
The previous article, a detailed analysis of the impact the
attacks had on the programming schedules of the different
stations on 11 and 12 March, highlighted the enormous
amount of attention that all the stations devoted to the
attacks. Starting from that basis, this article aims to analyse
some aspects of the numerous reports the stations offered
the public throughout the days of 11 and 12 March. First of
all I will review the first statement each party made to the
stations. I will then examine the principal public appea-

rances produced over the two days. I will also make an in-
depth analysis of the structural changes made to the news
bulletins of 11 and 12 March and compare how the stations
treated some of the most important content. Finally, I will try
to determine the news strategy that each station adopted in
their respective news bulletins.

First Statements from Each Party

Despite the importance of the events that occurred on the
morning of 11 March, the proximity of the elections made it
particularly important to respect as far as possible political
pluralism and the proportionality of airtime given to the
candidates. An analysis of the order and time when the
different stations began to broadcast the first statement from
each party in relation to the attacks offers interesting
insights in this regard. The concept of first statement should
be understood in a broad sense (interview, appearance or
insert) and not be exclusively limited to the concept of public

appearance, which shall be studied in the following section.
Furthermore, between the time one party and the next made
their first statements, there may have been institutional
statements or new statements from the first party.

The political party whose statements were broadcast first
differed according to the station analysed. While TV3
accorded the first statements to ERC (09.47 a.m.), at TVE-
1 and Antena 3 TV they went to the PSOE (09.32 and 09.07
a.m., respectively) and at Tele-5 it was the PP (11.56 a.m.).
The format of these first statements was not homogenous
across the different stations, either. On TV3, the first
statements from ERC came in the form of a telephone
interview with Josep-Lluís Carod-Rovira. TVE-1 and Antena
3 TV broadcast two on-set interviews, which had in fact
been scheduled before the attacks: TVE-1 interviewed J. L.

27
Monographic: Television Information on 11 and 12 March

Television Information on 11 and 12 March

Laura Rodas

Laura Rodas

Technical Officer at the Catalonia Broadcasting Council

Services

Two specific features of the multiple attacks that took

place in Madrid on 11 March make it particularly

interesting to study the news treatment provided by

the different television stations. Firstly, there was the

size of the tragedy, unprecedented in the history of

Spain. Secondly, there was the time when it

occurred, coinciding with the end of the electoral

process for the general elections. In fact, the attacks

ushered in a complex period from the news point of

view. The media had to guarantee the public s

constitutional right to receive information on the

events that had occurred while trying not to interfere

in the normal development of the electoral process.

Meeting these two requisites was not easy when it

was obvious that the content of the information,

although meeting the minimum requisites of

objectivity and veracity, did not have a neutral effect

on the formation of public opinion and consequently

on imminent voting intentions 1. 

.



Station TV3 TVE-1 Tele-5 Antena 3 TV

Statement Time Actor Time Actor Time Actor Time Actor

1st statement PP 11.55 a.m. Mariano Rajoy 11:55 a.m. Mariano Rajoy 11.56 a.m. Mariano Rajoy 11.54 a.m. Mariano Rajoy
1st statement PSOE 11.10 a.m. Diego López 09:32 a.m.J. Luis Rodríguez 1.43 p.m. J. Luis Rodríguez 09.07 a.m. Jesús Caldera

Garrido Zapatero Zapatero
1st statement IU 9.13 p.m. Gaspar 3:49 p.m. Gaspar 9.23 p.m. Gaspar 10.01 a.m. Gaspar

Llamazares Llamazares Llamazares Llamazares
1st statement 3.18 p.m. Arnaldo Otegi -- -- 2.12 p.m. Arnaldo Otegi -- --
S.Abertzaleak
1st statement PSC 10.08 a.m. Carme Chacón -- -- -- -- -- --
1st statement CiU 10.04 a.m. J. Antoni Duran 3.48 p. m. J. Antoni Duran -- -- 3.31 p.m. J. Antoni Duran 

i Lleida i Lleida i Lleida
1st statement ERC 09.47 a.m.J. LluísCarod-Rovira -- -- 9.23 p.m.J. LluísCarod-Rovira -- --
1st statement PPC 10.32 a.m. Dolors Nadal -- -- -- -- -- --
1st statement ICV 09.57 a.m. Joan Herrera -- -- -- -- -- --

Rodríguez Zapatero on the programme Los desayunos de

TVE and Antena 3 TV spoke to the PSOE spokesperson,
Jesús Caldera, on the programme Notícias de la mañana.
The first statements from a political party on Tele-5 came
from Mariano Rajoy in the shape of his first public
appearance to discuss the events.

