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This article aims to provide an updated overview of major trends in Spain’s changing religious media system, a topic on which little academic literature can be found in languages other than Spanish. The focus is on media and content... more
This article aims to provide an updated overview of major trends in Spain’s changing religious media system, a topic on which little academic literature can be found in languages other than Spanish. The focus is on media and content related to what might be called ‘mainstream religions’ in a country which is still characterised as overwhelmingly Catholic, despite the progressive secularisation of society, at least in terms of the decrease in conventional religious practice. The approach adopted is a descriptive one, with the focus placed mainly on media structures, reach, reception and uses for both offline and online media.
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La generación de confianza en los consumidores es una consecuencia directa de la asunción de criterios de responsabilidad social en la gestión empresarial. Esta capacidad de generar confianza puede ser medida a través de indicadores. El... more
La generación de confianza en los consumidores es una consecuencia directa de la asunción de criterios de responsabilidad social en la gestión empresarial. Esta capacidad de generar confianza puede ser medida a través de indicadores. El artículo se centra en los programas de entretenimiento televisivo difundidos en España y aborda la cuestión de cómo medir la confianza
del consumidor final, caracterizado como audiencia, en este tipo de productos. A partir de una revisión de la bibliografía académica y profesional y de las experiencias internacionales se propone un protocolo integrado de indicadores de RSC y de reputación corporativa. La validación de este protocolo, así como la ponderación atribuida a cada uno de los indicadores
incluidos, ha sido obtenida mediante consulta con expertos de los diferentes grupos de interés siguiendo el método Delphi.

The generation of trust is a direct consequence of the assumption of social responsibility criteria in corporate governance. The ability to generate confidence can be measured through indicators. This article focuses on television entertainment programs broadcast in Spain. Based on a review of the academic and professional literature and the initiatives developed internationally, an integrated protocol of indicators is proposed to measure the generation of confidence of the consumer in
these programs. The validation of this protocol, as well as the weight attributed to each of the indicators included in it, has been obtained through consultation with expert members from each one of the different stakeholders of the audiovisual value chain, following the Delphi method.
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I. Introducción. II. Derecho a la información e independencia de los periodistas. III. La voz de las redacciones: implantación de los mecanismos de representación profesional en Europa. IV. Comités y Estatutos de Redacción en España. V.... more
I. Introducción. II. Derecho a la información e independencia de los periodistas. III. La voz de las redacciones: implantación de los mecanismos de representación profesional en Europa. IV. Comités y Estatutos de Redacción en España. V. El futuro de los Comités de redacción.
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Resumen Asistimos desde hace años a un cambio de paradigma en el ámbito de la comunicación social que obliga a repensar el papel y la responsabilidad del usuario. Los estudios sobre ética de los consumidores son relativamente recientes y... more
Resumen
Asistimos desde hace años a un cambio de paradigma en el ámbito de la comunicación social que obliga a repensar el papel y la responsabilidad del usuario. Los estudios sobre ética de los consumidores son relativamente recientes y apenas han manifestado interés por los procesos de decisión de los consumidores de medios y servicios de comunicación social. En el campo de la ética de la comunicación también ha sido escasa la atención prestada a los consumidores y usuarios de los medios. El presente artículo tiene como objetivo identificar principios y criterios que permitan servir de orientación en la formulación de una posible ética de los usuarios de la comunicación. La reflexión se realiza a partir de la revisión de la literatura académica y de los principios, valores y normas que pueden rastrearse en los documentos de la Doctrina Social de la Iglesia (DSI) sobre ética de la comunicación social.
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Asistimos desde hace años a un cambio de paradigma en el ámbito de la comunicación social que obliga a repensar el papel y la responsabilidad del usuario. Los estudios sobre ética de los consumidores son relativamente recientes y apenas... more
Asistimos desde hace años a un cambio de paradigma en el ámbito de la comunicación
social que obliga a repensar el papel y la responsabilidad del usuario. Los estudios sobre ética de
los consumidores son relativamente recientes y apenas han manifestado interés por los procesos de
decisión de los consumidores de medios y servicios de comunicación social. En el campo de la ética
de la comunicación también ha sido escasa la atención prestada a los consumidores y usuarios de los
medios. El presente artículo tiene como objetivo identificar principios y criterios que permitan servir
de orientación en la formulación de una posible ética de los usuarios de la comunicación. La reflexión
se realiza a partir de la revisión de la literatura académica y de los principios, valores y normas que
pueden rastrearse en los documentos de la Doctrina Social de la Iglesia (DSI) sobre ética de la
comunicación social.
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MA Ortiz-Sobrino [CV] [ ] [ ] Universidad Complutense de Madrid (UCM). Spain-maortiz@ucm.es C Fuente-Cobo [CV] [ ] [ ] Centro Universitario Villanueva (CUV). Spain-cfuentecobo@villanueva.edu JM Martínez-Otero [CV] [ ] [ ] Universidad... more
MA Ortiz-Sobrino [CV] [ ] [ ] Universidad Complutense de Madrid (UCM). Spain-maortiz@ucm.es C Fuente-Cobo [CV] [ ] [ ] Centro Universitario Villanueva (CUV). Spain-cfuentecobo@villanueva.edu JM Martínez-Otero [CV] [ ] [ ] Universidad CEU–Cardenal Herrera (CEU-UCH). Spain-juan.martinez1@uch.ceu.es Abstracts Introduction: This article examines the way Spanish television channels rate and label their programmes, and whether they comply with the requirements established by the Self-regulation Code on Television Contents and Childhood. It also analyses the opinion of a panel of experts on the problems faced by television operators to interpret the rating and labelling criteria established by the aforementioned Code. Method: The study is based on the case study method, which is complemented with a Delphi survey and interviews with a group of experts. Results: Although all Spanish television channels provide rating information on the TV screen, some of them do not offer this information in their EPG, websites, and broadcast teletext. There are also difficulties to interpret the rating and labelling criteria recommended by the code. Discussion and Conclusions: It is urgent to reflect on the guiding criteria of the Code in order to improve the rating information provided to users and the control over online audiovisual contents.
The lack of confidence with which a large segment of the public views the neutrality of regional public broadcasters makes it necessary to deploy internal measures of professional control aimed at promoting objectivity, balance and... more
The lack of confidence with which a large segment of the public views the neutrality of regional public broadcasters makes it necessary to deploy internal measures of professional control aimed at promoting objectivity, balance and veracity of news content. Achieving these objectives requires professional bodies that defend the independence of journalists from pressures from within their own organization as well as from external political and economic powers. Editorial charters are well suited to furthering these objectives, because they recognize the rights and obligations of journalists and the news media companies they work for. By signing these charters, both parties pledge to uphold these rights and obligations. These charters call for the creation of newsroom councils, which can be effective at monitoring compliance. The present study examines newsroom councils at three Spanish regional public broadcasters that have adopted editorial charters (TV3, EITB and Canal Sur). Detailed interviews were conducted with members of those councils, leading to some proposals for reinforcing their role of supporting journalists' autonomy and news quality.
Spain's Parliament approved in 2010 the General Law on Audiovisual Communication (LGCA), a new regulation which implements the Audio Visual Media Services Directive (AVMSD). This research analyses how the rules focused on the... more
Spain's Parliament approved in 2010 the General Law on Audiovisual Communication (LGCA), a new regulation which implements the Audio Visual Media Services Directive (AVMSD). This research analyses how the rules focused on the protection of children evolved throughout the legislative process, from the first text drafted by the Government until the text finally approved by Parliament. The research deals with the debates and amendments on harmful content which is prohibited or limited. The main objective of the research was to check to what extent the new regulation passed in Spain fulfils the requirements fixed by the AVMSD and meets the expectations aroused by the Government on child protection.
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Literature on journalistic profession and business emphasizes a context of loss of credibility and reputation between internal and external audiences, supremacy of trading criteria above informative criteria, a lack of ethical leadership... more
Literature on journalistic profession and business emphasizes a context of loss of credibility and reputation between internal and external audiences, supremacy of trading criteria above informative criteria, a lack of ethical leadership in managers and absence of determination for the defence of the profession among
journalists themselves.
To overcome this situation, the journalistic brand must assume Corporate Social Responsibility (CSR) criteria that respect and take into account the professional identity of their journalists. CSR indicators needed to build a good reputation and create a competitive brand identity are: a) the establishment of an publishing production process with its own character (identity); in which we monitor the accuracy of the information, freedom of expression and independence and b) the incorporation of fulfillment and control mechanisms. In particular, through internal organs to monitor and verify and through internal awareness. In this regard, the Editorial Board and Working Statues are essential.
The Journalistic Brand should be identified with the postulates of this CSR, giving priority to the economic and labor dimension of social responsibility and encouraging the mainstreaming among all the members of the organization. With special relevance in journalists, understood as the main transmitters of the brand value.
The revision of literature has analysed books and articles about management and the ethics of the journalistic profession , from the point of view of the corporate brand and CRS. Likewise, it has come to national and international company reports from the Third Sector The analysis period covers manuals and articles from 1970 to 2015. To assess the appropriateness of the materials used we have followed
impact criteria of articles and authors.
As a difference with the literature related, this article puts the values of the ethics of the profession in the new management of intangible assets in the journalistic business, specially, the brand and CRS.
Both are constituted as decisive assets to reinforce the value of the businesses dedicated to information, increase their credibility and favour the journalists’ commitment with their environment (brand).
Editorial charters and professional representation groups in media corporations are major self-regulatory tools often cited in the Spanish literature on journalism ethics and deontology, yet many corporations lack them and they are... more
Editorial charters and professional representation groups in
media corporations are major self-regulatory tools often cited
in the Spanish literature on journalism ethics and deontology,
yet many corporations lack them and they are largely invisible
to the public with only a few exceptions, such as the Newsroom
Council of the Spanish public national television network TVE.
This limited implementation contrasts with the increasing
number of media corporations that have adopted corporate
social responsibility (CSR) policies that should take into account
the expectations of journalists as internal stakeholders. The
present study examines the relationships between editorial
management and CSR management as a possible approach to
integrating corporate governance and news governance in
media corporations. The study is based on in-depth interviews
of members of newsroom councils in Spanish media companies.
Discourse analysis of these interviews indicates that journalists
in media organizations do not consider that their companies’
CSR policies take into account their professional expectations,
in the sense that journalists in these corporations do not
perceive news governance and CSR management to be aligned.
At the same time, the precarious labor market has led many
journalists to stand up less to their employers on questions
related to journalism standards. Nevertheless, many newsroom
councils are effective at communicating complaints, violations
and recommendations to corporate governance bodies.
Los estatutos de redacción y los órganos de representación profesional que existen en algunas empresas periodísticas forman parte destacada del conjunto de herramientas de autorregulación que habitualmente son citadas en la literatura... more
Los estatutos de redacción y los órganos de representación
profesional que existen en algunas empresas periodísticas
forman parte destacada del conjunto de herramientas de
autorregulación que habitualmente son citadas en la
literatura sobre ética y deontología periodística, por más
que su implantación sea escasa y su visibilidad, salvo
excepciones como el consejo de informativos de TVE, sea
aún menor. Su limitación contrasta con el aparente avance
de las políticas de responsabilidad social corporativa en las
empresas informativas, en las que deberían quedar
integradas las expectativas de los periodistas como
stakeholders internos. La investigación realizada aborda las
relaciones entre el ámbito de gestión redaccional y el ámbito
de gestión de RSC, como posible vía para avanzar en la
integración de gobierno corporativo y gobierno informativo
en este tipo de empresas. Para ello, se han realizado
entrevistas en profundidad a representantes de los comités
de redacción existentes en medios españoles. A través del
análisis del discurso profesional se comprueba que la
relevancia adquirida por la RSC en las empresas
periodísticas no ha logrado integrar las expectativas
profesionales, en la medida en que ambos ámbitos no
aparecen alineados en la percepción de los profesionales.
Por otra parte, la precariedad laboral provoca un cierto
retraimiento de los periodistas ante la empresa, a pesar de lo
cual los comités de redacción logran una efectividad que no
es inmediata ni directa, sino acumulativa y preventiva, a la
hora de trasladar demandas, denuncias o recomendaciones
a los órganos de gobierno de la empresa.
Dos han sido los prismas bajo los que se ha concebido tradicionalmente a la audiencia: como ciudadanos, que ante los mensajes de los medios ejercen sus derechos comunicativos y participan en la construcción de una opinión pública libre; o... more
Dos han sido los prismas bajo los que se ha concebido tradicionalmente a la audiencia: como ciudadanos, que ante los mensajes de los medios ejercen sus derechos comunicativos y participan en la construcción de una opinión pública libre; o como consumidores o usuarios, que actúan dentro de un mercado de productos audiovisuales. Mientras que la primera perspectiva atiende a la comunicación audiovisual valorando su interés público y su influencia en la construcción de un espacio público de debate y discusión, la segunda atiende a la dimensión más privada e individual de la comunicación audiovisual. En el presente trabajo se abordan las principales posiciones doctrinales sobre dicha dicotomía consumidor-ciudadano, analizando para ello la obra de los autores que más atención han dedicado a estas cuestiones en el ámbito europeo, y en especial los trabajos de Peter Dahlgren sobre las relaciones entre medios y democracia, los de Richard Collins sobre política audiovisual, y los vinculados a Sonia Livingstone sobre esfera pública, participación de las audiencias y gobernanza de los medios. Realizada esta aproximación teórica, se analiza la presencia de dichas concepciones de la audiencia en dos ordenamientos jurídicos audiovisuales que están experimentando modificaciones sustanciales: el español y el mexicano. Como conclusión, se constata que las distintas concepciones de la audiencia están en profunda relación con la forma de concebir el control de los medios y la rendición de cuentas de sus operadores frente al público.
Los estatutos de redacción y los órganos de representación profesional que existen en algunas empresas periodísticas forman parte destacada del conjunto de herramientas de autorregulación que habitualmente son citadas en la literatura... more
Los estatutos de redacción y los órganos de representación
profesional que existen en algunas empresas periodísticas
forman parte destacada del conjunto de herramientas de
autorregulación que habitualmente son citadas en la
literatura sobre ética y deontología periodística, por más
que su implantación sea escasa y su visibilidad, salvo
excepciones como el consejo de informativos de TVE, sea
aún menor. Su limitación contrasta con el aparente avance
de las políticas de responsabilidad social corporativa en las
empresas informativas, en las que deberían quedar
integradas las expectativas de los periodistas como
stakeholders internos. La investigación realizada aborda las
relaciones entre el ámbito de gestión redaccional y el ámbito
de gestión de RSC, como posible vía para avanzar en la
integración de gobierno corporativo y gobierno informativo
en este tipo de empresas. Para ello, se han realizado
entrevistas en profundidad a representantes de los comités
de redacción existentes en medios españoles. A través del
análisis del discurso profesional se comprueba que la
relevancia adquirida por la RSC en las empresas
periodísticas no ha logrado integrar las expectativas
profesionales, en la medida en que ambos ámbitos no
aparecen alineados en la percepción de los profesionales.
Por otra parte, la precariedad laboral provoca un cierto
retraimiento de los periodistas ante la empresa, a pesar de lo
cual los comités de redacción logran una efectividad que no
es inmediata ni directa, sino acumulativa y preventiva, a la
hora de trasladar demandas, denuncias o recomendaciones
a los órganos de gobierno de la empresa
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Editorial charters and professional representation groups in media corporations are major self-regulatory tools often cited in the Spanish literature on journalism ethics and deontology, yet many corporations lack them and they are... more
Editorial charters and professional representation groups in
media corporations are major self-regulatory tools often cited
in the Spanish literature on journalism ethics and deontology,
yet many corporations lack them and they are largely invisible
to the public with only a few exceptions, such as the Newsroom
Council of the Spanish public national television network TVE.
This limited implementation contrasts with the increasing
number of media corporations that have adopted corporate
social responsibility (CSR) policies that should take into account
the expectations of journalists as internal stakeholders. The
present study examines the relationships between editorial
management and CSR management as a possible approach to
integrating corporate governance and news governance in
media corporations. The study is based on in-depth interviews
of members of newsroom councils in Spanish media companies.
Discourse analysis of these interviews indicates that journalists
in media organizations do not consider that their companies’
CSR policies take into account their professional expectations,
in the sense that journalists in these corporations do not
perceive news governance and CSR management to be aligned.
At the same time, the precarious labor market has led many
journalists to stand up less to their employers on questions
related to journalism standards. Nevertheless, many newsroom
councils are effective at communicating complaints, violations
and recommendations to corporate governance bodies.
Research Interests:
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En ausencia de un estatuto marco de la profesión periodística, los convenios colectivos de las empresas informativas son determinantes en la configuración del estatuto efectivo de los periodistas en España. Este artículo aborda la... more
En ausencia de un estatuto marco de la profesión periodística, los convenios colectivos de las empresas informativas son determinantes en la configuración del estatuto efectivo de los periodistas en España. Este artículo aborda la identidad de los profesionales de la información tal como aparece reflejada en los convenios colectivos del sector de empresas y medios informativos, a partir de la selección y descripción de 10 indicadores cuya presencia se analiza en más de 30 convenios sectoriales y particulares.
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Media audience has been conceived, traditionally, as a group of citizens or consumers. In the Media environment, citizens exercise their communication rights and participate in the public sphere; consumers, on the other hand, consume... more
Media audience has been conceived, traditionally, as a group of citizens or consumers. In the Media environment, citizens exercise their communication rights and participate in the public sphere; consumers, on the other hand, consume audiovisual products in a specific market. In the citizen perspective, audiovisual communication serves the public interest and democratic values; in the consumer one, it serves private and individual interests. This paper studies the main academic positions referred to the dichotomy citizen – consumer, attending particularly to the investigations of Peter Dahlgren on relations between Media and Democracy; of Richard Collins, on Audiovisual Policy; and of Sonia Livingstone on public sphere, audience participation and Media governance. After this theoretical approach, the paper analyzes the presence of these conceptions of the audience in the audiovisual legal systems of two countries: Spain and Mexico. These two countries are modifying their legal framework. As a conclusion, it appears that the different conceptions of the audience –as consumers or as citizens– are in a close relationship with the different ways of Media control and accountability.
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Abstract: In 2010 the Spanish Parliament approved the General Law on Audiovisual Communication (GLAC), a new regulation which implements the European Audiovisual Media Services Directive (AVMSD). This research analyses how the regulations... more
Abstract: In 2010 the Spanish Parliament approved the General Law on Audiovisual Communication (GLAC), a new regulation which implements the European Audiovisual Media Services Directive (AVMSD). This research analyses how the regulations focused ...
La calificación por edades de los contenidos audiovisuales es la herramienta y piedra angular de todo el sistema de protección de niños y adolescentes en el ámbito audiovisual, tanto en España como en otros países. Cómo se califica y con... more
La calificación por edades de los contenidos audiovisuales es la herramienta y piedra angular de todo el sistema de protección de niños y adolescentes en el ámbito audiovisual, tanto en España como en otros países. Cómo se califica y con qué criterios se hace constituyen, por tanto, cuestiones esenciales a las que deben dar respuesta las cadenas de televisión, las autoridades regulatorias y la propia sociedad en su conjunto, a través de las organizaciones representativas de padres y usuarios.
El presente texto, con el que el Instituto RTVE inaugura su colección “Informes del Instituto”, es el resultado de un estudio preliminar puesto en marcha en septiembre de 2014 por encargo de la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC) y coordinado por Carmen Fuente Cobo, profesora del Centro Universitario Villanueva.
En el informe colabora un equipo de expertos procedentes del mundo académico y profesional y está prologado por Julia López de Sa, Subdirectora de Audiovisual de la CNMC, quien señala la contribución de este trabajo a la mejora del sistema de protección de los menores frente a los contenidos audiovisuales.
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... Cambiar idioma Idioma Català Cambiar. | Ayuda. La televisión por cable en América y Europa. Información general. Autores: Esteban López-Escobar ( coord. ), Claude-Jean Bertrand ( coord. ...
Hay un consenso universal, que se remonta a la declaración de Ginebra de 1924 sobre los Derechos del Niño y que se plasma, entre otros acuerdos internacionales, en la Declaración Universal de Derechos Humanos de 1948 o en la Carta Europea... more
Hay un consenso universal, que se remonta a la declaración de Ginebra de 1924 sobre los Derechos del Niño y que se plasma, entre otros acuerdos internacionales, en la Declaración Universal de Derechos Humanos de 1948 o en la Carta Europea de los Derechos del Niño adoptada en 1992, sobre la necesidad de proporcionar a los niños una protección especial basada en la constatación de que constituyen una categoría de población más débil y sensible que la conformada por los adultos. Esta protección se extiende a todos los ámbitos de actividad y relación en los que participan los menores, incluidos el cine, la televisión, la publicidad y los videojuegos.
El desarrollo del mundo de la imagen, que en la sociedad actual adopta los rasgos de una pantalla global, ha venido ligado, casi desde sus orígenes, a la preocupación por los efectos de los contenidos audiovisuales sobre los menores de edad y a la búsqueda de mecanismos y herramientas que permitieran proteger a éstos de una exposición indebida a determinados tipos de imágenes y mensajes. Las políticas adoptadas con este objetivo han ido evolucionando con el tiempo y responden a diferentes tipos de estrategias.
Este libro pasa revista a las principales políticas adoptadas en las últimas décadas, a los principios que las inspiran y a las herramientas de aplicación más significativas
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... The cultural obligations of broadcasting: National and transnational legislation concerning cultural duties of television broadcasters in Europe. Post a Comment. CONTRIBUTORS: Author: Shaughnessy, Haydn. Author: Fuente, Carmen.... more
... The cultural obligations of broadcasting: National and transnational legislation concerning cultural duties of television broadcasters in Europe. Post a Comment. CONTRIBUTORS: Author: Shaughnessy, Haydn. Author: Fuente, Carmen. PUBLISHER: ...
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