Knowledge, Institutions and Body experts. The case of the Third Pan American Congress of Physical Education, Uruguay 1950

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.17.2023.31913

Keywords:

Congress, Physical education, Knowledge, Experts, Institutions

Abstract

The following work analyzes, from a socio-historical perspective with emphasis on the social history of knowledge and experts, the III Pan American Congress of Physical Education held in Uruguay in 1950. The investigation focuses on the knowledge transmitted, the function of the experts and the role of institutions in the congress. Among the conclusions, three major issues are identified that strengthened the legitimacy and “scientificness” of the educational discipline, outlining certain types of intervention when educating and curing bodies in motion. One reinforced the relationship between physical education and education, another addressed various ways of conceptualizing “female” physical education, and another consolidated one of the great mandates of educational discipline: body measurement. In the circulation of these discourses, experts and institutions of sports and health played a fundamental role.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altamirano, Carlos. Intelectuales. Notas de investigación sobre una tribu inquieta. Buenos Aires: Siglo XXI, 2013.

Arata, Nicolás y Pablo Pineau, eds. Latinoamérica: la educación y su historia. Nuevos enfoques para su debate y enseñanza. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, 2019.

Baía, Anderson, Iara Marina Bonifácio y Andrea Moreno. «Tratado pratico de gymnastica sueca de L. G. Kumlien: itinerários de um manual no Brasil (1895-1933)». Revista Brasileira de História da Educação 19 (2019): 2-23. https://doi.org/10.4025/rbhe.v19.2019.e078.

Barrán, José y Benjamín Nahum. Batlle, los estancieros, y el imperio británico. Tomo 4: Las primeras reformas (1911-1913). Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental, 1983.

Butler, Judith. Cuerpos aliados y lucha política. Hacia una teoría performativa de la asamblea. Buenos Aires: Paidós, 2019.

Carvalho, Luis. «Circulación internacional de saberes, desplazamientos semánticos y alineaciones políticas: a propósito de las disputas sobre la Gimnasia de Ling en Portugal, en los años ‘20 y ‘30 del siglo XX». En La invención del homo gymnasticus, editado por Pablo Scharagrodsky, 225-250. Buenos Aires: Prometeo, 2011.

Cassani, Juliana, Lucas Carvalho y Amarilio Ferreira Neto. «A constituição de projetos formativos latino-americanos para a educação física (1944-1952)». Revista Brasileira de História da Educação 21 (2021): 2-23. https://doi.org/10.4025/rbhe.v21.2021.e163.

Connell, Raewyn. «Desarrollo, globalización y masculinidades». En Debates sobre masculinidades poder, desarrollo, políticas públicas y ciudadanía, editado por Gloria Careaga y Salvador Cruz Sierra, 185-210. México: UNAM, 2006.

Dogliotti, Paola. «José Pedro Varela: discursividades en torno a la formación de maestros». En Formación de élites y educación superior en Iberoamérica (SS. XVI-XXI) Volumen I, editado por José M. Hernández Díaz, 313-322. España: Hergar Ediciones Antema, 2012.

Dogliotti, Paola. «Alejandro Lamas: “cultura física” en el primer plan de educación física escolar en Uruguay». Movimento 19, no. 1 (2013): 203-220 http://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/33961.

Dogliotti, Paola. Educación del cuerpo y discursividades en torno a la formación en educación física en Uruguay (1874-1948). Montevideo: Comisión Sectorial de Investigación Científica, Universidad de la República, 2015.

Dogliotti, Paola. «Educación/enseñanza del cuerpo en la formación del profesor de educación física en el Uruguay (1948-1970)» PhD diss., Universidad Nacional de La Plata, 2018.

Dogliotti, Paola e Inés Scarlato. «Configuraciones sobre el juego y el tiempo libre: un análisis de las políticas de educación física en el Uruguay (1876-1915)». En Cuerpo, curriculum y discurso. Un análisis de políticas de educación física en el Uruguay, editado por Paola Dogliotti, 75-100. Montevideo: Biblioteca Plural CSIC Udelar, 2018.

Dussel, Inés. «Escuela y cultura de la imagen: los nuevos desafíos». Revista Nómadas 30 (2009): 180-193. http://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/8-articulos/37-tabla-de-contenido-no-30.

English, Eleanor. «Charles H. McCloy. The Research Professor of Physical Education». Journal of Physical Education, Recreation & Dance 54, no. 4 (1983): 16-18.

Escolano Benito, Agustín. «La Educación en las Exposiciones Universales». Cuestiones Pedagógicas 21 (2011/2012): 149-170.

Galak, Eduardo, Pablo Kopelovich y Martín Pereyra, «Entre el nacionalismo y la internacionalización: la primera década de la Dirección General de Educación Física (Argentina, 1938-1947)». Praxis educativa 25, no. 2 (2021): 1-20. https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2021-250210

Gleyse, Jaques y Pablo Scharagrodsky. «Le Dr. Enrique Romero Brest, ses visites aux insitutions européennes de formation et le Congrès d’Education Physique de Paris en 1913 comme indicateurs de la mondialisation et de la nationalisation de la culture physique». Revue internationale des sciences du sport et de l'éducation physique, 100 (2013/2): 89-107.

Gomensoro, Arnaldo. «Historia de la formación de docentes en educación física en Uruguay». En La educación física en Latinoamérica: orígenes y trayectorias de la formación de profesores, editado por María Laura González de Álvarez, 69-90. Tucumán: Editorial Universidad Nacional de Tucumán, 2012.

González Stephan, Beatriz y Jens Andermann, «Introducción». En Galerías del progreso. Museos, exposiciones y cultura visual en América Latina, editado por Beatriz González Stephan y Jens Andermann, 7-26. Rosario: Beatriz Viterbo, 2006.

Goodson, Ivoor. Estudio del currículum. Casos y métodos. Buenos Aires: Amorrortu Editores, 2003.

Heilbron, Johan, Nicolas Guilhot y Laurent Jeanpierre. «Toward a transnational history of the social sciences». Journal of the History of the Behavioral Sciences 44, no. 2 (2008): 146-160. https://doi.org/10.1002/jhbs.20302

Lavrin, Asunción. Mujeres, feminismo y cambio social en Argentina, Chile y Uruguay 1890.1940. Santiago: Ediciones de la Dirección de Bibliotecas, Archivos y Museos, 2005.

Linhales, Meily; Diogo Rodrigues Puchta y María C. Rosa (eds.). Diálogos Transnacionais na História da Educação Física. Belo Horizonte: Fino Traço, 2019.

Luzuriaga, Juan. El football del Novecientos. Orígenes y desarrollo del fútbol en el Uruguay (1875-1915). Montevideo: Santillana, 2009.

Malán, Paula. «Gran Bretaña, América del Norte y América del Sur: el transitar de la cristiandad muscular en occidente y su llegada al Uruguay (primera mitad siglo XIX)». En Diálogos transnacionais na história da educação física, editado por Meily Linhales, Diogo Rodrigues Puchta, y María Rosa, 169-194. Belo Horizonte: Fino Traço, 2019.

Matsuo, Shunsuke. «Sports Policy, Batllismo, and the Complexity of Party Politics in Uruguay (1911-1933)». Estudios Interdisciplinarios De América Latina y El Caribe 31, no. 2 (2020): 92-110. http://eial.tau.ac.il/index.php/eial/article/view/1680

Matsuo, Shunsuke. «Sport Policy, the YMCA, and the Early History of Olympism in Uruguay». En Olimpismo. The Olympic Movement in the making of Latin America and the Caribbean, editado por Antonio Sotomayor, and César R. Torres, 13-30. Fayetteville: The University of Arkansas Press, 2020.

Moreno, Andrea. «A propósito de Ling, da ginástica sueca e da circulação de impressos em língua portuguesa». Revista Brasileira de Ciências do Esporte 37, no. 2 (2015): 128-135.

Mosse, George. La imagen del hombre. La creación de la masculinidad moderna. Madrid: Talasa, 2000.

Nahum, Benjamín, Ángel Cocchi, Ana Frega e Ivette Trochón, Historia Uruguaya. Tomo 7. Crisis política y recuperación económica 1930-1958. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental, 2007.

Nahum, Benjamín. Breve Historia del Uruguay independiente. Montevideo: Ediciones de la Banda Oriental, 2008.

Neiburg, Federico y Mariano Plotkin, eds. Intelectuales y expertos. La constitución del conocimiento social en la Argentina. Buenos Aires: Paidós, 2004.

Park, Roberta. «Sharing, arguing, and seeking recognition: International congresses, meetings, and physical education, 1867-1915». The International Journal of the History of Sport 25, no. 5 (2008): 519-548.

Riobó, Enrique y Francisco Javier Villarroel, «Belleza plástica, eugenesia y educación física en Chile: presentación de la fuente “Aspectos de la educación física”, de Luis Bisquertt (1930)». História, Ciências, Saúde- Manguinhos 26, no. 2 (2019): 673-693.

Rodríguez Giménez, Raumar. «Un Estado moderno y sus razones para escolarizar el cuerpo: el sistema educativo uruguayo». En Políticas y estéticas del cuerpo en América Latina, editado por Zandra Pedraza, 43-68. Bogotá: Uniandes, 2007.

Rodríguez Giménez, Raumar. «La moral es para el espíritu lo que la higiene para el cuerpo». En Gobernar es ejercitar. Fragmentos históricos de la Educación Física en Iberoamérica, editado por Pablo Scharagrodsky, 75-86. Buenos Aires: Prometeo, 2008.

Ruggiano, Gianfranco. «Ser un cuerpo educado: urbanidades en el Uruguay (1875-1918)». PhD diss., Universidade Estadual de Campinas, 2016.

Ruiz, Esther. «El “Uruguay Prospero” y su crisis. 1946-1964». En Historia del Uruguay en el siglo XX (1890-2005), editado por Ana Frega, Ana María Rodríguez Ayçaguer, Esther Ruiz y Rodolfo Porrini, 123-162. Montevideo: Banda Oriental, 2008.

Saraví Rivière, Jorge. Historia de la Educación Física argentina. Buenos Aires: Editorial del Zorzal, 2014.

Scarlato, Inés. «Corpo e tempo livre: As plazas vecinales de cultura física em Montevidéu (1911-1915)». Tesis maestría, Universidad de Santa Catarina, 2015.

Scharagrodsky, Pablo. «Entre la maternidad y la histeria. Medicina, prácticas corporales y feminidad en el Buenos Aires del fin del siglo XX». En Gobernar es ejercitar. Fragmentos históricos de la Educación Física en Iberoamérica, editado por Pablo Scharagrodsky, 105-135. Buenos Aires: Prometeo, 2008.

Scharagrodsky, Pablo (ed.). La invención del homo gymnasticus. Fragmentos históricos sobre la educación de los cuerpos en movimiento en occidente. Buenos Aires: Prometeo Editorial, 2011.

Scharagrodsky, Pablo. «Especialistas, instituciones y propuestas vinculadas al saber y al hacer corporal: la Primera Conferencia de Profesores de Educación Física, Buenos Aires, 1942». Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura 28 (2020): 1-31 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8660489

Scharagrodsky, Pablo. «Cartografiando saberes, grupos ocupacionales, instituciones, agentes y redes. El caso del Segundo Congreso Panamericano de Educación Física, México, 1946». Revista Mexicana de Historia de la Educación 9, no. 17 (2021): 118-142. https://doi.org/10.29351/rmhe.v9i17.336

Vertinsky, Patricia. «Exercise, Physical Capability, and the Eternally Wounded Woman». Journal of Sport History 14, no. 1 (1987): 7-27.

Published

2022-12-18

How to Cite

Dogliotti, P., & Scharagrodsky, P. . (2022). Knowledge, Institutions and Body experts. The case of the Third Pan American Congress of Physical Education, Uruguay 1950. Historia y Memoria de la Educación, (17), 373–406. https://doi.org/10.5944/hme.17.2023.31913