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Valeria Santoro Lamelas
    Digital transformation is changing communication in the academic community, breaking geographic barriers with facilities of communication between collaborators. However, countries and institutions are not in the same context about... more
    Digital transformation is changing communication in the
    academic community, breaking geographic barriers with facilities of communication
    between collaborators. However, countries and institutions
    are not in the same context about resources to build an open path for
    research production. For this reason, Open Access and Science are strategies
    of relevance that enable collaboration among researchers around the
    world and institutional areas. We do a systematic review with the aim
    of exploring the potentials, and limitations of Open Science (OS) and
    Open Access (OA) to scientific collaboration and production. We did an
    initial screening of an abstract of 1664 publications in Scopus to select
    144 documents related. Finally, a detailed review of the articles presents
    17 documents that deal specifically with the functionalities and barriers
    of OS and OA. The given arguments highlight the efficiency, and abilities
    to democratize the production of knowledge and to generate ideas and
    innovative solutions to current problems. Likewise, this article addresses
    the barriers found in the academic level. The purpose of this paper is to
    analyze the arguments treated by scientists in the dispute over whether
    to use it or not. Specifically, our objectives are to: (a) analyze the role
    of open science and open access in scientific production, (b) identify the
    barriers that authors experiment when opting for open access and open
    science. At last, we discuss the potential of OS to overcome the territorial,
    economic, and infrastructure barriers that certain researchers may
    experience in their production of scientific research collaboratively and
    equitably.
    Las tecnologías de la información y la comunicación se han distribuido de manera desigual entre los países, reproduciendo fielmente los patrones existentes de desigualdades de poder en todo el mundo. En el presente trabajo analizamos los... more
    Las tecnologías de la información y la comunicación se han distribuido de manera desigual entre los países, reproduciendo fielmente los patrones existentes de desigualdades de poder en todo el mundo.
    En el presente trabajo analizamos los usos de las tecnologías digitales de la comunidad académica en Latinoamérica, sus funciones, limitaciones y potencialidades con el fin de construir un marco común que permita la mediación de las tecnologías en la producción de saberes y el desarrollo de redes de colaboración equitativas.
    Hemos analizado 18 entrevistas a investigadoras e investigadores de Universidades tecnológicas latinoamericanas, como estrategia analítica se realizó un análisis de contenido temático.
    Hemos evidenciado que las tecnologías digitales actúan como infraestructura necesaria para: (a) la creación de redes entre profesionales e instituciones con el fin de sortear dificultades materiales; (b) la búsqueda y acumulación de información; (c) la producción de conocimientos y la mejora de la capacidad competitiva; (d) la diseminación y aumento de la visibilidad de los resultados de investigaciones.
    A pesar de haber evidenciado dificultades en cada uno de los cuatro puntos analizados, la transformación digital abre nuevos escenarios que permiten establecer espacios de colaboración y producción de saber, algunos de ellos podrían ayudar a democratizar la práctica científica en territorios de precariedad.
    Research Interests: