
38

Dossier

Hans J. Kleinsteuber Professor de la Universität
Hamburg

Què és una «Anstalt»?
La televisió pública 
a Alemanya

! ¿Qué es una Anstalt? La televisión pública 

en Alemania

Kleinsteuber nos describe la estructura organizativa 

del sistema televisivo alemán, en que la única

responsabilidad sobre la radiodifusión pertenece 

a los Länder. Por ello, las Anstalten, estructuras legales

seguidas por la mayoría de las organizaciones 

de radiodifusión, se basan en una ley del Land 

o en un acuerdo formal entre varios o todos los Länder.

! What is an Anstalt? Public television in Germany

Kleinsteuber describes the organisational structure of the

television system in Germany, where the Länder are solely

responsible for radio and TV broadcasting. As a result, the

Anstalten, the legal structures followed by most broadcasters,

are based on the law of each land or on a formal agreement

between several or all of the Länder.

! Qu’est-ce qu’une Anstalt ? La télévision publique 

en Allemagne

Kleinsteuber nous décrit la structure organisationnelle du

système de la télévision allemande, dans lequel l’unique

responsabilité quant à la radiodiffusion revient aux Länder.

C’est pour cela que les Anstalt, les structures légales suivies

par la majorité des organisations de radiodiffusion, se basent

sur une loi du Land ou sur un accord formel entre divers

Länder, ou même entre eux tous.

Els inicis
La radiodifusió començà a Alemanya el 1923,

principalment com una aventura estatal. La tecnologia
de les emissores, etc., era controlada pel Ministeri 
de Correus, i els continguts pel Ministeri de l’Interior.
Es demanava una taxa mensual de 2 DM, un import
que no va canviar fins al 1953. El 1933, amb la presa
del poder per Adolf Hitler, el sistema de radiodifusió
fou immediatament col·locat sota el control de les
institucions de propaganda del Sistema Nazi. La radio
esdevingué el principal instrument de l’endoctrinament
nazi fins al 1945. Escoltar estacions de ràdio alienes
podia ser extremament perillós, i era castigat fins amb
la pena de mort. Els anys 30 es van fer experiments
amb la televisió, i els Jocs Olímpics de Berlín de 1936
van ser els primers a ser mostrats a les pantalles
públiques de la televisió.

Aquest sistema de radiodifusió es va acabar,
conjuntament amb la rendició incondicional del Tercer
Reich, el 1945. Les forces d’ocupació aliades van
prendre el poder i van establir sistemes propis de ràdio
en les zones que controlaven, donant feina a alemanys
considerats antifeixistes (la qual cosa, com es va
demostrar més tard, no era sempre el cas). Alemanya
estava separada en zones d’ocupació que abastaven
diversos estats (aquests estats són anomenats
Land/Länder en aquest text, degut a algunes 
de les particularitats úniques que tenen a Alemanya 
en comparació amb altres estats, en països federals).
Les forces d’ocupació van traslladar algunes 
de les seves pròpies característiques a les seves
zones respectives. L’estructura establerta pels
anglesos s’assemblava, d’alguna manera, a la BBC

centralitzada, i cobria gairebé tots els Länder del Nord
d’Alemanya, en l’estructura centralitzada de la NWDR.
Els americans van establir un sistema més
descentralitzat, que generalment no cobria més d’un
Land amb una sola organització. Alguna d’aquestes
estructures ha sobreviscut fins als nostres dies. Mentre



Les Anstalten sempre disposen d’un Consell de
Radiodifusió (Rundfunkrat) i, de vegades, d’un Consell
separat d’Administració (Verwaltungsrat). Aquests
cossos són responsables de prendre les decisions 
i de l’elecció del Director General (Intendant) i altres
quadres directius. Idealment, aquests cossos
representen «grups socials rellevants», és a dir,
delegats enviats pel Parlament i moltes organitzacions
cíviques com esglésies (sempre catòlica, protestant,
jueva), associacions de comerç i sindicats, dones,
esports, cultura, etc,. En principi només una petita part
és delegada directament pel Parlament, representant
els partits majoritaris (Schuler-Harms 1998).

En realitat, però, la majoria de delegats són elegits
seguint línies partidistes, perquè el lideratge 
de les diverses associacions cíviques es selecciona 
de forma partidista. Per exemple, les associacions
empresarials i l’església catòlica corresponen 
als conservadors CDU/CSU, mentre que els sindicats 
i la església protestant corresponen als socialistes SPD.
Generalment, el partit (o la coalició de partits) 
en el govern configura el Consell de manera tal, que
s’asseguri una majoria dels vots. Les posicions 
de lideratge són ocupades d’acord amb la regla 
de «representació proporcional», cosa que significa
que el partit governant escull l’Intendant, i el partit 
a l’oposició escull el sotsdirector. Aquest balanç es
manté tot i seguint la jerarquia de l’Anstalt.

Actualment, és típic a Alemanya que el control d’una
Anstalt es basi en nominacions de partit, i, en segon
terme, dels governs o dels representants parlamentaris.
Però s’hauria de veure que això no està limitat 
a aquests consells, sinó que reflecteix, més aviat, 
la cultura política alemanya en general. Després 
de la davallada  dels anys anteriors a 1945, la política
alemanya es va orientar en gran part cap al consens,
en el sentit que els partits majoritaris compartien 
el poder. Aquest fet també és contemplat per la
Constitució Alemanya, que obliga el Govern de la
nació a cooperar amb els estats federals, moltes
vegades controlats per partits de l’oposició. La
representació proporcional també es practica
àmpliament, tant dintre com fora del sistema polític. A
moltes de les institucions públiques es poden trobar
compromisos, algun tipus 

la gegantina NWDR es va desfer (en les actuals NDR,
WDR i SFB), la major part de les estacions de la zona
americana encara existeixen. Ràdio Bremen (RB) és,
actualment, l’emissora pública més petita del país.

(A la zona d’ocupació soviètica, la radiodifusió va
ser col·locada sota el control centralitzat del partit, i va
evolucionar cap a un sistema de forta subordinació 
al Politburó del Partit Socialista i de les forces
d’ocupació soviètiques. Aquest esdeveniment no serà
analitzat, ja que va deixar d’existir a rel del procés
d’unificació de 1989/90.)

Cap al final del 1940, el sistema de radiodifusió
retornà a mans alemanyes. Per acomodar el sistema
existent a una estructura legal coherent, 
les organitzacions van ser transformades en Anstalten.
L’Anstalt era una vella estructura legal alemanya poc
freqüent aleshores. Sent un cos legal públic, l’Anstalt
fa pagar als usuaris pels seus serveis. Curiosament,
l’Anstalt tradicional era sovint, també, una piscina
pública o un asil de dements. Avui, totes 
les organitzacions de radiodifusió segueixen la forma
legal d’una Anstalt, i el mateix és cert per als cossos
de supervisió del sector comercial, que poden ser
trobats a cada Land. L’Anstalt és, doncs, cabdal 
en el sistema de radiodifusió actual.

Supervisió i control de la televisió pública
La Constitució (Llei bàsica de 1949) estipula que

l’única responsabilitat sobre la radiodifusió pertany 
als Länder. Per aquesta raó, totes les Anstalten estan
basades bé en una llei del Land, bé en un acord formal
entre diversos o tots els Länder. Només Deutsche
Welle, que emet a la resta del món, és una Anstalt
basada en una llei federal. Totes les Anstalten tenen
cossos interns que controlen la política general 
de l’organització. Aquestes lleis o acords inclouen
declaracions sobre el que l’Anstalt hauria d’assolir.
L’acord de la ZDF (l’Anstalt més influent) exigeix «un
resum objectiu del esdeveniments mundials» i «una
imatge global de la realitat alemanya». La radiodifusió
serveix per a l’enteniment entre diferents pobles, ha 
de correspondre a «l’ordre bàsic democràtic lliure» 
i recolzar «la formació d’opinions independents»
(vegeu: Contracte estatal de la ZDF de 1961, paràgraf 2).
Moltes vegades es demana informació equilibrada.

39



Finançament: taxes de subscripció i anuncis
Totes les Anstalten són finançades per una taxa

mensual que cada llar en possessió d’un aparell 
de televisió ha de pagar. Aquesta taxa és fixada en 
un acord entre tots els Länder (Rundfunksstaatsvertrag), 
i sempre és sotmesa a discussió abans d’arribar 
a un nou acord. Es tracta d’un procés extremadament
complex, ja que Ministres dels 16 Länder participen 
en les negociacions, i els Parlaments del 16 Länder han
de donar els seu acord. Generalment, la crítica cap al
sector públic es tradueix en queixes relatives a taxes
massa elevades. Per això, un cos independent, el KEF,
del que formen part majoritàriament membres 
de diverses Auditories, controla les propostes de cada
Anstalt, i proposa un increment (generalment reduït) 
de les taxes. Des del 1997, la taxa és de 9,45 DM per 
a la ràdio i de 18,80 DM per a la televisió. S’ha d’establir
un nou acord per a l’any 2000.

El primer i segon canal (ARD i ZDF) poden emetre,
cadascun, 20 minuts de publicitat els dies laborables, 
i abans de les vuit del vespre. En temps del monopoli
públic això suposava entre un 20 i un 40 per cent de
tots els ingressos. Avui, aquesta participació s’ha reduït
per sota del 10 per cent. Malgrat que tan sols un 10 per
cent de tots els ingressos per publicitat acaba en els
cofres de les Anstalten, aquest fet ha estat durament
criticat per la indústria comercial de televisió, que exigeix
una separació estricta de les formes de finançament.
Les Anstalten, per contra, argumenten que els diners 
de la publicitat les mantenen d’alguna manera
independents de la pressió política relacionada amb 
el procés d’establir la taxa mensual. L’esponsorització
de programes individuals és sempre acceptada, tant per
la ARD com per la ZDF, i es practica àmpliament. També
aquesta pràctica és criticada per la indústria comercial,
que no fa un ús extensiu d’aquesta pràctica.

Recentment es va suscitar un conflicte entre
Anstalten grans i petites. Tradicionalment, les Anstalten
grans subsidiaven les més petites mitjançant pagaments
de compensació, fixats en els acords de la ARD. Aquest
suport anava majoritàriament a les Anstalten dels
Länder més petits, com Bremen (RB) i Saarland (SR).
Aquestes pateixen fortes pressions per a fusionar-se
amb una Anstalt més gran; en aquest sentit, un exemple

de concordances i d’acords entre els partits majoritaris.
A aquesta política l’acompanya una altra que fa
referència a la informació equilibrada, i que suposa que
les emissores dedicaran temps equiparables 
a les forces majoritàries de la societat. Mentre que 
els dos partits grans comparteixen el control 
de la radiodifusió pública, els partits petits (com ara 
els Verds i el liberals del FPD) moltes vegades troben
poc recolzament en aquest sistema.

Models d’organització i de direcció
Com el mateix terme suggereix, l’organització 

de l’Anstalt era sovint molt burocràtica. Partint de la
base de les seves lleis de radiodifusió, els Land havien
d’observar els principis de l’actuació «sense ànim 
de lucre», així com regles especifiques de programació.
Però les Anstalten van construir «filials» que operaven
com a empreses comercials, traspassant els seus
beneficis a la companyia mare. La NDR, per exemple,
opera en el gran «Studio Hamburg», que és present en
el mercat, i, també, en el domicili de moltes emissores
comercials de la ciutat d’Hamburg. La regla d’actuar
«sense ànim de lucre» mai no va obligar els que vivien
dels serrells del sistema públic. El «magnat del medis»,
Leo Kirch, va guanyar bilions actuant com a agent
cinematogràfic independent per a diverses Anstalten,
especialment la ZDF (cosa que li va ser possible degut 
a la seva estreta relació amb els partits CDU/CSU).

Molts càrrecs de les Anstalten es van crear per 
a assegurar la representació proporcional, i bastants
eren ocupats per favorits polítics, amb pocs
coneixements sobre radiodifusió i periodisme. Quan 
les Anstalten van sentir l’increment de la pressió per 
a rebaixar costos, es van adoptar noves formes 
de direcció. Com a resultat, l’ocupació s’ha reduït,
mentre que les activitats s´han ampliat. Avui, molts
segments treballen tan eficaçment com els seus
competidors comercials. Un dels últims
desenvolupaments és l’«outsourcing» d’activitats
bàsiques a companyies independents, que paguen
menys i ofereixen els seus serveis a companyies que no
són de titularitat pública. Aquest «outsourcing» és molt
criticat per les organitzacions de periodistes, 
que asseguren que això compromet els estàndards 
de qualitat sense realment estalviar diners.

40



a la resta del país. Això és aplicable sobretot a l’oferta
de les Anstalten més grans (WDR, MDR, NDR, BR). 
Una vegada més, aquesta pràctica és criticada per 
la indústria de televisió comercial, que argumenta que
això ocupa espai de cable que no serà disponible per
als seus clients.

Només disponibles via satèl·lit i cable, existeixen
els següents programes públics: el 3Sat és produït 
de forma conjunta amb l’ORF austríaca i la SRG suïssa,
de parla alemanya. Està dirigit a l’espai de parla
alemanya a Europa (uns 100 milions d’espectadors).
3Sat ofereix majoritàriament cultura i notícies 
dels països respectius. França i Alemanya (a la part
alemanya, ARD i ZDF de forma conjunta) produeixen 
el canal franco-alemany ARTE de cultura. Existeixen
dos canals temàtics: Kinderkanal (el canal infantil):
ofereix material infantil d’alta qualitat (té molt d’èxit 
i va desplaçar Nickelodeon del mercat); Phoenix:
Mostra «fets» i «documentals». Això inclou sessions
parlamentàries, documentals, fòrums de debat, etc.
Es va pretendre que fos un canal de notícies, però
una forta oposició comercial ha limitat els seus
continguts a aquest estrany format. Té molt baixa
audiència. Òbviament, Alemanya és l’únic país
d’Europa on emissores públiques ofereixen
programació multicanal a la televisió. El sistema 
de cable d’Hamburg (que és bastant típic) disposa 
de deu canals públics, al costat de 13 canals
comercials (tots en llengua alemanya), i, a més,
ofereix deu productes estrangers com la CNN o la TRT

World (i un parell de programes multillengües
–alemany inclòs– com Euronews i Eurosport).

La indústria de la televisió comercial, mitjançant 
la seva associació comercial, la VPRT, es queixa que 
la televisió pública s’ha expansionat sistemàticament,
ocupant freqüències i canals de cable per mantenir-la
allunyada. Abans reclamaven que es cancel·lés tota 
la transmissió via satèl·lit i, fins i tot, que s’aturés 
el canal ARD. Últimament, veient que la televisió pública
es manté forta, s’han tornat més tolerants, i es parla
d’algun tipus de cooperació.

La situació descrita fins aquí es refereix només 
a la televisió analògica i «de franc», i exclou 
la televisió digital i de pagament, que es descriu
posteriorment.

ha estat la recent fusió de les SWF i SR amb la gran SWF

al sud-oest. En part perquè volen aquests diners per 
a ells mateixos, i en part perquè els dos Länder
esmentats estan governats per governs del SPD, hi ha
Anstalten, especialment als Länder governats per 
la CDU/CSU, que volen acabar amb aquests pagaments
compensatoris. Sense aquest suport exterior, en canvi,
les Anstalten petites desapareixerien. La disputa no és
només sobre política dels mitjans, sinó que el propi
sistema federal en termes generals està en qüestió.
Bremen va construir un sistema de radiodifusió al voltant
dels anys 40 perquè era part de la zona d’ocupació
americana dins una zona anglesa molt més àmplia.
Saarland no va ser retornat de França a Alemanya fins
al 1957 i la SR es va veure com una institució important
per a protegir la seva identitat diferenciada a la frontera
franco-alemanya.

El finançament del sistema públic no està assegurat
en el futur. Periòdicament, la taxa ha de ser
reajustada, seguint un procés extremament complex.
Igual que ha succeït en el passat, cal preveure que
aquest procés continuï altament polititzat, i que alguns
Länder el facin servir per a demandar canvis d’acord
amb els seus interessos. L’SPD es veu a si mateix com
a defensor del sistema públic de radiodifusió, mentre
que el CDU/CSU mostra simpatia envers la indústria
comercial, de manera que els conservadors,
generalment, ataquen el Status Quo. Fins ara, 
els compromisos resultants no han danyat seriosament
el sistema públic, però no hi ha cap garantia que sigui
així en el futur.

Canals públics: generalistes i temàtics
La televisió pública ofereix actualment dos canals

nacionals (ARD i ZDF) amb programació general 
i elevades audiències (ARD i RTL competeixen per 
la quota de mercat més àmplia). A més a més, hi ha 
8 tercers canals regionals, produïts per una
determinada regió (generalment un o diversos Länder),
que emeten programes de caire regional, i, en segon
terme, d’interès general. Tots aquests programes són
emesos per via terrestre, per satèl·lit i per cable. 
Els tercers canals també estan disponibles via satèl·lit
i, parcialment, enviats a sistemes de cable fora de les
seves regions corresponents; estan presents, doncs, 

41



les emissores comercials.
La indústria de televisió comercial (representada per

la VPRT i institucions com la Fundació Bertelsmann)
s’estimaria més veure com les emissores públiques
abandonen els programes d’alta audiència i es
concentren en programes culturals i per a minories. 
La televisió pública contraataca adoptant alguns
formats comercials com els «Talk Shows» de tarda 
i les «Soap Operas». El principal problema d’ARD i ZDF

és que els seus espectadors són molt més grans que
els espectadors de la RTL i Sat1. Malgrat que les seves
audiències eren millors el 1998 que el 1997 (La ARD té
actualment més audiència que la RTL), podrien
desaparèixer amb els seus espectadors. 
Les emissores comercials s’estan concentrant amb èxit
en els espectadors joves i d’edat mitjana 
(entre 19 i 49 anys), que són els més atractius 
per a la indústria publicitària.

La pressió per a reduir la capacitat de la televisió
pública com a competidor també es tradueix en
argument legal. Les emissores públiques –d’acord amb
jurisprudència de la Cort Constitucional Federal– han
de proveir un servei bàsic (Grundversorgung) que és
vist com a condició prèvia a l’activitat comercial. 
S’està esgrimint  l’argument (presentat, entre d’altres,
en un informe de la Majoria en Comissió Parlamentaria
d’Investigació sobre el «Futur del mitjans» de 1996)
que les emissores comercials, cada vegada més,
poden fer-se càrrec d’aquest servei bàsic, fent
obsoleta la televisió pública. Aquesta posició,
defensada pels partits conservadors-lliberals, és
òbviament i ferotgement contestada per la part 
«roja-verda».

El sistema dual
Finalment, després de molts anys de lluita, l’any

1984 es va establir un sistema dual d’emissió.
Actualment, aproximadament la meitat del mercat 
de ràdio i televisió està controlada per empreses
comercials i és pagada per la publicitat. Els canals 
de televisió majoritaris s’agrupen en dues famílies
d’emissores, controlades per les dues empreses de
mitjans més grans del país. Una és el Grup Kirch,
pràcticament propietari dels canals Sat1, Pro7, Kabel1,
DSF (esports) i accionista, també, del major grup

Debats periodístics i polítics sobre la Televisió
Pública
El debat periodístic dels darrers anys ha estat
estimulat per l’argument segons el qual hi havia 
una convergència entre la programació pública 
i la programació comercial. La idea és que,
progressivament, la televisió pública adquireix un
caràcter més d’entreteniment, mentre que la televisió
comercial ofereix més qualitat. Hi ha estudis que
demostren que, de fet, la majoria de canals comercials
ofereixen noticiaris de qualitat decent i que la seva
presentació no està lluny de l’oferta de la televisió
pública, que encara fixa els estàndards. L’argument 
no és, per tant, la convergència, sinó com evitar que
els espectadors canviïn  de canal per veure 
les notícies. El noticiari més veterà, l’ARD-Tagesschau,
que comença a les 20.00 hores, encara gaudeix
d’elevades audiències, i és considerat com un model 
per als altres. 

Amb altres gèneres de programes, com
esdeveniments esportius de primera fila i pel·lícules 
de gran èxit, hi ha una forta competència per fer-se
amb els drets exclusius, i la televisió pública està, cada
vegada més, perdent la batalla per un problema 
de finançament. Això afecta especialment el futbol
professional, les curses de cotxes, etc, que han passat
totalment a les mans de la televisió comercial. També
en d’altres generes la programació mostra diferencies;
així, per exemple programes de contingut «eròtic tou»
són corrents només als canals comercials, ja que 
la televisió pública observa una política d’autolimitació.
Fins i tot en formats de programes semblants, com els
«talk shows», el contingut és ben diferent. Mentre que
la televisió pública depèn més de temes com la política
i altres tòpics fàctics, la televisió comercial prefereix
tòpics relacionats amb la comunicació personal,
històries de caràcter humà, incloent-hi el sexe.

D’altra banda, hi ha alguna justificació, encara que
limitada, a la tesi de la convergència. Així per exemple,
el sector comercial començà amb la primera «Soap
Opera» el 1992 (basada al 100% en la traducció d’una
producció australiana), que esdevingué molt popular.
Amb el creixement d’aquest nou gènere, les emissores
públiques també s’han introduït en el negoci, imitant

42



creades per tots els Länder. El KEF ha d’aportar
estimacions no partidistes sobre el finançament 
de les emissores públiques, mentre que el KEK és
responsable del control sobre la concentració 
de mitjans.

Atès que les qüestions referents 
a les telecomunicacions estan totalment en mans 
del Govern federal, en el moment de l’abolició del
Ministeri de Correus es va establir un altre organisme
de supervisió (que començà a treballar a principis 
de 1998): l’Oficina Reguladora de Correus 
i Telecomunicacions (RPT). Tot plegat, gairebé vint
organismes participen en la regulació dels mitjans
electrònics i del mercat liberalitzat 
de les telecomunicacions. Això implica, per exemple,
que la RPT decideix qui rep les freqüències per emetre
els senyals, mentre que la LMA decideix qui pot fer
quina programació. Les emissores públiques estan fora
de la LMA perquè tenen els seus propis ens de
supervisió, que formen part de l’organització Anstalt
(vegeu més amunt), però treballen parcialment a
l’empara de la RPT. Òbviament aquest sistema no està
preparat per als temps de convergència dels mitjans, 
i s’han fet propostes per fusionar totes les funcions en
un sol Consell de Comunicacions Federal-Länder. Com
que això suposaria un afebliment de les competències
dels Länder, aquests s’hi oposen rotundament. Abans
del canvi de govern (com a resultat de les eleccions de
setembre de 1998), els partits «roig-verds» demanaven
una reorganització total, però després d’ocupar 
el poder han decidit no accelerar cap reforma. 
En aquests moments no es parla de cap canvi.

Televisió digital i de pagament
La televisió de pagament l’ofereix, a Alemanya, 

la companyia Premiere, una «joint venture» entre Kirch 
i Bertelsmann/CLT amb 1 programa analògic i 3
programes digitals, així com 1,7 milions de
subscriptors. Seguint aquest model, Kirch 
i Bertelsmann han intentat introduir de forma conjunta
la televisió digital en varies ocasions, però cada
vegada han estat frenats per la Unió Europea, l’última
vegada l’estiu de 1998. Durant molt de temps, aquests
dos actors han estat lluitant per Première, que
comptabilitza fortes pèrdues (400 milions DM el 1998).

