
139
Monographic: Unesco in the International Press (1974-1984)

Mercè Díez
Professor at the Department of Journalism and Commu-

nication Sciences of the Autonomous University of

Barcelona and Coordinator of the Unesco Chair of

Communication (Institute of Communication, Autonomous

University of Barcelona)

A good part of the Western press received the work of the

International Commission for the Study of Communication

Problems the MacBride Commission) with hostility, to the

point that, in one of his last texts2, Sean MacBride wrote that

the campaign against Unesco and its director-general was

“reminiscent of McCarthyism”.

This situation, however, did not represent a novelty for this

international organisation, but rather was the coherent

conclusion to the climate of confrontation in the debates that

had begun to take place within Unesco since the beginning

of the 1970s. From then on, a new analysis approach could

be appreciated, which focused on the causes and conse-

quences of the imbalance in international communication

flows that emphasised the Third World’s news and cultural

dependency and the centralisation of communication

production in the most advanced countries. This approach

involved revising the concept of development and ques-

tioning the North American doctrine about the free flow of

information that had governed Unesco’s work up until then.

The leap onto journalistic forums of the debates that for

some years had been taking place within Unesco was made

especially clear at the 1st Intergovernmental Conference on

National Communication Policies for Latin America and the

Caribbean, held in San Jose (Costa Rica) in July 1976. The

approach of this conference unleashed a broad wave of

criticism from professional associations and major private

media groups.

Starting from an analysis of the content of the information

and articles related with communication problems and the

meetings organised by Unesco, Roger Heacock (1977)3

concluded there was a systematic campaign among diverse

press organisations, with the support of news agencies and

professional organisations. Among the entities that led the

most critical positions, he identified the InterAmerican

Broadcasting Association (AIR) and the InterAmerican

Press Society (SIP), which represented media owners. The

North American press also showed a practically unanimous

condemnation of the conference. For Heacock, this position

was in keeping with certain interests that felt threatened,

particularly news agencies like Associated Press (AP) and

United Press International (UPI).

In relation to the position of European media repre-

sentatives, Heacock felt they were more ‘relaxed’, and

attributed it to the greater familiarity and acceptance of the

role of governments in the media, particularly with regard to

the broadcast media.

The expressions favourable to the meeting on National

Communication Policies for Latin America and the

Caribbean came from only a small number of countries in

the region (Cuba, Venezuela4 and Costa Rica). According to

Heacock’s study, in these countries, the press made use of

the need to seek a better balance in news flows and

highlighted the relationship between underdevelopment and

dependency.

Opposition to the Bogota and Quito Meetings

The preparation of the intergovernmental summit of San

Jose included two previous experts’ meetings, held in

Unesco in the International Press (1974-1984)1

Mercè Díez



140
Quaderns del CAC: Issue 21

Bogota (July 1974) and Quito (June 1975). As Beltrán

(1993) has said, the experts that met in Bogota

recommended that policies should promote access to mass-

media messages, and that the media should be used for

educational and cultural purposes. However, they did not

suggest it should be replaced by state media monopolies.

Beltrán says that, despite this, international associations of

media owners and managers interpreted the recommen-

dations of the Bogota meeting as a threat to press freedom

and private business. They thus initiated an international

campaign against the scheduled intergo-vernmental

meeting on communication policies. The conclusions to this

first experts’ meeting, says Heacock (1977, 32), provoked

an outcry among the North American and Latin American

press, which began to spread the idea that Unesco favoured

government censorship of the media – an idea which would

later become commonplace in the debate on commu-

nication policies.

In fact, Heacock (1977, 41) attributes the fact that Unesco

refused to recognise the final report of the experts’ meeting

in Bogota to the pressure exercised by the press. The AIR

set out its critical position on the Bogota document in a

meeting in Manaos, where it also said that one of its basic

principles was business freedom. Unesco’s response,

formulated from the office of the director-general himself5,

stressed on the one hand that the document’s reco-

mmendations did not represent the organisation’s opinion

but simply that of the experts who had prepared it, and, on

the other hand, that it was not taking the document on

board, as it considered it to be partisan and unfortunate.

With regard to the Quito meeting, the final report of the

meeting indicated the need to ensure an optimal and

balanced flow of information between Latin America and the

Caribbean countries, to safeguard their sovereignty and

promote the development of national and regional identity. It

thus warned about the advisability of creating appropriate

infrastructures such as national news agencies, and an

agency for the whole of the Latin American region. The

report also pointed out that the governments that

participated in the establishment of the Latin American

agency should arbitrate legal measures to facilitate it

effective support against competition from foreign agencies.

Another aspect set out in the conclusions was the promotion

of cooperation with other regions, such as Africa and Asia.

Heacock (1977:33) felt that these recommendations were

circumspect, but even still they attracted criticism, mainly

from newspaper and broadcast media owners’ associations

and big agencies like UPI.

Towards the middle of March 1976, after the ‘triumph’ of

the business positions that involved disassociating Unesco

from the conclusions of the Bogota meeting and a few short

months before the intergovernmental conference was to be

held in Costa Rica, Heacock said that the press campaign

intensified and found a particularly prominent place both in

US and Latin American newspapers6. Luis Ramiro Beltrán

(1993) described this context, saying that the conference

was held “under heavy attacks from the mass media”7.

Points the Press Agreed On

Heacock has observed certain uniformity in the arguments

presented by a large part of the press throughout the

American continent, something he relates to the fact that the

dominant sources of information were identical and had

similar interests in preserving the existing conditions of

ownership and media flows.

At the heart of the criticisms about Unesco-promoted

activities was the link between press freedom and

democracy, against which was set, as a threat, Unesco’s

supposed desire to protect censorship and government

control, using appeals to nationalism and regional solidarity.

The UN organisation was presented as an instrument in the

hands of forces that aspired to restrict press freedom,

fundamentally identified with projects by the Soviet Union in

the area of information8. Other questions also regularly

employed included illegality (of the proposals), corruption

and conspiracy.

In November 1976, a few months after the San Jose

conference on communication policies was held, the

Unesco 19th General Conference, celebrated in Nairobi,

agreed to create the Commission for the Study of

Communication Problems, which would be headed up by

Seán MacBride. The climate in the organisation was one of

extreme confrontation. Criticism of the conference on

communication policies had not only not died down but had

intensified with one of the points on the Nairobi conference

agenda. The Soviet Union again presented a proposal,



141
Monographic: Unesco in the International Press (1974-1984)

which it had already raised in 1970, calling for States to take

responsibility for the international activity developed by the

media that depended on their jurisdiction, which involved a

government’s right to rectify information it considered

erroneous or tendentious. It was rejected by the Western

representatives, who understood it to involve an

inadmissible control over the media that entailed a serious

risk for the freedom of information.

The work of the Commission led by MacBride was carried

out between 1977 and 1979, “under the well-fed fire of the

media”, as Luis Ramiro Beltrán (1993) said. During this

period, and more specifically during the celebration of the

20th General Conference in 1978, Unesco for the first time

incorporated into its resolutions the concept of a New World

Information and Communication Order (NWICO)9.

The Commission’s final report was presented to the

director-general in February 1980. As expected, the media

that were most radically opposed to the idea of the New

Order rejected it. One example of this rejection was shown

at the annual assembly of the International Press Institute

(IPI), held in Florence in May, where it was the object of

criticism by numerous participants10.

One World

However, there were also journalistic initiatives afoot in

early 1980 that were in line with the idea that defended the

need to establish a debate about news and communication

flows at the international level. I would here like to mention

the experience of the publication of the supplement entitled

One World, which was presented with the subtitle Worldwide

Supplement for a New World Economic Order11. The project

saw a number of newspapers pool together, including El

País (Spain), Le Monde (France), La Stampa (Italy),

Frankfurter Runschau (Germany), To Vima (Greece), El

Mudjahid (Algeria), Indian Express (India), Jornal do Brasil

(Brazil), Excelsior (Mexico) and Dawn (Pakistan). The

consortium was established in 1979 at a meeting called by

the newspaper Politika (former Yugoslavia).  The stated aim

of the supplement was to provide the participating media,

particularly those from the Third World and UN

organisations, the possibility of publishing their points of

view about the new world order. The idea was to contribute

to the dialogue needed, through the use of the supplement

to establish a “more just, caring and effective economic

order”.

The newspaper La Stampa contributed to the supplement

with an article assessing the MacBride Report, saying it was

the product of a compromise, which was why it both

satisfied and disappointed at the same time. It also said it

did not offer “clear answers” to the questions involved, but

that despite its “shortfalls”, the article concluded that the

report was “a great step forward towards better international

understanding”.

For its part, the newspaper El País contributed to the

supplement with an article about freedom of expression in

Spain, in which it explained the tough restrictions imposed

during the period of the dictatorship. It used this context to

explain why the Spanish press was reticent about any

proposal involving state intervention on the issue of

information.

“The Spanish press is now emerging from the dark

tunnel at precisely the moment when the worldwide

society is looking at the need for a new information

order. Many journalists and news firms in Spain will not

be able to avoid a certain fear before some of the forms

offered to achieve this just objective. Their experience

over forty years under the control and tutelage of the

Government tells them that State intervention on the

issue of information has always been at the expense of

freedom”12.

A few months later, shortly before the 21st Unesco General

Conference was to be held in Belgrade, where the MacBride

Report was to be presented13, El País published an editorial

with a markedly critical tone about the report and about

Unesco. It said the Commission’s report would not only fail

to satisfy the expectations that had sprung up around it, but

could also easily be used “by people who want to further

restrict the few areas and modest ceilings of freedom of

expression in the world”. In this editorial, the rejection of any

type of State intervention in the field of information was

more explicit and emphatic than the reservations that had

been expressed in the article published in the One World

supplement.

“What causes astonishment around this recommended

‘balance between freedoms and responsibility, between



142
Quaderns del CAC: Issue 21

the rights and needs of individuals, groups and nations’

is not the figure of tolerance, equality and solidarity as

attributes of society, but the face of the censorial and

inquisitorial State that cloaks its material interests and its

interests in governing in the guise of the common

good”14.

The final paragraph of the editorial echoed other common

points among the criticism about Unesco: its politicisation

and its bureaucratised nature.

“In short, the MacBride Report appears to be a major

undertaking and a worrying reality. It is a shame that

something designed in principle to raise the ceilings of

freedom and mankind’s cultural development, such as

Unesco, has ended up being a forum of political interests

and pressures that seeks to guarantee whatever

regimes that exist and keep the world’s high-ranking civil

servants in their jobs”.

Distrust Towards the IPDC

After the Report was ratified by the General Conference, Le

Monde15 published an editorial arguing that, because it had

been ratified by consensus and without voting, the

delegates to the Belgrade General Conference had

accepted “a compromise full of misunderstanding” that had

tried to bring the debate to an end.

Frequently, however, the criticism simplified and distorted

the content of the Report to the point of tagging it part of a

policy to limit freedom of information and, therefore,

democracy itself16. The reactions against it, in the form of

news articles and editorials, emphasised the international

press’s distrust towards the document and focused on the

hypothetical restrictions of press freedom that its application

would involve. For example, The New York Times17 said that

“nations that respect the freedom of communication do not

need the declarations or protections” and opposed any

attempt to create an “international system of supervision”,

alleging that private news media in the US would not accept

it from their own government.

The suspicion with which Unesco’s initiatives were seen

reached the point that the IPI even received with concern

the agreement to start up the International Programme for

the Development of Communication (IPDC), the product of

a Western proposal and which, in fact, was an attempt to

depoliticise Unesco by promoting a non-ideological line of

action of an eminently technical nature.

The way the North American media covered the Belgrade

General Conference was analysed by the National News

Council (NNC), an independent US organisation created in

1973 to try to serve the public interest in the preservation of

the freedom of communication and to promote good

journalistic practices18. The balance of the NNC report was

critical of the North American press. The first thing the study

said was that 80% of the news stories had come from the

AP and UPI agencies. From the point of view of contents, it

felt that attention had been overwhelmingly concentrated on

issues relating to communication, without mentioning basic

Unesco activities like the fight against illiteracy or the

protection of historical monuments. In the analysis of the

editorial articles dedicated to Unesco’s policy in relation to

the worldwide circulation of information, it said that most

(158 of 181) were very hostile and that a significant part (27,

or nearly 15%) defended the US’s withdrawal from the

organisation. Another aspect it mentioned was the pre-

eminence of the perspective of the Western media, which

was not contrasted with other points of view19.

The Talloires Declaration

The coordination of the positions criticising Unesco was

shown at a meeting held in Talloires (France) from 15 to 17

May 1981 under the title “Voices of Freedom”. The meeting

brought together 63 representatives of communication

companies (publishers, editors, journalists) from 21

countries, under the auspices of the World Press Freedom

Committee20. The agreements from the meeting were

brought together in the Talloires Declaration21, explicitly

presented as a response by the ‘free world’ media to the

formulation of the New World Information and

Communication Order, considered the product of a

campaign by the Soviet block and certain Third World

countries to award Unesco the authority to outline the

course of the media. The Declaration was a 10-point plan of

principles for the so-called ‘free press’22 to follow. The

unanimously adopted agreements included a call to Unesco



143
Monographic: Unesco in the International Press (1974-1984)

to abandon any attempt to regulate the press. It also called

on the UN organisation to concentrate on applying ‘practical

solutions’ for advancing the media of the Third World. The

signatories to the declaration in turn agreed to expand the

free flow of information at the international level and support

the efforts of international organisations, governments and

private agencies in cooperating with the Third World to

improve its means of production and training.

Just a few days after the Talloires meeting, 300 publishers

met in Madrid, at the 34th Congress of the International

Federation of Newspaper Publishers (FIEJ), and declared

their opposition to the NWICO proposals formulated at the

Belgrade General Conference. The reasons set out were in

line with the arguments made earlier at Talloires. For

example, they insisted on the idea that Unesco neither

respected the Western concept of press freedom, because

it facilitated State interventionism in journalistic matters, nor

helped the development of the media in developing

countries. In a statement delivered at the congress, the

director-general of Time Newspapers even raised the

possibility of the ‘free countries’ abandoning Unesco, and

called on the FIEJ to look into Unesco’s ‘real activities’23.

The reaction of the Movement of Non-Aligned Countries

came in the same month of May 1981, at an inter-

governmental meeting for the coordination of information,

celebrated in Georgetown (Guiana), where they expressed

their “complete support for Unesco activities concerning the

promotion of the New World Order” and rejected “the

destabilisation campaign promoted by the transnational

centres of power against the international organisation “

(Nordenstreng, Gonzales and Weinwächter 1986, 37).

The principles of the Talloires Declaration (1981) were

reaffirmed at a new meeting of press representatives held in

the same French city between 30 September and 2 October

198324. The participants at this congress denounced,

among other matters, the proposals aimed at defining a right

to communicate (they considered it a restriction of a

universal right), governmental or intergovernmental

measures to promote democratisation and participation in

communication (they considered they threatened the press

and were unnecessary if there was already a multiplicity of

sources) and the imposition of codes of conduct.

In contrast, the Talloires conference of 1983 responded

positively to a declaration contained in a resolution adopted

at the Unesco Extraordinary General Conference of

December 1982, which said that, “the media could make an

important contribution by scrutinising all the actions that

tend to produce abuses of power”. It was interpreted that

this declaration recognised “the positive contribution the

independent press can make to the protection of individual

freedoms and the strengthening of a free society”.

In relation to national communication policies, the

conference attendees did not reject them, so long as they

were linked to promoting the development of private and

independent media, and advised international organisations

to follow this guideline in their work helping developing

countries.

The conclusions to the meeting also included a

recommendation on the tone of the international debate

about communication:

“International debates about communication should stop

with their recrimination, repression and pessimism. We

are currently in the middle of an unprecedented

development of all forms of communication, which

benefits both those who are close and those who are far

away, both poor and prosperous nations”.

The Testimony of a Debate Among the Deaf

Henri Pigeat, president of Agence France Press (AFP) from

1979 to 1986, was one of the people who attended the

Talloires meetings25. His testimony about the 1983 event

was set out in a work whose title was itself a declaration of

principles: Le Noveau Désordre Mondial de l’Information

(‘The New World Information Disorder’). In it, he said the

debate in Unesco between freedom of information and the

demands of the Third World was “the perfect example of a

debate among the deaf, certainly aggravated by the fiery

temperament of its director-general” (Pigeat 1987, 216).

According to Pigeat, two debates (one explicit and the other

hidden) were superimposed at Unesco. The former involved

an analysis of the causes for the debility of the Third World

media and the reasons that stopped their voices from being

properly heard. The latter, the essential debate, underlined

the former and affected the very concept of information.

Pigeat’s argument held that, as the majority of the Third



144
Quaderns del CAC: Issue 21

World media were government-owned, either for political or

economic reasons, they involved a concept of information

that advocated government control of the press. This meant

that political leaders could determine particular goals for the

media, e.g., to favour development. The next step in the

reasoning of the Third World countries, according to Pigeat,

was to think that the international media should not oppose

the development tasks to which the Third World media were

committed, thus justifying the adoption of measures to

prevent occasional damage on the part of the international

media, particularly the news agencies.

Le débat est ainsi très vite devenu une attaque en règle

contre les agences mondiales, accusées tout à la fois

d’empêcher le développement des agences locales et

de nuire aux pays en voie de développement. Pigeat

(1987, 220)26.

However, Pigeat’s argument went beyond a simple attack

on press freedom. In his opinion, the debate was not just

political, but philosophical. What was at play was the

questioning, in the name of development, of a series of

values that constituted the basis of individual autonomy,

which could affect Western democracies.

Le débat international sur l’information est donc un

révélateur de l’affaiblissement de l’idée de liberté de la

presse mais aussi de la valeur de l’esprit critique. C’est

à cet égard qu’il est le plus pervers, au sens où il s’agit

d’un empoissonnement sournois des idées et des

principes. Le poison a déjà commence son œuvre et j’ai

parfois pu constater que le débat sur l’information n’était

pas sans écho en Europe ou en Amérique et fournissait

des arguments à ceux qui, d’une manière ou d’une

autre, voulaient contrôler les médias.

Sans en être conscients, nous avons laissé affaiblir des

principes qui étaient indiscutablement l’un des

fondements de notre civilisation et de nos institutions

démocratiques. Pigeat (1987:224).

A Foretold Decision

In Pigeat’s opinion, it was the debate about the international

flow of information which led the US and later the UK to

leave Unesco, not issues about funding or personal matters.

However, the journalistic criticism that prepared the ground

for the US to walk out of the organisation focused

particularly on emphasising its bureaucratisation and

exaggerated arguments against its director-general, who

was held responsible for the climate of confrontation. Just a

few days before the official announcement from the Reagan

administration that the US would withdraw from Unesco,

The New York Times27 published an editorial which decided

that “a US withdrawal would not hurt any democratic cause

or international understanding” and even said that, if

properly explained, it could promote scientific and cultural

values28. 

The US’s withdrawal was announced in December 1983

and took effect one year later. Edward S. Herman (1989,

238) says that Unesco had roused little press interest before

this announcement and that once the US and UK’s exit were

over, the organisation would again warrant scant attention.

However, in the period between the official announcement

and the withdrawal, the number of news stories intensified

and focused particularly on the supposed situation of waste

and corruption within the organisation.

Anthony Giffard (1989) – who analysed the terms in which

the US media were positioned with regard to Unesco

between 1983 and 1987– says the press established

symbiotic relations with the State Department and particular

interest groups to create a climate of public acceptance of

the US’s position in relation to Unesco. The image the press

projected about the organisation was overwhelmingly

negative, he said. Furthermore, in the way the debate was

treated by the US media, there was a tendency to ignore the

international context, e.g., the position of the Movement of

Non-Aligned Countries in relation to press freedom and the

rights of communication, which may have been able to offer

different perspectives of interpretation. Giffard said the

reason for this belligerence was that the proposal of a New

World Information and Communication Order was perceived

as a threat to US interests. With a broader perspective,

however, the reasons should be sought in the difficulties the

US and other Western countries had in adapting to the

effects of a process of decolonisation which had seen the

emergence of new voices in a forum aimed at international

debate, like Unesco.



145
Monographic: Unesco in the International Press (1974-1984)

Notes

1 In the preparation of this text I was aided by a collection of

press articles from the crucial years of the debate about the

New World Information and Communication Order, kindly

provided by Manuel Parés and Miquel de Moragas, whom I

would like to take this opportunity to thank.

2 Preface to the work by Preston, Herman and Schiller (1989).

3 Heacock’s work was initially done upon the request of civil

servants from the international organisation itself, although it

was sponsored by the Graduate Institute of International

Studies, based in Geneva. A first draft was presented at the

19th Unesco General Conference in Nairobi (October-

November 1976), but, according to Heacock, Unesco

showed little interest in the report as it was, at the time, under

pressure from the US and was trying to win over Western

critics and “moderate the conflict” (Heacock 1977, 6).

4 The National College of Journalists of Venezuela approved

a document supporting the San Jose conference.

5 From January 1974 it was Senegal’s Amadou-Mahtar

M’Bow.

6 The author says that the harshest criticisms with regard to

Unesco’s roles were made by the Latin American press

before the San Jose conference. Once the conference had

ended, the criticism became more moderate, although it

was broadly disseminated by US media outlets. Heacock

feels that this turnaround in the attitude of the Latin

American press may have been produced as a result of

regional governments’ public positions in favour of national

communication policies.

7 The result of the meeting was a declaration “equivalent to a

creed to the democratisation of communication” said

Beltrán (1993). Around 30 recommendations were also

approved with the aim of getting each country to apply the

policy most appropriate to its circumstances.

8 The argument did not analyse the correlation of forces that

existed within the organisation, which did stay out of the

emergence of the Non-Aligned Countries in the

international order, often supported by the Soviet block. In

fact, as Heacock (1977, 52) said, Unesco’s role was

distorted, as it was presented as an actor with a specific role

and not a debate forum in which decisions were made 

using democratic procedures, either by majority vote or

consensus.

9 The British daily The Observer published an article entitled

“Unesco’s Original Sin” the same week as the 20th General

Conference was held, criticising the dialogue process

promoted by Unesco and, more particularly, the MacBride

Commission, on key concepts about communication, such

as the freedom of information: “Countries where the

Government controls the press, and countries where the

Government does not control it, cannot share a common

code of values, or issue valid common declarations, on the

subject of freedom of information. Obviously, it suits

governments that control their own press to pretend publicly

that they are champions of freedom of information” (The

Observer, 22 October 1978).

10 El País, 8 May1980.  A few months later, the same news-

paper published comments made by the president of IPI

saying that the MacBride Report contravened press

freedom because it favoured government intervention (El

País, 24 January 1981). It also later published an interview

with the Unesco director-general in which the latter accused

the IPI of being systematically against Unesco and of

attributing to it “false points of views and attitudes” (El País,

8 March 1981).

11 Among others, the supplement was published by Le Monde

on 28 March 1980 and by El País on 4 April.

12 El País, 4 April 1980. “One World” Supplement, III.

13 At this General Conference, held in October 1980, not only

was the Report accepted by consensus, but a resolution

was approved establishing the bases of the New World

Information and Communication Order, and the director-

general’s mandate was renewed until 1987.



146
Quaderns del CAC: Issue 21

14 El País, 30 September 1980.

15 Le Monde, 28 October 1980.

16 A good example was the article by the North American

journalist Paul Chutkow (who attended by Belgrade

conference as a correspondent for AP) that La Vanguardia

published in two parts under the title “Challenge to the

West” (Desafío a Occidente). The article mentioned the

possibility that some Western governments might re-assess

their participation in the international organisation (La

Vanguardia, 18 and 19 March 1981; previously published in

L’Express, 7 and 8 March). He also put his name to an

article published in the International Herald Tribune on 22

October 1980 which said that William Harley, head of the

US national commission secretariat for Unesco, had

presented a statement at the 21st General Conference

which represented an attack on Unesco’s official

representatives and announced a future confrontation

between the West and a coalition of communist and Third

World countries. However, Le Monde (18 March1981, p. 42)

reported Harley’s surprise at this version of his report, in

which he had indicated his support for Unesco general-

director M’Bow’s proposals.

17 27 October 1980.

18 The NNC was not able to impose penalties. It worked for a

period of 10 years. Although it found support among some

large companies, such as CBS, overall the media did not

support it very much and some influential journalists even

spoke out against its existence, either because they

considered it a superfluous organisation or because they

thought it constrained press freedom. For a reflection on the

NNC, see Mike Wallace’s article “Why My Mind Has

Changed about the Value of a National News Council”

online at http://www.news-council.org/articles/95wal.html.

19 18 March 1981, Le Monde, p. 42, and El País, p. 33.

20 The Committee, created in1976, brought together the North

American Newspapers Association, the AP and UPI

agencies, and the International Federation of Journalists.

21 World Press Freedom Committee. The Declaration of

Talloires. A Constructive Approach to a Global Information

Order (http://www.wpfc.org/site/docs/pdf/Publications/

Declaration%20of%20Talloires.pdf).

22 Edward S. Herman says that, in the discourse about the

mass media, the free press is implicitly or explicitly in private

hands, financed mainly by advertising and not subject to

government control or any other type of compulsory

regulations about social responsibility. Edward S. Herman

(1989). “U.S. Mass Media Coverage of the U.S. Withdrawal

from Unesco”. In: Preston, Herman and Schiller.

23 El País and Avui, 26 May 1981.

24 The event was entitled “Voices of Freedom 83: Free Press,

Free People” and it was organised by the International

Press Institute as well as the World Committee on Press

Freedom. See “Voces de Libertad 83: prensa libre, pueblo

libre”. Final document of the Talloires meeting. Cuadernos

de Información, no. 1 / 1984. Faculty of Communications.

Pontificia Universidad Católica de Chile (www.uc.cl/fcom/

p4_fcom/site/artic/20041217/pags/20041217164740.html).

25 Pigeat later worked with Unesco, forming part of the

consultative committee for the World Communication and

Information Report 1999-2000.

26 Although opposed to the reform proposals that came from

the less developed countries, Pigeat (1987, 221) has

highlighted the predisposition of the news agencies to

participate in development programmes in favour of Third

World countries. In particular, he says that AFP provided aid

in the creation of agencies in Africa, Asia and the Middle

East, which included the intervention of Unesco.

27 16 December 1983.

28 José Maria Carrascal, writing in the conservative daily ABC

(30 December 1983, p. 31), said the New York Times article

was the trigger for the US’s withdrawal from Unesco

because “the Reagan Administration could not allow the

The New York Times



147
Monographic: Unesco in the International Press (1974-1984))

Bibliography 

BELTRÁN, L. R. “Comunicación para el desarrollo en

Latinoamérica. Una evaluación sucinta al cabo de cuarenta

años”. In: La iniciativa de la comunicación. Lima: IPAL,

1993. 

Online at www.comminit.com/la/pensamientoestrategico/

lasth/lasld-754.html

GIFFARD, A. Unesco and the Media. New York: Longman,

1989. Summary in Canadian Journal of Communication,

vol. 17, no. 2, 1992. 

http://www.cjc-online.ca/viewarticle.php?id=94&layout=html

HEACOCK, ROGER. Unesco and the Media. Ginebra: Institut

Universitaire de Hautes Études Internationales, 1977

NORDENSTRENG, K.; GONZALES, E.; KLEINWÄCHTER, W. New

International Information and Comunication Order. Prague:

International Organisation of Journalists, 1986

PIGEAT, H. Le noveau disordre mondial de l’information.

Paris: Hachette, 1987

PRESTON JR., W.; HERMAN, E. S.; SCHILLER, H. I. Hope &

Folly: The United States and Unesco, 1945-1985.

Minneapolis: University of Minnesota Press, 1989 (preface

by Sean MacBride)

“Voces de Libertad 83: Prensa libre, pueblo libre”. Final

document from the Talloires meeting. Cuadernos de

Información, no. 1. Faculty of Communications. Pontificia

Universidad Católica de Chile, 1984

http://www.uc.cl/fcom/p4_fcom/site/artic/20041217/pags/20

041217164740.html

WORLD PRESS FREEDOM COMMITTEE. The Declaration of

Talloires. A Constructive Approach to a Global Information

Order, 1981 

http://www.wpfc.org/site/docs/pdf/Publications/Declaration

%20of%20Talloires.pdf


