
17

! El sistema de televisión pública en Grecia a la luz de

la revolución digital

Después de largas negociaciones, se llegó a un acuerdo

para la creación de una única plataforma digital en la cual 

la ERT (Radio y Televisión Helénica) participa en un 10%. 

La ERT está cambiando gradualmente y entra en una nueva

fase en la que su libertad de elección, y los riesgos que

conllevan estas decisiones, han aumentado y cada vez 

se rigen más por las reglas del libre mercado.

! The public television system in Greece in the light of

the digital revolution

Following lengthy negotiations, an agreement was reached

over setting up a single digital platform in which ERT (Greek

Radio and Television) has a 10% share. ERT is gradually

changing and is entering a new phase in which its freedom 

of choice and the risks involved in the decisions it makes

have both increased and are becoming increasingly governed

by the rules of the free market.

! Le système de télévision publique en Grèce 

à la lumière de la révolution digitale

Après de longues négociations, un accord a été trouvé 

pour la création d’une plate-forme digitale unique, 

dans laquelle l’ERT (Radio et télévision grecques) participe 

à hauteur de 10 %. L’ERT est actuellement dans une période

de changement progressif et entre dans une nouvelle phase

dans laquelle sa liberté de choix et les risques 

que comportent ces décisions ont augmenté et sont de plus

en plus régis par les règles du libre marché.

Dossier

Roy Panagiotopoulou Professor del Departament
d’Estudis de la Comunicació de la Universitat d’Atenes

El sistema de televisió
pública a Grècia a la llum
de la revolució digital

Història
El desenvolupament de la radiodifusió a Grècia està

directament lligat als moderns canvis polítics 
i conjunturals del país. No fou per casualitat que 
la ràdio estatal començà a emetre a mitjans dels anys
30 durant la dictadura de Metaxas (1936/41), mentre
que la televisió començà a emetre a mitjans dels anys
60 durant la dictadura del coronels (1967/74). I a finals
del segle 20, l’estat controla i intervé en l’estructura 
i funcionament de la ràdio i la televisió públiques. 
Per això no és una coincidència que el pluralisme 
dels mitjans electrònics fos un dels problemes més
importants, i el que a la llarga va facilitar-ne 
la privatització a finals del 80. 

De manera breu, la televisió pública s’ha
desenvolupat com segueix: L’any 1970, amb la Llei
722/1970, l’estat va crear el servei «Institut Nacional
de Ràdio i Televisió» (EIRT), que servia per controlar 
el monopoli de les freqüències de televisió, i va posar
en marxa el canal EIRT. Els coronels van crear un
segon canal, YENED (Servei d’Informació de les Forces
Armades), que pertanyia a l’estat i que va ser utilitzat
per la Junta com a instrument de propaganda. Després
de la caiguda de la dictadura, la Constitució de 1975
(article 15, paràgraf 2) estableix que «la ràdio 
i televisió està sota control estatal». Aquest article
confirma l’opinió que la televisió estatal era un mitjà
per recolzar el partit al poder. El respectius governs
podien censurar i intervenir la programació 
i l’administració de la radiodifusió pública.

L’any 1975, la televisió pública va ser rebatejada 
ERT SA (Radio i Televisió Helènica SA). El 80% del seus
ingressos eren garantits per un cànon 
i aproximadament un 20% mitjançant subsidis estatals.
La cadena EIRT fou reemplaçada per ERT1. I d’altra
banda, la llei va estipular l’abolició de la YENED i la seva
fusió amb l’ERT. Aquesta fusió va tenir lloc l’any 1982
(Llei 1228/1982, així, la YENED esdevingué el segon
canal de televisió amb el nom ERT2. 



Organització administrativa
Actualment, l’ERT és administrada per onze

membres d’un equip directiu escollit per un termini 
de cinc anys. Fins el 1989, el president de l’equip
directiu era nomenat pel Consell Nacional de Ràdio 
i Televisió (NCRT), avui en dia, l’elecció final la fa 
el Ministre de Premsa i Mitjans de Comunicació. 
Des de 1989 fins a 1996, hi va haver molts canvis en
els nomenaments dels càrrecs directius de l’ERT SA: no
hi ha hagut cap president ni equip directiu que hagi
completat el termini de cinc anys. La durada mitjana 
en el càrrec d’un equip directiu durant aquell període
era d’aproximadament un any. Malgrat la creació de
noves institucions, les decisions estaven clarament
determinades pel que convenia als partits. Aquesta
pràctica no va ajudar gens a que la radiodifusió pública
fos considerada un mitjà plural pels ciutadans, ans 
al contrari, va fer que gran part de l’audiència es tornés
cap als mitjans privats. Fins l’any 1997
aproximadament, els constants canvis en la direcció
no permetien seguir una estratègia dirigida a millorar
els productes radiofònics o televisius. El problema
més seriós amb el que es troba actualment l’ERT

és la manca d’una estratègia a terme mitjà per 
a desenvolupar la companyia.

L’any 1997, per primera vegada en la història 
de la radiodifusió pública, va tenir lloc un concurs
públic per a escollir l’equip directiu de l’ERT. És només
a partir del 1997 que es pot dir que la radiodifusió
pública va adquirir una certa independència del govern
i que passa gradualment de ser estatal a pública.

Els serveis que porta a terme l’ERT són dirigits per
uns complexos estatuts que regeixen l’organització. 
En termes generals, l’organització interna pateix certes
debilitats, com àrees de responsabilitat que se
superposen, direccions que no tenen objectius definits
de treball, supervisors sense feina i el contrari,
empleats que treballen fora dels seus camps, empleats
fent múltiples feines (amb la privatització dels mitjans
de comunicació, molts periodistes treballen
simultàniament en molts i variats mitjans), etc.

L’any 1998, l’ERT va contractar un total de 3.500
treballadors permanents, amb una suma total 
en nòmines de 72,3 bilions de dracmes(1). Durant
molts anys, la política de contractació de la companyia

Camps d’Activitat
L’any 1987, (Llei 1730/1987) l’ERT va ser

reorganitzada. A més dels dos canals, ET1 i ET2, se’n
va crear un tercer, ET3. L’ET3 és una estació regional
del nord de Grècia amb cobertura nacional que té la
seva seu a Salònica. L’any 1994, ET3 va aconseguir la
independència administrativa. A més, l’ERT té dos
estudis regionals (Patras i Heraklion) mentre que ET3
en té tres (Florina, Komotini i Mytilini). Des del 1990, el
canal satèl·lit ERT SAT opera adreçat a la diàspora
grega (a prop de 7 milions) i emet cada dia 18 hores
de programació. L’ERT té també quatre emissores
nacionals de radio ERT 1/3, ERA Esports i ERA5 
«La veu de Grècia», una emissora d’àmbit
internacional d’ona curta per als grecs de la diàspora.
Addicionalment, l’ERT va adquirir 19 emissores
regionals d’àmbit local. L’ET3 té l’emissora
«Macedònia» i emet tres programes radiofònics, 
dels quals un és en ona curta. D’altra banda, es van
crear les següents institucions: a) L’Institut per als
Mitjans Àudiovisuals (IOM) per donar suport a l’ERT en
les seves recerques, enquestes, modernització
tecnològica, etc. El 1994 l’IOM va ser traspassat 
a la jurisdicció del Ministeri de Premsa i Mitjans 
de Comunicació, i b) la Companyia 
de Producció i Comercialització de Produccions 
de Ràdio i Televisió. L’ERT publica igualment una guia
de TV (Radiotileorasis) i manté dues orquestres 
a Atenes, una a Salònica i una coral. També participa
com a coproductora en el Centre de Cinema Grec,
ajudant econòmicament moltes pel·lícules gregues. 
A través de les seves freqüències, l’ERT retransmet 
de forma terrestre els canals per satèl·lit RIK (de Xipre),
TV5, RAIUNO,CNN,MTV i EURONEWS. D’altra banda, 
des del 1994, contra pagament d’una taxa deixa dues
freqüències per a la retransmissió dels canals 
de pagament FilmNet (pel·lícules), KTV (programació
infantil) i Supersport (esports).

Aquests últims anys, l’ERT ha intentat
sistemàticament millorar la qualitat del seu
equipament tecnològic (adquisició d’equipament
digital, creació d’un arxiu digital de material
audiovisual, etc). Finalment, la ràdio i, seguidament,
la televisió són presents a Internet, mitjançant
diferents webs.

18



SERVICES.

El nou perfil de l’ERT

Amb l’entrada en funcionament dels canals privats,
les preferències televisives de l’audiència grega van
canviar significativament. L’any 1989, abans 
de la privatització de la televisió, el percentatge
d’audiència de la televisió pública era d’un 62,0% 
del total. Durant el primer any de funcionament 
de les privades, l’audiència va baixar al 28,4% i l’any
1995, era d’un 7,9%. Durant els últims anys,
l’audiència dels canals públics fluctuava en torn del
10%, tot i que l’any 1998, va experimentar un lleuger
augment, com es pot apreciar a la taula següent:

Distribució de l’audiència dels canals de televisió
durant 1989/1998 en percentatges.
Canals TV                   1989*     1990     1992     1994     1996     1998    

ET1                             37,7       19,7      10,5        5,9       4,2        6,1

ET2/NET**                   24,3         8,7        5,9       4,2        3,4       3,5

MEGA Channel                          30,6      33,6      26,4      24,3     20,7

ANTENNA TV                            18,5      30,5      27,3      23,2     23,0

STAR                                                                  5,0      14,3      14,1

SKY                                                                   12,2      14,2     14,9

Satellite                        14,2        5,3        1,3        1,2        1,0       0,7

Vídeo                           10,3         4,7       3,6        2,2        2,4          -

Altres                           13,5       12,5      14,7      15,6      16,7     17,7

*Abans de la televisió privada 

**El 20.10.97, ET2 va canviar el seu nom per NET 

Font: Dades d’ AGB HELLAS

El 20 d’octubre de 1997, en un esforç per
reestructurar la seva programació, l’ERT va
especialitzar els seus canals. Així, ET2 va passar 
a anomenar-se NET (Nova Televisió Hel·lènica) 
i a donar més èmfasi a la informació, als nous
programes i als debats polítics(3). L’ET1,
contràriament, va dirigir la seva programació més aviat
cap als programes d’entreteniment, educacionals 
i culturals i va adoptar el perfil de canal dirigit 
a l’entreteniment familiar(4). Pel que fa a l’ET3 fa 
una programació independentment dels altres, és 
un canal generalista que posa l’èmfasi en les novetats
relacionades amb el Nord de Grècia.

La programació pel 1998 de l’ET1 era en un 65%
grega i un 35% estrangera, de la qual un 75% era

es va basar en decisions polítiques dels partits
governants, sense tenir en compte cap necessitat de
personal especialitzat ni la seva viabilitat. Aquestes
decisions van deixar l’ERT endeutada, en una greu
situació financera, ja que fins el 76% del seu
pressupost el constituïa la despesa administrativa 
i salarial, i només un 24% cobria la producció
audiovisual i l’adquisició d’equipament tècnic(2). 

Les mesures bàsiques anunciades l’any 1998 per
l’administració per a la reforma de la companyia són,
de forma resumida, les següents: portar a terme
jubilacions anticipades; reduir el nombre 
de contribucions externes, utilitzar racionalment 
el personal existent; instituir incentius per incrementar
la productivitat; incrementar els ingressos en publicitat
mitjançant un canvi de programació i, per últim,
incrementar les inversions en tecnologia. 

El cànon encara constitueix la major font
d’ingressos. L’any 1998/99 el cànon va constituir un
85,5% del total dels ingressos, els subsidis estatals ho
van ser en un 4%,  els ingressos per publicitat 
i «sponsors» en un 6,9%  i la venda de programes 
i els ingressos per serveis en un 3,6%.

Si a tota Europa la no regulació del sector
audiovisual ha donat com a resultat una gran pèrdua
per a les emissores públiques, pel que fa a audiència 
i a ingressos per publicitat, en el cas de Grècia, l’ERT

ha estat la pitjor emissora pública d’Europa.
Efectivament, l’ERT no pot competir amb els seus rivals
privats. Això suposa una nova pèrdua d’ingressos.
Durant els darrers dos anys, la transmissió 
de la majoria dels esdeveniments esportius (p.e. els
Jocs Olímpics, la Copa Mundial de Futbol, de Bàsquet,
etc) i la producció de noves sèries gregues han
suposat només un petit increment en els ingressos
publicitaris, com es pot apreciar en la següent taula:

Canals de TV              1992    1993    1994    1995    1996**    1997    1998

ET1                             8,88     3,59    2,60     3,33     4,46        3,21     4,47

ET2/NET*                    1,44     0,72     0,75     1,04     1,68       1,05     0,70

ET3                             0,72     0,39     0,24    0,19      0,57       0,87     0,75

Total Públic                11,04     4,70     3,59     4,56     6,71        5,13     5,92

Total Privat                 88,96   95,30   96,41   95,44   92,16      94,87   94,08

*El 20.10.97 ET2 canvia el nom i passa a ser NET ** A l’inventari de 1996,

s’inclouen les despeses del canals FilmNet de pagament. Font:: Dades de MEDIA

19



de la televisió digital a Grècia. Aquests contactes es
van materialitzar en la Nethold Mediterranean
(NetMed), cadena subsidiària de la Dutch Nethold,
tenien al govern grec com a receptor i estaven
interessats en la concessió d’una llicència per 
als serveis de les TV de pagament a través del paquet
satèl·lit digital NOVA. L’octubre de 1998, la Llei 2644/98,
va regular la concessió dels serveis de ràdio i televisió
de pagament. Segons la llei, aquests serveis
constitueixen un servei públic que ha de ser controlat
per l’estat i, conseqüentment, ha de tenir llicència per
operar. Després de llargues i intenses negociacions,
que van durar fins el maig de 1999, es va assolir 
un acord entre les parts interessades per a la creació
d’una única plataforma digital. Els percentatges 
de participació de les companyies van ser els
següents: NetMed, 31,5%; Teletypos (Mega Channel),
23%; Antenna TV, 19%; OTV, 16% i ERT, 10%7.

És evident que la televisió digital promou una sèrie
de possibilitats de negoci (p.e. nous programes,
producció audiovisual, etc), i que l’ERT, amb la seva
experiència i equip humà pot, efectivament, realitzar
productes audiovisuals. La seva participació 
en la plataforma digital, a més de la possibilitat
d’emetre els seus programes digitalment, que 
la lliurarà de la cara operació d’ERT SAT i ERA5, li
donarà una gran oportunitat de modernitzar el seu
equip i de participar en l’adquisició de nous productes
televisius. És la primera vegada que l’ERT, sense
perdre temps, segueix una tàctica similar a les altres
empreses públiques de televisió d’Europa, alhora que
s’assegura de no quedar-se endarrerida respecte 
de l’actual estadi de desenvolupament. Aquesta és
potser la prova més tangible de que l’ERT canvia
gradualment en el marc de la televisió pública i que
entra en una nova fase, en la que els marges 
de la seva llibertat d’escollir, i també dels riscos que
inclouen aquestes decisions, han augmentat i que van
determinats cada vegada més per les regles 
del lliure mercat. R.P.

Notes:

(1) Totes les dades econòmiques sobre l’ERT SA venen de l’Informe

Anual: The Profile of ERT in 1998. Basic Conclusions, ERT publication,

Atenes, Febrer de 1999 i d’unes dades no publicades per la

europea i un 25% d’altres nacionalitats. Pel que fa 
a NET, un 70,3% era grega i un 29,7% d’origen
estranger, de la qual la gran majoria (un 99,26%) eren
produccions europees. 

La producció de la programació televisiva per a ET1
l’any 1998 es divideix entre el 70% de producció
pròpia, un 15% de material estranger i un 15% 
de coproducció. Les produccions pròpies de NET van
assolir el 60% del total de tota la seva programació. 
El 40% que resta era de material estranger.

El nou perfil dels canals de l’ERT sembla haver estat
ben rebut per l’audiència grega. Tot i que l’audiència
total és encara petita, el resultat d’una enquesta sobre
la qualitat en els telespectadors, realitzada l’any
1998(5), confirma l’acceptació dels canvis 
en la programació. D’acord amb els resultats 
de l’enquesta, el percentatge dels que confien 
en la televisió pública s’ha incrementat del 22,0% l’any
1996 al 28% l’any 1998. El percentatge dels que
desconfien de qualsevol propòsit d’independència 
de l’ERT respecte del govern ha disminuït, passant 
del 45% l’any 1994 al 18% l’any 1996 i, finalment, 
al 12% l’any 1998. I per acabar, un 74% 
dels enquestats creu que en els últims anys la qualitat
dels programes de la televisió pública ha millorat.
Tanmateix, el principal inconvenient de l’ERT segueix
sent la seva dependència del govern. És evident que
trenta anys de continuat control governamental no pot
ser fàcilment oblidat. Una relació de confiança entre 
la televisió pública i els telespectadors comença poc 
a poc a prendre forma avui, per dues raons: per una
banda, perquè la intervenció governamental s’ha reduït 
i per l’altra, perquè els canals privats han adoptat 
una forma tan dramatitzada de transmetre les notícies
que sovint distorsionen els fets. És possible que 
la ràpida reducció dels telespectadors dels canals
públics constitueixi, finalment, un factor positiu, i faci
que el govern, precisament per la poca audiència 
de la televisió pública, no estigui tan interessat com
abans en donar a conèixer a través de l’ERT els seus
encerts.

L’era digital i la televisió pública de Grècia
Cap a finals del 1997 van començar les discussions

i les recerques per col·laborar en la creació 

20



esportius i emissions; un 13% als programes infantils; un 10,5% 

a les sèries; un 6% als documentals; un 6% a les pel·lícules gregues

i un 7% a pel·lícules estrangeres; un 4,5% a l’art i la cultura; un 4,5%

a les emissions infomratives i noticiaris, i finalment, un 6,5% 

a la publicitat i els trailers dels seus programes. Consulteu «ET1,

Directorate of Broadcast and Programming, Total Broadcast

Programming 1998», Atenes 1998; Juny 1999 (dades no

publicades).

(5) La recerca va ser portada a terme per l’empresa d’enquestes 

V-PRC a l’octubre de 1998, i es basa en una mostra de 1.400

individus. Consulteu «The image of ERT in 1998. Basic Conclusions».

Atenes, Febrer, 1999.

(6) Vegeu «Good morning digital...» Diari Eleftherotypia, 2.6.99, pàg. 40

companyia. 

(2) Vegeu P. Seri, «Radio and Television Systems in Greece», Radio

and Television Systems in Southern Europe, ed. per Hans-Bredow-

Institute for Radio and Television, Hamburg, 1998, pàg. 27.

(3) Durant el periode 1998-99, NET va dividir la seva programació 

de la següent manera: notícies, 17,28%; emissions informatives 

i debats, 10,14%; Magazins, 24,74%; art i cultura, 5,29%;

documentals, 34,65%; atletisme, 1,88% i publicitat, 4%. Vegeu «NET,

Directorate of Broadcast and Programming Department of

Programme Elaboration, Data 1998-99», Atenes, Juny 1999 (dades

no publicades).

(4) Per al periode de 1998-99, l’ET1 va dedicar el 18,5% del total 

de la seva programació als Magazins; un 12,5% als aconteixements

21

X Reunió de la Plataforma
Europea d’Autoritats de
Regulació (EPRA)
L’autoritat de regulació de
Grècia va organitzar els
passats 20 a 23 d’octubre la
Xa Reunió de la EPRA.
Actualment, trenta autoritats
independents de regulació de
l’audiovisual formen part
d’aquesta plataforma euro-
pea d’intercanvi d’experièn-
cies i informació i permanent
fòrum de discussió. 
El tema central de la reunió
va ser «la funció de l’autoritat
de regulació de l’audiovisual
en la nova era de la
convergència» el qual va
comportar un interessant

debat. Pel que fa als
aspectes concrets d’aquesta
nova era, el representant de
la ITC (Independent Tele-
vision Commission) va pre-
sentar un document de
reflexió sobre la regulació
dels serveis interactius a la
televisió.
A banda, es van organitzar
dos grups de treball, un sobre
la televenda i l’altre sobre la
regulació de la televisió
pública. Ambdós grups de
treball van presentar les
seves conclusions en plenari
i aquest va acordar la ne-
cessitat de continuar el debat
referent a la regulació de la
televisió pública.

Finalment, un representant del
Consell d’Europa en relació
amb l’actualitat europea en
matèria de comunicació va fer
referència als següents docu-
ments: la proposta de reco-
manació sobre la indepen-
dència i les funcions de les
autoritats de regulació de
l’audiovisual; la recomanació
sobre les mesures relatives a
la cobertura de les cam-
panyes electorals per part
dels mitjans de comunicació;
la proposta de Convenció
sobre la protecció jurídica dels
serveis d’accés condicional; i
el Protocol de modificació de
la Convenció europea sobre la
Televisió Transfonterera.

FE D’ERRADES Quaderns del

CAC núm. 5 (article «La modi-

ficación de la ley de Televisión

sin Fronteras» de Celeste Gay)

En la pàgina núm. 5 segon

paràgraf en lloc de «…al de-

rogarse el articulo 7º de la Ley

37/1995 …» caldria dir «… al de-

rogarse los párrafos segundo y

tercero de la disposición adicional

séptima de la Ley 37/1995 …»

En la pàgina núm. 7 segon parà-

graf quarta línia falta una part del

text. On diu «..., con el de so-

meter» ha de dir «El objetivo de

estos cambios es someter esta

modalidad publicitaria a...»

Notícies


