Skip to main content
Raquel María Guevara Ingelmo
  • 923125027. ext 203
The main purpose of this study is to understand the Quality of Life Associated with Health (QLAH) of a sample of school-age adolescents, and the existing associations between the latter and other variables, such as family life... more
The main purpose of this study is to understand the Quality of Life Associated with Health
(QLAH) of a sample of school-age adolescents, and the existing associations between the latter and
other variables, such as family life satisfaction, personal life satisfaction (LS), friendships satisfaction,
physical activity with family, friends and personal physical activity. The sample consisted of 1226
Spanish school-age adolescents (50.9% boys and 40.1% girls) with ages between 12 and 16 years old.
Several scales that were extracted from the international Health Behaviour in School-aged Children
(HBSC) 2016 study, sponsored by the World Health Organization (WHO), were used as working
instruments in this piece of research. SPSS (24.0) was the software package used to perform the
analyses of descriptive statistics, correlation and multiple regression, whereas AMOS (24.0) was
used for structural equations. The results reveal a strong association between the physical activity
(PA) students undertake (personal, with their families and friends) and life satisfaction, family life
satisfaction and satisfaction with the relationships with friends. Additionally, both constructs (physical
activity and satisfaction, understood as an indicator of good health) can predict the respondents’ Quality
of Life Associated with Health. The variables (QLAH, LS and PA) are interrelated, thus resulting in
major practical implications.
Dietary habits are an important factor in the protection of adolescent health. The quality and frequency of breakfast and the various food groups can affect the wellbeing of this population group in both the short and long term. Research... more
Dietary habits are an important factor in the protection of adolescent health. The quality and
frequency of breakfast and the various food groups can affect the wellbeing of this population group in
both the short and long term. Research indicates that there is a range of relevant variables in the study
of diet at this stage: following a weight loss diet, body mass index and the practice of physical exercise,
amongst others. In this paper, all three variables are analysed, together with others of a demographic
nature (sex and age). This is a descriptive cross-sectional survey that was carried out on 1318 adolescents
aged 11 to 18. The Health Behaviour in School-Aged Children (HBSC) international study questionnaire,
sponsored by the World Health Organisation, was used. In general terms, the data revealed that the
majority of adolescents do not have adequate eating patterns. The quality and frequency of breakfast
and the consumption of food types are associated with almost all the variables under study; additionally,
there are significant differences by sex and school year. Finally, proposals are made to prevent eating
disorders, which are appearing at an increasingly young age.
En esta investigación se presenta una revisión y un estudio sobre el maltrato y el bullying en la adolescencia. En ella se valoraron las formas en que puede presentarse el mal-trato en esta etapa del desarrollo y las diferencias según el... more
En esta investigación se presenta una revisión y un estudio sobre el maltrato y el bullying en la adolescencia. En ella se valoraron las formas en que puede presentarse el mal-trato en esta etapa del desarrollo y las diferencias según el sexo y el curso escolar. Además se analizó la posible relación con otras variables como el gusto por la escuela, las relaciones con los iguales y la satisfacción vital de los adolescentes. Se compararon los resultados en función de si el adolescente era víctima o maltratador y se estudió la relación entre ser maltratador y ser víctima. El estudio se llevó a cabo con 1128 adolescentes escolarizados en 1º y 4º de ESO (media de edad: 14.4 años). Un 13% afirmaba haber sido maltratado, y un 21.2% haber partici-pado en algún episodio de maltrato. Hay más maltrato en 1º de ESO que en 4º de ESO. El mal-trato más frecuente era el verbal (28.5%); seguido de bulos y cotilleos con el fin de hacer daño (27.4%), siendo más frecuente en chicas; el maltrato social (ignoran, apartan) lo sufren el 18.4% de los encuestados sin diferencias por sexo; el maltrato físico lo sufren el 7.7% y de forma más acusada los chicos. Maltratadores y víctimas, en comparación con los demás, se sienten más tristes y consideran que su momento vital es peor. Los maltratadores se sienten menos aceptados y sienten que caen peor a los demás. A las víctimas les gusta menos la escuela. Se discuten las diferencias con otros estudios.
La adolescencia es un periodo clave para el establecimiento de la conducta alimentaria y para la promoción de una alimentación saludable. Los programas de intervención deben basarse en la realidad actual de los adolescentes a quienes van... more
La adolescencia es un periodo clave para el establecimiento de la conducta alimentaria y para la promoción de una alimentación saludable. Los programas de intervención deben basarse en la realidad actual de los adolescentes a quienes van dirigidos.
El presente estudio pretende conocer los hábitos de alimentación actuales de los adolescentes y detectar los factores de riesgo y/o los aspectos a mejorar en su conducta alimentaria diaria, analizando si existen diferencias según el sexo y el curso escolar en el inicio y en el final de Educación Secundaria.
Se presenta un estudio transversal mediante encuesta en el que
se analizan los hábitos de alimentación mediante el cuestionario incluido en el estudio internacional Health Behaviour in
School-aged Children según el sexo y curso escolar de los
1.419 adolescentes que participaron.
El consumo de alimentos saludables es inferior a lo recomendado, sólo un 11,3% de los adolescentes cumple correctamente con todos los hábitos evaluados. Existen diferencias importantes en la calidad y frecuencia del desayuno, un 12,3% acude al centro escolar sin desayunar. El 19,1% consume frutas menos de una vez por semana o
nunca y sólo un 20,3% realiza un consumo diario de verduras. Más del 50% de los estudiantes consume snacks, refrescos azucarados o dulces dos veces por semana o más.
Debido a que no se sigue por parte de los adolescentes una dieta saludable según las recomendaciones propuestas por la Organización Mundial de la Salud (OMS), es necesario seguir fomentando el desayuno y la mejora de calidad nutricional en las comidas, favoreciendo la ingesta de alimentos saludables (más fruta, verdura y pescado) y controlando el consumo excesivo de los menos aconsejados (carne y alimentos azucarados).
Excess weight has been associated with numerous psychosocial problems and is considered to be one of the most important health problems of today. The aim of this study is to analyze the relationship between weight status, which is... more
Excess weight has been associated with numerous psychosocial problems and is considered to be one of the most important health problems of today. The aim of this study is to analyze the relationship between weight status, which is evaluated by means of the body mass index (BMI), and the health-related quality of life (HRQoL) and life satisfaction (LS) variables in Spanish adolescents, as well as to examine whether gender influences this interrelationship. A total of 1197 subjects studying in their 1st and 4th years of high school (mean age: 14.4 years, SD: 1.69) participated in the study by completing the Health Behavior in School-Aged Children (HBSC) questionnaire. Then, the participants were grouped into the following categories: underweight, normal weight, overweight, and obese. The results show that boys have significantly higher HRQoL as well as higher levels of LS. On the other hand, only the obese group shows significantly lower scores in both HRQoL and LS than those in the normal-weight group. The interaction of weight category and gender does not have a significant impact on the variables that have been analyzed (HRQoL or LS).
El uso de las nuevas tecnologías en el tiempo libre es cada vez más frecuente entre la población adolescente. Este hábito puede tener como consecuencia una disminución de la actividad física diaria, generando así problemas de salud como... more
El uso de las nuevas tecnologías en el tiempo libre es cada vez más frecuente entre la población adolescente. Este hábito puede tener como consecuencia una disminución de la actividad física diaria, generando así problemas de salud como el sobrepeso y la obesidad. Esta investigación pretende estudiar las horas diarias de pantalla durante el tiempo libre de 1.264 estudiantes de 1º y 4º de Educación Secundaria y comprobar si éstas se relacionan con la actividad física que practican; además se plantea conocer si existen diferencias significativas en las horas diarias de pantalla según el sexo y el curso escolar de los encuestados. Los resultados muestran que un 47.7% de los adolescentes encuestados pasan 5 horas o más al día ante la pantalla ya sea televisión, videojuegos o usando el ordenador; y además se trata de un hábito más frecuente en el alumnado de 4º de ESO. No se encontraron diferencias significativas según el sexo, en cambio sí las hay según el curso escolar pasando más tiempo ante la pantalla los alumnos de 4º de ESO que los alumnos de 1º de ESO. Por otro lado, la falta de relación entre las horas de pantalla y la práctica de actividad física confirma lo encontrado en otros estudios internacionales: ambas actividades son compatibles porque se producirían en distintos momentos del día. Palabras clave: Adolescentes, tiempo libre, actividad física y horas de pantalla. Screen hours and physical activity of Secondary Education students. The use of new technologies in free time is increasingly common among the adolescent population. This habit can have as a consequence a decrease in daily physical activity, thus generating health problems such as overweight and obesity. This research aims to study the daily hours of screen during the free time of 1.264 students of 1st and 4th Secondary Education and check if these are related to the physical activity they practice; In addition, it is proposed to know if there are significant differences in the daily screen hours according to the sex and the school year of the respondents. The results show that 47.7% of the adolescents surveyed spend 5 hours or more a day before the screen, be it television, videogames or using the computer; and in addition, it is a habit more frequent in the students of 4th of ESO. No significant differences were found according to sex, however, there are some according to the school year, more students in the 4th year of ESO than the students in the 1st year of ESO. On the other hand, the lack of relationship between screen hours and the practice of physical activity confirms what was found in other international studies: both activities are compatible because they would occur at different times of the day.
RESUMEN Esta investigación tiene como objetivo estudiar la relación entre la satisfacción vital (SV) de los adolescentes y la satisfacción con las relaciones familiares y con iguales. La muestra estuvo compuesta por 1.409 adolescentes... more
RESUMEN Esta investigación tiene como objetivo estudiar la relación entre la satisfacción vital (SV) de los adolescentes y la satisfacción con las relaciones familiares y con iguales. La muestra estuvo compuesta por 1.409 adolescentes españoles de ambos sexos escola-rizados en 1º y 4º de ESO. Los resultados muestran relaciones significativas entre estas variables, siendo los adolescentes más satisfechos con la vida los que mejores relaciones tienen en su familia y con sus amigos. ABSTRACT This research aims to study the relationship between life satisfaction of adolescents and satisfaction with family relationships and with peers. The sample consisted of 1,409 Spanish adolescents of both sexes enrolled in 1st and 4th of ESO. The results show significant relationships between these variables, being the adolescents most satisfied with life those who have the best relationships in their family and with their friends.