editorial  d’Europa: Springer. El poder de Kirch, però,
ve de la immensa filmoteca que va reunir quan era
subministrador privilegiat de diverses Anstalten,
especialment la ZDF. L’altra família està capitanejada
per Bertelsmann, la major companyia de mitjans
d’Europa (i tercera del món), conjuntament amb CLT.
Ufa, subsidiari d’aquest grup, està involucrat a RTL,
RTL2 i VOX. Les dues companyies són també molt
actives a la televisió digital i de pagament (vegeu a
continuació). Ambdós actors responen conjuntament
del 90 per cent de tots els ingressos publicitaris que
van a parar a la televisió comercial. També són
propietaris dels únics canals que guanyen diners: RTL,
Pro7 i Kabel1. Altres canals minoritaris operen fora de
les dues «famílies», entre ells TM3 (dones), VIVA i VIVA2
(música), NTV (noticies) i emissores de televisió locals.

Els primers anys del sistema dual, les emissores
públiques van subestimar la força de la competència
comercial, i van registrar fortes pèrdues. Els últims
anys han tingut l’oportunitat de consolidar-se, i, d’un
temps ençà, ja no perden quota de mercat. Fins i tot
han estat capaces  d’expandir-se, i avui estan
fortament presents en la programació per cable 
i satèl·lit. Això no vol dir, però, que es puguin sentir
segures. El sector comercial ha estat demanant durant
anys que redueixin el seu nombre de canals i que
s’abstinguin d’oferir programació comercialment
explotable. A més, les companyies privades han
invertit amb força en el futur: Kirch, per exemple, ha
adquirit els drets exclusius dels Campionats Mundials
de Futbol per a 2002 i 2006, programació que havia
estat oferta, fins avui, per la televisió pública.

Regulació dels mitjans, ens reguladors
Els organismes externs de supervisió només

existeixen en el sector comercial. Com que 
les qüestions de radiodifusió són una responsabilitat
exclusiva dels Länder, els 16 Länder han constituït,
des de 1984, 15 cossos reguladors diferents (només
Brandenburg i Berlín treballen conjuntament),
anomenats Landesmedienanstalt (LMA). Aquestes
institucions, òbviament, tenen poc poder per enfrontar-
se amb les grans companyies, i cooperen informalment
mitjançant una conferència dels seus directors (DLM).
D’altra banda, dues institucions addicionals han estat

43



ofereixen programes de ràdio i estan treballant en
noves formes de facilitar informació «en línia». També
han demanat d’estar presents en el d-box de Kirch
amb una guia electrònica de programes (EPG), que
encara no s’ha implementat. Des dels seus inicis, 
el 1996, el d-box col·loca clarament l’oferta de Kirch 
en primer lloc, i les propostes de la televisió pública 
en l’últim en la jerarquia de programes. Així, 
les emissores públiques estan presents a la televisió
digital, però amb un efecte negligible.

A Alemanya s’estan fent proves amb  l’emissió 
de vídeo digital de transmissió terrestre (DVB-T), que
inclouen la televisió pública. La més important afecta
diversos Länder del Nord d’Alemanya, la NDR i altres
actors, com la indústria alemanya d’automoció.  Això
es veu com una alternativa a la ràdio digital (Emissió
d’àudio digital DAB), que ha estat introduïda en altres
parts del país (sobretot al sud) amb poc ressò. Les
emissores públiques estan dividides sobre la qüestió
de les noves tecnologies; algunes volen introduir-s’hi
ràpidament; d’altres prefereixen un camí més prudent.
Formant part de les taxes de contribució, disposen
d’aproximadament 180 milions de DM (1997-2000) per
a introduir el DAB, però algunes planegen invertir
aquests diners alternativament en DVB-T, o abandonar
aquesta inversió.

La DVB-T no és una opció per a la televisió en un
futur pròxim, perquè no hi han freqüències terrestres.
Però el Govern de Bonn ha pres la decisió d’optar
totalment per la via digital a partir de l’any 2010.
L’opinió general és que s’espera de les emissores
públiques que experimentin amb les noves tecnologies,
mentre que la televisió comercial n’espera els
resultats. El risc correspon doncs, de forma unilateral,
al sector públic.

Les diferents Anstalten de la ARD i la ZDF van ser de
les primeres a oferir serveis «en línia» extensius. Hi ha
informació disponible sobre programes, notícies
nacionals i regionals, tot tipus d’ajudes especials,
fitxers d’àudio i vídeo, fòrums de noticies per a fans,
«chat-rooms», arxius, zones de «download electrònic»
i serveis d’entrades, per anomenar-ne només uns
quants. ZDF-Online començà una cooperació amb MSN

Network de Microsoft per disposar d’un accés al know-
how tecnològic d’un dels principals actors globals.

Hi han informacions que afirmen que Bertelsmann està
negociant seriosament amb Kirch per vendre les seves
participacions i concentrar-se en els serveis «en línia»,
basant-se en la seva xarxa AOL/Compuserve.

