Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Computer-suported cooperative work for music applications

  • Autores: Alvaro Manuel Mendes Barbosa
  • Directores de la Tesis: Xavier Serra Casals (dir. tes.), Sergi Jordà Puig (dir. tes.)
  • Lectura: En la Universitat Pompeu Fabra ( España ) en 2007
  • Idioma: inglés
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Josep Blat Gimeno (presid.), Rafael Ramirez (secret.), David Chafe Christopher (voc.), Daniela Coimbra (voc.), Paulo Ferrerira Lopes (voc.)
  • Materias:
  • Enlaces
    • Tesis en acceso abierto en: TDX
  • Resumen
    • English

      This dissertation derives from research on musical practices mediated by computer networks conducted from 2001 to 2005 in the Music Technology Group of the Pompeu Fabra University in Barcelona, Spain. It departs from work carried out over the last decades in the field of Computer-Supported Cooperative Work (CSCW), which provides us with collaborative communication mechanisms that can be regarded from a music perspective in diverse scenarios: Composition, Performance, Improvisation or Education.

      The first contribution originated from this research work is an extensive survey and systematic classification of Computer-Supported Cooperative Work for Music Applications. This survey led to the identification of innovative approaches, models and applications, with special emphasis on the shared nature of geographically displaced communication over the Internet. The notion of a Shared Sonic Environments was introduced and implemented in a proof-of-concept application entitled Public Sound Objects (PSOs).

      A second major contribution of this dissertation concerns methods that reduce the disrupting effect of network latency in musical communication over long distance networks. From laboratorial experimentation and evaluation, the techniques of Network Latency Adaptive Tempo and Individual Delayed Feed-Back were proposed and implemented in the PSOs prototype.

      Over the course of the PSOs development other relevant and inspirational issues were addressed, such as, behavioral-driven interface design applied to interface decoupled applications, the overcome of network technology security features and system scalability for various applications in audio web services.

      Throughout this dissertation conceptual perspectives of related issues to computer-mediated musical practices dissertation were widely discussed, conveying different standpoints ranging from a Psycho-Social study of collaborative music processes to the Computer Science and Music Technology point of view.

    • English

      Aquesta tesi recull la recerca al voltant de les pràctiques musicals mitjançant xarxes dordinadors realitzada al Grup de Tecnologia Musical de la Universitat Pompeu Fabra a Barcelona entre lany 2001 i el 2005. Parteix del treball dut a terme durant la última dècada dins del camp del Treball Cooperatiu amb Ordinadors (Computer-Supported Cooperative Work, CSCW) el qual aporta els mecanismes de collaboració els quals, des de un punt de vista musical, poden ser estudiats en diversos escenaris: composició, interpretació, improvisació i educació.

      La primera contribució daquest treball és un anàlisi exhaustiu i una classificació sistemàtica del Treball Cooperatiu amb Ordinadors per Aplicacions Musicals. Aquest anàlisi es va centrar en la identificació de propostes innovadores, models i aplicacions, amb un especial èmfasi en la natura compartida de la comunicació mitjançant internet. El concepte d'Entorns Sonors Compartits va ser presentat i implementat en una aplicació prototip anomenada Public Sound Objects (PSOs).

      La segona gran contribució daquesta tesi consisteix en lestudi del possibles mètodes per reduir les interrupcions degudes als retards inherents en la comunicació musical entre xarxes molt allunyades. A partir de lexperimentació i avaluació al laboratori les tècniques Network Latency Adaptive Tempo i Individual Delayed Feed-Back van ser definides i implementades dins del prototip PSOs.

      Al llarg del desenvolupament del PSOs es van haver de resoldre altres problemes, com per exemple, el disseny dinterfícies en funció del comportament per a aplicacions amb interfícies desacoblades, la superació dels diversos sistemes de seguretat de les xarxes informàtiques i les possibilitats d'escalabilitat de diverses aplicacions dàudio per a web.

      Durant lelaboració daquesta tesi es van discutir diferents perspectives per resoldre problemes relacionats amb la pràctica musical mitjançant ordinadors, aplicant diferents punts de vista provinents de lestudi psicosocial dels processos de collaboració musical al món de la informàtica i de la tecnologia musical.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno