaper’s
opinion pages. How did they get this permission? By including the heading "Texts
included in this page express their author’s opinion. Pueblo’s editorial line is not
responsible for the opinions disseminated by signed articles”, the daily got exempted
from legal responsibility resulting from the writers’ opinions. Thus, journalists were free
to express their opinion being legally responsible for them before the law.

The fact that the newspaper included the aforementioned heading in order to avoid
legal responsibility for the texts published in it provides evidence of the fact that the
editorial board was totally aware of the controversy existing in the external opinion
page due to the ideological pluralism existing in Pueblo’s articulism and columnism, as
shown in chart 5:

Chart 5: Ideologies present in Pueblo’s columnism and articulism (1975-1978)

Revista internacional de Historia de la Comunicacién, N2 4, Vol. 1, afio 2015, PP. 153-174 167



Jezabel Martinez Fabregas

3% _ 4% = Ucedism

“ Francoism

H Falangism

B Socialism

¥ Communism

= Trade Unionism
H Opus Dei,

I Others

Source: Own elaboration

The data here presented, joined to the qualitative data resulting from the biographical
analysis applied to Pueblo, reveal that there was an outstanding ideological diversity
within its columnism and articulism during the studying period. This heterogeneity
ranged from Ucedism (Pilar Narvion and José Cavero Jafiez) to Socialism (Manuel Cruz),
passing by Falangism (Jaime Campmany y Diez de Revenga), Francoism (Carlos Iglesias
Selgas), Anarcho-syndicalism (José Elizalde), and Communism (Jesus del Pozo), among
others®. The confluence of such an ideological pluralism within this newspaper was
reason enough for introducing the exonerating heading quoted above, since we have to
bear in mind that Spain was yet an authoritarian regime (Guillamet, 2002).

Once this explained, we can asseverate that these structural and ideological updates
occurred in Pueblo during the Spanish Transition allowed the syndicalist tabloid to
welcome different ideologies both in its editorial board, as well as in its columnism and
articulism, as assumed by our second hypothesis. Moreover, these frantic modifications
happened in the tabloid contributed to it took on its role as a narrator and commentator
of the democratising process that Spain was undergoing at that moment. This is,
assuming its role as a political agent.

Once the evolution of Pueblo explained, we proceed now to explain the ideological
progression of the studied newspapers during the studying period.

4.3 ldeological evolution of the official press
When Franco died in 1975, he had left "everything tied and well tied” (English
translation of Franco’s famous sentence: “Todo estd atado y bien atado”). Thus,

® The reader can find a report of any journalist’s ideology orientation pointed out in this paper in the
Doctoral Thesis MARTINEZ FABREGAS, J. (2014): La imagen del Gobierno en la prensa oficial durante la
Transicion espafiola (1975-1978). Andlisis comparativo de Arriba, Pueblo, Solidaridad Nacional, El Pueblo
Gallego, Hierro Sur y Odiel, Universidad de Sevilla Espafia.

Revista internacional de Historia de la Comunicacién, N2 4, Vol. 1, afio 2015, PP. 153-174 168



Structural and ideological changes in the official press during the Spanish Transition (1975-1978)

freedom of expression was not expected in the official press. In spite of the fact that the
Francoism's detractors had been working with the official press even during the
dictatorship (Pefia Marin, 1980), Emilio Romero (1992) stated that the official press'
rulers had handled that situation by making the workers “swallowed their opinions
against the regime". This is why, historians, such as Montabes Pereira (1989) and Alférez
(1986), highlight that official press went on being a propaganda tool under an
authoritarian regime during the Transition.

In this connection, once we have analysed the ideological evolution of the official press,
including Pueblo, we can assert that, in November 1975, only Falangism, Francoism,
Catholicism and Opus Dei had access to the official press' pages. This did not mean the
absence of other ideologies within it, although they never reached the opinion pages.

Nevertheless, this landscape changed considerably during the studying period because
of two facts occurred in the political arena. On the one hand, the dissolution of the
National Movement and the Vertical Trade-Union forced the Francoist press to evolve
structurally, in order to survive within the in-boom journalistic market existing at the
time, as we explained above. On the other hand, the ideological pluralism existing in the
country was reflected into the official press, by allowing the entry of different ideologies
within it, as we have already explained in the previous chapter.

These facts prove that, during our analysing period, the official press broke the
immobilised structure it had had until then. The following charts (6 and 7) show the
ideological diversity present in the official press in the beginning and the end of our
studying period. This is, 1975 and 1978. The data presented here has allowed us to
know up to what extent the official press, all the analysed newspapers studied, evolved
ideologically during our studying period:

Chart 6: Ideologies within the official press Chart 7: Ideologies within the official press
in 1975 in 1978

. M Centrism
M Francoism

39% ¥ Communism

Tl w Falangism il MFalangism
" -||_|'| :

“/Francoism

|Catholicism . ¥ Opus Dei

M/Socialism

HOpus Dei “ITrade Unions

Source: Own elaboration. Source: Own elaboration.

Revista internacional de Historia de la Comunicacion, N2 4, Vol. 1, afio 2015, PP. 153-174 169



Jezabel Martinez Fabregas

The charts reveal that during the Spanish Transition, there was an ideological evolution
within the official press, which was the reflection of the political pluralism reigning in
the country at the time. Hence, whereas Francoism and Falangism were the most
represented currents of thought in the official press until Franco’s death in 1975, at the
end of the studying period, a total inversion had occurred. The Socialism and the
Ucedism had substituted the Francoism and the Falangism as the most represented
ideologies within the state-owned press. Relegated to the background Francoism,
Falangism and Communism, and in a very discreet position, the Trade Unions and Opus
Dei were.

This fact shows that, contrariwise to what Alférez (1986) and Montabes Pereira (1989)
had traditionally asserted, the official press considerably evolved during the Spanish
Transition. Not only in structural terms but also at ideological and journalistic levels, as
assumed by our hypotheses, and pointed out as plausible by Castro Torres (2010) and
Meneses (2008). It also proves that, in its desperate attempt for adapting itself to the
new political landscape in which it did not count on the financial and the political
support provided by the Francoist institutions, the official press opted for opening its
gates to different ideological currents.

Likewise, this study has proved that columnists and articulists counted on all the
required tools and the support of the official press to become into the guarantors of the
opinion pluralism of the newspaper they were working with, thus taking on their role as
political agents (Borrat, 1989), as assumed by our second hypothesis.

Once the results exposed and the discussion presented, we proceed to present the
conclusions we have arrived to in this paper.

Conclusions

The official press evolved structurally, ideologically, and journalistically during the
Spanish Transition. On the one hand, this was the result of the lost of the financial and
political support that the National Movement and the Vertical Trade Union had
provided it during the Francoist Dictatorship. However, once these institutions had been
dissolved, the state press was left to its fate and it had to adapt itself to the new
political, ideological and journalistic landscape.

To face this evolution process t, during the first 9 months of the analysing period (from
November 1975 to July 1976), the Francoist press was convulsing the same way the
political system did, because of Franco’s demise. However, calm arrived to the official
press when Adolfo Suarez became President of the Spanish Government, in July 1976.
From then onward, we have observed a determination on the part of the state-owned

Revista internacional de Historia de la Comunicacién, N2 4, Vol. 1, afo 2015, PP. 153-174 170



Structural and ideological changes in the official press during the Spanish Transition (1975-1978)

press for assuming its role as a political agent. By carrying out two actions, this
determination materialised.

On the one hand, the staff renewal, both in the editorial boards as well as in the
columnism and the articulism, came along with the reinvention of the official press. Part
of this reform was the inclusion of several columns, both fixed as well as occasional, that
dealt with political issues, and which constituted a journalistic renewal itself.
Additionally, they created spaces reserved for the ‘external opinion’, in which the
writers could freely express their own point of view, independently of the editorial’s
dictates. This fact shows an increase in the determination on the part of the official
press for turning itself into an open space reserved for opinion pluralism.

On the other hand, different ideologies got into the official press during the transition
thanks to the staff's renewal mentioned above. This fact proves that the state press also
evolved ideologically, embracing different ways of interpreting the democratising
process that Spain underwent during the transition to democracy.

To conclude, the state-owned press progressively abandoned the propaganda structure
with which it had been engendered, by renewing its staff, opening its gates to
ideological pluralism, and reinventing itself at a journalistic level, thus setting itself up as
a political agent.

Bibliography

ALFEREZ, A (1986): Cuarto poder en Espafia: La prensa desde la ley Fraga de 1966.
Madrid: Plaza & Janés.

ALMUINA FERNANDEZ, Celso (1991): Fondos y metodologia para el andlisis de prensa
local a AA.VV. Fuentes y métodos de la historia local. Instituto de Estudios
Zamoranos “Florian de Ocampo”. Zamora: Diputacién de Zamora, Confederacién
Espanola de Centro de Estudios Locales.

ANGUERA, Pere, GAVALADA, Antoni y PUJADAS, Xavier (1996): La prensa a la provincia
de Tarragona durant la segona republica 1931-1936. Tarragona: Diputacio de
Tarragona.

BARRERA, Carlos (1995): Sin mordaza. Madrid: Temas de hoy.

BERELSON, Bernard (1952). Content Analysis. In: Handbook of Social Psychology, Vol I.
Nueva-York.

BORRAT, Héctor (1989) El periédico actor politico. Barcelona: Gustavo Gili.

Revista internacional de Historia de la Comunicacién, N2 4, Vol. 1, afio 2015, PP. 153-174 171



Jezabel Martinez Fabregas

CASASUS, Josep Maria (1985): Ideologia y andlisis de medios de comunicacion.
Barcelona: Mitre.

CASTRO TORRES, C. (2010). La Prensa en la transicion espafola 1966/1982. Madrid:
Alianza Ensayo.

FUSI, J. P. (1996). “El desarrollo autondmico”. En TUSELL, J.; SOTO, A. Historia de
Transicion, 1975-1986. Madrid: Alianza Universidad.

GALLEGOS, S. L. (2003). “Aproximacion al estudio de las publicaciones sindicales
espafiolas desarrolladas durante el franquismo (1936-1975)”. In Historia vy
comunicacion social, (8), 159-185.

GARCIA GALINDO, Juan Antonio; GUTIERREZ, Juan Francisco; SANCHEZ ALARCON, Maria
Inmaculada (coords.) (2002): La comunicacion social durante el franquismo.
Madlaga: Diputacion Provincial de Malaga.

GUILLAMET, J. (2002): “Factores de progreso y atraso en la evolucion histérica del
periodismo. El franquismo”. En GARCIA GALINDO, J. A.; GUTIERREZ LOZANO, J.;
SANCHEZ ALARCON, I. (eds.). La comunicacién social durante el franquismo.
Malaga: Centro de Ediciones de la Diputacién Provincial de Mdlaga.

GUILLAMET LLOVERAS, Jaume (2003): “El periodismo en la transicion del franquismo a la
democracia: factores politicos, econdmicos y profesionales” en Aportacions de la
comunicacid a la comprensid i construccid de la historia del segle XX; La
comunicacio audiovisual en la historia / coord. por Sebastia Serra Busquets, Arnau
Company Mates, Jordi Pons Bosch, Vol. 1.

LOPEZ HIDALGO, A. (2012). La columna: periodismo vy literatura en un género plural.
Zamora: Comunicacion Social.

LOPEZ DE ZUAZO ALGAR, Antonio (1981): Catdlogo de Periodistas espafioles del siglo XX.
Madrid: Facultad de Ciencias de la Informacion.

MARTIN VIVALDI, G. (1987). Géneros periodisticos. Madrid: Paraninfo.

MARTINEZ FABREGAS, J. (2014): La imagen del Gobierno en la prensa oficial durante la
Transicion espafiola (1975-1978). Analisis comparativo de Arriba, Pueblo,
Solidaridad Nacional, El Pueblo Gallego, Hierro, Sur y Odiel. PhD Thesis, University
of Seville (Spain).

MARTINEZ FABREGAS, J. (2015): “Propaganda and counter-propaganda in the official
press during the Spanish Transition (1975-1978). Arriba vs. Odiel”, in Ambitos,
Revista Internacional de Comunicacidon, num. 28.

Revista internacional de Historia de la Comunicacién, N2 4, Vol. 1, afo 2015, PP. 153-174 172



Structural and ideological changes in the official press during the Spanish Transition (1975-1978)

MARTINEZ FABREGAS, J. (2015): "El comportamiento de la prensa oficial con respecto al
Gobierno Sudrez durante las elecciones legislativas de junio de 1977". In Estudios
sobre el mensaje periodistico vol. 21, n2 1

MARTINEZ FABREGAS, J. y ROMERO DOMINGUEZ, L.R. (2014): “Arriba durante la
Transicion espanola: el abandono de su funcién propagandistica con respecto al
Gobierno”, In Historia y Comunicacién Social, nim. 19, 321-340.

MAURI DE LOS RiOS, Marcel (2010): Funcié i evolucié de la prensa de Barcelona durant
la transici6 democratica (1975-1978). PhD Thesis, Universitat Pompeu Fabra
(Barcelona, Spain).

MENESES, D. (2008). Noticias sobre la prensa: imagen propia en la transicion
democratica. Madrid: Fragua.

MONTABES PEREIRA, J. (1989). La prensa del estado durante la transicién politica
espafiola. Madrid: Siglo XXI de Espafia de Editores.

NASEIRO RAMUDO, Ana (2013): “El archivo del diario “Pueblo”. Un referente para la
historia de la prensa en Espana durante el franquismo y la transicién democratica”
en Documentacién de las Ciencias de la Informacion, vol. 36, 11-29

PINEDA CACHERO, A. (2001). “El modelo de propaganda de Noam Chomsky: medios
mainstream y control del pensamiento”. En AMBITOS, n2 6, Sevilla: Universidad de
Sevilla, p. 191-210.

PINEDA CACHERO, A. (2006). Elementos para una teoria comunicacional de la
propaganda. Sevilla: Ediciones Alfar.

POSTOUTENKO, K. J. (2010). Soviet culture: codes and messages. Bielfeld:Verlag Otto
Sagner.

SANCHEZ, Glicerio (2002): “El sindicato vertical como instrumento politico y econémico
del régimen franquista” en Pasado y Memoria, Revista de historia
Contempordnea. N21: Instituciones y sociedad en el franquismo. Disponible en el
siguiente enlace:
www.publicaciones.ua.es/filespubli.pdf/15793311RD12141118.pdf

SOTO, A. (1998). La transicién a la democracia. Madrid: Alianza Editorial.

WINNER, R. Y DOMINICK J. (2000): Introduccion a la investigaciéon de medios masivos
de comunicacién. Ed. Thomson Editores.

WINNER Roger D. y DOMINICK Joseph R. (2000): La investigacion cientifica de los medios
de comunicacién. Una introduccion a sus métodos. Barcelona: Bosch
Comunicacion.

Revista internacional de Historia de la Comunicacién, N2 4, Vol. 1, afio 2015, PP. 153-174 173



Jezabel Martinez Fabregas

VILLALOBOS SALAS, C. (2010): “El articulismo de opinion como fuente para la
investigacion histérica: el ejemplo del franquismo”. En Espéculo: Revista de
Estudios Literarios, n2 47, p. 29.

ZALBIDEA, Begoia (1996): La prensa del movimiento: 1936-1983. PhD Thesis, University
of Basque Country (Spain).

ZUGASTI, R. (2005): "La legitimidad franquista de la Monarquia de Juan Carlos I: un
ejercicio de amnesia periodistica durante la transicidén espainola" en: Comunicacion
y Sociedad, vol. XVIIl, n. 2, pp.141-168. Disponible en el siguiente enlace:
http://www.unav.es/fcom/comunicacionysociedad/es/articulo.php?art_id=87

Revista internacional de Historia de la Comunicacién, N2 4, Vol. 1, afo 2015, PP. 153-174 174