Kirch començà la televisió digital el juliol de 1996. 
El 1999, la seva DF 1 ofereix 30 canals via cable 
i satèl·lit, la majoria en paquets, alguns dels quals en
format «pay per view». Kirch (al igual que Première) fa
ús del d-box com a descodificador, i assegura tenir
320.000 subscriptors (1999). En general, DF 1 ha estat
una gran decepció per a Kirch, que ha perdut almenys
1 bilió de DM amb aquesta aventura. Per aquesta raó,
Kirch està buscant socis forts per participar en 
les seves companyies, i, el 1999, ha venut petites
participacions del seu imperi a Berlusconi i al Príncep
Al Waleed. El lent creixement de la televisió digital es
deu, bàsicament, al fet que més del 80 per cent de 
les llars alemanyes reben gratuïtament televisió
multicanal, ja sigui via cable o bé per satèl·lit. Això
suposa que, a Alemanya, almenys 20 programes estan
disponibles de forma «gratuïta» (sense pagar).

També el d-box ha causat problemes. Sembla que
utilitza una tecnologia exclusiva (encara que s’ha
declarat moltes vegades el contrari), que discrimina
contra programes externs (diferents de Kirch 
i Bertelsmann), i que està desfasat avui en dia. És
més, altres ventalls digitals estan sent desenvolupats
per productores independents, majoritàriament per a
grups minoritaris, com els estrangers o els espectadors
de pornografia.

Les emissores públiques han seguit amb prudència
les activitats digitals del seus competidors comercials 
a Alemanya. Restringides a l’àmbit de la televisió
«gratuïta», van mostrar poc interès per la transmissió
digital. En canvi, tot seguint la política d’ocupar sempre
més espai i d’experimentar amb noves tecnologies,
tant l’ARD com la ZDF van començar a oferir paquets
digitals el 1998. ARD Digital inclou el primer canal, una
versió diferida d’aquest, un canal d’esdeveniments
especials (ARD Festival) i els 8 tercers programes. ZDF

Vision esta constituït pel seu programa original 
i el canal ZDF.info Box que es concentra en serveis 
i consells. A més, emet els canals d’interès públic
(Kinderkanal i Phoenix), així com una versió per
satèl·lit de l’austríaca ORF. Addicionalment, la ARD i ZDF

44



i importants interessos a Hamburg, ambdós, Länder
forts del SPD.
3 La televisió pública rep tradicionalment suport dels
Länder i dels partits en cada un d’ells. Es veu com una
part important de la identitat regional dels Länder, i,
per tant, compta amb la protecció dels respectius
Presidents, sempre que informi favorablement sobre 
la política regional. Aquest consens inclou també els
partits conservadors. La major part de la crítica prové
de la televisió comercial, recolzada per les
associacions de la indústria, de les cambres de
comerç, etc., que argumenten que la televisió pública
té un avantatge pel fet de poder comptar amb el
ingressos mensuals per taxes. En contrapartida,
segons argumenten els detractors, hauria d’oferir
aquella programació que no pot ser finançada
mitjançant la publicitat. Se suposa que la televisió
pública ha de limitar la seva graella a programes de
cultura elevada, per a minories, folklore regional, etc, 
i renunciar als programes de gran audiència, com 
els esports i les pel·lícules de primera línia, etc.. 
La televisió pública ja ofereix al país programes 
de cultura elevada (com ara ARTE, 3Sat), però seria
extremament perillós excloure completament una
programació generalista i d’entreteniment. Si les
audiències continuen baixant, existeix un veritable
perill que els espectadors no entenguin per què han 
de pagar una taxa mensual i la fallida general podria
ser imminent (com ha succeït a Canadà i Austràlia).
Les emissores públiques en són conscients, i saben
que aquesta espiral en descens ha de ser evitada 
a qualsevol preu.
4  La justificació de la televisió pública està canviant,
del vell argument legal del «servei bàsic» cap al
raonament, més econòmic, d’oferir alternatives en un
mercat televisiu altament concentrat. Tan sols dos
actors a Alemanya controlen pràcticament tota
l’activitat de la televisió comercial, i en la televisió 
de pagament fins i tot actuen de forma conjunta. Atès
que la llei d’economies d’escala estructura totes 
les activitats del mercat, és virtualment impossible que
nous actors entrin en escena. Això no afecta 
els magnats mundials (com Murdoch) que mantenen
un ull sobre el lucratiu mercat televisiu alemany, el
més gran d’Europa. Murdoch és accionista del canal 

Algunes de les informacions de fons està protegida per
claus de seguretat, i només és accessible 
per a algunes persones, com  periodistes de televisió 
o planificadors de publicitat. El projecte ZDF-MSN ha
estat durament atacat per patronals dels editors 
de diaris (BDZV), que entenen que això podria afectar
alguns del seus mercats establerts.

Conclusions
1  La definició equivalent per a la paraula «servei
públic» en alemany és «públic–legal» (öffentlich-
rechtlich), fet que subratlla el fort caràcter legal de
totes les decisions sobre emissió. L’organització 
de la radiodifusió en un model de servei públic va ser
importada a Alemanya i va evolucionar, començant
cap al final del 1940. Legalment, la radiodifusió està en
mans dels Länder, tal i com prescriu la Llei Bàsica 
i manté la Cort Constitucional. De fet, el principi ja va
ser establert per les forces aliades d’ocupació, 
i heretat pels oficials alemanys. Després de 1989, 
el principi va fer-se extensiu a l’Alemanya de l’Est. 
La Cort va exigir que la radiodifusió pública gaudís
d’una «garantia de continuïtat i de desenvolupament».
En general, la legitimitat de la televisió pública és poc
discutida a Alemanya, i la sostenen tots els partits. 
A la pràctica, però, existeixen fortes controvèrsies.
2  La història de la televisió pública ha estat
acompanyada de conflictes ferotges al voltant del
monopoli públic versus la competència comercial, que
ja es van iniciar cap al final del 1950. A principis de
1984 es va establir el sistema dual. Des d’aleshores
fins els nostres dies, el partit conservador CDU/CSU ha
donat suport a l’emergent indústria de la televisió
comercial, mentre que el partit socialdemòcrata SPD ha
mantingut l’esperit públic. Aquesta imatge  és vàlida 
a nivell federal, però no, en canvi, a nivell dels Länder,
els quals –independentment del partit en el poder–
veuen la radiodifusió com un camp important 
de la seva actuació, i competeixen per l’inversor
industrial. Tots intenten atraure les companyies de
mitjans perquè s’estableixin en el seu Land respectiu.
La «família» Kirch actua des de Munic/Baviera,
considerat el Land més conservador (i Kirch és
membre del partit del CDU). Bertelsmann té la seva
base general a Gütersloh/Nordrhein-Westphalia, 

45



es trobarà en «aigües molt mogudes». H.J.K.
Bibliografia: 

Ewald, Karl/Christoph Gscheidle/Christian Schröter (1998):

Profesionalisierung und Spezialisierung im Online-Medium.

Internetangebote öffentlich-rechtlicher Rundfunkveranstalter in

Deutschland 1998: A: Media Perspektiven, No. 10, pp 508-523.

Gerhards, Maria et. Al. (1998): Programmangebote und

Spartennutzung im Fernsehen 1997. A: Media Perspektiven, Nr. 12

pp. 582-593.

Hans-Bredow-Institut (Ed.): Internationales Handbuch für

Rundfunk und Fernsehen. Hamburg, pp. 133-151.

Kleinsteuber, Hans J. (1997): Germany. A: Euromedia Research

Group (Ed.): The Media in Western Europe. London, pp. 75-97.

Kleinsteuber, Hans J./ Barbara Thoma*: TV in Deutschland. A:

Deutschland. Magazine on Politics, Culture, Business and Science,

No. 2, pp. 24-30 (en anglès).

Krüger, Udo Michael (1998): Thementrend in Talkshows der 90er

Jahre. A: Media Perspektiven, No. 12 pp. 608-634.

Ricker, Rheinhart (1998): Fragen zur Rechtmä*igkeit der

Veranstaltung und Verbreitung Dritter Fernsehprogramme öffentlich-

rechtlicher Rundfunkanstalten. A: ZUM No. 3, pp. 181-195

Tendenz (1998): Magazin für Funk und Fernsehen, Nr. 4.

de televisió VOX (que té pèrdues) i ha estat buscant
noves oportunitats d’inversió. En aquesta situació,
només organitzacions públiques o sense ànim de lucre
poden garantir una àmplia diversitat de canals,
programes i continguts.
5  Existeix un perill real que la televisió pública sigui
marginada de la televisió digital. Encara que els inicis
siguin extremament durs per a la televisió comercial, 
la tecnologia digital conformarà, al capdavall, el futur
de la televisió. En aquest nou context, l’espectador
veurà canals temàtics, i utilitzarà més i més la televisió
com una revista amb diferents seccions, que estudiarà
activament, «passant les pagines». La televisió
pública, fins ara, no ha estat capaç (i no li ha estat
permès) de desenvolupar canals temàtics (exceptuant
els canal de cultura i per a nens). Encara pateix una
forta pressió per limitar-se a una programació
generalista, i per mantenir-se allunyada de la televisió
de pagament. Per altra banda, Kirch i Bertelsmann
tenen l’interès comú de desplaçar  l’espectador 
de la seva televisió gratuïta, tot «canibalitzant» canals
com RTL i Sat 1, mostrant els materials més atractius
només en la seva televisió per pagament. Tan aviat
com la televisió digital comenci veritablement 
a engegar a Alemanya, el sistema de televisió pública,

46