Throughout the day of 11 March, TV3 covered statements
from nine political forces, both from Catalonia and from the
rest of Spain. However, they broadcast the statements from
the political parties of Catalonia first (before 11 a.m.) and
those from parties in the rest of Spain later. The statements
from the Catalan parties were made by the following people
and in the following order: Josep-Lluís Carod-Rovira (ERC),
Joan Herrera (ICV), J. A. Duran i Lleida (CiU), Carme
Chacón (PSC) and Dolors Nadal (PPC). In terms of parties
from the rest of Spain, the first statements broadcast on TV3
were from Diego López Garrido (PSOE), followed by
Mariano Rajoy (PP). Later, as part of the TN Migdia

lunchtime news bulletin, TV3 covered statements from
Arnaldo Otegi (Sozialista Abertzaleak). Finally, within the
TN Vespre evening bulletin, it covered the first statements
from Gaspar Llamazares (IU).

TVE-1 covered statements from four political forces. As

mentioned earlier, the PSOE was the first political party from
whom a statement was taken, via an interview with the
party’s secretary general. TVE-1 then crossed live at 11.55
a.m. to the first public appearance by Mariano Rajoy. It
covered statements from the leader of the CiU, Josep
Antoni Duran i Lleida and the general coordinator of the IU,
Gaspar Llamazares, within the framework of its Telediario 1

lunchtime news bulletin.
Tele-5 took statements from five political forces. The

station did not broadcast statements from any political party
until 11.55 a.m., when it connected to the public appearance
by Mariano Rajoy. It later crossed to another public
appearance, this time by J. L. Rodríguez Zapatero. At 2.12
p.m., Tele-5 broadcast a statement from Arnaldo Otegi
(Sozialista Abertzaleak). Finally, as part of the Informativos

Telecinco evening news bulletin, it covered statements from
Gaspar Llamazares (IU) and Josep-Lluís Carod-Rovira
(ERC).

As we have seen, Antena 3 TV first broadcast an on-set
interview with Jesús Caldera, the guest on the programme
Noticias de la mañana. Secondly, within the same
programme, it broadcast a live telephone interview with
Gaspar Llamazares.  The fact that the statements from the

28
Quaderns del CAC: Issue 19-20

Source: Catalonia Broadcasting Council

Table 8. First Statements from the Political Parties. 11 March



Actors Time of public TV3 TVE-1 Tele-5 Antena 3 TV

appearance

Juan José Ibarretxe 09.35 a.m. Live 3.51 p.m. Live Live
Joaquim Nadal Information not available 10.34 a.m. -- -- --
Joan Clos Information not available 11.15 a.m. -- -- --
Ernest Benach Information not available 12.32 p.m. -- -- --
Pasqual Maragall Information not available 12.34 p.m. -- 9.23 p.m. --
Mariano Rajoy 11.54 a.m. Live Live Live Live
Ángel Acebes 1.32 p.m. Live Live Live Live
J. L. Rodríguez Zapatero 1.43 p.m. 3.08 p.m. 1.59 p.m. Live Live
José María Aznar 2.40 p.m. Live Live Live Live
Ángel Acebes 8.19 p.m. Live Live Live Live
King Juan Carlos I Information not available 8.37 p.m. 8.30 p.m. 8.25 p.m. 8.30 p.m.

general coordinator of the IU were the second to appear (at
10.01 a.m.) was unusual, as the other stations broadcast
the first statements from the IU in last or second-last
position in order of appearance. It then crossed to Mariano
Rajoy’s public appearance (11.56 a.m.). Finally, Antena 3
TV included statements from Josep Antoni Duran i Lleida in
the Noticias 1 lunchtime news bulletin.

A look at Table 8 reveals a number of interesting points. In
terms of the presence of the political parties of Catalonia on
the Spanish stations, TVE-1 and Antena 3 TV only
broadcast statements from CiU, while Tele-5 only broadcast
statements from ERC. The three stations chose to cover
statements from the political parties of Catalonia in their
lunchtime news bulletins and all within a series of
statements from other parties or institutions. It is also worth
pointing out that only two stations, TV3 and Tele-5,
broadcast statements from Arnaldo Otegi. Finally, there was
the interesting fact that all the parties made live crosses to
Mariano Rajoy’s public appearance of around 11.55 a.m.

Public Appearances on 11 and 12 March

The public appearance2 is a way of intervening in the media
that combines the broadcaster’s willingness to record a
message with its decision on whether or not to air it.

Furthermore, the fact that a media organisation broadcasts
a public appearance live adds added value in terms of the
newsworthiness of the facts aired. Studying the public
appearances made on 11 and 12 March and the treatment
they received provides an interesting insight into the way the
stations followed the political reactions generated by the
attacks.

11 March
Throughout the day of 11 March, a number of public

appearances were made, as, given the size of the events,
most of the institutions and parties wanted to publicly
condemn the attacks. In turn, the television stations
broadcast most of these public appearances live and nearly
always in their entirety. It is understandable that the stations
would choose this formula because information referring to
the attacks monopolised the television programming of 11
March3 and all the stations were keen to offer any new angle
they could. 

Table 9 reveals two different points worth commenting on.
Firstly, it shows that TVE-1 was the only station that did not
feature a live broadcast of the public appearance of the
President of the Basque Government, Juan José Ibarretxe.
Secondly, it is clear that TV3 was, almost exclusively, the
only station to broadcast the public appearances of the
politicians within the Catalan sphere. Finally, we can see

29
Monographic: Television Information on 11 and 12 March

Source: Catalonia Broadcasting Council

Table 9. Main Public Appearances. 11 March



that nearly all the appearances of politicians in the Spanish
sphere were broadcast live by the majority of the stations. 

With regard to the first point mentioned, it is important to
point out that Juan José Ibarretxe made the first public
appearance on 11 March (09.35 a.m.). In his speech, the
President of the Basque Government condemned the
attacks and openly pointed to ETA as the group responsible,
although defending the values of Basque society. As
mentioned before, Ibarretxe’s words were broadcast live by
all the stations except TVE-1. The latter made no reference
to his public appearance until 3.51 p.m., as part of the
Telediario-1 news bulletin and after having broadcast
statements from other political personalities.

With regard to the second point mentioned, representa-
tives of different institutions within the Catalan sphere
(Joaquim Nadal and Pasqual Maragall on behalf of the
Government of Catalonia, Ernest Benach on behalf of the
Parliament and Joan Clos on behalf of Barcelona City
Council) all made public appearances to condemn the
attacks throughout the morning of 11 March. TV3 broadcast
all these public appearances. The Spanish stations, on the
other hand, barely broadcast any. Only Tele-5, in its evening
bulletin, covered a small fragment recorded at the public
appearance of Pasqual Maragall. The bulletin also featured
statements from Josep-Lluís Carod-Rovira condemning the
attacks. The rest of the Spanish stations did not broadcast
these statements, despite the crisis generated a month
earlier when the meeting between Carod-Rovira and
members of ETA had become known.

Almost all the public appearances of politicians in the
Spanish sphere were broadcast live by the different
stations. Only the public appearance of J. L. Rodríguez
Zapatero was aired as a pre-recorded broadcast, on TV3
and TVE-1. To illustrate this generalized behaviour, I
studied, strictly by chronological order, the presence of the
main public appearances by Spanish politicians on the
different stations. 

At 11.54 a.m., Mariano Rajoy, the Secretary General of the
PP and its candidate to the presidency of the Government,
made a brief public appearance which was broadcast live by
all the stations. As I said before, Rajoy’s statements at this
public appearance were the first by a leader of the PP to
appear on all the stations. The public appearance was
called to condemn the attacks and announce the

suspension of the electoral campaign on the part of the
Popular Party. Mariano Rajoy did not mention ETA in his
statement.

The Spanish Government made its first public
appearance, in the shape of the Interior Minister, Ángel
Acebes, at 1.32 p.m. Given its news value, it is not
surprising that it was broadcast live by all the stations. As
well as expressing his support for the families of the victims
and giving an approximate number of the dead and injured,
Ángel Acebes directly accused ETA of being responsible for
the attacks and criticised statements from Arnaldo Otegi
who had denied ETA’s involvement. These statements from
Otegi, also made at a public appearance, which had taken
place at around 11.50 a.m., were only broadcast on the
lunchtime bulletins of TV3 and Tele-5.

The Secretary General of the PSOE, J. L. Rodríguez
Zapatero, was the next political leader to make a public
appearance, although he had previously made a statement
to TVE-1 in the form of an interview. Zapatero’s appearance
at the PSOE headquarters took place at 1.43 p.m. and was
broadcast live by the two private stations, Tele-5 and
Antena 3 TV. By contrast, TVE-1 aired a pre-recorded
broadcast a few minutes later, at 1.59 p.m. and TV3 covered
a fragment on the TN Migdia lunchtime bulletin (at 3.08
p.m.).

At 2.40 p.m., all the stations aired a live broadcast of the
first appearance of the President of the Government, José
María Aznar. In the case of TV3 and Tele-5, this broadcast
took place during the transmission of their lunchtime
bulletins. In his first public appearance, the President of the
Government condemned the attacks, expressed his support
for the victims and called on the public to demonstrate
across Spain against the attacks. He did not explicitly
mention ETA at any time.  

At 8.19 p.m., the Interior Minister, Ángel Acebes, made
another appearance. Again it was broadcast live by all the
stations. However, while the Spanish stations broadcast
both the Minister’s speech and the subsequent press
conference, TV3 only broadcast the former. In terms of
content, Ángel Acebes again laid the blame on ETA,
although he admitted he was not ruling out other lines of
investigation.

The last appearance of 11 March was by King Juan Carlos
I. All the stations broadcast at least a part of it over an

30
Quaderns del CAC: Issue 19-20



interval of 12 minutes. The first to do so was Tele-5 (8.25
p.m.), followed by TVE-1 and Antena 3 TV (8.30 p.m.) and,
finally, TV3 (8.37 p.m.). The King condemned the attacks,
expressed his support for the victims and called for unity
and serenity across the country in the struggle against
terrorism. 

12 March
Throughout the day of 12 March, as the article Television

Programming on 11 and 12 March reflects, the stations
began to introduce into their schedules a number of
programmes, mainly fictional works, not devoted to the
attacks. Likewise, the number of important public
appearances counted over the day of 12 March (5) was
considerably lower than the previous day (11). However, the
stations continued to provide live broadcasts of most of the
politicians’ public appearances. 

In the wake of the impact that the attacks had had on
public opinion the day before, it was important to analyse
the facts in the light of the information that was becoming
available. Also, while the appearances of the day before
were mainly to condemn the attacks and express support for
the victims, those of 12 March focused on the confusion
around who was responsible for the attacks. A look at Table
3 shows that TVE-1 did not broadcast the second
appearance of Juan José Ibarretxe either live or pre-
recorded. The other appearances were broadcast live by all
the stations except TV3, which made a pre-recorded
broadcast of fragments of the appearances by Rodríguez
Zapatero and Rajoy. Table 3 below shows a summary of the

circumstances in which each public appearance was
broadcast.

The President of the Basque Government, Juan José
Ibarretxe, was again the first leader to appear in public on
Friday 12 March, at 10.33 a.m. TV3 was the only station to
broadcast this appearance live, on the programme Bon dia,

Catalunya. Antena 3 TV and Tele-5 broadcast pre-recorded
fragments at 12.39 p.m. and 1.09 p.m., respectively. The
fragments broadcast by the two stations featured different
parts of the speech the Basque leader addressed to the
public. While Antena 3 TV broadcast Ibarretxe’s call for
people to take part in the demonstrations to be held that
afternoon, Tele-5 broadcast the moment when he called, on
behalf of Basque society, for the facts to be cleared up
around who was behind the attacks. Finally, TVE-1 did not
broadcast the Basque president’s appearance at all, either
live or pre-recorded.

José María Aznar made his second appearance following
the attacks at 11.21 a.m. on the morning of 12 March. All the
stations broadcast his statements live and in their entirety,
both those corresponding to the initial speech and those
made at the subsequent press conference. A large part of
his speech was devoted to defending the transparency of
the information from the Government and criticising the
people who had raised doubts about it. 

José Luis Rodríguez Zapatero and Mariano Rajoy, the
leaders of the two main parties, made appearances at
around lunchtime on 12 March. Zapatero made a public
appearance first, at 1.13 p.m., followed shortly later, at 1.35
p.m., by Mariano Rajoy. All the stations except TV3
broadcast these speeches live. At the time they were taking

31
Monographic: Television Information on 11 and 12 March

Actors Time of public TV3 TVE-1 Tele-5 Antena 3 TV

appearance

Juan José Ibarretxe 09.35 a.m. Live 3.51 p.m. Live Live
Joaquim Nadal Information not available 10.34 a.m. -- -- --
Joan Clos Information not available 11.15 a.m. -- -- --
Ernest Benach Information not available 12.32 p.m. -- -- --
Pasqual Maragall Information not available 12.34 p.m. -- 9.23 p.m. --

Source: Catalonia Broadcasting Council

Table 10. Main Public Appearances. 12 March



place, TV3 was showing Bonanza and Viure Catalunya,

respectively. At 2.43 p.m., TV3 began to broadcast, as part
of TN Migdia, pre-recorded fragments of their statements
with a few seconds’ difference between them. 

The last important appearance of 12 March was that of
Ángel Acebes at 6.15 p.m. At this event, broadcast live by
all the stations, the Interior Minister expressed his doubts
about the credibility of the news that said Al-Qaeda had
emailed an online newspaper claiming responsibility for the
Madrid bombings.

News Bulletins on 11 and 12 March

The 11 March attacks had a substantial effect on the regular
format and content of the news bulletins of 11 and 12 March.
It is important to remember that news bulletins constitute
one of the television genres with the most tightly predefined
structure and that analysing changes to them can help us
get an approximate idea of the extent to which the attacks
upset the television schedules. The main modifications to
the bulletins on 11 and 12 March were: a general rise in
duration, absolute devotion to information about the attacks
and a noticeable rise in the presence of actors. However,
these changes did not affect all the stations in the same
way.

In general terms, the news bulletins on 11 and 12 March
lasted longer than usual. It was the public stations that
increased the length of their bulletins most. The TV3
bulletins, usually 55-60 minutes long, lasted an average of 1
hour and 22 minutes. This rise was even more pronounced
at TVE-1, where they went from the regular 55 minutes to an
average of 1 hour and 35 minutes on the days of 11 and 12
March. The private stations followed a different model in this
regard. Tele-5 only significantly increased the length of its
evening bulletin on 11 March, up from the regular 60
minutes to nearly 1 hour and 34 minutes. Antena 3 TV
respected the regular length of its news bulletins (45
minutes at lunchtime and 1 hour and 15 minutes in the
evening) over the two days.

All the stations devoted practically 100% of the time of
their respective news bulletins to the attacks. This involved
another significant change with respect to the regular
structure of a news bulletin, as the sections normally
included (international, politics, sports, etc.) were cancelled
in order to make room for the information generated by the
attacks. Indeed, the news bulletins on 11 and 12 March
basically condensed the information in the different stations.

A third important change in the structure of the bulletins
was related to the presence of actors given speaking time.
In this regard, all the stations coincided in significantly

32
Quaderns del CAC: Issue 19-20

Station Duration of the  Duration of the   Average duration 

butlletins on 11 March butlletins on 12 March of the butlletins 

on 11 and 12 March

TV3

TN Migdia 01:24:23 01:27:05 01:22:21
TN Vespre 01:13:17 01:24:37
TVE-1

Telediario-1 01:29:49 01:33:56 01:35:28
Telediario-2 01:43:37 01:34:32
Tele-5

Informativos Telecinco 1 00:59:13 01:03:46 01:09:38
Informativos Telecinco 2 01:33:51 01:01:42
Antena 3 TV

Noticias 1 00:52:04 00:51:27 01:00:40
Noticias 2 01:14:20 01:05:02

Source: Catalonia Broadcasting Council

Table 11. Duration of the News Bulletins on 11 and 12 March



upping the speaking time of political and non-political actors
alike. The rise in speaking time of politicians may have been
related to the enormous political importance of a set of
exceptional events4 such as the 11 March attacks, which
were even more important because of the proximity to the
elections. The rise in speaking time of non-politicians,
particularly anonymous people, is understood to have
involved the collective of victims and witnesses to the
attacks.

However, beyond the structural changes undergone by the
news bulletins on these two days, it is important to make a
comparative analysis of their content to determine the
presence or absence of a number of important stories in the
debate over who had committed the attacks and thus the
election results. These stories included the statement from
Arnaldo Otegi denying ETA’s involvement, the publication of
a statement from Al-Qaeda, the tightening of security
measures at the international level and the phone call ETA
made to news organisations in the Basque County.

News Bulletins on 11 March
Most of the news the different stations included in the

news bulletins on 11 March were related to the sequence of
events, the number of dead and injured and the reactions
generated at all levels (political, international, public opinion,
etc.).

All the stations included a report on the history of the
terrorist group ETA in their news reports on 11 March.
Broadcasting these reports could lead one to think that all
the stations believed, at least initially, the official version of
the facts (Minister Acebes had said at 1.34 p.m. that ETA
was behind the attacks). On this point, it is important to
remember that the media has the right to use other sources
to obtain information and that, so long as it meets the
requisite of truth, it does not have to coincide with the
version from the authorities5.

On the other hand, TVE-1 was the only station that did not
report the statements from Arnaldo Otegi denying ETA’s
involvement in the attacks. At the start, Otegi was the only
person to contradict the official version of the facts and his
statements thus generated the first doubts about who was
behind them. The other stations referred to this statement
on their lunchtime bulletins, but did so in a different fashion:

while TV3 and Tele-5 illustrated their stories with a fragment
from Arnaldo Otegi’s public appearance, Atena 3 broadcast
a fragment from Acebes’ first public appearance, throwing
doubt on the words of the Basque nationalist leader.

Taking into account that throughout the afternoon of 11
March, doubts had begun to arise about who had committed
the bombings, any information on this issue would have
been very newsworthy. In that regard, all the stations
reported that Al-Qaeda had sent a statement to an online
newspaper in London claiming responsibility for the attacks.
This information definitively opened the possibility that the
attacks had been the work of international terrorism and that
it would therefore be appropriate to question whether ETA
was responsible.

News Bulletins on 12 March
The news bulletins on 12 March continued to report on the

number of victims and the state of the injured. Furthermore,
to different extents, all the stations featured witness
information, focusing on the impact of the events on the
people affected, to illustrate ‘the day after’. 

The numerous demonstrations against the attacks, which
took place across Spain on the afternoon of 12 March, were
the focus of a large part of the evening news bulletins6. All
the stations without exception reported at length on the
development of the demonstrations and on a number of
incidents that occurred in Barcelona, where a small group of
people shouted abuse at the leaders of the PPC and PP
who had attended the demonstration.

The tightening of security measures in other countries was
also widely covered in the news bulletins of TV3, TVE-1 and
Tele-5. This was a piece of news which indirectly pointed
towards the possibility that international terrorists were
behind the Madrid bombings. Indeed, only the fear of
suffering similar attacks could justify the adoption of
extraordinary safety measures at the international level.
Antena 3 TV did not broadcast any news on this point at any
time on 12 March.

The doubts about who was behind the attacks, which had
begun to arise on 11 March, played an enormous role in
conditioning the politicians’ messages the next day. TV3
broadcast two pieces of news on its TN Migdia lunchtime
bulletin where different authorities called on the Government
to clear up the doubts concerning the responsibility for the

33
Monographic: Television Information on 11 and 12 March



attacks. In the first story, the demand for informational
transparency came from Juan José Ibarretxe (President of
the Basque Government), Josu Jon Imaz (Basque
Nationalist Party) and Arnaldo Otegi (Sozialista
Abertzaleak) while, in the second story, it was the leaders of
the Catalan political parties who made the call (CiU, ERC,
ICV, PSC and PPC). TVE-1 and Tele-5 broadcast Aznar’s
defence of the informational transparency of the
Government in his public appearance that morning. Finally,
Antena 3 TV did not include any news directly related to this
issue.

In the afternoon of 12 March, the Basque public television
station ETB and the newspaper Gara received a phone call
in which ETA denied responsibility for the attacks. TV3 and
Tele-5 reported this fact explicitly on their evening bulletins.
TVE-1 did not make any direct reference to the phone call
but broadcast two statements indirectly related to blaming
ETA. The first came from Irene Villa (a victim of ETA) and
the second from the socialist José Bono (President of
Castile-La Mancha). In his speech, José Bono said that ETA
had no credibility. Antena 3 TV made no reference to the
phone call in question.

News Strategies in the News Bulletins

To tackle events such as those of 11 March, where personal
tragedy and political consequences are equally as
important, stations can use two main news strategies: one
that prioritises the political account and the other that
prioritises witness information. To all practical purposes, the

former is characterised by a predominance of statements
from politicians and aims to be more analytical, because it
compares the different positions taken up around an issue.
The second strategy, on the other hand, tackles the facts
from a more emotional point of view and is particularly
characterised by an elevated presence of statements from
anonymous people, victims or witnesses to the events.

TV3’s news strategy was characterised by a combination
of political and testimonial information but with a clear
predominance of the former. Indeed, an analysis of the
content of its news bulletins reveals that the time devoted to
news that focused on the feelings of anonymous citizens
involved in the attacks constituted 17.2% of the total news
time on 11 March and 11% on 12 March. This trend was the
other way around at the other stations, which, (particularly
Antena 3 TV), prioritised testimonial information and did not
give such prominence to analysis information in their news
bulletins. This behaviour is even more obvious if we
compare the percentage of news time devoted to
testimonial information (see Table 12).

34
Quaderns del CAC: Issue 19-20

Source: Catalonia Broadcasting Council

Table 12. News time devoted to witness information in relation to total news bulletin time

11-M 12-M

Station Testimonial Length of  % Witness Testimonial Length of  % Witness

news time news butlletin information news time news butlletin information

TV3 00:27:09 2:37:50 17,2 00:18:56 2:51:42 11,0
TVE-1 1:10:59 3:13:26 36,7 1:15:26 3:08:28 40,0
Tele-5 0:55:27 2:33:04 36,2 0:54:08 2:05:28 43,1
Antena 3 TV 0:55:56 2:06:24 44,3 1:02:25 1:56:29 53,6



Notes

1 Source: Preamble to the document Considerations by the

CAC on the Television Treatment of the Attacks in Madrid

of 11 March 2004 and Subsequent Events Through to the

Spanish Elections of 14 March.

2 We should remember that public appearance is defined for
the purposes of this report as a specific gathering of the
media through which a series of statements are made in
relation to a particular event, i.e., in this case, the attacks of
11 March.

3 See the article Television Programming on 11 and 12
March.

4 See the article The Media and 11 March: The Construction
of an ‘Exceptional Case’

5 Source: point 5 of the document Considerations by the CAC

on the Television Treatment of the Attacks in Madrid of 11

March 2004 and Subsequent Events Through to the

Spanish Elections of 14 March. 

6 We should remember that, furthermore, all the stations
broadcast special news reports devoted to the
demonstrations that took place across Spain on 12 March
(see the article Television Programming on 11 and 12
March).

35
Monographic: Television Information on 11 and 12 March




