Ayuda
Ir al contenido

Resumen de Els i les mestres com a responsables del currículum: el cas del grup de ciències socials de segona etapa d'egb de "Rosa Sensat"

María Ballbé Martínez

  • La present tesi doctoral sorgeix de la necessitat de conèixer els motius i les causes que porten els i les mestres de Ciències socials a canviar la seva pràctica docent. Sense pretensions de generalitzar, es cerquen les raons que generen una innovació a travès de l’estudi d’un dels grups de renovació pedagògica més emblemàtics a Catalunya i a Espanya durant el franquisme, el Moviment de Mestres Rosa Sensat i, dins d’ell, el Grup de ciències socials de segona etapa d’Educació General Bàsica (EGB, de 11/12 a 13/14 anys).

    Aquest Grup va elaborar i va portar a la pràctica dues propostes curriculars de Ciències socials alternatives al programa prescrit per la Llei General d’Educació (LGE) franquista que va estar vigent fins a la seva substitució per la Llei Orgànica General del Sistema Educatiu (LOGSE). El Grup de ciències socials de segona etapa d’EGB de l’Associació de Mestres Rosa Sensat no tant sols es va limitar a canviar la seva pràctica sinó que, a més, va difondre les seves idees i les seves propostes a través de les Escoles d’Estiu de Catalunya, de cursos d’hivern, de la creació de materials alternatius, de la premsa (Avui i Tele/Expres) i les revistes d’educació (Perspectiva Escolar, Cuadernos de pedagogía, Guix, Quima. Revista de Educación de Cantabria) i de tota mena d’intervencions.

    Aquesta tesi doctoral és una recerca històrica perquè reconstrueix la creació, l’evolució i la dissolució del Grup a travès de la recopilació, la classificació, la sistematització, l’anàlisi i la interpretació de 507 fonts i a travès del record d’alguns dels protagonistes d’aquesta experiència renovadora. S’han entrevistat a: membres del Grup, mestres que van experimentar la proposta, les autores dels llibres de text d’Onda, estudiants de magisteri, una estudiant d’EGB i una referent del Grup.

    I, alhora, és una recerca curricular perquè es descriuen, s’analitzen i s’interpreten les seves principals aportacions: el programa presentat a l’Escola d’Estiu de l’Escola de Mestres Rosa Sensat de 1975 i el programa presentat a l’Escola d’Estiu de l’Escola de Mestres Rosa Sensat de 1980, publicat a Edicions 62/Rosa Sensat l’any 1981. Així com també altres materials que va dissenyar el Grup per complementar el programa de Ciències socials: el programa l’Educació cívica a l’escola (1981), el material documental i didàctic Autonomia i institucions autonòmiques a la Història de Catalunya (1977), el material didàctic Dades bàsiques de les comarques de Catalunya (1980) de la col·lecció Dossiers: Comarques de Rosa Sensat, la tesi de llicenciatura L’ensenyament de la Història a l’escola: Societat i territori al Vallès Occidental (1982), el dossier gràfic Espanya 1931-1945 (1976), material didàctic L’estudi sobre la societat. Catalunya i la resta d’Espanya als segles XIX i XX (1980) i el dossier Les Comunitats Europees. Quadern de treball per a EGB, FP i BUP (1982).

    Aquesta tesi doctoral posa a disposició del professorat en formació i en actiu una valuosa informació sobre les possibilitats de prendre decisions a la pràctica i d’actuar com a pràctics reflexius prenent decisions ajustades al seu context social i a les necessitats formatives de la ciutadania.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus