Teaching innovation n in geo-technological subjects

The experience of TIGame in the University of Cantabria (Spain)

Authors

  • Olga De Cos-Guerra Universidad de Cantabria
  • Sebastián Pérez-Díaz Universidad de Cantabria

DOI:

https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3945

Keywords:

Gamification, Short videos, Socialization, Geo-technologies, The alphabet game, Clue game, Questionnaires

Abstract

This study is framed in the V and VI calls for teaching innovation projects of the Universidad de Cantabria (Spain). After incorporating gamification methods and short videos in teaching Geo-technologies, our results demonstrate the high degree of satisfaction of participating students in the innovation project, reaching an average of 4.45 over 5.0 and the competences and teaching goals of the subject were satisfactorily achieved. The experience is exportable to other teaching contexts without specific funding needs.

References

Aguiar, B. O., Velázquez, R. M., Aguiar, J. L. (2019). Innovación docente y empleo de las TIC en la Educación Superior. Revista Espacios 40(2), 8-20.

Bárcenas López, J., Ruiz-Velasco Sánchez, E. -Eds.- (2021). Innovación digital educativa. Sociedad Mexicana de Computación en Educación. https://tinyurl.com/2p8yxdkk

Barrón, A. (1993). Aprendizaje por descubrimiento: Principios y aplicaciones inadecuadas. Enseñanza de las ciencias, 11(1), 3-11. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4545

Cangalaya-Sevillano, L. M., Casazola-Cruz, O. D., Farfán Aguilar, J. A. (2022). Gamificación en el proceso de enseñanza y aprendizaje de estudiantes universitarios. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(23), 637-647. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i23.364 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i23.364

Carreras Planas, C. (2017). Del Homo ludens a la gamificación. Quaderns de filosofía, 4(1) 107-118. DOI: https://doi.org/10.7203/qfia.4.1.9461

Carbonell, J. (2001). La aventura de innovar. El cambio en la escuela. Ediciones Morata.

Cuadros, R. (2019). TIC e Innovación docente. En: Fabregat, S., Jienez, E. (Ed). Innovación educativa: Investigaciones y propuestas (pp 35-59), GRAO.

De Lázaro, M.L., Borderías, P. y Morales, F.J. (2020). Citizen and educational initiatives to support Sustainable Development Goal 6: Clean water and sanitation for all. Sustainability, 12,2073. https://doi.org/10.3390/su12052073. DOI: https://doi.org/10.3390/su12052073

Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista (2ª edición). McGraw-Hill Interamericana Editores. https://buo.mx/assets/diaz-barriga%2C---estrategias-docentes-para-un-aprendizaje-significativo.pdf

Dichev, C. y Dicheva, D. (2017). Gamifying education: what is known, what is believed and what remains uncertain: a critical review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14(9). https://10.1186/s41239-017-0042-5 DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-017-0042-5

Flatla, D. R., Gutwin, C., Nacke, L. E., Bateman, S. y Mandryk, R. L. (2011). Calibration games: Making calibration tasks enjoyable by adding motivating game elements. In Proceedings of the 24th Annual ACM Symposium on User Interface Software and Technology (pp. 403-412). Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/2047196.2047248. DOI: https://doi.org/10.1145/2047196.2047248

Guzmán Rivera, M. A., Escudero-Nahón, A., Canchola-Magdaleno, S. L. (2020). “Gamificación” de la enseñanza para ciencia, tecnología, ingeniería y matemáticas: cartografía conceptual. Sinéctica. Revista Electrónica de Educación, 54(e1009). https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2020)0054-002 DOI: https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2020)0054-002

Hernández Martín, A., Quintero Gallego, A., (2009). La integración de las TIC en el currículo: necesidades formativas e interés del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12(2), 103-119.

Hernández Prados, M.A. y Collados Torres, L. (2020) La gamificación como metodología de innovación educativa. Actas V Congreso internacional virtual sobre La Educación en el Siglo XXI (marzo 2020). En: Rivera Espinosa, R. V Congreso Online Internacional Sobre La Educación En El Siglo XXI (pp. 164-175). Universidad Autóma Chapingo.

Manzanares Moya, M.A. (2008). Sobre el aprendizaje basado en problemas. En: Escribano González, A., del Valle López, A. El aprendizaje basado en problemas (ABP): una propuesta metodológica en Educación Superior. Narcea.

Martos, V. (11 de julio de 2022). Aprendizaje basado en juegos. El Pasapalabra. https://normas-apa.org/introduccion/actualizaciones-en-la-7ma-septima-edicion-de-las-normas-apa/

Pegalajar Palomino, M. C. (2021). Implicaciones de la gamificación en Educación Superior: una revisión sistemática sobre la percepción del estudiante. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 169-188. https://doi.org/10.6018/rie.419481 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.419481

Rodríguez Martín, B (2020). Entornos virtuales de aprendizaje y aprendizaje colaborativo en una sociedad que avanza. En: Rodróguez Martín, B. Docencia colaborativa universitaria: planificar y evaluar con entornos virtuales de aprendizaje. Ediciones de la Universidad de Castilla y La-Mancha. DOI: https://doi.org/10.18239/atenea_2020.22.00

Romera Manzanares, A.M. (2018). Innovando en el siglo XV: una propuesta de innovación docente en el Análisis filológico del Cuatrocientos. Jornadas de Formación e Innovación Docente del Profesorado, 1, 1692-1706. DOI: https://doi.org/10.12795/JDU.2018.i01.95

Roselli, N. (2016). El aprendizaje colaborativo: Bases teóricas y estrategias aplicables en la enseñanza universitaria. Propósitos y Representaciones, 4(1), 219-280. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2016.v4n1.90 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2016.v4n1.90

Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Universities and Knowledge Society Journal, 1(1), 1-16.

Sánchez Rivas, E., Pareja Prieto, D. (2015). La gamificación como estrategia pedagógica en el contexto escolar. En: Ruiz-Palmero, J., Sánchez-Rodríguez, J., Sánchez-Rivas, E. (Edit.). Innovaciones con tecnologías emergentes. Universidad de Málaga.

Vicerrectorado de Ordenación Académica y Profesorado (2020). Bases de la V Convocatoria de proyectos de innovación docente. Universidad de Cantabria. https://tinyurl.com/bdhv4nbr

Werbach, K., y Hunter, D. (2014). Gamificación. Revoluciona tu negocio con las técnicas de los juegos. Pearson, Madrid.

Zabalza, M.A. (2011). Metodología docente. Revista de Docencia Universitaria, 9(3), 75-98. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/94586 DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2011.6150

Published

2022-12-12

How to Cite

De Cos-Guerra, O. ., & Pérez-Díaz, S. . (2022). Teaching innovation n in geo-technological subjects: The experience of TIGame in the University of Cantabria (Spain). HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 12(3), 1–14. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3945