- Depart. Prehistoria, Arqueología. Hª Antigua, Fª Griega y Fª Latina.
Facultad de Filosofía y Letras
Unversidad de Alicante
E-03080 Alicante - +34-965909562
Este libro colectivo de divulgación científica tiene su base en los trabajos de investigación desarrollados desde hace más de tres décadas en el Tolmo de Minateda (Hellín, Albacete. La arqueología ha permitido sacar a la luz un... more
Este libro colectivo de divulgación científica tiene su base en los trabajos de investigación desarrollados desde hace más de tres décadas en el Tolmo de Minateda (Hellín, Albacete. La arqueología ha permitido sacar a la luz un importante complejo histórico y cultural de muchos siglos de duración, reflejado en este libro a través de historia lineal, reflexiones de los autores y relatos que permiten revivir momentos importantes en la vida de la ciudad y de sus pobladores
La primera parte recoge acontecimientos destacados de los que existe comprobación documental o noticias fundadas. Entre ellos se intercalan narraciones breves que amplían la información. En la segunda parte relatos literarios con base científica, revive momentos importantes en la vida de la ciudad y de sus pobladores.
La primera parte recoge acontecimientos destacados de los que existe comprobación documental o noticias fundadas. Entre ellos se intercalan narraciones breves que amplían la información. En la segunda parte relatos literarios con base científica, revive momentos importantes en la vida de la ciudad y de sus pobladores.
Research Interests:
The archaeology of al-Andalus did not emerge as a discipline until the end of the 1970s, slightly later than medieval archaeology in Northern Europe. Its spectacular development in subsequent decades goes hand in hand with the revision,... more
The archaeology of al-Andalus did not emerge as a discipline until the end of the 1970s, slightly later than medieval archaeology in Northern Europe. Its spectacular development in subsequent decades goes hand in hand with the revision, sometimes conflicting, of a historiography which traditionally underestimated and sometimes even denied the societal transformations following the Arab-Berber conquest of 711. The principal themes of controversy relate to the degree of transformation that occurred, the existence of ruptures, and the “Oriental” character of the new political, social, and familial structures that emerged. Focusing on the materiality of historical processes, archaeology has made it possible to approach these debates from different perspectives and to give new meaning to the concepts of Islamization and Arabization. This chapter examines some of the most significant research themes in the archaeology of al-Andalus.
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Dans la réflexion sur la formation de l’identité européenne, la composante islamique n’a guère été prise en compte par l’historiographie classique et, quand ce fut le cas, ce fut surtout au travers de lieux communs (la « Reconquête », «... more
Dans la réflexion sur la formation de l’identité européenne, la composante islamique n’a guère été prise en compte par l’historiographie classique et, quand ce fut le cas, ce fut surtout au travers de lieux communs (la « Reconquête », « l’harmonieuse coexistence des trois cultures » et le charme exotique des palais de Grenade) et de grilles de lecture fortement imprégnées d’idéologie coloniale. D’une façon générale, et hors du cercle étroit des spécialistes, l’idée d’une Europe majoritairement chrétienne tombée sous « le joug musulman » persiste encore plus qu’on ne croit.
De fait, une Europe islamique exista bel et bien. Elle fut d’ailleurs diverse, car trois grands espaces sont entrés à un moment ou un autre dans le Dâr al-Islâm : la péninsule Ibérique (VIIIe-XVe siècle) et une partie de la France méridionale (VIIIe siècle), la Sicile (IXe-XIe siècle), puis la Grèce et les Balkans sous la pression turque à partir du XVe siècle. Seule la première de ces régions, connue sous le nom d'al-Andalus será abordée ici.
De fait, une Europe islamique exista bel et bien. Elle fut d’ailleurs diverse, car trois grands espaces sont entrés à un moment ou un autre dans le Dâr al-Islâm : la péninsule Ibérique (VIIIe-XVe siècle) et une partie de la France méridionale (VIIIe siècle), la Sicile (IXe-XIe siècle), puis la Grèce et les Balkans sous la pression turque à partir du XVe siècle. Seule la première de ces régions, connue sous le nom d'al-Andalus será abordée ici.
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El yacimiento arqueológico de L’Alcúdia fue declarado Bien de Interés Cultural (BIC) en 1992, casi cien años después del descubrimiento de la famosa Dama en 1897. Aunque este hecho le ha dado relevancia internacional, el yacimiento es... more
El yacimiento arqueológico de L’Alcúdia fue declarado Bien de Interés Cultural (BIC) en 1992, casi cien años después del descubrimiento de la famosa Dama en 1897. Aunque este hecho le ha dado relevancia internacional, el yacimiento es mucho más que la cuna de una pieza singular, ya que en él se entrelazan huellas de las diversas sociedades que lo habitaron. L’Alcúdia reúne las condiciones y la potencialidad necesarias para convertirse en un referente de la historia y la arqueología valencianas.
El Plan Director surge de la necesidad de diseñar un marco estratégico de gestión para el yacimiento de L’Alcúdia. Pretende potenciar su conocimiento y proyección cultural, garantizando que su tutela sea compatible con la visita pública y la socialización del BIC. Debe, en suma, planificar, desarrollar y evaluar a largo plazo programas de investigación, conservación, gestión, difusión y divulgación del bien tutelado.
L’Alcúdia puede y debe convertirse en el paradigma de una historia crítica, inclusiva, bien comprendida y bien explicada, dejando de ser «el lugar donde salió la Dama» –mero espacio de remembranza y reivindicación permanente– para convertirse por fin en un conjunto arqueológico modélico que, quizá así, podría visitar periódicamente la Dama.
El Plan Director surge de la necesidad de diseñar un marco estratégico de gestión para el yacimiento de L’Alcúdia. Pretende potenciar su conocimiento y proyección cultural, garantizando que su tutela sea compatible con la visita pública y la socialización del BIC. Debe, en suma, planificar, desarrollar y evaluar a largo plazo programas de investigación, conservación, gestión, difusión y divulgación del bien tutelado.
L’Alcúdia puede y debe convertirse en el paradigma de una historia crítica, inclusiva, bien comprendida y bien explicada, dejando de ser «el lugar donde salió la Dama» –mero espacio de remembranza y reivindicación permanente– para convertirse por fin en un conjunto arqueológico modélico que, quizá así, podría visitar periódicamente la Dama.
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Die Transformation der antiken Stadt im Frühmittelalter ist in der aktuellen europäischen Forschung ein Thema von entscheidender Bedeutung, dem man sich aus unterschiedlichen Perspektiven und von unterschiedlichen Forschungstraditionen... more
Die Transformation der antiken Stadt im Frühmittelalter ist in der aktuellen europäischen Forschung ein Thema von entscheidender Bedeutung, dem man sich aus unterschiedlichen Perspektiven und von unterschiedlichen Forschungstraditionen her angenähert hat, die den Teilnehmern an der Diskussion bekannt sein dürften. In Bezug auf Hispanien steht jede Diskussion über den städtischen Raum mit dem Prozess der Islamisierung und mit der Entstehung des frühen al‑Andalus in Verbindung und diese ist wiederum untrennbar mit den Resultaten der Archäologie verbunden. Vor zwei Jahrzehnten habe ich das Problem der Zerstörung der antiken und die Entstehung der islamischen Stadt untersucht, und zwar als einen Prozess, der nicht nur in eine Richtung verläuft und offensichtliche Diskontinuitäten impliziert.
La transformación de la ciudad antigua en la Alta Edad Media ha sido un tema crucial en la investigación europea reciente, abordándose desde diversas perspectivas y tradiciones que no escapan a la procedencia de los participantes en el debate. En lo que al caso hispano se refiere, cualquier discusión sobre el ámbito urbano altomedieval se inscribe en el marco del proceso de islamización y la formación del temprano al-Andalus, y no puede separarse de las aportaciones cruciales de la arqueología. Hace dos décadas analicé el problema de la destrucción de la ciudad antigua y la génesis de la islámica, en un proceso que no es unidireccional e implica evidentes discontinuidades. Los avances recientes son notorios y las secuencias estratigráficas entre los siglos VI y X son fundamentales en esta discusión. Esta aportación constituye una reflexión sobre los avances en el conocimiento de las ciudades visigodas y el temprano urbanismo andalusí, desde una perspectiva arqueológica, a través de algunos casos de estudio especialmente significativos
La transformación de la ciudad antigua en la Alta Edad Media ha sido un tema crucial en la investigación europea reciente, abordándose desde diversas perspectivas y tradiciones que no escapan a la procedencia de los participantes en el debate. En lo que al caso hispano se refiere, cualquier discusión sobre el ámbito urbano altomedieval se inscribe en el marco del proceso de islamización y la formación del temprano al-Andalus, y no puede separarse de las aportaciones cruciales de la arqueología. Hace dos décadas analicé el problema de la destrucción de la ciudad antigua y la génesis de la islámica, en un proceso que no es unidireccional e implica evidentes discontinuidades. Los avances recientes son notorios y las secuencias estratigráficas entre los siglos VI y X son fundamentales en esta discusión. Esta aportación constituye una reflexión sobre los avances en el conocimiento de las ciudades visigodas y el temprano urbanismo andalusí, desde una perspectiva arqueológica, a través de algunos casos de estudio especialmente significativos
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Obra póstuma de la autora, correspondiente a la memoria de las actuaciones arqueológicas realizadas bajo su dirección en la necrópolis visigoda (s. VII) durante los años ochenta del siglo XX. La obra incluye el estudio antropológico y... more
Obra póstuma de la autora, correspondiente a la memoria de las actuaciones arqueológicas realizadas bajo su dirección en la necrópolis visigoda (s. VII) durante los años ochenta del siglo XX. La obra incluye el estudio antropológico y paleopatológico de J. Reverte Coma y un estudio crítico de S.Gutiérrez Lloret.
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Gutiérrez Lloret, Sonia. Arqueología (2001). Introducción a la historia material de las sociedades del pasado. San Vicente del Raspeig: Publicaciones de la Universidad de Alicante. ISBN 978-84-7908-658-9, 219 p. (1ª ed. 1997) La... more
Gutiérrez Lloret, Sonia. Arqueología (2001). Introducción a la historia material de las sociedades del pasado. San Vicente del Raspeig: Publicaciones de la Universidad de Alicante. ISBN 978-84-7908-658-9, 219 p.
(1ª ed. 1997)
La arqueología es una forma de conocimiento histórico. Su especificidad respecto a otras formas de hacer historia procede exclusivamente de la naturaleza de sus fuentes y de las técnicas particulares que se aplican en su análisis. En origen, las técnicas arqueológicas se restringieron al estudio histórico de las sociedades antiguas, donde no existían o escaseaban los testimonios escritos, pero hoy su aplicación se ha extendido a todas las sociedades humanas del pasado, con independencia de la abundancia y variedad de fuentes históricas. De acuerdo con dicha perspectiva, este libro aborda los aspectos conceptuales y metodológicos de la arqueología, sus posibilidades y límites como fuente histórica, las diversas "arqueologías" (de la prehistórica a las sociedades contemporáneas), las posiciones teóricas desde las que se practica, su dimensión técnica y su relación con otras disciplinas.
(1ª ed. 1997)
La arqueología es una forma de conocimiento histórico. Su especificidad respecto a otras formas de hacer historia procede exclusivamente de la naturaleza de sus fuentes y de las técnicas particulares que se aplican en su análisis. En origen, las técnicas arqueológicas se restringieron al estudio histórico de las sociedades antiguas, donde no existían o escaseaban los testimonios escritos, pero hoy su aplicación se ha extendido a todas las sociedades humanas del pasado, con independencia de la abundancia y variedad de fuentes históricas. De acuerdo con dicha perspectiva, este libro aborda los aspectos conceptuales y metodológicos de la arqueología, sus posibilidades y límites como fuente histórica, las diversas "arqueologías" (de la prehistórica a las sociedades contemporáneas), las posiciones teóricas desde las que se practica, su dimensión técnica y su relación con otras disciplinas.
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Primera publicación sobre el Ribat Califal de Guardamar, coordinada por Rafael Azuar Ruiz, con diversos estudios monográficos
Primera publicación sobre el Ribat Califal de Guardamar, coordinada por Rafael Azuar Ruiz, con diversos estudios monográficos
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Entre los siglos VI y X el sureste de la Península Ibérica vivió una de las épocas más oscuras y complejas de su historia. En el escaso margen de cinco siglos los territorios que conformaron el extremo meridional de la antigua provincia... more
Entre los siglos VI y X el sureste de la Península Ibérica vivió una de las épocas más oscuras y complejas de su historia. En el escaso margen de cinco siglos los territorios que conformaron el extremo meridional de la antigua provincia Carthaginiensis pasaron a formar parte de la provincia bizantina de Spania, fueron recuperados para el Reino visigodo de Toledo y por fin conquistados e incorporados al naciente al-Andalus. En un período en el que las referencias documentales son escasas y parcas, la arqueología se revela como una de las fuentes históricas más innovadora y capaz de plantear nuevos problemas y fructíferas hipótesis. En este sentido la ceramología se ha transformado en una herramienta cronológica cada vez más precisa, que permite identificar los contextos visigodo-bizantinos y reconocer de forma paralela el asentamiento islámico temprano. El estudio de la cultura material abordado en estas páginas, evidencia la homogeneidad cultural de una región que comprende parte de las actuales provincias de Alicante, Murcia, Albacete y Almería y se reconoce históricamente en el referente geopolítico de Tudmir, permitiendo comprender los procesos de aculturación y resistencia de sus poblaciones, las transformaciones en los procesos productivos y comerciales y en las formas de implantación territorial.
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The work undertaken by the Instituto de Investigación en Arqueología y Patrimonio Histórico (INAPH), in collaboration with the Guardamar del Segura Town Council, has made it possible to document the size of a Roman coastal villa which... more
The work undertaken by the Instituto de Investigación en Arqueología y Patrimonio Histórico (INAPH), in collaboration with the Guardamar del Segura Town Council, has made it possible to document the size of a Roman coastal villa which extends under the remains of an interesting Muslim settlement, on Playa del Moncayo, about 3 km south of the town of Guardamar del Segura and about 100 metres from the sea. This important archaeological site includes the Torre del Descargador, a possible crenellated tower from the 10th-11th centuries that was built on top of one of the absent rooms belonging to the Roman villa. This confirms the existence of two overlapping phases of occupation linked to the mosque and the industrial installations of the Moncayo, both excavated earlier. The settlement is of great interest due to its diachrony, its environment, and its intense relationship with other contemporary sites located between the estuary of the Segura River, about 4 km to the north (especially with the complex of the Rábita de las Dunas de Guardamar), and the Embarcadero de la Estación, about 3.5 km away, in the surroundings of the urban centre of La Mata and the salt lakes that carry the same name.
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With a focus on the detail of the archaeological evidence for the introduction of irrigation systems into Tudmīr in south‐east Spain in the eighth and ninth centuries, this paper explores the archaeological contribution to our... more
With a focus on the detail of the archaeological evidence for the introduction of irrigation systems into Tudmīr in south‐east Spain in the eighth and ninth centuries, this paper explores the archaeological contribution to our understanding of the process by which planned irrigation was established in al‐Andalus in the early Middle Ages.
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This piece of work is meant to recognize Manuel Acién Almansa's career and contribution to the History of al-Andalus through my own academic career and the development of the archeology of Al-Andalus along the last decades. His writings... more
This piece of work is meant to recognize Manuel Acién Almansa's career and contribution to the History of al-Andalus through my own academic career and the development of the archeology of Al-Andalus along the last decades. His writings set out a method of understanding and explaining the history of Al-Andalus in the framework of a growing and really dynamic discipline. This work reflects the academic and intellectual atmosphere where his contributions were developed and reexamines the meaning of his life's work together with its influence on the knowledge of the eastern areas of the Iberian Peninsula.
Este trabajo quiere reconocer la trayectoria y aportación a la historia de al-Andalus de Manuel Acién Almansa, a través de mi propia trayectoria académica y del desarrollo de la arqueología de Al-Andalus en estas últi-mas décadas. Su trabajos plantearon una manera de entender y explicar la historia de al-Andalus en el marco de una disciplina en formación y muy dinámica. Se refleja el ambiente intelectual y académico en el que se gestaron dichas aportaciones y se repasa el significado de su obra y su influencia en los territorios orientales de la Península Ibérica.
Este trabajo quiere reconocer la trayectoria y aportación a la historia de al-Andalus de Manuel Acién Almansa, a través de mi propia trayectoria académica y del desarrollo de la arqueología de Al-Andalus en estas últi-mas décadas. Su trabajos plantearon una manera de entender y explicar la historia de al-Andalus en el marco de una disciplina en formación y muy dinámica. Se refleja el ambiente intelectual y académico en el que se gestaron dichas aportaciones y se repasa el significado de su obra y su influencia en los territorios orientales de la Península Ibérica.
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The episcopal complex of Eio, located in El Tolmo de Minateda, was built between the end of the 6th century and the beginning of the 7th century, possibly as a political decision taken by the ecclesiastical authority in the capital of the... more
The episcopal complex of Eio, located in El Tolmo de Minateda, was built between the end of the 6th century and the beginning of the 7th century, possibly as a political decision taken by the ecclesiastical authority in the capital of the Visigothic kingdom (Toletum).
With the comprehensive study of the whole complex presented below (construction cycles, furniture, decoration and location of spaces), we can interpret the function of each space in the basilica and the domus episcopi, the liturgical and general movement routes, the existence of some hierarchical environments, and specify the chronological development of the buildings. After the Arab-Berber conquest of Hispania in the early 8th century, the whole complex will experience a series of transformations that will convert the religious and monumental public area into a private, residential and industrial Islamic quarter .
Key words: Eio, Tolmo de Minateda, episcopal complex, Visigoths, religious architecture, liturgical furniture, space syntax.
With the comprehensive study of the whole complex presented below (construction cycles, furniture, decoration and location of spaces), we can interpret the function of each space in the basilica and the domus episcopi, the liturgical and general movement routes, the existence of some hierarchical environments, and specify the chronological development of the buildings. After the Arab-Berber conquest of Hispania in the early 8th century, the whole complex will experience a series of transformations that will convert the religious and monumental public area into a private, residential and industrial Islamic quarter .
Key words: Eio, Tolmo de Minateda, episcopal complex, Visigoths, religious architecture, liturgical furniture, space syntax.
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The archaeological fieldwork carried out in El Tolmo de Minateda (Hellín, Albacete) has made it possible to recover the traces of an Islamic and Visigoth town that was abandoned during the second half of the 9th century AC. In the... more
The archaeological fieldwork carried out in El Tolmo de Minateda (Hellín, Albacete) has made it possible to recover the traces of an Islamic and Visigoth town that was abandoned during the second half of the 9th century AC. In the archaeological contexts of use, abandonment and destruction of the emiral town, a series of coins both Islamic and of earlier periods have been found. The contextualization of the numismatic record permits a comprehensive vision of the monetary circulation in this emiral town and allows us to offer some further views of historical, numismatic and archaeological character.
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This paper deals with the study of the domestic spaces from a linguistic perspective (a grammar of the house), distinguishing the elements into themselves and their combinations. Three different levels of analysis of the domestic fact are... more
This paper deals with the study of the domestic spaces from a linguistic perspective (a grammar of the house), distinguishing the elements into themselves and their combinations. Three different levels of analysis of the domestic fact are defined: the morphological, which tackles the form of the domestic units and the transformations they suffer; the syntactic, which emphasizes the relations between the elemental structures in the framework of an organized spatial structure; and the semiotic, which analyzes them as social expressions, materialization and instrument of cultural meanings.
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The paper presents a religious complex unearthed in the upper part of the high medieval city of Tolmo de Minateda (Hellín, Albacete), matching the Madînat Iyih mentioned by Arab sources. In the authors' opinion, it was the see of Eio,... more
The paper presents a religious complex unearthed in the upper part of the high medieval city of Tolmo de Minateda (Hellín, Albacete), matching the Madînat Iyih mentioned by Arab sources. In the authors' opinion, it was the see of Eio, created at the start of the 7th century. The religious complex comprises a basilica with three aisles, a semicircular apse and an adjoining baptistry at the feet of the building, also in three sections. The paper provides a detailed study of the baptistry and of the different remodelling of the baptismal foot and theorises on the location of the liturgical space.
Among the buildings discovered thanks to the archaeological project of the Tolmo de Minateda, we have to highlight a church of basilical plant with three naves and baptistry whose excavation is almost finished, and another building that... more
Among the buildings discovered thanks to the archaeological project of the Tolmo de Minateda, we have to highlight a church of basilical plant with three naves and baptistry whose excavation is almost finished, and another building that will need some more time to be completely exposed. The set constitutes the main part of a monumental area in the city of Eio, most likely consisting of the basilica and a representative annexed building. It has been possible to document certain aspects related to the construction of the building, its architectural disposition, its decoration and the rites which took place there.
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The Early Medieval site of the Tolmo de Minateda allows to approach the urban phenomenon of emiral time from diverse perspective of study and to raise some considerations on the functional specialization of the early Islamic house. Taking... more
The Early Medieval site of the Tolmo de Minateda allows to approach the urban phenomenon of emiral time from diverse perspective of study and to raise some considerations on the functional specialization of the early Islamic house. Taking as example “house 2” is tried to show in what it forms the material registry it influences in the interpretation of the domestic spaces and facilitates his functional reconstruction. Finally, the process of configuration of a house of complex plant is analyzed, from the gradual aggregation of several simple rectangular units around an opened space of great dimensions, that constitutes the vertebrador element of the house, and the possible social implications of this process consider.
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Arqueología islámica, Cerámica árabe, Emirato omeya,
El Tolmo de Minateda, Hellín, Albacete (Provincia)
Islamic Archaeology, Arab ceramics, Emirate
El Tolmo de Minateda, Hellín, Albacete (province)
El Tolmo de Minateda, Hellín, Albacete (Provincia)
Islamic Archaeology, Arab ceramics, Emirate
El Tolmo de Minateda, Hellín, Albacete (province)
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In this paper we discuss about the chronology of an assembly of hispanica tardía meridional (TSHTM) discovered in Tolmo de Minateda (Albacete, Spain), whose analysis relates to the preliminary data from the study of thousands of pieces of... more
In this paper we discuss about the chronology of an assembly of hispanica tardía meridional (TSHTM) discovered in Tolmo de Minateda (Albacete, Spain), whose analysis relates to the preliminary data from the study of thousands of pieces of roman fine wares recovered at this site.
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With this work we want to identify several pottery's series found in rural archaeological sequences of the Middle Ages beginning from the Eastern part of the Iberian Peninsula with two portable methode for bread-baking —the portable... more
With this work we want to identify several pottery's series found in rural archaeological sequences of the Middle Ages beginning from the Eastern part of the Iberian Peninsula with two portable methode for bread-baking —the portable furnace or tannur and the baking-plate or tabaq— cited in the literary Arabian sources, contrasting with similar objects quoted by Latin and visigothics sources. This study includes also their origin and perdurance but, whereas these baking-plate appear in the Late Roman baking technology, the portable furnace was, apparently, introduced in al-Andalus with the Islamic conquest.
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In this work we discuss about different theorical aspects regarding the construction of archaeological record, highlighting the accuracy when using the stratigraphical methodology, the use of pottery as a historical source and the... more
In this work we discuss about different theorical aspects regarding the construction of archaeological record, highlighting the accuracy when using the stratigraphical methodology, the use of pottery as a historical source and the relevance of archaeological criticism. These arguments are part of the discussion about the formation of al-Andalus and the social characterization of its inhabitants, which has been raised by my study La Cora de Tudmir: de la Antigüedad Tardía al mundo islámico. Poblamiento y cultura (CCV57, Madrid-Alicante, 1996).
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Se presenta un tipo de arcaduz conocido solamente, hasta el momento, en el bajo Segura (Murcia- Alicante). Éste aparece por primera vez a mitad del S. VIII, y su tipología evoluciona durante los S. IX y X. Se trata del arcaduz emiral más... more
Se presenta un tipo de arcaduz conocido solamente, hasta el momento, en el bajo Segura (Murcia- Alicante). Éste aparece por primera vez a mitad del S. VIII, y su tipología evoluciona durante los S. IX y X. Se trata del arcaduz emiral más antiguo documentado por la Arqueología. Su incorporación a los repertorios cerámicos de tradición indígena hacen de él un indicador del contacto con las nuevas poblaciones egipcias establecidas en la región.
Arcaduz es una de las voces que designan en lengua castellana el vaso de metal o más comúnmente de cerámica, que sirve para sacar agua de pozos y ríos, atado con otros a una maroma doble que descansa sobre la rueda de la noria o cenia. La... more
Arcaduz es una de las voces que designan en lengua castellana el vaso de metal o más comúnmente de cerámica, que sirve para sacar agua de pozos y ríos, atado con otros a una maroma doble que descansa sobre la rueda de la noria o cenia. La utilización generalizada de este término entre los arqueólogos medievalistas, en detrimento de otros de uso más frecuente como el de cangilón, se debe a la formalización semántica propuesta en su día por Guillermo Roselló, quien optó por dicha denominación en razón de su origen árabe -qadus- y su mención expresa en fuentes andalusíes del siglo XI.
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Reflections on the general character of the investigations on the last phases of Roman culture. History of the investigations. Studies of the materials. A view of the urban and rural settlements and of the necropolis in the areas that now... more
Reflections on the general character of the investigations on the last phases of Roman culture. History of the investigations. Studies of the materials. A view of the urban and rural settlements and of the necropolis in the areas that now belog to the province of Alicante. As we know very little about this region at this time any investigation, however small, will be valuable
In this article we study a group of common pottery from the first centuries of Islamic occupation (8th-10th centuries). We are specially interested in the problems of its origin and its relationship with the late Roman world. For this... more
In this article we study a group of common pottery from the first centuries of Islamic occupation (8th-10th centuries). We are specially interested in the problems of its origin and its relationship with the late Roman world. For this reason we have made a parallel study of common, handmade pottery of late Roman times, characteristic of the contexts in which fine African pottery no longer appears (6th-7th centuries). We present a typological classification of both productions and propose the definition of a new cultural horizon of the time of the Emirate. The said horizon is relatively homogeneous for the South-East of the Peninsula, and its precedents seem to be found in the strong continuity of late Roman traditions of North African character.
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El significado de las fechas 711 y 722 es más simbólico que histórico, por paradójico que pueda parecer cuando se formula en un contexto conmemorativo como el que nos ocupa. El año 711 re-presenta, con la batalla de Guadalete, la llegada... more
El significado de las fechas 711 y 722 es más simbólico que histórico, por paradójico que pueda parecer cuando se formula en un contexto conmemorativo como el que nos ocupa. El año 711 re-presenta, con la batalla de Guadalete, la llegada a la Península Ibérica de poblaciones árabes y beréberes islamizadas, que junto con los habitantes de Hispania dieron lugar a la formación de al-Andalus. De otro lado, el año 722, a través del binomio indisoluble que une la batalla de Covadonga y la imagen de Pelayo, constituye la base de un relato historiográfico ideologizado que trasciende y en ocasiones deforma el hecho histórico, manipulado desde el presente y proyectado en el pasado a través de nociones historiográficas tan cuestionadas como la de «Reconquista», para legitimar un determinado y controvertido discurso esencialista, dominante por motivos obvios durante la dictadura.
La historia tradicional, siempre ávida de hitos, establecía convencionalmente el fin de la antigüedad y el inicio del Medievo ibérico en ambas fechas. Decía el medievalista Paolo Delogu que la periodización (es decir, la división del proceso histórico en fases significativas con una finalidad comprensiva) nunca es totalmente arbitraria ya que supone la formulación de un juicio histórico sobre las características esenciales de las sociedades pretéritas; no obstante, tampoco conviene olvidar que los sucesos que conmemoramos son solo convenciones presentistas, a menudo mitificadas y mistificadas, que a menudo persiguen crear identidad comunitaria antes que conocer el pasado, como señala el también historiador José Álvarez Junco. Nuestra función como historiadores es precisa-mente objetivar lo subjetivo, explicando la realidad de forma crítica con datos veraces y para ello debemos empezar recordando una obviedad: la historia no es una sucesión de acontecimientos, por más importancia que hoy proyectemos sobre ellos, sino un conjunto de procesos complejos e interrelacionados, que debemos explicar de forma racional. Desde ese punto de vista, Guadalete y Covadonga no significaron nada trascendental para sus contemporáneos (no más al menos que cualquier otra batalla, salvo para sus protagonistas directos) y para quienes los estudiamos 1300 años después, no marcan el inicio de un proceso de segregación cultural, sino todo lo contrario: un proceso de integración social y cultural que caracteriza el siglo viii en la Península Ibérica y que bien comprendido-apelando a la razón antes que a la emoción-explica en buena medida quiénes somos hoy, las lenguas que hablamos y la sociedad plural en la que vivimos.
La historia tradicional, siempre ávida de hitos, establecía convencionalmente el fin de la antigüedad y el inicio del Medievo ibérico en ambas fechas. Decía el medievalista Paolo Delogu que la periodización (es decir, la división del proceso histórico en fases significativas con una finalidad comprensiva) nunca es totalmente arbitraria ya que supone la formulación de un juicio histórico sobre las características esenciales de las sociedades pretéritas; no obstante, tampoco conviene olvidar que los sucesos que conmemoramos son solo convenciones presentistas, a menudo mitificadas y mistificadas, que a menudo persiguen crear identidad comunitaria antes que conocer el pasado, como señala el también historiador José Álvarez Junco. Nuestra función como historiadores es precisa-mente objetivar lo subjetivo, explicando la realidad de forma crítica con datos veraces y para ello debemos empezar recordando una obviedad: la historia no es una sucesión de acontecimientos, por más importancia que hoy proyectemos sobre ellos, sino un conjunto de procesos complejos e interrelacionados, que debemos explicar de forma racional. Desde ese punto de vista, Guadalete y Covadonga no significaron nada trascendental para sus contemporáneos (no más al menos que cualquier otra batalla, salvo para sus protagonistas directos) y para quienes los estudiamos 1300 años después, no marcan el inicio de un proceso de segregación cultural, sino todo lo contrario: un proceso de integración social y cultural que caracteriza el siglo viii en la Península Ibérica y que bien comprendido-apelando a la razón antes que a la emoción-explica en buena medida quiénes somos hoy, las lenguas que hablamos y la sociedad plural en la que vivimos.
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Gutiérrez Lloret, Sonia. “Arqueología medieval en el siglo XXI”. En: Retuerce Velasco, Manuel (ed.). Actas VI Congreso de Arqueología Medieval (España-Portugal), Alicante, 2019. Ciudad Real: Asociación Española de Arqueología Medieval,... more
Gutiérrez Lloret, Sonia. “Arqueología medieval en el siglo XXI”. En: Retuerce Velasco, Manuel (ed.). Actas VI Congreso de Arqueología Medieval (España-Portugal), Alicante, 2019. Ciudad Real: Asociación Española de Arqueología Medieval, 2021. ISBN 978-84-09-36283-7, pp. 19-22
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Gutiérrez Lloret, Sonia. “El Tolmo de Minateda: de Senable a Teodomiro”. En: En tiempos de los visigodos en el territorio de Valencia: Museu de Prehistòria de València, del 18 de desembre de 2019 al 28 de juny de 2020. València: Diputació... more
Gutiérrez Lloret, Sonia. “El Tolmo de Minateda: de Senable a Teodomiro”. En: En tiempos de los visigodos en el territorio de Valencia: Museu de Prehistòria de València, del 18 de desembre de 2019 al 28 de juny de 2020. València: Diputació de València. Museu de Prehistòria, 2019. ISBN 978-84-7795-839-0, pp. 133-139.
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En octubre de 1983, recién inaugurado el Ayuntamiento democrático, se organizó una mostra de Ceràmica islámica a la ciutat de València, con materiales procedentes del fondo arqueológico municipal. Esta exposición fue la primera... more
En octubre de 1983, recién inaugurado el Ayuntamiento democrático, se organizó una mostra de Ceràmica islámica a la ciutat de València, con materiales procedentes del fondo arqueológico municipal. Esta exposición fue la primera materialización del importante legado cultural de al-Andalus en tierras valencianas y posiblemente una de las primeras de la Península Ibérica, con excepción quizá del montaje de las salas de arqueología islámica del Museo de Mallorca, acometido por Guillermo Rosselló en 1980. Esta modesta exposición era el síntoma de un larvado interés por un pasado que había sido hurtado y tergiversado, y su éxito la convirtió en una reivindicación espontánea de la nueva historia local, plural y objetiva, que se quería construir y de la que –no conviene olvidarlo- los ayuntamientos fueron importantes acicates. La potenciación de las corporaciones locales, consecuencia de la descentralización administrativa, trajo consigo un aumento de las competencias municipales en la responsabilidad de la conservación de su patrimonio histórico. La gestión de la arqueología preventiva en los centros históricos y en sus términos municipales, unida a la proliferación de servicios locales de arqueología en los primeros ayuntamientos democráticos, tuvo como consecuencia inmediata la visibilización de los vestigios materiales de las ciudades andalusíes sepultadas bajo los centros urbanos actuales.
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Die Transformation der antiken Stadt im Frühmittelalter ist in der aktuellen europäischen Forschung ein Thema von entscheidender Bedeutung, dem man sich aus unterschiedlichen Perspektiven und von unterschiedlichen Forschungstraditionen... more
Die Transformation der antiken Stadt im Frühmittelalter ist in der aktuellen europäischen Forschung ein Thema von entscheidender Bedeutung, dem man sich aus unterschiedlichen Perspektiven und von unterschiedlichen Forschungstraditionen her angenähert hat, die den Teilnehmern an der Diskussion bekannt sein dürften. In Bezug auf Hispanien steht jede Diskussion über den städtischen Raum mit dem Prozess der Islamisierung und mit der Entstehung des frühen al‑Andalus in Verbindung und diese ist wiederum untrennbar mit den Resultaten der Archäologie verbunden. Vor zwei Jahrzehnten habe ich das Problem der Zerstörung der antiken und die Entstehung der islamischen Stadt untersucht, und zwar als einen Prozess, der nicht nur in eine Richtung verläuft und offensichtliche Diskontinuitäten impliziert.
La transformación de la ciudad antigua en la Alta Edad Media ha sido un tema crucial en la investigación europea reciente, abordándose desde diversas perspectivas y tradiciones que no escapan a la procedencia de los participantes en el debate. En lo que al caso hispano se refiere, cualquier discusión sobre el ámbito urbano altomedieval se inscribe en el marco del proceso de islamización y la formación del temprano al-Andalus, y no puede separarse de las aportaciones cruciales de la arqueología. Hace dos décadas analicé el problema de la destrucción de la ciudad antigua y la génesis de la islámica, en un proceso que no es unidireccional e implica evidentes discontinuidades
La transformación de la ciudad antigua en la Alta Edad Media ha sido un tema crucial en la investigación europea reciente, abordándose desde diversas perspectivas y tradiciones que no escapan a la procedencia de los participantes en el debate. En lo que al caso hispano se refiere, cualquier discusión sobre el ámbito urbano altomedieval se inscribe en el marco del proceso de islamización y la formación del temprano al-Andalus, y no puede separarse de las aportaciones cruciales de la arqueología. Hace dos décadas analicé el problema de la destrucción de la ciudad antigua y la génesis de la islámica, en un proceso que no es unidireccional e implica evidentes discontinuidades
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La Reunión Científica de Almadén se inició con el análisis de la realidad urbana altomedieval, a partir de cuatro emblemáticos casos de estudio de la región castellano-manchega (Sisapo-La Bienvenida, El Tolmo de Minateda/ Eio-lyyih,... more
La Reunión Científica de Almadén se inició con el análisis de la realidad urbana altomedieval, a partir de cuatro emblemáticos casos de estudio de la región castellano-manchega (Sisapo-La Bienvenida, El Tolmo de Minateda/ Eio-lyyih, Recopolis y Segobriga) en diálogo con Mérida, que constituye a fecha de hoy uno de los mejores ejemplos de secuencia urbana tardoantigua y altomedieval del oriente de la península Ibérica. En cierto modo, estas cinco ciudades reflejan el avance de la investigación en la caracterización del hecho urbano postromano, a la vez que trascienden el análisis puramente topográfico y arquitectónico para plantear problemas sociales, económicos y territoriales.
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| In the last times, The Tolmo de Minateda Project has opened new research paths about old problems what it has increasing the ways of approach to the historic object, without forgetting the transfer of knowledge to society, both to the... more
| In the last times, The Tolmo de Minateda Project has opened new research paths about old problems what it has increasing the ways of approach to the historic object, without forgetting the transfer of knowledge to society, both to the scientific community as to a wider audience, a return that we consider necessary and fair, and in recent times, even with the site closed, It has materialized in several scientific publications, in exceptional visits to the site or in several collaborations with outreach projects in digital format. The renewal of the excavations during the year 2014 has allowed rethink the study of the problematic in the High-Medieval phase, opening new fines of research which are dealing with new perspectives and approaches and other aspects of interest related with the site and its surroundings.
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. ISBN 978-84-9975-520-5, pp. 17-41
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This paper tries to rethink the meaning of recent historical and archaeological research on early al-Andalus, which has been very dynamic in the last decades. The Arab-Berber conquest of Hispania in the year 711 AD had an important effect... more
This paper tries to rethink the meaning of recent historical and archaeological research on early al-Andalus, which has been very dynamic in the last decades. The Arab-Berber conquest of Hispania in the year 711 AD had an important effect on Western Mediterranean history: the existence of an Islamic society in the Iberian Peninsula, known as al-Andalus , dated from that moment. Until recently, the story of this conquest was based only on short texts from Arabic and Latin sources, not always contemporary to the events described . Generally speaking, it seemed impossible to recognize and somehow rebuild the whole process from the archaeological records. Within the last few years, however, the connection between material culture and Islamization in the western Muslim world (in al-Andalus, Sicily and the Maghreb ) has been reinforced, and it has been stated that archaeology offers insufficiently explored opportunities that reshape the social and cultural debate, providing new evidence to reconsider the religious and linguistic aspects of the process.
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This text comes from a reflection in the context of a fruitful discussion about the history and archeology of medieval Muslim West, sponsored by the Foundation des Treilles with the intention of making a critical balance of the research... more
This text comes from a reflection in the context of a fruitful discussion about the history and archeology of medieval Muslim West, sponsored by the Foundation des Treilles with the intention of making a critical balance of the research and discoveries produced in the last twenty years in al-Andalus, Maghreb and Sicily. According to this philosophy, my contribution aims to show the progress in material characterization early al-Andalus and its historical implications. Is addressed in two parts. The first is devoted to analyzing the role of archeology in the construction of historiographical models on early al-Andalus, are valued progress and debates that dominate the historical and archaeological research about the formation of al-Andalus during the last decades, and that led, after a great dynamismto greater introspection. The second part discusses future research strategies that currently arise from specific case studies. It aims to discuss the sense and the meaning of historical and archaeological research about al-Andalus, in the context of a medieval archeology increasingly "Europeanizing" and feudal.
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La"Dama de Elche" es una icónica escultura ibérica, descubierta en La Alcudia de Elche (Spain) hace más de un siglo. Vendida al Museo del Louvre y devuelta a España durante la dictadura franquista, se convirtió en un icono que ha... more
La"Dama de Elche" es una icónica escultura ibérica, descubierta en La Alcudia de Elche (Spain) hace más de un siglo. Vendida al Museo del Louvre y devuelta a España durante la dictadura franquista, se convirtió en un icono que ha servido para construir los mitos de origen de un pasado local imaginado desde el presente y de un presente recreado desde el pasado. En torno a la Dama se ha ido construyendo un relato compartido, expresión de una memoria colectiva que ha soslayado las obvias incertidumbres (cuando no verdaderas contradicciones), pero que a fuerza de transmitirse a las generaciones venideras ha terminado por convertirse en la memoria histórica dominante, tenida por veraz, tradicional e incuestionable. Todo lo relacionado con ella, empezando por la “recreación” de su descubrimiento, es memoria y sentimiento en el imaginario local. Por eso resulta tan difícil historiarla, precisamente porque, como señaló Maurice Halbwachs, la historia comienza en el punto donde acaba la tradición, cuando se apaga o se descompone la memoria social. Cuestionar históricamente la construcción de la Dama como símbolo polisémico significa necesariamente objetivar lo subjetivo y este es el objeto de este trabajo, cuya perspectiva la analiza como un “lugar de memoria” en sí misma, es decir, una unidad significativa, de orden material en este caso, convertida por voluntad de los hombres y del tiempo en un elemento simbólico del patrimonio memorial de una comunidad . Se discute críticamente cómo y cuándo se ha construido ese discurso del pasado que apela a la mistificación local antes que al conocimiento histórico.
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El espacio doméstico constituye desde hace varios años uno de los ejes de trabajo de nuestro grupo de investigación. El punto de partida fue el reconocimiento de los patrones formativos de un urbanismo islámico muy temprano en El Tolmo de... more
El espacio doméstico constituye desde hace varios años uno de los ejes de trabajo de nuestro grupo de investigación. El punto de partida fue el reconocimiento de los patrones formativos de un urbanismo islámico muy temprano en El Tolmo de Minateda (Hellín, Albacete), donde venimos desarrollando un proyecto sistemático financiado por la Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha. Las peculiares características del sitio (una ciuitas episcopal visigoda creada ex nouo en los inicios del siglo VII, que devino en una de las medinas mencionadas en el famoso Pacto de Teodomiro) y su secuencia ininterrumpida entre los siglos VII y IX, permitió documentar los procesos de formación y agregación de espacios domésticos en fechas muy tempranas (Gutiérrez y Cañavate, 2010). Estos trabajos se han integrado en el marco de dos proyectos de investigación sucesivos: el primero HAR2009-11441 (Lectura arqueológica del uso social del espacio. Análisis transversal de la protohistoria al Medioevo en el Mediterráneo Occidental) se planteó como una perspectiva transversal de análisis del hecho doméstico, tendente a definir y compartir instrumentos y estrategias de investigación comunes, propias de la Household Archaeology, la Arqueotectura, la Teoría de la Sintaxis espacial o la Arqueología Social, y cristalizó en el International Workshop From domestic structure to social life. Archaeological readings of social use of space (Alicante, 2012), origen de un volumen colectivo de reciente aparición (Gutiérrez y Grau, 2013). El segundo HAR2012-34035 (Lectura arqueológica del uso social del espacio. Espacios domésticos y vida social entre la Antigüedad y el Medievo), iniciado recientemente, pretende aplicar estas perspectivas de estudio del hecho doméstico al ámbito cronológico de la Antigüedad tardía y de Al-Andalus.
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The aim of this paper is to analyze the pottery of Emiral Chronology as an indicator of material forms of social life. For this, we have based our work on the study of domestic spaces. Two facets of this pottery have been contrasted:... more
The aim of this paper is to analyze the pottery of Emiral Chronology as an indicator of material forms of social life. For this, we have based our work on the study of domestic spaces. Two facets of this pottery have been contrasted: precise knowledge of sets of Emiral pottery in Southeast al-Andalus, and the contextual reading (social before than morphological) of several groups of materials from domestic spaces, that have been archeologically well documented in the Emiral neighborhood of the ‘Tolmo de Minateda’ (Hellín, Albacete). The number of complete objects and their functional diversity allow understanding the domestic space and propose meal manners and social life.The aim of this paper is to analyze the pottery of Emiral Chronology as an indicator of material forms of social life. For this, we have based our work on the study of domestic spaces. Two facets of this pottery have been contrasted: precise knowledge of sets of Emiral pottery in Southeast al-Andalus, and the contextual reading (social before than morphological) of several groups of materials from domestic spaces, that have been archeologically well documented in the Emiral neighborhood of the ‘Tolmo de Minateda’ (Hellín, Albacete). The number of complete objects and their functional diversity allow understanding the domestic space and propose meal manners and social life.
Gonçalves, Maria José; Gómez-Martínez, Susana (Coord.). Actas do X Congresso Internacional A cerâmica medieval no mediterrâneo: Silves, 22 a 27 outubro 2012. Silves: Câmara Municipal de Silves; Campo Arqueológico de Mértola, 2015. ISBN 978-972-9375-48-4, pp. 56-67
Gonçalves, Maria José; Gómez-Martínez, Susana (Coord.). Actas do X Congresso Internacional A cerâmica medieval no mediterrâneo: Silves, 22 a 27 outubro 2012. Silves: Câmara Municipal de Silves; Campo Arqueológico de Mértola, 2015. ISBN 978-972-9375-48-4, pp. 56-67
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El Tolmo de Minateda (Hellín, Albacete) offers a stratigraphic sequence without interruption between the 7th and 9th centuries AD. In this paper, the explanatory potentiality of that sequence is discussed, mainly applied to the early... more
El Tolmo de Minateda (Hellín, Albacete) offers a stratigraphic sequence without interruption between the 7th and 9th centuries AD. In this paper, the explanatory potentiality of that sequence is discussed, mainly applied to the early medieval ceramics and architecture. We use this record as instruments of recognition of the cultural and social change. The analysis of both cases of study allows the material characterization of the 7th century and present interesting archaeological questions around the historical meaning of the 711.
Tolmo de Minateda, Stratigraphic sequence, 8th cent AD, pottery, Architecture, Social Change
Tolmo de Minateda, Stratigraphic sequence, 8th cent AD, pottery, Architecture, Social Change
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This contribution examines archaeology’s potential to recognize features and, above all, to date islamization process in al-Andalus. It brings up the possibility of providing precise material indicators to recognize the rhythm and extent... more
This contribution examines archaeology’s potential to recognize features and, above all, to date islamization process in al-Andalus. It brings up the possibility of providing precise material indicators to recognize the rhythm and extent of such process, establishing its different phases. The main material and archaeological aspects are analysed.
Islamization, Arabization, Early al-Andalus, Conquest, Coins, Ceramics, Housing, Funerary world
Islamization, Arabization, Early al-Andalus, Conquest, Coins, Ceramics, Housing, Funerary world
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This article uses archaeological research to identify the material indicators of Islamization in the Cora or province of Tudmir. It critically asses the individual and collective research of the last decade, presenting the latest... more
This article uses archaeological research to identify the material indicators of Islamization in the Cora or province of Tudmir. It critically asses the individual and collective research of the last decade, presenting the latest information on forms of territorial establishment in the south-west of al-Andalus. As one of the most innovative historical sources in the debate on the formation of al-Andalus, archaeology is an efficient tool for the material characterization of Islamic society. It helps identify social indicators (urbanism and domestic espace), cultural indicators (religiosus Islamicization and linguistic Arabization) and chronological indicators (coins, ceramics, etc.) in the process of Islamization.
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En el marco de un convenio sobre las formas de organización de la producción artesanal de la ciudad de Roma en el medievo, reconstruidas a partir de las diversas formas de investigación arqueológica, se me encargó una «sintesi sulle... more
En el marco de un convenio sobre las formas de organización de la producción artesanal de la ciudad de Roma en el medievo, reconstruidas a partir de las diversas formas de investigación arqueológica, se me encargó una «sintesi sulle conoscenze relative alle attività produttive non agricole in al-Andalus, con particolare riferimento al rapporto tra mondo rurale e mondo urbano». Un encargo complejo en directa relación a la complejidad social y la amplitud cronológica del sujeto histórico. Diversos ejemplos muestran que es necesario abordar el problema de la arqueología de la producción andalusí desde lo que podría ser la conclusión: al-Andalus fue una de las sociedades más poderosas y complejas surgidas en el occidente europeo desde el fin del Imperio romano y su conocimiento es fundamental en un análisis no eurocéntrico del medievo. En consecuencia, se pretende caracterizar una sociedad compleja desde el punto de vista productivo, altamente urbanizada y con una intensa interacción campo-ciudad, a más de un artesanado especializado, dependiente a veces del Estado, pero también con un alto grado de autonomía en la organización de los ciclos productivos y los mercados
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In the course of the last thirty years, research on the Islamic pottery of the Iberian peninsula has expanded spectacularly, both quantitatively and qualitatively, spurred on as much by the renewal of historiographical issues as by the... more
In the course of the last thirty years, research on the Islamic pottery of the Iberian peninsula has expanded spectacularly, both quantitatively and qualitatively, spurred on as much by the renewal of historiographical issues as by the multiplication of excavations, both rescue and research. For the early Middle Ages the results have brought new elements for the solution of complex historical problems (processes of acculturation, development of exchange networks, relationship between urban and rural, transfer of technologies and the control of markets, State propaganda, etc.). Is such a real revolution in our knowledge possible in the ceramology of the medieval Maghreb? What can we expect to learn from the methodological experience of al-Andalus ? And what information can we hope to gain from the research taking in place in the Maghreb itself in order to form a more global picture of the two shores of the Western Mediterranean?.
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The treaty of Teodomiro has been a crucial topic in Spanish historiography, but archaeological research on the early al-Andalus developed in the southeast of the Iberian peninsula has shed new light on the topic. Our purpose is to analyze... more
The treaty of Teodomiro has been a crucial topic in Spanish historiography, but archaeological research on the early al-Andalus developed in the southeast of the Iberian peninsula has shed new light on the topic. Our purpose is to analyze not only the geopolitics of the Treaty and the urban reality of the time, but also the tax implications and agricultural settlement of the conquerors (ğundī) and the construction of a new social landscape.
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GUTIÉRREZ LLORET, Sonia. "De Teodomiro a Tudmīr: los primeros tiempos desde la arqueología (s. VII-IX)". En: XXXIX Semana de Estudios Medievales: De Mahoma a Carlomagno. Los primeros tiempos (siglos VII-IX): Estella, 17-20 julio 2012.... more
GUTIÉRREZ LLORET, Sonia. "De Teodomiro a Tudmīr: los primeros tiempos desde la arqueología (s. VII-IX)". En: XXXIX Semana de Estudios Medievales: De Mahoma a Carlomagno. Los primeros tiempos (siglos VII-IX): Estella, 17-20 julio 2012. Pamplona : Dpto. de Cultura, Turismo y Relaciones Institucionales, 2013. ISBN 978-84-235-3336-7, pp. 229-283
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RICHARTÉ, C.; GUTIÉRREZ, S. Cerámiques et marchandises transportées le long des côtes provençales, témoignages des échanges commerciaux entre le domaine islamique et l’Occident des IXe-Xe siècle, in Héritages arabo-islamiques dans l'Europe méditerranéenne. Paris: La Découverte, 2015. pp. 209-227more
En 2013, a été initié un projet de recherche pluridisciplinaire destiné à caractériser et matérialiser les échanges et contacts entre le sud de la France et le Dār al-Islām, et plus particulièrement al-Andalus. Cette entreprise est... more
En 2013, a été initié un projet de recherche pluridisciplinaire destiné à caractériser et matérialiser les échanges et contacts entre le sud de la France et le Dār al-Islām, et plus particulièrement al-Andalus. Cette entreprise est envisagée comme une contribution archéologique à la réflexion historico-économique sur la Méditerranée occidentale durant le haut Moyen Âge. Le point de départ de cette initiative fut la révision des contextes des épaves dites « sarrasines », naufragées sur le littoral provençal entre Marseille et Cannes, dont l’importance historique et archéologique est indubitable.
RICHARTÉ, C.; GUTIÉRREZ LLORET, S. (et al.) Cerámiques et marchandises transportées le long des côtes provençales, témoignages des échanges commerciaux entre le domaine islamique et l’Occident des IXe-Xe siècle, in Richarté, C.; Gayraud, R-P.; Poisson, J-M. (Eds.). Héritages arabo-islamiques dans l'Europe méditerranéenne. Paris: La Découverte, 2015. pp. 209-227
RICHARTÉ, C.; GUTIÉRREZ LLORET, S. (et al.) Cerámiques et marchandises transportées le long des côtes provençales, témoignages des échanges commerciaux entre le domaine islamique et l’Occident des IXe-Xe siècle, in Richarté, C.; Gayraud, R-P.; Poisson, J-M. (Eds.). Héritages arabo-islamiques dans l'Europe méditerranéenne. Paris: La Découverte, 2015. pp. 209-227
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L. ABAD CASAL, S. GUTIÉRREZ LLORET; F.J. JOVER MAESTRE, 2021: La Fundación Unversitaria La Alcudia de investigación Arqueologica:historia de un proyecto, em F.J. Jover y A. Ramos: La Fundación La Alcudia. 25 años creando patrimonio,... more
L. ABAD CASAL, S. GUTIÉRREZ LLORET; F.J. JOVER MAESTRE, 2021: La Fundación Unversitaria La Alcudia de investigación Arqueologica:historia de un proyecto, em F.J. Jover y A. Ramos: La Fundación La Alcudia. 25 años creando patrimonio, Publicacions Universitat d'Alacant, 19-28
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Archaeological works in El Tolmo de Minateda have unearthed an important number of coins ranging from the Pre-Roman era to the Islamic period. The coins come mainly from the High Medieval parts of the settlement, a Visigoth ciuitas mostly... more
Archaeological works in El Tolmo de Minateda have unearthed an important number of coins ranging from the Pre-Roman era to the Islamic period. The coins come mainly from the High Medieval parts of the settlement, a Visigoth ciuitas mostly erected ex nouo in the beginning of the VII Century, and an Islamic phase representing the latest occupation of the settlement and shaping a wide urban layout that overlays the religious area, until it was finally abandoned in the middle of the IX Century. The stratigraphic contextualization of the coins and its relation to the other archaeological materials is a powerful methodological tool that provides further insight into certain historical and economic aspects impossible to analyse in other ways. Such is the case of establishing the quantity and timeline of the existence of old currencies in high Medieval phases; use of currency and model of monetary circulation in the Visigoth city; the introduction of the Islamic currency, the arrival of the Carolingian, Oriental and African currencies, the fragmentation of the Islamic silver currency at an early stage, as well as dating ceramic contexts in the VIII Century.
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In this paper we study the evidences of the Late Antiquity and Early Medieval settlement corresponding to the ancient town of Eio-Iyyu (El Tolmo de Minateda, Hellín, Albacete Province, Spain). We propose a characterization of the... more
In this paper we study the evidences of the Late Antiquity and Early Medieval settlement corresponding to the ancient town of Eio-Iyyu (El Tolmo de Minateda, Hellín, Albacete Province, Spain). We propose a characterization of the settlement pattern in the study area between 7th to 9th AD cents. on the basis of archeological surveys and archaeological record. The analysis shows a dense occupation, in which is possible to observe the emergence of early peasant villages.
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The symbolic and hierarchic public construction together with the private domestic architecture of Tolmo de Minateda (Hellín, Albacete) dated to the seventh century prove the craftsmen’s differential knowledge of the technological... more
The symbolic and hierarchic public construction together with the private domestic architecture of Tolmo de Minateda (Hellín, Albacete) dated to the seventh century prove the craftsmen’s differential knowledge of the technological resources. It is therefore possible to distinguish technical variations with a social meaning in the «architectures» of Tolmo de Minateda, chronologically and technically the same though. Once the architectonic products are featured, the organization of the architectonic productive processes are analysed and a spatial interpretation of the monumental complex (basilica, baptistery and palace) is given in order to better explain the historical meaning of the construction.
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This paper presents some new aspects of High Medieval archaeological research in the south east of the Iberian Peninsular in the light of work carried out in Tolmo de Minateda (Hellín, Albacete) and discusses, in the framework of the... more
This paper presents some new aspects of High Medieval archaeological research in the south east of the Iberian Peninsular in the light of work carried out in Tolmo de Minateda (Hellín, Albacete) and discusses, in the framework of the recently-announced chronological debate, aspects relating to the archaeological method, the material culture, population and Visigothic civil government.
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Area d'Arqueologia i Secretariat de Promocio del Valencia, Universitat d'Alacant; Conselleria de Cultura, Educacio i Ciencia; CAM
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Sonia Gutiérrez (Universidad de Alicante)
Jornada 4: La materialidad de la sociedad andalusí
Serie: III Jornadas de Introducción al Mundo Árabo-Musulmán
EHUTB (Unversidad dl Pais Vasco)
Jornada 4: La materialidad de la sociedad andalusí
Serie: III Jornadas de Introducción al Mundo Árabo-Musulmán
EHUTB (Unversidad dl Pais Vasco)
Research Interests:
Fundación Euroárabe. Cátedra Al-Babtain de Cultura Árabe (Granada)
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A reflection on the expectations and future of medieval archaeology and the singularity of al-Andalus as a historical subject in the current panorama is an inescapable obligation. It is not so much a question of a historiographical... more
A reflection on the expectations and future of medieval archaeology and the singularity of al-Andalus as a historical subject in the current panorama is an inescapable obligation. It is not so much a question of a historiographical approach to the discipline but rather a critical analysis of problems, research perspectives and strategies, conceptual trends, dynamism and introspection, relationships with "other" archaeologies, and the emergence of professional archaeology. In short, it is interesting to discuss its role in the construction of the European imaginary and its relationship – in no way innocent – with the current state of affairs, generating a collective reflection on uses, languages and trends in the historical-archaeological research devoted to the Mediterranean and European Middle Ages.
The Arab-Berber conquest of Hispania in 711 ad (or Arab-Islamic, depending on whether the analysis is carried out from the perspective of peoples or language and religion) resulted in the formation of an Islamic society in the West, which ended up being called al-Andalus. A complex geographical reference, its territorial limits varied between the 8th and 15th centuries, while its social implications extended as far as the 17th century with the expulsion of the "Moriscos" (forced converts). The idea of al-Andalus as an Islamic and Eastern society diverged from the continuist vision, posing very different historical problems to those referring to the rest of medieval Europe. Its archaeology opened up unsuspected methodological perspectives and al-Andalus became a fashionable "brand". The 21st century has marked a maximum interest in al-Andalus as a contemporary historical object, but the current historiographical account ignores the European territories that were part of Dār al-Islam during the Middle Ages. However, the archaeology of al-Andalus, one of the most powerful and complex societies to emerge in Western Europe after the end of the Roman Empire, has a crucial role to play in the critical, rational and collected construction of European history.
The Arab-Berber conquest of Hispania in 711 ad (or Arab-Islamic, depending on whether the analysis is carried out from the perspective of peoples or language and religion) resulted in the formation of an Islamic society in the West, which ended up being called al-Andalus. A complex geographical reference, its territorial limits varied between the 8th and 15th centuries, while its social implications extended as far as the 17th century with the expulsion of the "Moriscos" (forced converts). The idea of al-Andalus as an Islamic and Eastern society diverged from the continuist vision, posing very different historical problems to those referring to the rest of medieval Europe. Its archaeology opened up unsuspected methodological perspectives and al-Andalus became a fashionable "brand". The 21st century has marked a maximum interest in al-Andalus as a contemporary historical object, but the current historiographical account ignores the European territories that were part of Dār al-Islam during the Middle Ages. However, the archaeology of al-Andalus, one of the most powerful and complex societies to emerge in Western Europe after the end of the Roman Empire, has a crucial role to play in the critical, rational and collected construction of European history.
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Archaeology of Iberia: State of the Field, Session I Brown University
“Revisiting al-Andalus” o cómo leer la desigualdad en los registros materiales de la otra alta Edad Media Europea
Session I. Archaeology of the State
Serie: International Conference: Archaeology of Social Inequality in Early Medieval Europe
Session I. Archaeology of the State
Serie: International Conference: Archaeology of Social Inequality in Early Medieval Europe
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Además de una necesidad biológica esencial, la alimentación tuvo en el pasado –como tiene en el presente– un componente social, cultural y político de primer orden. Así, aspectos tan relevantes como qué productos consideramos apropiados... more
Además de una necesidad biológica esencial, la alimentación tuvo en el pasado –como tiene en el presente– un componente social, cultural y político de primer orden. Así, aspectos tan relevantes como qué productos consideramos apropiados para su consumo (y cuáles aborrecemos), con quién los compartimos o cómo los preparamos y consumimos resultan determinantes para la reproducción no solo física, sino también cultural de las sociedades humanas. Además, dado que la preparación y elaboración cotidiana de los alimentos ha sido una práctica históricamente desarrollada mayoritariamente por mujeres, su estudio permite resignificar y revalorizar su agencia en este campo crucial de la práctica social. bEste seminario científico pretende reunir a un conjunto de especialistas en diversos periodos históricos a fin de poner en común sus últimas investigaciones relacionadas con el estudio arqueológico de la alimentación. El objetivo pasa por generar un foro de debate en el que compartir experiencias e impresiones relativas a la aplicación de nuevas líneas, enfoques y miradas sobre este ámbito trascendental de la existencia humana.
DIRECCIÓN Marcos García García (UA) Ma Victoria Amorós Ruiz (UA) Ignasi Grau Mira (UA) Sonia Gutiérrez Lloret (UA
Programa 20-21 2023 noviembre
DIRECCIÓN Marcos García García (UA) Ma Victoria Amorós Ruiz (UA) Ignasi Grau Mira (UA) Sonia Gutiérrez Lloret (UA
Programa 20-21 2023 noviembre
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Miriam Gómez-Paccard, Annick Chauvin, Elisabet Beamud, Sonia Gutierrez-Lloret, Victor Cañavate, Mimi Hill , and Philippe Lanos : Improving our knowledge of the rapid geomagnetic field intensity variation observed in Europe around 800 AD: new archeointensity data from Visigothic Spanish potteriesmore
Geophysical Research Abstracts
Vol. 13, EGU2011-8050, 2011
EGU General Assembly 2011
© Author(s) 2011
Vol. 13, EGU2011-8050, 2011
EGU General Assembly 2011
© Author(s) 2011
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El Tolmo de Minateda fue ocupado de forma discontinua entre la Edad del Bronce y la época contemporánea. En época augustea el asentamiento adquiere el rango de municipio, para entrar con posterioridad en un proceso involutivo del que no... more
El Tolmo de Minateda fue ocupado de forma discontinua entre la Edad del Bronce y la época contemporánea. En época augustea el asentamiento adquiere el rango de municipio, para entrar con posterioridad en un proceso involutivo del que no se recupera hasta la Alta Edad Media. Se ha identificado con la ciudad islámica de Madinat Iyyuh, mencionada en el Pacto acordado entre el noble visigodo Teodomiro y los conquistadores musulmanes (713), y probable trasunto de la sede episcopal Eiotana, creada a principios del siglo VII en el marco de las guerras grecogóticas. El asentamiento fue ocupado de forma continua entre los siglos VII y IX, cuando se abandonó como asentamiento urbano, con una secuencia estratigráfica que ha permitido reconocer los contextos materiales de la Alta Edad Media en la región.
Research Interests:
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Homenaje a Manuel Acién y Crónica I Jornadas Internacionales de Arqueología Al-Andalus. MARQ (Alicante) Durante los días 23 a 25 de octubre de 2013 se celebraron en Alicante y Denia, las I Jornadas Internacionales de Arqueología:... more
Homenaje a Manuel Acién y Crónica I Jornadas Internacionales de Arqueología Al-Andalus. MARQ (Alicante) Durante los días 23 a 25 de octubre de 2013 se celebraron en Alicante y Denia, las I Jornadas Internacionales de Arqueología: Al-Andalus. Califato y taifas (ss. X-XI), organizadas por el Museo Arqueológico de Alicante-MARQ, con la colaboración del Ayuntamiento de Denia y de la Universidad de Alicante. Esta iniciativa de Rafael Azuar reunió un amplio grupo de investigadores veteranos y noveles en torno a la problemática de uno de los periodos más señeros de la historia de al-Andalus: el Califato y las Taifas.
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Mujeres con ciencia
Blog de la Cátedra de Cultura Científica de la Universidad del País Vasco — ISSN 2529-900X — Editado en Bilbao.
27 Abril, 20172 Comentarios CategoríasProtagonista
Blog de la Cátedra de Cultura Científica de la Universidad del País Vasco — ISSN 2529-900X — Editado en Bilbao.
27 Abril, 20172 Comentarios CategoríasProtagonista
Research Interests:
El Pais, 16 agosto 2013
Research Interests: Archaeology and Tribute
El Pais, 12 abril 2007
Research Interests: Archaeology and Tribute
Articulo en el Especial: 125 aniversario de la Dama de Elche. Información. prensa Ibérica, Dopmingo 31 de julio de 2022
Research Interests:
Explicación de los datos arqueológicos de El Tolmo de Minateda (Hellín, Albacete, Spain) que permiten construir los relatos novelados de La casa de Aixa y La leyenda de la Kanisia
Research Interests:
Explicación divulgativa de la transformación del complejo episcopal visigodo de Eio/Madinat Iyyuh (El Tolmo de MinatedaHellín, Albacete, Spain) en un barrio islámico.
Research Interests:
Explicación divulgativa del espacio social doméstico islámico de El Tolmo de Minateda (S. IX) a la luz de las excavaciones arqueológicas
Research Interests:
Gutiérrez Lloret, Sonia; Moratalla Jávega, Jesús; Sarabia-Bautista, Julia; Cañavate Castejón, Víctor: Proyecto Domus-La Alcudia. Vivir en Ilici (fase III). Memoria científico-técnica actuación 2019 . Avance de los resultados de la... more
Gutiérrez Lloret, Sonia; Moratalla Jávega, Jesús; Sarabia-Bautista, Julia; Cañavate Castejón, Víctor: Proyecto Domus-La Alcudia. Vivir en Ilici (fase III). Memoria científico-técnica actuación 2019 .
Avance de los resultados de la Excavación en el sector 4F de la Colonia Iulia Ilici Augusta (La Alcudia, Elche, Alicante). Fase III (2019). INAPH- Instituto de Investigación en Arqueología y Patrimonio Histórico.
Proyecto del programa Propio de la Universidad de Alicante, con la Colaboración del Ayuntamiento de Elche.
Avance de los resultados de la Excavación en el sector 4F de la Colonia Iulia Ilici Augusta (La Alcudia, Elche, Alicante). Fase III (2019). INAPH- Instituto de Investigación en Arqueología y Patrimonio Histórico.
Proyecto del programa Propio de la Universidad de Alicante, con la Colaboración del Ayuntamiento de Elche.
Research Interests:
Gutiérrez Lloret, Sonia; Moratalla Jávega, Jesús; Sarabia-Bautista, Julia; Cañavate Castejón, Víctor: Proyecto Domus-La Alcudia. Vivir en Ilici (fase II). Memoria científico-técnica actuación 2018 . Avance de los resultados de la... more
Gutiérrez Lloret, Sonia; Moratalla Jávega, Jesús; Sarabia-Bautista, Julia; Cañavate Castejón, Víctor: Proyecto Domus-La Alcudia. Vivir en Ilici (fase II). Memoria científico-técnica actuación 2018 .
Avance de los resultados de la Excavación en el sector 4F de la Colonia Iulia Ilici Augusta (La Alcudia, Elche, Alicante). Fase II (2018). INAPH- Instituto de Investigación en Arqueología y Patrimonio Histórico.
Proyecto del programa Propio de la Universidad de Alicante, con la Colaboración del Ayuntamiento de Elche.
Avance de los resultados de la Excavación en el sector 4F de la Colonia Iulia Ilici Augusta (La Alcudia, Elche, Alicante). Fase II (2018). INAPH- Instituto de Investigación en Arqueología y Patrimonio Histórico.
Proyecto del programa Propio de la Universidad de Alicante, con la Colaboración del Ayuntamiento de Elche.
Research Interests:
Gutiérrez Lloret, Sonia; Moratalla Jávega, Jesús; Sarabia-Bautista, Julia; Cañavate Castejón, Víctor: Proyecto Domus-La Alcudia. Vivir en Ilici. Memoria científico-técnica final campañas 2017-2021, Universidad de Alicante. Instituto... more
Gutiérrez Lloret, Sonia; Moratalla Jávega, Jesús; Sarabia-Bautista, Julia; Cañavate Castejón, Víctor: Proyecto Domus-La Alcudia. Vivir en Ilici. Memoria científico-técnica final campañas 2017-2021, Universidad de Alicante. Instituto Universitario de Investigación en Arqueología y Patrimonio Histórico. 2022.
Proyecto del programa Propio de la Universidad de Alicante, con la Colaboración del Ayuntamiento de Elche.
Proyecto del programa Propio de la Universidad de Alicante, con la Colaboración del Ayuntamiento de Elche.
Research Interests:
Gutiérrez Lloret, Sonia; Moratalla Jávega, Jesús; Sarabia-Bautista, Julia: Proyecto Domus-La Alcudia. Vivir en Ilici (fase I). Memoria científico-técnica actuación 2017. Avance de los resultados de la Excavación en el sector 4F de la... more
Gutiérrez Lloret, Sonia; Moratalla Jávega, Jesús; Sarabia-Bautista, Julia: Proyecto Domus-La Alcudia. Vivir en Ilici (fase I). Memoria científico-técnica actuación 2017.
Avance de los resultados de la Excavación en el sector 4F de la Colonia Iulia Ilici Augusta (La Alcudia, Elche, Alicante). Fase I (2017). INAPH- Instituto de Investigación en Arqueología y Patrimonio Histórico.
Proyecto del programa Propio de la Universidad de Alicante, con la Colaboración del Ayuntamiento de Elche.
Avance de los resultados de la Excavación en el sector 4F de la Colonia Iulia Ilici Augusta (La Alcudia, Elche, Alicante). Fase I (2017). INAPH- Instituto de Investigación en Arqueología y Patrimonio Histórico.
Proyecto del programa Propio de la Universidad de Alicante, con la Colaboración del Ayuntamiento de Elche.